ken.net Startet 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2010 Lurer på et par ting ang. en VP AD31P-A: 1. Er det mulig å stille på dieselpumpa på denne, eller på annen måte få en effektøkning på 10-20 hester? Vil den evt. tåle dette? Sliter LITT med å få den i plan med A8 propellere, ved lastet båt, ellers funker det fint. 2. Er det sink i sjøvannssystemet på denne motoren? Har ikke klart å finne noen.. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 jeg hadde en AQAD31 som jeg justerte opp, uten å få noen ploblemer av det, det gjorde jeg etter det kom ny type diesel med mindre efekt, fikk tillbake det gamle draget i motoren, Men om dette temaet er det mye synsing, det går vel ikke en eneste lastebil av eldre årgang, som ikke er justert opp, motorene er stilt lavt for å tillfredstille utslipp osv.Bare få tak i en luring så ordner det seg Men mange er mot dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 17.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Hadde samme motor selv i en båt for noen år siden. Det skal være sink i lokket i bakkant av varmeveksleren og en i oljekjøleren så frem denne ikke er skiftet ut til nyere versjon uten sink. Mulig også i avtappingspluggen på intercooleren. A8 propeller - i så fall så må du ha en liten og lettdrevet båt for å ha så "tunge" propeller. Jeg hadde A6 på en 25 fots båt. Oppnår du minst 3700-3800 rpm på maks? Hvis ikke har du for tunge propeller. Tilter du drevet helt inn ved akselrasjon og eventuelt bruker trimflaps hvis du har dette? Dette hjelper på planingen. Mulig det går an å gjøre noe med dieselpumpen for å få mere effekt. Jeg måtte overhale dieselpumpen pga. slitasje og det var merkbar effektøkning da jeg fikk den tilbake. Fikk vel 300 rpm og 2 knop mere fart på toppfarten samtidig som båten skjøt fart når man ga gass. Først så lønner det seg å sjekke enkelte komponenter som bør være i orden for at motoren skal yte maks - kontrollere dysespisser, rense intercooler, kjøre turbovask, sjekke turbotrykk og eventuelle lekkasjer her. Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Ja, båten er bare 22 fot, og ca 1800 kg. Takker for mange gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 2. Er det sink i sjøvannssystemet på denne motoren? Har ikke klart å finne noen.. i min MD 31A er det ikke zink........skriv opp motornumret og ring VP, da får du beskjed, de siste årsmodellerne er det ikke zink. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
blueline Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Leste for noen år siden på Volvo Pentas eller Drevias hjemmeside om oppgrdering av turbo på 31 motorer. Dette fant jeg nå. http://www.marinepartsexpress.com/turbo.html Sitér dette innlegget Link to post
skjellvi Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Du kan demonter den gamle turboen og sende den inn til turboservice. De kan utfører de oppgraderingen som er kommet på turboen! Som skal resultere i bedre bunndrag! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.