Jump to content

Bytte fra hardt til selvpolerende bunnstoff på halvplaner?

GeirV

Recommended Posts

Hei,

har en Joda 27 Family som jeg kjøpte i fjor, og som er påført noen lag med primer og hardt bunnstoff av ukjent merke. Så lurer jeg på om jeg skal gå over til selvpolerende? Fra tidligere mener jeg å huske at selvpolerende ikke egner seg så godt til litt mer saktegående båter (har VPMD21B i min båt..... vurderer å bytte for å få høyere hastighet. Båten har nå marsjfart på ca 7 - 8 knop)? Stemmer dette fremdeles? Dersom jeg kan gå over til selvpolerende; Bør jeg prime først (dvs oppå det harde bunnstoffet? Har forsøkt å skrape på bunnstoffet med en skrape, og det sitter noe inni gampen.....).

Takknemlig for svar:-)

Har saktegaaende baat med selvpolernde bunnstoff. Samme marsfart som deg. Ligger som regel paa rundt .7kn. Ikke noe problem det. Ikke groe paa skrog kun slim som enkelt spyles av. naar baaten er paa land.

Ville kun vasket grundig under baaten og pofort selvpolerende rett paa det bunnstoffet du har i dag.

Ett tips. Bruk en annen farge enn hva bunnstoffet har i dag.

Da vil du enkelt se naar skikte av selvpolerenede er borte eller i ferd med aa bli slitt av.

Bare tull aa stoffe hele baaten hvert aar.

Er forfengelig, saa jeg tar vannlinjen aarlig, resten kun ved behov.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei igjen,

snakket med en på Hempel, som sa at de har et produkt som heter Yacht primer, som kan legges på før jeg påfører selvpolerende bunnstoff. Dette skal visst også gi god beskyttelse mot vanninntregning også..... Nå er det jo slik at jeg har primer innerst mot båten, men den er gammel. men primeren mister kanskje ikke egenskapene sine over tid?

Hei igjen,

snakket med en på Hempel, som sa at de har et produkt som heter Yacht primer, som kan legges på før jeg påfører selvpolerende bunnstoff. Dette skal visst også gi god beskyttelse mot vanninntregning også..... Nå er det jo slik at jeg har primer innerst mot båten, men den er gammel. men primeren mister kanskje ikke egenskapene sine over tid?

Hempel har et produkt som heter Yacht Primer og som er ment som isolering av gammelt bunnstoff før ny stoffing. Det er dette produktet som skal brukes over hardt bunnstoff og før man legger på selvpolerende bunnstoff. Skal du hindre vanninntrengning (plastpest) så må du bruke det produktet som heter Light Primer og er en to-komponent primer.

Ta en kikk på hempel.no så finner du de forskjellige produktene og hvordan disse skal brukes.

Bruker selv Hempels produkter på to båter og er veldig fornøyd med disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...