Coast Startet 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2010 Hei! Etter å ha sett diskusjonen om fortinnet kabel på herværende forum lurer jeg litt på hva som er det beste kabelen for for overføring av NMEA-data og lignende. Jeg har brukt hvit telefonkabel (5 ledere, 0,5mm2) til slike koblinger uten å ha hatt spesielle problemer med dette, men det finnes sikkert kabel som er bedre egnet til bruk i båt. Hva anbefaler ekspertisen? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
GeirT Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Skjermet UTP (nettverk) kabel bør være bra. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Coast Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Takk for svar! Og denne kabelen får jeg kjøpt hos elektrikeren? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Allan E Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg brukte en kategori5 nettverkskabel med kun enledere. Hadde denne i masta, bråkte noe sinnsykt. Raymarine bruker en gummiert kabel med mangeledere. Dette er kabel for instrumentsignaler så de kan vel brukes til nmea også. tror at det er greit å bruke kabel som kan skjøtes med disse små silikonfyllte som telefonmontørene bruker. Clas Ohlson selger de. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Få tak i en tynn 2 leder med skjerm, det er det beste. Skal du på død og liv bruke de kjipe nettverkskablene kjøp iallefall en med flere kordeler i hver leder. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hvis jeg ikke husker helt feil så bruker vi en kabel som heter LI-YCY (2x2x0,5) som kommer i flere forskjellige versjoner. God og myk og står for en støyt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Coast Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) tror at det er greit å bruke kabel som kan skjøtes med disse små silikonfyllte som telefonmontørene bruker. . Ja, jeg har hittil brukt disse silikonfylte koblingene med plass til 2-4 0,5-kabler. Dette har virket greit. Holder nå på med å montere AIS og skal ha overføring av NMEA 0183 til en Garmin 720 plotter. Har ikke tidligere brukt skjermede kabler mellom vindfløyserver-plotter-autopilot-VHF. Men det er kanskje påkrevet? Har ikke merket noe galt, alt virker OK, men siden jeg nå er igang kan jeg like godt bytte til bedre kabler hvis det har noe for seg. Har Clas O disse kablene og? Redigert 17.Mars.2010 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Bartesam Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Få tak i Belden kabel i toleder twisted pair med skjerm i 2X0,5 mm2 + 1X0,5 mm2. Glimrende kabel til slikt. Bruker den selv på datalink og J-1939 overføringer fra motor til styreskap på jobben Redigert 17.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Coast Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Få tak i Belden kabel i toleder twisted pair med skjerm i 2X0,5 mm2 + 1X0,5 mm2. Yepp, den så bra ut. Men trommelstørrelse på 305m var da rikelig! . Redigert 17.Mars.2010 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Bartesam Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Må finnes noen som selger dette i mindre kvanta enn hele ruller.....sjekket med ELFA sine hjemmesider om de har noe liknende Yepp, den så bra ut. Men trommelstørrelse på 305m var da rikelig! . Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Fiskmåsen Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Skjermet UTP (nettverk) kabel bør være bra. Litt forsnakkelse, kanskje. UTP er Unshieldet Twisted Pair STP er Shieldet Twisted Pair Fa Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Ja, fant rikelig kabel der. Da er vel denne noenlunde riktig? Redigert 17.Mars.2010 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Bartesam Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Den ser bra ut den. Ikke koster den det hvite i øynene heller Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Coast Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Neida, den var rimelig, så da tenker jeg bytter ut hele telefonkabelen min Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Bartesam Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 (redigert) Og husk at skjermen jordes bare i den ene enden! Redigert 17.Mars.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Skal legge ny nmea 0183 kabel fra AIS-transponder til Actisense gateway. Noen som vet om det må brukes skjermet kabel, eller går det greit å bruke en vanlig uskjermet cat 5 nettverkskabel (som jeg har liggende) Kabel blir 6-7 meter lang.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.