Jump to content

Hvordan koble 2 stk.regulatorer til en batteribank ?

nimba

Recommended Posts

Hei :smiley:

Har lest side opp og side ned her på forumet men finner ikke svar på mitt spørsmål ,vedr. eksterne regulatorer til bruk i båten min .

Jeg har 2 stk 140A dynamoer og tenker å gå til innkjøp av eksterne regulatorer for å optimere ladingen ombord , dynamoene skal leverere til hver sin batteribank , henholdsvis til start (140A) og til forbruk(420A) . Jeg ønsker så å bruke et VSR(rele) på startbanken for og supplere forbruksbanken når startbatteriet er fulladet .

Ville valgt å bruke to skillereleèr til dette. Et som bryter for lading av startbatteri når det er fullt, og et for å supplere forbruksbank. Dette kan du styre manuelt selv. Startbatteriet blir fort fulladet etter en halvtimes gange. Det tricky er at du må huske å slå på det releèt som skal lade forbruksbanken før du separerer med releèt for startbatteri, slik at ikke diodebrua ryker i dynamoen din :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg ville kjørt begge på forbruksbank og vsr mellom forbruk og start. Med såpass kraftige dynamoer, vil dette bli resultatet likevel, men tror vsr releet slipper unna litt belastning slik Det finnes regulator som kan styre to dynamoer også. Du er jo ganske godt skodd med ladekapasitet i dag, men gir de for lav spenning, eller er det for å få flertrinns lading?

Dynamoene er ikke testet enda , men så vidt jeg har forstått av div erfaringer , vil en ekstern regulator forbedre ladingen betraktelig , så hvorfor ikke gjøre det beste med en gang .

Jeg har 2 Sterling regulatorer for hånd , så det hadde vært ok å vite om jeg kan bruke dem før et evnt. kjøp .

Jeg ser jo at det går helt fint å kombinere 2 dynamoer med intern regulator , hva er da forskjellen ved å bruke ekstern regulator ?

Fordelen er at du vil få mere ut av dynamoene dine, altså lade raskere, og at de regulerer etter spenningen på batteriet, og ikke på dynamo, hvis ikke de allerede er utstyrt med ledning som føler på batteriet. Videre kan du få en regulator som har flere ladetrinn og som kan justeres i forhold til batteritype, avhengig av hvilken type du velger.

Jeg sjønner at det finnes flere måter å prioritere ladingen på ved bruk av relè eller diodesplittere , jeg ser også at ønske om dette har delte meninger . Så akkurat den saken er grei , spørsmålet mitt er hvordan kobler jeg "senseledningene" fra regulatoren ?

Pkt.1 Visst begge fortrinnsvis skal forsyne forbruk , da må jo regulatorenes senseledning kobles sammen , jeg har forstått det slik da at den ene dynamoen vil "gi seg" når det nærmer seg fulllading . I dette tilfelle seg jeg ikke da helt visten med å benytte 2 regulatorer.

Pkt.2 Visst man derimot lar hver dynamo forsyne hver sin bank , og kobler senseledningene til tilhørende bank vil jo det medføre at regulatorene jobber seperat og optimalt . Men hva skjer da når en feks. benytter et rele på "start" dynamoen som åpner som hjelp til forbruksbanken ved en gitt spenning (VSR)

Forholdet til forbruksbanken vil da være likt som i overforstående i Pkt.1

men at ladingen forsetter på startbanken med bruk av senselednigen fra den andre regulatoren .

Ser også for meg at det kansje er nok å bruke en regulator , behovet for optimal lading på startbatteriene er kansje ikke så nødvendig ?

Å gå til innkjøp av en Sterling Prosplit løser nok svarene på mine spørsmål , saken her er selvsagt å begrense utgiftene , men likevel ha en forholdsvis god løsning .

Her er koblingsjema på regulatoren

sterling.gif

Om du kjører en dynamo på hver, så vil startbatteriet være på spenningen VSR kobler sammen på i løpet av sekunder, og du har en stor bank ladet av to dynamoer. Kobler du bagge på forbruk, vil begge fylle en sulten bank først, som deretter blir en stor bank for begge dynamoer når VSR kobler inn. Hvordan dynamoene deler denne jobben seg i mellom er jeg ikke sikker på. Er det to identiske dynamoer som får samme feltstrøm fra en regulator, bør de i teorien dele jobben likt. Balmar sin regulator kan vel gjøre den jobben. I deres oppsett brukes en 12/12 lader til start i stedet for VSR, og da får vel startbatteri mindre juling, men det holde kanskje ikke om man har truster på start i tillegg? Hvordan det fungerer med to Sterling, svarer vel Joerg best på, ellers kan vel Java sea styre to, men vet ikke om denne har flere ladetrinn.

Pkt.1 Visst begge fortrinnsvis skal forsyne forbruk , da må jo regulatorenes senseledning kobles sammen , jeg har forstått det slik da at den ene dynamoen vil "gi seg" når det nærmer seg fulllading . I dette tilfelle seg jeg ikke da helt visten med å benytte 2 regulatorer.

Når du kommer såpass langt som at batteribanken er nesten full, har du uansett ikke behov for strømmen fra begge dynamoene. Så om den ene kopler ut helt på slutten har det ingen betydning. Det er under bulkladingen du virkelig trenger begge.

Jeg ville gått for løsningen med begge dynamoene til forbruksbanken, og VSR derfra til start. Da skåner du VSR'en best mulig, og hovedladingen går dit den trenges mest. Dessuten, når VSR'en har koplet sammen, har du etter få minutt samme spenning på begge sider uansett. Så da har du ingenting å tjene på å ha en dynamo koplet til startbatteriet. Bare en veldig ekstrabelastning på VSR'en siden halparten av ladingen til forbruksbanken må gå gjennom dette.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sterling sine PDAR (ikke DAR som på bildet) er ikke synchronisert.

Hvis begge to PDAR styrer hver for seg da beregner og lader hver separat, også på en fellesbenk.

Regulatoren kjenner og korrigerer på ladeforløpet mens det foregår.

Så er det naturlig at en av begge to gir seg tidligere når det ikke lengre finnes behov for full guffe av begge to.

Dette går forresten fort, uansett om han bruker separate eller regulatorer med centerfielder, fordi Nimba har i forhold til batterikapasiteten noe voldsomt dynamoeffekt.

Håper derfor at du har batterier som kan svelge det, ellers er hele den diskusjonen unødvendig fordi da blir det kø etter allerede "20" minutt.

Det som er mest interessant er mulig bulkladingen og at slik kombinasjon fint kan støtte storforbrukere,

som f.eks. ankervinsj eller kanskje også trustere hvis man vill regne det som forbruk.

Med ordentlige kabler kan dynamoene levere nesten alt som vinsj/trustermotorene trekker.

Men så snakkes vi om absorbsjon, behandles separat.

Det er noe man må regne inn i tidsplanen etter datablad av batteriene du har, uansett hvor mange W dynamoene kan levere.

Det blir raskere og i hvert fall mye bedre med ekstern regulator pga. både ordentlig spenning og tid,

men likevel tar det like lenge som kan leses på batteridatabladet.

Må det jo, fordi batteriets fysiske egenskaper blir ikke forandret pga. en regulator.

Det ble også snakk om mindre juling på start, hvor mye juling blir det og hva skal skje?

Startbatteriene som jeg vet om har det flest fint bra med såkalt juling, i hvert fall kan ikke jeg konstatere at de sliter med det.

Heller ikke siden startbatterier bare må levere "2%" av kapasiteten den har.

Så, i hvert fall ville det for min være bortkastet tid å diskutere det.

Så blir det igjen om det skal være delt lading, eller på forbruk eller på start..

Det er avhengig motorstyringen, tilkoblet varsling og om det finnes store forbrukere.

Det kunne ha vært fint med en PSR, men de største jeg har er beregnet for inntak av 2x 130A (PSR-T134) eller 1x 250A (PSR253).

Man kunne vel våge PSR-T134, men siden dynamoene er litt utenfor anbefalt effekten kan ikke jeg fortelle annet enn Sterling.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Er det to identiske dynamoer som får samme feltstrøm fra en regulator, bør de i teorien dele jobben likt. Balmar sin regulator kan vel gjøre den jobben.

Balmar har en ny versjon av 612 , MC-612 Dual-H. Den har separert feltstrøm til 2stk dynamoer med 2 stk temperatursensorer til hver dynamo. Der jobber dynamoene uavhengig av hver andre.

Ok . det høres fornuftig ut å la dem begge peise på forbruksbanken , for så og bruke VSR til start.., Dynamoene er helt nye og helt identiske , om disse regulatorene kan jobbe sammen gjennstår og se om "joerg" stiller diagnose , men som nevnt over . lurer jeg virkelig på om det er nødvendig med 2 regulatorer , siden det er bare en av dem som holder ut til slutt ??

lurer jeg virkelig på om det er nødvendig med 2 regulatorer , siden det er bare en av dem som holder ut til slutt ??

I ditt tilfelle er det interessant med to regulatorer (eller styring på begge to) hvis du ønsker rask og dypt lading uavhengig av hver dynamo.

Det er jo f.eks. også mange som bruker bare en motor, vekselvis ved tukk-tukk-fart.

Ellers blir det heavy load av begge to, som kan være av fordel, men alt har sine grenser og dine er forholdsvis lite batterikapasitet.

Du behøver altså ikke å kalkulere "dobbelt så rask topplading" pga. to dynamoer,

det blir ikke helt så fordi vi har jo faktor "ladeeffektivitet" i tillegg.

Man kan ikke helle Watt om Watt inn på batteriet uten å se også på batteriets kemi.

Derfor snakker man jo om ladekurver, som igjen blir dynamoets belastningskurve.

Likevel ville jeg koble begge to dynamoer på forbruk og finne en vei for å lade også på start.

Eller omvent, eller i parallell, det er avhengig av det som finnes ellers.

Ha en fin ettermiddag, alle sammen, jeg må ut nå.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Vedr. bruk av regulator eller ikke fant jeg denne artikkelen som godt foklarer fordelen :

Mitt råd er basert på at Karl J. jo allerede har en Ladac Reg. og en dynamo som i praksis dytter ca. 20A mer inn i batteribanken enn en original Valeo 60A . Den originale løsningen regulerer spenningen til 14,2V senset på batteripluss og dynamo minus. som resulterer i at når batteriene er sultne og ber om stor strøm, så blir det spenningsfall i minuskabel på ca 0,2V, og strømmen blir i praksis ikke så høy som dynamoen er påstemplet fordi batterier mister raskt interresse for å suge strøm når påtrykt spenning er for lav.

Her er det viktig å merke seg hva f.eks. Exide-Sønak informerer om at det tar 4 timer å lade et batteri fra 50% til 80% med en ladespenning på 14,4V, og at det samme tar 40 timer ved 13,8V,

begge deler ved 25 grader.

Dersom ladespenningen er 13,80v vil det for båtfolket i praksis ikke være mulig å dra batteriene over 80%. Da må motoren gå døgnet rundt i minst 72 timer.

Riktig ladespenning er så viktig at en må være en hund etter tiendedeler. Det å ha 14,4V i stedet for 13,8V er trinn nr 1. i å få et flytende strømproblem til å bli en lystbåt.

Håper derfor at du har batterier som kan svelge det, ellers er hele den diskusjonen unødvendig fordi da blir det kø etter allerede "20" minutt.

Jørg

Om jeg har batterier beregnet på disse dynamoene vet jeg rett og slett ikke , dynamoene ble innkjøpt for og alltid ha nok strøm eller begrense muligheten for å gå "tom"

Er man på tur med familien (6stk) og alle skal ha det bekvemt , kan dette nødvendigvis kreve mye strøm .

Bør kansje nevne at jeg også skal ha inverter som er tiltenkt forbrukere når maskinene går . Eget strømaggregat skal forsyne det som trengs til matlaging , Gass komfyren skal dermed UT!

Men vedr. størrelse på banken , satte jeg 420 A fordi laderen min tar opp til 500A , og tenkte kansje 420A var nok . Supplerer jeg feks. da med ett batteri til blir det totalt 7 , etter mine beregninger vil da

hvert batteri teoretisk kunne risikere en ladestrøm på max 40A . I praksis blir den nok mindre...

Når jeg da leste dette underforståend regnet jeg med det var OK :

Spenning måles i antall volt og 14,4 volt er fin ladespenning, men ladestrømmen er også viktig. Dersom ladestrømmen f.eks. er på kun 7 ampeer er det ikke mye du kan trekke før du tapper batteriet mer enn det lades. En ladestrøm på over 30 amp er bra i de fleste tilfeller - Avhenger av turtallet på motoren som igjen driver dynamoen

Ellers tror jeg nå og ha fått med meg det som gjelder fordeling og bruk av ekstern regulator , visst jeg nå kunne få litt råd om størrelse på banken tiltenkt mine dynamoer hadde det også vært kjempeflott :smiley::smiley:

Ellers takk for alle råd... :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)

Det blir ikke noe problem, nimba.

For mye ladestrøm finnes vanligvis ikke så sant batteriene ikke lades strømbegrenset.

Det må du selvfølgelig sjekke, se databladet.

Ellers, ren "dynamoteknisk", kunne du gå på noe med opp til 2800Ah, bra kjøling av dynamoene blir da forutsatt.

Men det er jo tull og i tillegg klarer ikke landladeren det.

Det du trenger er et regnestykke om gjennomsnittlig 24t-forbruk og batterikapasiteten man trenger for å forsyne det en gitt tid.

Men bare så, hvorfor sparker du egentlig gassen?

Jeg synes det er fint å ha siden det sparer mye bråk med strøm.

Jørg

Jeg er enig med deg om at strøm kan bråke , men der finnes tilfeller med motsatt , jeg skal prøve meg på sistnevnte . Gass ovnen er gammal og skranglete og ny koster skjorta... Ellers er jeg sånn passe begeistret å ha gass innelukket hvor man sover.

Et flyttbart gassbluss kansje...

Ellers så tenkte jeg å benytte en inverter (1000w)??, som også kan ta større laster under drift .

Jeg har jo et bra kraftverk.... :confused: skulle gjerne visst hvordan dynamo/batterier tåler slikt før et evnt. innkjøp

...skulle gjerne visst hvordan dynamo/batterier tåler slikt før et evnt. innkjøp

Jeg utstyrte en motorbåt med Combi 4kw inverter med 8kw peakpower og 200amp 12v lader. Batteribank bestå av 4stk 284ah AGM med utviklingsmulighet til 7stk. Motorer hadde 2stk 115amp dynamoer. Båten hadde keramisk kokeplate, elektrisk ovn, mikrobølger og elektrisk utegrill. Bereder hadde liten dieselvarmer. System funkerte veldig bra men dynamoer måtte oppgraderes til system skulle blitt 100%.

Ellers så tenkte jeg å benytte en inverter (1000w)??, som også kan ta større laster under drift .

Mja.

Det tenker vel mange så, men jeg er litt pinglete angående det.

Å starte noe kraftverk ekstra for å lage litt mat synes jeg er komplett bortkastet.

Men hver bestemmer selv.

Som du også leser på innlegg av servicemannen kan det medføre større forandringer, men det er avhengig hva man virkelig gjør.

Å koke med strøm er jo en fint ren sake men da er man også nødt å ha tilgang til så mye strøm.

Med 1000W klarer dere dere dessuten kanskje for å koke egg, for å si det veldig enkelt.

Invertere skal helst i tillegg og praktisk sett ikke belastes med 100% over lengre tid,

hvis man ser dette riktig da trenger man for 1000W allerede noe som leverer minst 1400W pluss spisse.

Det som man trener ekstra er masse med batterier.

1000W belaster batteriene allerde med mer enn 100A, keramikfelter kommer vel nesten på det dobbelte,

så ville din aktuelle batteribenk være i drøy en time. Maksimalt.

Tomt betyr forresten også en ny syklus.

Jeg synes forresten ikke at gass er dyrt.

Bortsett av engangskostnåden ved kjøp blir det faktisk billigere etter hvert.

Gass får man kjøpt overalt, der er billig, det verken lukter eller bråker med støy, og man kan bruke det helt uten srøm.

Sikkerhet er heller ikke noe tema hvis man gjør det ordentlig.

Slik sjekker man som det skal og i tillegg bruker man gassvarsler. Ferdig.

Å ha båt med bensinmotor er statistisk mye farligere enn det.

Ha en fin søndag.

Jørg

Jeg har i min båt 2,5kw inverter med 5kw spiss effekt. Den kjører stor flatskjerm, hjemmekinoanlegg, mikrobølger, vannkoker, brødrister, brødbakster maskin og forsyner varmtvanns bereder via vendebryter vis trengs. Med 1400ah AGM bank i 12v er fin balanse på anlegg og strømmangel har jeg ikke. Motor lader opp til 275amp og klarer 220-240amp på 1500omr og jeg kjører vanlig ca 1000-1100amp ut før jeg starter opp. I ferien lader jeg vanlig batteriene ikke mer en 80-90% der jeg er på svai i måneds tid.

For å komme tilbake til saken, så finnes det regulatorer som kan tilpasses mange av de ønskene og utfordringene trådstarter har. Velger man en slik regulatorteknikk så kan man i alle fall justere bort en del av de problemene man måtte ha pådratt seg.

For å spørre om noe grunnleggende: Har trådstarter noen formening om hvor mye belastning dynamoreimen er i stand til å håndtere, og har det blitt gjort noen beregning på hvor mye effekt dynamoene kan levere med det turtallet motoren normalt vil ha?

Jeg har full forstålese for at folk har forsjellige meninger og oppfatninger om ting , det er for såvidt ikke interessant .

Om jeg så vil starte et aggregat for å steike en pizza må vel det være andre likegyldig så sant jeg ikke forstyrrer noen , eller om jeg vil koke vann til en kopp kaffi enten ved å bruke strøm eller gass når jeg tøffer ut fjorden..

Spørsmålet mitt er her av teknisk art , så la meg ta det litt mer spesifikkt :

Som før nevnt har jeg 2 stk. dynamoer a`140A , Forbruksbanken begrenses (foreløpig) til 490A.

La oss si at batteriene stort er sett fulladet .

Hva skjer da når jeg trekker 1000 W av en inverter (ikke spiss effekt) for å koke litt vann til en kopp kaffi , og det tar feks. 5 min.

Allmentens oppfatning tror jeg blir at lasten trekkes fra inverteren , da dynamoene kan forsvare dette forbruket kapasitetsmessig , sannsynligvis vil strømforbruket ligge på en 90-100A pr. time , om de skulle trekkes av batteriet vil i allafall dynamoene fylle forbruket fort tilbake .

Skulle en så få lyst å gjøre det samme når en ligger godt fortøyd uten motoren i gang , tror jeg også folks oppfatning ville bli at det endelige forbruket på batteribanken ville bli ca 10A

Eller man kan sette spørsmålet helt på spissen , hva om en kobler en inverter direkte til en dynamo , hva skjer ?? Rent praktisk vil en jo tro at dynamoen leverer etter inverterens forbruk , men det kan henne jeg tar fullstendig feil , det er derfor jeg stiller spørsmålet her av ren nysjerrighet. :smiley:

Forsatt God Søndag til alle dere som kan se land rundt seg .

Jeg har full forstålese for at folk har forsjellige meninger og oppfatninger om ting , det er for såvidt ikke interessant .

Om jeg så vil starte et aggregat for å steike en pizza må vel det være andre likegyldig så sant jeg ikke forstyrrer noen ,

Nei, nei, beklager men dette mener jeg ikke ang. gass.

Jeg snakker bare om meg og at jeg persønlig helst ikke ville bruke motorer unødvendig.

Dette er alt og ekskluderer også slitasje, miljø, mass på andre, etc.

Hvis dynamoene klarer å levere selve forbruket med en høyer spenning enn batteriene har,

da blir det støttet til nesten 100% av dynamoene.

Så klart og derfor pleier jeg jo å snakke om "storforbrukere" (som også vinsjmotorer er) allminnelig.

Ang. andre spørsmålene som ble stillt er du vel klar over at du ikke kan bruke enkeltreim og for lite turtall.

Ellers får du sikkert snart noe forklaring av Ole Petter.

Ha en fin søndag du også.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...