kes Startet 8.August.2004 Link til dette innlegget Startet 8.August.2004 Jeg har en VP 1991 mod. KAD 42 med 1300 gangtimer som bruker noe olje. Forbruket har i sommerferien vært 3,5 ltr til ca. 1000 ltr diesel (0,35%) ved 3000 omdr., d.v.s. ved en relativt liten belastning. Er dette mye eller normalt? Tvillingmotoren i båten er samme modell, årgang, og med samme gangtid. Den har brukt 1 liter olje (0,1%) på samme drivstofforbruket. Hva er normalen, og hva kan event. det større forbruket på den ene motoren skrive seg fra? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Hvor mye olje fyllte du på etter X antall timer da? Oljeforbruk i % som du regner sier meg ikke så mye. Hadde en TMD 30 som brukte olje hvis den ble fyllt til max merket,når nivået lå midt mellom min og max så brukte den ingenting nesten. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 På www.drevia.se , under "tips/faq" så står det en del om oljeforbruk. Har klipt inn opplysningene nedenfor. Som det fremgår der så er normalt oljeforbruk mellom 0,25 - 0,75 %. Med dine 0,35% så ligger du godt innenfor normalt oljeforbruk. Klippet fra Drevia: Oljeförbrukning Frågan om hur stor mängd olja som normalt förbrukas vid körning uppstår ibland. Här kommer några synpunkter på hur oljeförbrukning bör bedömas. Normalt förbrukar alla motorer alltid en viss mängd olja. Detta krävs för att smörjningen av de övre kolvringarna skall bli tillräcklig. Även om oljefilmen, som har till uppgift att smörja de övre kolvringarna, är tunn så kommer denna lilla mängd, som förbränns samtidigt med bränslet, att så småningom märkas i och med att oljenivån sjunker. Oljeförbrukningen påverkas dock av många faktorer: Körförhållanden med höga varvtal och höga hastigheter, mycket motorbromsning, motorns kondition, cylindervolym (generellt drar stora motorer mindre än små), motoroljans viskositet och kvalitet m.m. Hårdare körning ger högre oljetemperatur och ökad förbrukning genom att oljan blir tunnare, oavsett viskositetstalet. Vid stationär drift brukar man mäta oljeförbrukningen i gram per hk och timme (g/hkh). Normalvärdet för Volvo Penta motorer är 0,50-1,00 g/hkh. Ett annat sätt att bedöma oljeförbrukningen är att mäta hur mycket olja som motorn förbrukar per 100 L bränsle. Exempel: En motor har en oljeförbrukning av 0,6 L per 100 L förbrukat bränsle. 0,6 L olja / 100 L bränsle = (0,6 / 100) x 100 (%) = 0,60% Normalvärdet ligger inom spannet 0,25 - 0,75 %. Iakttagelser vid onormalt låg oljeförbrukning Onormalt låg oljeförbrukning bör också ägnas en viss uppmärksamhet beroende på att den låga oljeförbrukningen kan vara skenbar, d.v.s. förbrukad olja kan ha kompenserats genom kondens och bränsleutspädning så att oljenivån ligger kvar oförändrad. Detta medför försämrad smörjning och bör föranleda oljebyte oftare än vad som föreskrivs. Iakttagelser vid onormalt hög oljeförbrukning Det är ett välkänt faktum att oljan har stor förmåga att tränga ut genom de minsta öppningar. Börja därför med att kontrollera ev. förekommande oljeläckage, efterdra ventilkåpor, oljetråg etc. Påfyllning av för mycket olja, d.v.s. över max-märket på stickan ökar förbrukningen genom att oljeuppkastningen mot cylinderväggarna blir riklig. Dessutom blir anteckningarna i körjournalen missvisande. Oljenivån bör hållas något under max-märket på stickan. OBS! Påfyllning skall inte göras förrän nivån närmar sig min-märket. Kontrollera även att rätt oljekvalitet används för rådande förhållanden. Mekaniska fel Då kolvringar, kolvar, cylindrar och ventilstyrningar blivit slitna ökas naturligtvis motorns oljeförbrukning. Det blir då närmast en kostnadsfråga där kostnaden för en renovering eller ett inbyte av motorn får ställas i relation till kostnaden för förbrukad olja. En annan avgörande faktor tills åtgärder behöver vidtas kan vara att oljeuppkastningen i förbränningsrummen orsakar ökad blåaktig avgasrök. Många länder har fastställda lagbestämmelser gällande avgasrök som ej får överträdas. Kontroll av oljeförbrukning En ny eller helrenoverad motor förbrukar oftast mer olja än en inkörd motor. Först efter 500-700 driftstimmar, då kolvringarna är slutgiltigt inpassade i cylindern, kan oljeförbrukningen bedömas ordentligt. För att undvika förhastade och onödiga åtgärder skall uppföljningen av oljeförbrukningen ske nnoggrantunder minst 150 timmar. Så länge oljeförbrukningen inte överstiger 0,75% av bränsleförbrukningen så föreligger ingen anledning till ingrepp i motorn. Avvisning och dokumentation av oljeförbrukning Bränsle och smörjoljeförbrukning skall beräknas med så noggranna uppgifter som möjligt. Starta uppföljningen med fylld bränsletank och smörjolja påfylld till oljemätstickans övre markering. Försök om möjligt att utföra uppföljningen mellan två oljebyten. Anteckna påfyllning av olja och bränsle samt driftstid under uppföljningsperioden. Avslutande tips och råd Fyll aldrig olja över max-märket på stickan Fyll ej på olja förrän nivån är vid min-märket på stickan På en driftsvarm motor kan oljenivån avläsas på stickan 3 minuter efter stopp. Vänta minst 5 minuter från stopp till avläsning om motorn startas, men ej uppnått driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Noen som vet hvorfor Drevia sier at jeg ikke skal etterfylle olje før det nærmer seg min-merket? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.August.2004 Link til dette innlegget Svart 9.August.2004 Har en KAD 43 og sjekket akkurat med Volvo. De oppgir 0.6 % av diselforbruket som akseptablet. Det er jo ganske mye og du ligger sånn sett greit ann. Min motor som er en 2000 mod. fyller jeg 1/2 liter på 1200 liter diesel. Den er gått 380 timer. Volvo mente det var lite. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 12.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Takk for svar, og spesielt til Saga som hadde klippet inn Drevia's utredning om temaet oljeforbruk. Jeg antok selv at forbruket lå innenfor det som er den såkalte normalen, men det er greitt å få dette bekreftet spesielt fordi min forrige VP (41A-1987 mod.) hadde et forbruk på max. 1 liter gjennom hele sesongen. Jeg bør vel også vente med å fylle på til nivået nærmer seg min. på stikka. Jeg har til nå etterfylt når nivået har vært midt på. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Hiver meg på her jeg,, Driver å lukter på en båt i disse dager som oppgir ojeforbruket til ca 1 liter olje pr 10 timers gange.. hvordan ser det ut?? er det mye eller akseptabelt?? Motor : Ford S. 200 HK 89 mod med Turbo intercooler. 6 syl.. gangtid ca 6000 timer Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hulda Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Hiver meg på her jeg,, Driver å lukter på en båt i disse dager som oppgir ojeforbruket til ca 1 liter olje pr 10 timers gange.. hvordan ser det ut?? er det mye eller akseptabelt?? Motor : Ford S. 200 HK 89 mod med Turbo intercooler. 6 syl.. gangtid ca 6000 timer Mvh Pjolter Spøker du?? Du mener vel 1 liter på 100 timer? Hulda har 165 hk og har brukt noe i nærheten av 1/2 dl på 20 timer. Det skal nevnes at jeg har en oljelekkasje i et par kuplinger som jeg ikke gidder å fikse før til vinteren da jeg regner med å fryse fast. Hulda har ikke turbo og annet som naturligvis vil bidra til øket og naturlig oljeforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.