Jump to content

Oljelekkasje BMC Commander 50hk

Ludde30

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt meg en Fram 25 i år, en båt jeg er veldig fornøyd med. Det kan allikevel virke som motoren har en liten oljelekkasje. Den tappes lovlig fort for olje (2 liter på 4-5 uker), og på den tiden har jeg kjørt kanskje 10 timer.

Jeg blir kjempeglad hvis noen har ideer om hvor jeg skal begynne å lete, og om evt tidligere erfaringer med motoren.

På forhånd takk!

PS Kan legge til at motoren går som en klokke, og må glødes i minimum 30 sekunder før start, men det har såvidt jeg har forstått med et rele som gir lite strøm å gjøre.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Hei! Jeg har kjøpt meg en Fram 25 i år, en båt jeg er veldig fornøyd med. Det kan allikevel virke som motoren har en liten oljelekkasje. Den tappes lovlig fort for olje (2 liter på 4-5 uker), og på den tiden har jeg kjørt kanskje 10 timer.  Jeg blir kjempeglad hvis noen har ideer om hvor jeg skal begynne å lete, og om evt tidligere erfaringer med motoren.......

Hei Fram25 - og velkommen til baatplassen.no!!  :smash:

Merkelig at ingen har svart deg på dette aktuelle tema. Dette er noe alle, som har eldre dieselmotorer, er opptatt av!

Nå ser jeg at et lignende spørsmål er oppe til diskusjon, her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1091993801

Nå er ikke jeg noen ekspert på oljeforbruk, har heller aldri hatt en slik motor - men etter min egen erfaring med mine diesel-beist  :flag:, så synes jeg nok at forbruket ditt er noe i overkant!  :seeya: 2 liter olje på 10 timers kjøring høres kanskje ikke så bra ut...........

Når det gjelder å oppdage / finne oljelekkasjer, ville jeg ha gjort følgende (har faktisk gjordt det selv!):

Ta en motorvask, la tørke. Vask kjølsvinet helt rent, la det tørke. Ta en rull med Torky-papir, og legg noen remser hvit papir ned i kjølsvinet. Ta en prøvetur, og følg med kjølsvinet. Da vil du oppdage ganske fort hvor oljen siver ut!  :smiley:

Men nå synes jeg at andre BMC Commander-eiere kan øse av sin kunnskap og erfaring her! :cool:

P.S.: Er du sikkert på at du har en lekkasje? Kanske oljen lekker internt, og blir forbrent i sylinderne? Har du mye blårøyk (eksos)?

Lykke til, Fram25

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

P.S.: Er du sikkert på at du har en lekkasje? Kanske oljen lekker internt, og blir forbrent i sylinderne? Har du mye blårøyk (eksos)?

Lykke til, Fram25

Takk for godt svar. Skal bruke torky-tipset

:rolleyes:

Jeg har ingen blårøyk. Den lille eksosen jeg har er helt grå.

Ut fra hva jeg har hørt om motorene stiller de i klasse med Perkins.  Mao de må skytes for å stoppe.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg har funnet ut at det er olje i kjølvannet. Ferskvannstanken tappes ganske fort (må etterfylles etter 15-20 timer) og det er olje i den.

Etter hva jeg har sett av lignende tråder her på forumet, kan det skyldes gåen toppakning. Er jeg på rett spor da? Eller er det andre ting det kan være? Det er forøvrig ikke vann i olja. Den er helt svart og fin.

Er det noe jeg kan utføre selv i så fall?

• 6 år senere...

Hei jeg har og bruker en comander.

Den har lekt olje og det har vært masse skruing på denne.¨

Har tatt ut motoren tre ganger på en sesong.

Nå skal den ut igjen for å bytte rådelager pga lekasje i motoren.

Det er vanligvis simmerringen i baksiden som lekker men det er også en simmerring i fremkant som kan lekke.

Disse simmerringene sitter i hver ende av veiva.

Har du olje i kjølvannet så har du et større problem da er toppen sannsynligvis sprekt.

Har du flax så kan du få tak i en hel topp men det er vansklig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...