logget av Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Som før nevnt har jeg 2 stk. dynamoer a`140A , Forbruksbanken begrenses (foreløpig) til 490A.La oss si at batteriene stort er sett fulladet . Hva skjer da når jeg trekker 1000 W av en inverter (ikke spiss effekt) for å koke litt vann til en kopp kaffi , og det tar feks. 5 min. Allmentens oppfatning tror jeg blir at lasten trekkes fra inverteren , da dynamoene kan forsvare dette forbruket kapasitetsmessig , sannsynligvis vil strømforbruket ligge på en 90-100A pr. time , om de skulle trekkes av batteriet vil i allafall dynamoene fylle forbruket fort tilbake . kanskje jeg ikke skjønner spørsmålet i sin helhet, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dynamoene dine vil levere den strømmen du forbruker. Det er kanskje noen som vil mene at strømmen vil bli hentet fra batteriene, men det vil jo ikke skje med mindre spenningen blir lavere enn batterienes hvilespenning. Jeg tror imidlertid ikke du er fullt så kunnskapsfattig som du gir uttrykk for, og at du har klart å skille fakta fra reklame allerede. Jo det finnes likestrømsdynamoer som ikke må være tilkoblet et batteri, men utvalget er størst i 24 volt. Søk på Prestolite sine hjemmesider. Men det finnes jo også vekselstrømsløsninger som kan monteres på motoren i tilfelle du ikke vet. Fordelen med disse løsningene er vel at det ikke finnes noen leverandører av slikt utstyr på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Men det finnes jo også vekselstrømsløsninger som kan monteres på motoren i tilfelle du ikke vet. Fordelen med disse løsningene er vel at det ikke finnes noen leverandører av slikt utstyr på Båtplassen. Ikke helt korrekt. Dynawatt. Importør til Norge: Farco AS. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Javel så hadde jeg feil. Men jeg er ikke bekymret med deg som importør, for du skiller jo mellom teknisk informasjon og reklame på en grei måte allerede. Måtte du få mer taletid i fremtiden, spesielt på områder som egenskaper i ladere. Mangelvaren på båtplassen har jo vært at ingen kan velge bort noe, for de har aldri fått muligheten til å høre om noe over middels innen teknikk og pris. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Javel så hadde jeg feil. At svært få vet hva vi driver med, er helt og holdent min feil. Men dette er nok litt OT, da Dynawatt er mest sexy for de som skal bruke 230VAC til litt mer enn støvsuging og kaffetrakting når man er underveis. At dette er en litt for kostbar løsning for de fleste, har jeg full forståelse for. Men jeg håper jeg snart får råd til å installere en i min egen båt! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
nimba Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 kanskje jeg ikke skjønner spørsmålet i sin helhet, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dynamoene dine vil levere den strømmen du forbruker.Det er kanskje noen som vil mene at strømmen vil bli hentet fra batteriene, men det vil jo ikke skje med mindre spenningen blir lavere enn batterienes hvilespenning. Fint , da blir det som jeg trodde , så lenge dynamoene leverer og batteribanken er full , skulle der ikke være noe problem å ta ut den strømmen man ønsker via inverteren så sant denne står i samsvar med dynamo effekt og forbrukseffekt . Jeg tror imidlertid ikke du er fullt så kunnskapsfattig som du gir uttrykk for, og at du har klart å skille fakta fra reklame allerede. Det kan nok hende , men jeg prøver og stille spørsmålene på en slik måte at "allmenheten" kan forstå det`. Masse av svarene som strømmer inn her på forumet ligger langt over kunnskapsnivået til mange av de som nødvendigvis stiller spørsmålet , Kunnskap er selvfølgelig viktig for og kunne svare , men av og til ser jeg diskusjonen utvikler seg slik at det nærmest blir en konflikt . trådstarter detter derfor ut og får kansje ikke den hjelpen han trenger . Husk også at det er mange som drar nytte av svarene som nødvendigvis ikke er inne å kommenterer.. Men det finnes jo også vekselstrømsløsninger som kan monteres på motoren i tilfelle du ikke vet Jo... det er allerede sjekket opp , men prisen fikk meg til å miste interessen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 For å spørre om noe grunnleggende: Har trådstarter noen formening om hvor mye belastning dynamoreimen er i stand til å håndtere, og har det blitt gjort noen beregning på hvor mye effekt dynamoene kan levere med det turtallet motoren normalt vil ha? Ang. andre spørsmålene som ble stillt er du vel klar over at du ikke kan bruke enkeltreim og for lite turtall.Ellers får du sikkert snart noe forklaring av Ole Petter. Ha en fin søndag du også. Jørg Upps.. kansje jeg har glemt viktig info i denne forbindelse Dynamoene er montert på hver sin motor , forøvrig 400 HK totalt . Driften overføres så via dobble reimer og er merket VALEO Paris Rhone . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) For å komme tilbake til saken, så finnes det regulatorer som kan tilpasses mange av de ønskene og utfordringene trådstarter har. Velger man en slik regulatorteknikk så kan man i alle fall justere bort en del av de problemene man måtte ha pådratt seg. For å spørre om noe grunnleggende: Har trådstarter noen formening om hvor mye belastning dynamoreimen er i stand til å håndtere, og har det blitt gjort noen beregning på hvor mye effekt dynamoene kan levere med det turtallet motoren normalt vil ha? Flott du har et viktig poeng.... Men , at det finnes er ikke mitt spøsmål . alt finnes visst en bare vil betale Jeg vurderte 2 stk. Sterling DAR12 Digital Regulator da disse hadde en OK pris . Svaret jeg sitter igjen med er vel at de ikke er synkronisert , og at ikke begge da følger ladesyklusen helt ut . Uten og få noe mere svar resornerer jeg meg fram til at en regulator kansje er nok ? Når det gjelder effekt kurve på dynamoen er det foreløpig ikke klarlagt , men dynamoen er produsert for marine bruk og skal kunne erstatte den som var levert med motoren og da tar jeg høyde for at produsenten vet turtallsområde på denne , som forøvrig er 800-3800 (VP-41a) Ellers ...Ser jeg at der er medlemmer innpå her som selger produkter omtalt i forumet , jeg får da innderlig håpe at de skjønner at produktene kan kjøpes av andre ... og at det ikke nødvendigvis får et negativt utfall . Personlig kjøper jeg produktene mine utenlands , dynamoene omtalt her ble levert på dør for 2900,- Slå den... Men OBS ikke glem risikoen med garanti og rekalmasjonsrett osv. Redigert 21.Mars.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
logget av Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 ....jeg får da innderlig håpe at de skjønner at produktene kan kjøpes av andre ... og at det ikke nødvendigvis får et negativt utfall . Personlig kjøper jeg produktene mine utenlands , dynamoene omtalt her ble levert på dør for 2900,- Slå den... Men OBS ikke glem risikoen med garanti og rekalmasjonsrett osv. Det er gutten sin som vet hvordan å kvitte seg med venner. Et spørsmål er jo også om du ønsker å øke driftstemperaturen i dynamoene dine som følge av en eventuell effektøkning, eller om du bare ønsker en mer riktig regulering etter at regulator setpunkt er nådd. Øker du driftstemperaturen så pådrar du deg jo også en økt risiko. (Garanti er jo bare en side, for det er jo alltid ubeleilig når noe bryter sammen). Min erfaring er at du vil oppnå en effekt på ca 2500 watt med dynamoene / regulatorene dine i dag, og dette er jo fort gjort å få bekreftet. Som antydet tidligere så finnes det regulatorer som sørger for en bedre ladekurve uten at effektuttaket av dynamoen økes. (Dette kan du bestemme selv og justere akkurat som du vil ha det). Spørsmålet rundt hvorvidt du trenger to regulatorer er jo interessant. Mitt svar er nei, inntil det motsatte er bevist. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Det er gutten sin som vet hvordan å kvitte seg med venner. Et spørsmål er jo også om du ønsker å øke driftstemperaturen i dynamoene dine som følge av en eventuell effektøkning, eller om du bare ønsker en mer riktig regulering etter at regulator setpunkt er nådd. Øker du driftstemperaturen så pådrar du deg jo også en økt risiko. (Garanti er jo bare en side, for det er jo alltid ubeleilig når noe bryter sammen). Min erfaring er at du vil oppnå en effekt på ca 2500 watt med dynamoene / regulatorene dine i dag, og dette er jo fort gjort å få bekreftet. Som antydet tidligere så finnes det regulatorer som sørger for en bedre ladekurve uten at effektuttaket av dynamoen økes. (Dette kan du bestemme selv og justere akkurat som du vil ha det). Spørsmålet rundt hvorvidt du trenger to regulatorer er jo interessant. Mitt svar er nei, inntil det motsatte er bevist. Det kan hende jeg har mistet et poeng her , men når du snakker om effektøkning av dynamoen sjønner jeg ikke helt... en dynamo kan vel aldri levere mer enn påtrykt strøm eller...etter det jeg har forstått bruker man hovedsaklig en regulator til å "trimme" ladespenningen ( grovt fortalt) . slik at den opprettholder 14.4 V på batteriet selv om batteriene egentlig forteller dynamoen at de begynner å bli "mett" Sitat: "Den originale løsningen regulerer spenningen til 14,2V senset på batteripluss og dynamo minus. som resulterer i at når batteriene er sultne og ber om stor strøm, så blir det spenningsfall i minuskabel på ca 0,2V, og strømmen blir i praksis ikke så høy som dynamoen er påstemplet fordi batterier mister raskt interresse for å suge strøm når påtrykt spenning er for lav" Jeg tror ellers jeg følger ditt råd å kjøper 1 regulator , så får vi se om det funker i praksis Når det gjelder kjøling skal jeg overvåke temperaturen fysisk , skulle det bli nødvendig ser jeg ingen problem i og lage til ekstern kjøling til Dynamoene . Ellers håper jeg at "vennene" mine ikke hjelper meg fordi de skal selge , men fordi de ønsker å bidra med sin kunnskap , kan de i tilegg tjene noen kroner på dette er det kjempebra , så sant det ikke er derfor de svarer ! Som vi alle vet er prisene på båtutstyr hinsides all fornuft , grunnen skal jeg ikke begi meg innpå , men som den "vanlige mann i gata" ønsker jeg som alle andre og få meste mulig billigst mulig , selv om det medfører en viss risiko . "man blir ikke rik av og sette penger i banken " Hei & hå Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Jeg vurderte 2 stk. Sterling DAR12 ... Dette blir ikke noe fordi DAR12 er beregnet for dynamoer med opp til ca. 70 - 80A. Du blir da i så fall nødt å gå for PDAR. Men i forhold til andere produsenter er den jo ikke særlig dyrere, samtidig du blir kvitt problemet med bl.a. dynamotemperaturovervåkningen som er inkludert. Alle andre "problemer", som noen så fortvilt ønsker å vekkregulere før den duker opp, kan du etter min erfaring antakeligvis bare glemme. Her blir det diskutert problemer som man først og fremst også må ha, men har du? Og vill du lade med bare 70%? Hvorfor skulle du i så fall kjøpe og montere 140A, 100 hadde i så fall vært bra nok selv om du har fått gunstige dynamoer nå. Jeg ser bare at du har dobbelt reim = med forventet maksimalt belastning om ca. 80% av det som er anbefalt for reimenen dine. Men selv hvis det skulle bli litt slippage i mellom har du selv under dårlige forhold 20% og vanligvis minst 30% å gå på. Bortsett av det ene fortsatt aktuelle spørsmål, nemlig om batteriene dine takler strøm, ville i hvert fall jeg under slike forhold og på god tysk betegne situasjonen din som "absolut Stinknormal". Altså lenge før første spørsmålstegnet dukker opp for meg. Hvis du også ville spørre om hvorfor: Dette våger jeg å si fordi det er allerede mange norske og minst 200 ganger flere andre i andre land som har akkurat det samme opplegg som du, og kjører helt vanlig med PDAR uten å kastrere på ladeeffekten. Ingen klager, alle er bare tilfreds. Så, hvilket argument skulle stemme deg urolig allerede nå? Og siden du både pleier og er ikke redd for å kjøpe på utlandet: Sterling har også en webside med alle utenlandske forhandlere. Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Har du ikke et lite tilbakefall nå Jørg? Husk at det heter at Sterling ikke kan når det er snakk om noe de ikke kan levere. Brukerne av Båtplassen fortjener å høre hva som finnes på markedet nå, og ikke hva som finnes på markedet når Sterling har kopeiert noe andre hadde for lenge siden. Det burde være unødvendig at man må være fagmann med mye erfaring for å avdekke de feilene du bevisst skriver for å selge mer. Hvorfor skriver du: Dette blir ikke noe fordi DAR12 er beregnet for dynamoer med opp til ca. 70 - 80A.Du blir da i så fall nødt å gå for PDAR. Men i forhold til andere produsenter er den jo ikke særlig dyrere, samtidig du blir kvitt problemet med bl.a. dynamotemperaturovervåkningen som er inkludert. Skal vi sette opp en liste over alle de tingene Sterling har snakket nedsettende om opp gjernnom tiden og som de senere har adoptert? Kan du utdype hvorfor Sterling valgte å integrere dynamotemperatursensor og hvordan denne virker? Slår regulatoren av og på dynamoen ved høy temp og hvordan virker dette inn på ladningen. Kan man justere setpunktet for sensoren slik at regulatoren kan brukes optimalt både for dynamoer som tåler lite og mye varme? Og til slutt. Kan det tenkes at sterling i fremtiden vil komme med en tilsvarende løsning som andre har, som er å heller strømbegrense dynamoen slik at dynamoen lader hele tiden i stedet for å slå seg av og på. Sterling går jo egne veier og mener at åpenbare egenskaper som å lage en vanntett regulator er tøv. Det er ikke alle som er like enige i slike påstander, i alle fall ikke etter at de har hatt en vannlekkasje i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jeg har 2 stk 140A dynamoer og tenker å gå til innkjøp av eksterne regulatorer for å optimere ladingen ombord , dynamoene skal leverere til hver sin batteribank , henholdsvis til start (140A) og til forbruk(420A) . Jeg ønsker så å bruke et VSR(rele) på startbanken for og supplere forbruksbanken når startbatteriet er fulladet . Dette er hva diskusjonen dreide seg i utgangspunktet. nimba har et kraftverk på størrelse med halve Alta i forhold til startbatteriet sitt. Videre har han et tilsvarende kraftverk til sin lille forbruksbank. Min første tanke er : Hvorfor vil han bruke startbatteriet til å suplere forbruksbanken. Hva er det han mener? Hvis noe har rom for supplering her ville det være å ha to store forbruksbanker som står i stil til dynamoene eller å sepparere startbatteriet fullstendig, hvorpå han da ville sitte med en gigantisk dynamo for å stelle det lille batteriet. Hvis det er slik at du ønsker maksimal glede av dynamoene ville jeg slipp tanken på å ha eget startbatteri. Lag to banker som begge kan brukes både til start og forbruk, og kjøp den beste laderegulatoren du har råd til. Videre kan du gjemme et reservebatteri til nødstart. Når det gjelder behov for 220 v ser jeg det også som å måtte gå over bekken etter vann. Først har du nå brukt 5.800 kr. på dynamoer så kan du plusse på 2 gode regulatorer til ca 4.000,- Så kan du legge på en god sinusinverter til en 3-4.000,- For ikke å glemme batterier for 15-20.000 (Med forventet levetid 5-6 år) Ja da har prisen pluteselig blitt mellom 28. og 30.000,- For å oppnå hva? koke kaffe på strøm? Lage dusjvann eller poppe popkorn? For 30.000 vil du nok langt på vei være istand til å kjøpe et aggregat eller kanskje den 220v generatoren som Farco viser til. En annen ting er. Hva er virkningsgraden på dette oppsettet? 50%? Samt at du sitter med en rekke potensielle feilkilder. Mitt råd er "make it simple" Du sier også at du er betenkt med å ha gass ombord. Hva om diseltilførselen får en lekasje og spruter over to dynamoer på anabole stereoider? Var jeg deg ville jeg revurdere hele prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Slik jeg ser det har Nimba skissert et enkelt og greit anlegg. Verre ble det vel når misjonærene som ville selge Gud, Jesus og Allah på en gang ble tilkalt. Normalt er jo å spørre litt høflig om hva behovet er og hvordan båten skal brukes først. Med hensyn til kraftverkene på 140 ampere som er innkjøpt så er vel disse mer i samsvar med kjente standarder som beskriver slike forhold enn det som ellers er vanlig å finne i fritidsbåter. Om 90 % av fritidsbåtene har feil dimensjonerte dynamoer så må det jo være tillatt å rette på dette for de som ønsker. Om det er behov for en ekstern regulator for å korte ned toppladningstiden vil jo i stor grad bestemmes av brukermønsteret. Noen reklamerer jo med at ladetiden reduseres til en femtedel, men det forutsetter jo da at man kjører motoren lenge nok til at man kommer inn i absorberingsfasen og fortsetter å kjøre de timene det tar for batteriene for å bli fulle. Her er det også noen misforståelser ute og går mener jeg, for det virker som om den eneste løsningen på for små batterier er ny regulator. Ellers synes jeg det er synd hvis Båtplassens medlemmer skal bli tillært at det er bedre å kjøre en 100 ampere dynamo med en belastning på 100 ampere enn det er å kjøre en 140 ampere dynamo med 100 ampere belastning. Vel, de fleste er vel oppegående nok til å skjønne at dette er grunnleggende feil og at dette har nære relasjoner til driftstemperatur, levetid og driftsikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Dette er hva diskusjonen dreide seg i utgangspunktet.nimba har et kraftverk på størrelse med halve Alta i forhold til startbatteriet sitt. Videre har han et tilsvarende kraftverk til sin lille forbruksbank. Min første tanke er : Hvorfor vil han bruke startbatteriet til å suplere forbruksbanken. Hva er det han mener? Hvis noe har rom for supplering her ville det være å ha to store forbruksbanker som står i stil til dynamoene eller å sepparere startbatteriet fullstendig, hvorpå han da ville sitte med en gigantisk dynamo for å stelle det lille batteriet. Hvis det er slik at du ønsker maksimal glede av dynamoene ville jeg slipp tanken på å ha eget startbatteri. Lag to banker som begge kan brukes både til start og forbruk, og kjøp den beste laderegulatoren du har råd til. Videre kan du gjemme et reservebatteri til nødstart. Når det gjelder behov for 220 v ser jeg det også som å måtte gå over bekken etter vann. Først har du nå brukt 5.800 kr. på dynamoer så kan du plusse på 2 gode regulatorer til ca 4.000,- Så kan du legge på en god sinusinverter til en 3-4.000,- For ikke å glemme batterier for 15-20.000 (Med forventet levetid 5-6 år) Ja da har prisen pluteselig blitt mellom 28. og 30.000,- For å oppnå hva? koke kaffe på strøm? Lage dusjvann eller poppe popkorn? 0 For 30.000 vil du nok langt på vei være istand til å kjøpe et aggregat eller kanskje den 220v generatoren som Farco viser til. En annen ting er. Hva er virkningsgraden på dette oppsettet? 50%? Samt at du sitter med en rekke potensielle feilkilder. Mitt råd er "make it simple" Du sier også at du er betenkt med å ha gass ombord. Hva om diseltilførselen får en lekasje og spruter over to dynamoer på anabole stereoider? Var jeg deg ville jeg revurdere hele prosjektet Helt enig med deg , å bruke en sånn megde penger ville nok være noe bortkastet... saken er at jeg har ikke betalt 5.800,- på dynamoer ! Visst du leser riktig står der at jeg har betalt 2900,- for "dynamoene" , det betyr flertall og i dette tilfelle 2 ! Det er faktisk under prisen det ville koste meg å kjøpe 1 stk. orginal 60A dynama av VOLVO. Utenom dette har jeg ikke brukt 5 øre ! Når det gjelder batteribankene er de nyinnkjøpt av forrige eier , leser du innlegget en gang til vil du se at startbatteribanken er 140A og forbruksbanken er 490A . Startbanken er i tilegg til 2 startere tilkoblet 2 ankervinsjer og en truster ! Og da la den ene dynamoen kun jobbe med startbanken sjønner jo jeg også er "overkill" , så da tenkte jeg å bruke et relè slik at når startbanken er fornøyd , legger den over og supplerer forbruksbanken , teoretisk vil de da kunne lade 280A , men pga. tap , virkninsgrad osv. vil virkeligheten ble en annen , det resulterer i at hvert batteri får ca 30 A ! Ellers synes jeg ditt utsagn om 230V er usaklig , om en inverter har en vikningsgrad på rundt 90 % så gjør det forsåvidt ingen ting , poenget er at man har 230V tilgjengelig ! Hva den brukes til er vel ikke andres sak I båten finnes det flere potensielle farer , fjerner man gassen er der en mindre ! Ellers takker jeg for innegget , selv om det ikke får meg til å revurdere noe som helst Jeg støtter meg heller til "Ole Petter" sitt utsagn om : Med hensyn til kraftverkene på 140 ampere som er innkjøpt så er vel disse mer i samsvar med kjente standarder som beskriver slike forhold enn det som ellers er vanlig å finne i fritidsbåter. Om 90 % av fritidsbåtene har feil dimensjonerte dynamoer så må det jo være tillatt å rette på dette for de som ønsker. Og : Ellers synes jeg det er synd hvis Båtplassens medlemmer skal bli tillært at det er bedre å kjøre en 100 ampere dynamo med en belastning på 100 ampere enn det er å kjøre en 140 ampere dynamo med 100 ampere belastning. Vel, de fleste er vel oppegående nok til å skjønne at dette er grunnleggende feil og at dette har nære relasjoner til driftstemperatur, levetid og driftsikkerhet. Takker så mye Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Har du ikke et lite tilbakefall nå Jørg? Verre ble det vel når misjonærene som ville selge Gud, Jesus og Allah på en gang ble tilkalt. Hei. "Tilbakefall" ? Du skulle bytte det du drikker med noe annet, jeg forstår nemlig så sakte ikke lengre hvilket problem du har. Det eneste jeg ser er at du forklarer problemstillinger slik at det gjelder "allminnelig" og så at bare justerbare universalløsninger hjelper. Dette, kjære deg, synes jeg er fullstendig uholdbart. Jeg sa det ofte nok allerede og jeg sier det også igjen hvis det må være: Problemstillinger som du innstallerer i en vanlig diskusjon er det som koster dyrt og det for nothing. Uten å diskutere dynamokurver "per prosent": Først og fremst er det viktig å verne dynamoen for skader pga. overtemperatur, først deretter kan man tenke på dynamoeffektivitet. Levetid, overbelastning? Hva snakker du om, er det "standard" igjen? Alt sliter en gang og er underlagt tid og gangtid, det blir heller ikke forandret av kloke ord, deg, eller gudene. Men kanskje det stemmer ikke? Et aktuellt eksempel er min gamle dynamo ...jeg er for lat for å bytte, men et større dynamo ligger klar siden mange år. 35A på 350Ah batteribank, og jobber siden 1999 med høyeffektregulator fra Sterling. Jeg tørr å si at den ikke har noe problemer med å gå på full guffe i hele tida, verken elektrisk eller mekanisk slitasje. Og jeg tørr også å si at jeg har sett veldig mange gamle dynamoer. Men de fleste har vel heller problemer med rust, eller med temperatur, men ikke med (fysisk) slitasje. Det du forteller her er riktig, flest vet du ja hva du snakker om. Men du forveksler antakeligvis permanent "særproblemer" med "standardforutsetninger." Og det er interessant å se hvor rask du hopper tilbake så snart du kan bare lese andre enn dine egne setniner. Er det så vanskelig å skrive reglene på 3 setninger? "Standard" er det som de absolut fleste har, altså dette folk du mener som har rett til å høre hva som finnes på markedet. Men dette folk har ikke behov for lange diskusjoner fordi de har bare 80 til 500Ah. Hvis du vill fortelle at det er noe problem, da skulle du kanskje begynne med å mekke på båt igjen, da ser man hva "praktisk" betyr. Du mener at dette sliter særlig på dynamoer? Hvorfor mener du at det finnes uttrykk som "beregnet levetid" og "beregnet effekt"? Det samme gjelder også type batterier: Det gikk bra siden en stund etter krigen, og nå blir det plutselig vanskelig fordi du og få andre må på knekk ha noe å justere på? "Juster" heller folk slik at folket utlader bevisst, gjennoppladingen takler batteriene flest ganske fint. I hvert fall på nesten alle båter jeg vet om mens bare disse "tre stykke" som er øvrig gjelder som "særtilfelle" etter mitt syn. Andre standardet gjelder også for vanlige forutsetninger igjen. I motsetning til "justering" og kastration av dynamoets effekt ved hjelp av nedregulering forteller jeg, og Sterling, og i blandt også du, at bra lufting/dvs. kjøling er det som er mest viktig for både dynamoer og dynamoets effektivitet. Bare mellom oss, vi er vel fortsatt enige at dynamo-lufting ikke ha noe å gjøre med justerbare regulatorer? Så blir bare disse 3 helt normale poeng igjen: 1. bra lufting, slik at dynamoet ikke en gang ha behov for å bli slått av eller å bli effektredusert. 2. spenninger som ligger -innenfor- anbefalingene av batteriprodusenten. 3. et titt på batteriets spec om strømbegrensninger (som jeg på båt ikke anbefaler, så sant en ikke ønsker å drive batteriene både syklusfritt og vanskelig) Og nei, ikke enig, for å skjønne dette trengs det å være fagmann. Ellers ville ikke vi diskutere det her. I rekkefølgen videre. Hvem er interessert i det som andre forteller? Om Sterling sier så eller så spiller ingen rolle for meg. Men det han sier er ikke feil og hvis de adopterer noe da gjør dette firmaet ikke noe annet enn andre. Er det feil? Sterling har i alle fall fått bra suksess og en enda bedre navn med det. Og vær så snill, la være med "men det har han bare kopiert"... blabla. Hvis ingen ville kopiere noe da ville også du fremdeles ride på eselen fordi det fantes ikke noe jul. Hva maser deg ellers? Kanskje det som maser meg: Priser. Det som du kaller frastøttende "billig" blir kallet "nytteverdig" og "prisgunstig" av hele verdens rest. Og i tillegg gjør det det den skal, ikke mindre men kanskje en smule bedre enn mange andre produkter på markedet gjør mens den ikke koster mer. Så, mitt spørs til deg: Hvorfor skal man betale 3x så mye for å løse et problem ved å nedjustere dynamoets effekt? Hvis man ikke kjøper vanskelig utstyr men bare følger enkle regler som bra lufting og bra kraftoverførelse både mekanisk og elektrisk, da er man vel skjelden nødt å til det. Ellers blir det det samme som å kjøpe Ferrari for bruk i Norge, slik står også på garasjen i meste tida. Du spør hvorfor at jeg skriver at DAR12 er ikke beregenet for mer enn 70 - 80A? Du kan gjerne kjøpe en og analysere det selv, hvis det ikke holder at firma Sterling og også jeg sier det. Skulle du finne en vei for at vi kan bruke den på større dynamoer, da hadde det vært interessant. Men ikke mer enn det fordi DAR12 mangler dynamotemperatur-overvåkning. Og det er viktig, hvis du husker hva jeg mener. Men selger jeg mer pga. det? Trolig ikke, men jeg selger flere PDAR enn DAR fordi kundene mine hører på meg. Hvis ikke du har nyttigere ting å gjøre enn det, da kan du jo nå demontere meg. Men det hjelper ikke mye fordi Sterling finnes likevel videre, med eller uten meg. Og så kommer vi til siste spørsmålene dine, som faktisk gjentar seg litt. - Sett gjerne opp en liste om hva Sterling ha kopiert. Jeg kaller det ikke "kopiert", men at nyttige løsninger ha blitt integrert. Biler har også jul, men heller de ble ikke oppfunnet av Mercedes eller Chrysler. Men det som er egentlig interessant for Sterlings kunder/forbrukere: Sterlings produkter ble ikke dyrere pga. det. - Dynamotemperaturovervåkningen hos Sterling PDAR gjelder utelokket for å verne dynamoet for temperaturer av mer enn 90°C. Mange dynamoer takler mer enn 100°C, også mange opp til 125°C. Men et stedt må linien gå og Sterling valgte 90°C. (Videre som fra før:) Om man kan øke temperaturen er en sake, men det er likevel ikke særlig nyttig fordi dynamoets virkningsgrad reduseres med hver grad varme. Som man ser har noen produsenter tatt være på det ved å nedregulere effekten = mindre effekt = mindre utvikling av temperatur. Men, minke på effekt? Jeg er på fellesoppfattningen at man heller skulle lage noe bra forhold for at dynamoene kan jobbe effektiv = kjølig. Både Sterling, mange andre og t.o.m. jeg henviser på det mens kundene bestemmer hva den vill. De fleste følger forresten slike anbefalinger, fordi det er fysisk-logisk og mer logisk enn å stå på bremsen i hele tida. Så hopper jeg bare over begge neste to, fordi det er ikke relevant for meg siden jeg sørger for gjennomgående ladeprosesser. Du derimot, som antakeligvis kjeder seg og kanskje trenger noe forum med en annen publikum, kan gjerne utdype kemiske prosesser. Men forklar helst også i henhold til relevans. Til siste spørsmålet ditt: Ja, kanskje at Sterling kommer med tilsvarende løsninger som andre allerede har? Eller med andre løsninger, så sant Sterling synes at man trenger det? Du skulle kanskje spørre han selv, vettu, jeg er ikke ansatt der. Men det som jeg er sikker på er: - at det finnes fortsatt utvalg for forskjellige behov - at det blir fortsatt mye billigere enn det som du tenker på - at det blir like effektiv som alltid. Så da. Hvorfor skal man bare propagandere det som du mener når også mange andre løsninger virker som ønsket? Jeg sier det gjerne atter flere ganger til, så lenge det er aktuellt og stemmer: PDAR både ha og tilbyr egenskaper som de absolut fleste trenger, sikkerhetstilltak som man i hvert fall skulle benytte seg av, og en hyggelig pris som tilatter også at vanlige mennesker kan betale det uten å ta opp en kredit. Dette inkluderes forresten også nevnt problem som "vanntett" som for min syn er bare et konstruert problem. Det finnes nesten alltid alternative muligheter for monteringen, forutsatt at noen ikke "må" bare leke U-båt. Hvor mange PDAR sa du at måtte skiftes pga. "vannskader"? Jeg hadde bare 1 stykke i Norge og det var det. Alle andre prøver å holde båtene dems over vannoverflaten og har i tillegg montert etter henvisning, nemlig slik at elektronikk helst ikke sitter i områder der man må regne med vanskelige forhold. Og har du sett mange dynamoer som gikk i stykker pga. bruk med PDAR? Eller batterier, noe som helst? Vet du, Ole Petter, du skulle kanskje ikke forkrampe deg så heftig på temaet. Det finnes faktisk ikke så mange problemer hvis man henviser på grunnreglene, dvs. disse tre som er kan leses litt lengre ovenfor. Ha tross alt en fin dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nimba Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Slik jeg ser det har Nimba skissert et enkelt og greit anlegg. Verre ble det vel når misjonærene som ville selge Gud, Jesus og Allah på en gang ble tilkalt. Normalt er jo å spørre litt høflig om hva behovet er og hvordan båten skal brukes først. Med hensyn til kraftverkene på 140 ampere som er innkjøpt så er vel disse mer i samsvar med kjente standarder som beskriver slike forhold enn det som ellers er vanlig å finne i fritidsbåter. Om 90 % av fritidsbåtene har feil dimensjonerte dynamoer så må det jo være tillatt å rette på dette for de som ønsker. Om det er behov for en ekstern regulator for å korte ned toppladningstiden vil jo i stor grad bestemmes av brukermønsteret. Noen reklamerer jo med at ladetiden reduseres til en femtedel, men det forutsetter jo da at man kjører motoren lenge nok til at man kommer inn i absorberingsfasen og fortsetter å kjøre de timene det tar for batteriene for å bli fulle. Her er det også noen misforståelser ute og går mener jeg, for det virker som om den eneste løsningen på for små batterier er ny regulator. Ellers synes jeg det er synd hvis Båtplassens medlemmer skal bli tillært at det er bedre å kjøre en 100 ampere dynamo med en belastning på 100 ampere enn det er å kjøre en 140 ampere dynamo med 100 ampere belastning. Vel, de fleste er vel oppegående nok til å skjønne at dette er grunnleggende feil og at dette har nære relasjoner til driftstemperatur, levetid og driftsikkerhet. Helt enig med deg , å bruke en sånn megde penger ville nok være noe bortkastet... saken er at jeg har ikke betalt 5.800,- på dynamoer ! Visst du leser riktig står der at jeg har betalt 2900,- for "dynamoene" , som betyr flertall og i dette tilfelle 2 ! Det er faktisk under prisen det ville koste meg å kjøpe 1 stk. orginal 60A dynama av VOLVO. Utenom dette har jeg ikke brukt 5 øre ! Når det gjelder batteribankene er de nyinnkjøpt av forrige eier , leser du innlegget en gang til vil du se at startbatteribanken er 140A og forbruksbanken er 490A . Startbanken er i tilegg til 2 startere tilkoblet 2 ankervinsjer og en truster ! Og da la den ene dynamoen kun jobbe med startbanken sjønner jo jeg også er "overkill" , så da tenkte jeg å bruke et relè slik at når startbanken er fornøyd , legger den over og supplerer forbruksbanken , teoretisk vil de da kunne lade 280A , men pga. tap , virkninsgrad osv. vil virkeligheten ble en annen , det resulterer i at hvert batteri får ca 30 A ! Ellers synes jeg ditt utsagn om 230V er usaklig , om en inverter har en vikningsgrad på rundt 90 % så gjør det forsåvidt ingen ting , poenget er at man har 230V tilgjengelig ! Hva den brukes til er vel ikke andres sak I båten finnes det flere potensielle farer , fjerner man gassen er der en mindre ! Ellers takker jeg for innegget , selv om det ikke får meg til å revurdere noe som helst Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Pathfinder Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jeg ser at du sliter litt med å sette ord på det du mener nimba. Mitt førsteanlegnde var å gi en generell betraktning om hvor hvidt det er beste veien å via 12V for så å omdanne dette til 220V for å lage mat. Men det er som sagt ikke min business og det aksepterer jeg fullt ut. Bare at det er en lite energieffektiv løsning. Å trekke 100-150A krever både gode dimensjoner samt at det kanskje ikke er særlig gunstig for batteriene Det er for meg uinteressant hva sluttregningen kommer på og hvor mye du er villig til å betale for dette. Men er alikevel rimelig sikker på at du ville fått et mer robust system om du tenkte alternativt. Men heller ikke dette er min business. Det jeg poengterte er at du har en teoretisk ladeevne på 280 A og da virker det litt underdimensjonert at du kun har en bank på 490Ah samt et startbatteri på 140. Dvs at du har en tilgjengelig kapasitet på ca 295 Ah før du må lade forbruksbanken. (jeg ser bort fra startbatteri). Du vil få ca 80% av opprinnelig kapasitet inn på batteriene etter noen ganske få timers ladning om batteriene tåler høy ladestrøm. DVS at neste gang du parkerer. Så har du kun ca 235Ah til rådighet. Men selvsagt kan du la motorene gå å levere strøm fra dynamo til inverteren din. Bare ikke regn med at det er populært i en trang havn kl. 07:00 om morgenen når kaffen frister. Da ville jeg nok kjøpt et lite gassbluss med disse 200gr. flaskene. Ta de ut av brenneren når denne ikke brukes og heng de over ripa slik at eventuelle lekasje forsvinner utenfor båten. Det finnes også utmerkede kokeapparater på diesel. Det er bare greit å tenke litt alternativt. Hva du lander på til slutt er jo ene å alene ditt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 35A på 350Ah batteribank, og jobber siden 1999 med høyeffektregulator fra Sterling.Dynamo som ikke yter mer en 35amp har ikke problemmer med temperatur, de skulle du vite. Men de fleste har vel heller problemer med rust, eller med temperatur, men ikke med (fysisk) slitasje. Hva mange uker er siden du fortalte at rust var ikke problem i dynamo i en båt? Marina dynamo er bare bortkastet penger! I Dynamotemperaturovervåkningen hos Sterling PDAR gjelder utelokket for å verne dynamoet for temperaturer av mer enn 90°C. Mange dynamoer takler mer enn 100°C, også mange opp til 125°C. Men et stedt må linien gå og Sterling valgte 90°C. (Videre som fra før:) Om man kan øke temperaturen er en sake, men det er likevel ikke særlig nyttig fordi dynamoets virkningsgrad reduseres med hver grad varme. Som man ser har noen produsenter tatt være på det ved å nedregulere effekten = mindre effekt = mindre utvikling av temperatur. Dynamo beregnet til høy temperatur har ikke stor utnyttelse når den er slått av ved 90grader. De er grunnen til at produsenter av dem leverer/anbefaler ikke slike regulatorer. Hvis noen produsent står på bremse er de Sterling med sin teknikk. Vet du, Ole Petter, du skulle kanskje ikke forkrampe deg så heftig på temaet. Jeg skjønner Ole Petter godt når han protesterer mot reklamene fra Biltema. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 ....hei, nå er det deg igjen? Du skjønnter vel ikke det jeg skrev. For persønlige greier kan man godt sende IM, med det blir ikke trådene så forsøpplet og mottakeren kan velge om den ønsker å lese det. I tillegg tror jeg ikke at Ole Petter trenger noe hjelp. Men, Servicemannen, ærlig talt. Har du egentlig virkelig en gang sett, målt med, eller brukt en PDAR? Bare pga. at man ikke fortjener så mye på den som med noen andre regulatorer er den ikke automatisk dårlig, vettu. Jeg fortjener ganske lite på det, men har likevel siden 10 år mye gøy med både regulatorene og kundene mine. Om det passer noen eller ikke spiller da ingen rolle. Og ang. rust forveksler du kanskje noe, igjen. Kanskje det er blitt sent nok igjen allerede? Hvis så, ikke var så gretten, det er unødvendig. Det jeg sa er at det ruster uansett, om marine dynamo eller ikke. Jeg sa også at det er bare husene som er lakkert, men ikke mer. Anker og spolekjerne ruster likevel en gang, eller ikke hos deg? Og ang. Ole Petters protest mot noe reklame er også det helt greit, jeg gjør det samme når noe ikke stemmer. I verste fall kan man jo gi varene tilbake, ellers er man heller ikke tvunget å kjøpe noe i det hele tatt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen, inkl. deg og Ole Petter, prøver å fastslå at bare det som dere bruker/selger er bra. Det som er fakt er at dere slår dere selv med egne våpen. På den ene side hevdes det at man (forhandlere/rådgivere) skal være neutral, på andre siden bør man ikke være det fordi allt unntatt "håndjusterbare" er noe dr... . Så, hva da. Derimot er det fakt at regulatorene som dere foretrekker ikke er det som er mest aktuelle på kloden. Forresten også uten å peke mot Sterling, fordi alle andre selger også. Så hva er problemet? Blir nå automatisk alle batterier til søppel allerede bare hvis den ikke blir ladet ved hjelp av Mastervolt eller Victron/Balmar? Eller skulle man bare kjøpe det fordi alle alternativer fra før er nå skrot? Må nå alle grossister, forhandlere, verksteder og mange titusen båteiere rive alt ut og kaste det, fordi en hånd full folk bestemmer at det ikke finnes noe som er bedre enn dems leketøy? Og hvor tar du/dere alle disse påstander i fra, er alle kollegar på kloden som ikke selger Mastervolt og Victron/Balmar dumme gutter? Fakt er at det finnes en veldig stor haug med både forhandlere og kunder som er også grisefornøyde med annet enn Mastervolt og Victron/Balmar, selv om ingen hevder at det er bedre med annet. Men, og det skulle du skjønne ganske fort, alle disse produkter finnes siden mange år og nesten ingen av dem ble slått på krysset fordi noe funker ikke. Så da, gjør og si hva du vill, det er et fritt land. Men å slenge dr.... om produkter som man bare har andre klasses erfaring med er ikke så lurt, synes jeg. Det som Sterling produserer funker akkurat som det skal og rekker målgruppene de vill. Ikke mer, ikke mindre, og alle er tilfreds. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Pathfinder Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Sitat:" Jeg skjønner Ole Petter godt når han protesterer mot reklamene fra Biltema" På tide at dere ler litt av dere selv? Hvis ikke håper jeg det er greit at jeg ler av dere Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Du kan godt le, men desverre kan du ikke le en begrenset produkt til å bli den beste til lading. Men jeg ikke skjønner båtvalg ditt. du kunne sikkert finne en like stor til gunstigere pris Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Du har totalt misforstått Jørg. Å opplyse om egenskaper i et produkt er ikke det samme som å snakke nedsettende om et annet produkt. Dette faller inn under kategorien opplysning slik at leserne av Båtplassen blir opplyst. Å påstå at en funksjon som en annen produsent har er ubrukelig er mer i en gråsone, og jeg mener dette forteller mer om kunnskapsnivået til den som uttaler seg enn om produktet som omtales. Noen har dog en kommandert egenskap til å fremstille eget produkt på bekostning av andres produkter på en spekulativ måte, og jeg kan gi deg et eksempel. På hjemmesiden til Sterling står det: The problem with enhanced functions is, even if they are not used, they eat up valuable power. The more functions on a product running (even thought you do not use them) the higher the quiescent current on the inverter (the current the unit uses itself to operate). Complex combis at 12V can use as much as 9.5 amps whereas Pro Combi can use as little as 2 amps. Sterling have reversed this trend with this Pro Combi range by stripping away the unnecessary features from a complex combi, not only saving money but also lowering the critical quiescent current draw. The end result is a simple, straightforward product that does what you think it should. Using our years of experience in this market we have tailored the product range to suit 90% of people purchasing Combis. Vi snakker for det første her om forskjellige produkter, og Sterling gjør hva de kan for å informere feil slik at enkelte andre produsenter blir beheftet med noen alvorlige feil. Mastervolt sin combi trekker 9 watt i high mode og 0,5 watt i low mode til tross for at det er et langt mer avansert produkt. Poenget er: Ingen andre produsenter jeg kjenner til gjør slikt, for det er uetisk. Det samme vil jeg si om påstanden at PDAR er verdens mest intelligente regulator, for prosessoren som brukes legger klare begrensninger på hvor mange funksjoner man kan få til, og derfor har den ikke det samme tilbudet som andre regulatorer har. Man må se verdien på produktene sammen med hvilke egenskaper man ønsker, og for å få vite noe om hva som finnes må man jo også få høre om dem i ro og fred. Jeg hadde en liten service på det elektriske anlegget i en Fantasy i dag, og i denne båten er det montert en SAR-V3 regulator. Jeg kunne ikke brukt PDAR regulator i denne båten om den var gratis, men PDAR er jo ikke en dårlig regulator av den grunn. Redigert 22.Mars.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Dette inkluderes forresten også nevnt problem som "vanntett" som for min syn er bare et konstruert problem.Det finnes nesten alltid alternative muligheter for monteringen, forutsatt at noen ikke "må" bare leke U-båt. Hvor mange PDAR sa du at måtte skiftes pga. "vannskader"? Jeg leste litt på Sterling sin hjemmeside og fant noe jeg ikke helt forstår. Pro Reg S Advanced alternator regulator 12v IP 66, Waterproof Ignition protected The new Pro Reg S is the next generation of advanced regulators, offering those extra features we deemed important based on our previous 15 years’ experience in this market. The new style housing offers dust and water protection, along with the latest technology eliminates the need for fan cooling. Includes two temperature sensors. At det måtte 15 år utvikling eller erfaring til for å finne ut at miljøet i båtene til tider er røfft og at det går an å lage en regulator som ikke trenger kjøling i form av en elektromekanisk vifte kan man jo tilgi. Det viktigste er jo at nå er løsningen endelig godkjent for de som ønsker det. (En merkedag for de som kjøpte en slik regulator for 15 år siden, det var verdt pengene allikevel). Jeg venter med spenning på hvor mange grønne haker denne regulatoren får i det tekniske databladet. Redigert 22.Mars.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Jeg må si det undrer meg stort hvordan Voltkartellet nå unisont går inn for å sverte en av Båtplassens mest entusiastisk deltakere. Jeg sitter med en vond smak i munnen når jeg leser det ene innlegget etter det andre som kun har en ting for øye, nemmelig å sverte Joerg. Hva har denne mannen gjort for å fortjene all den usakligheten dere klarer å hoste opp i løpet av noen dager? Har Joerg noensinne påstått at Sterlings produkter er overlegent på markedet? Det rakkes ned, ikke bare på produktene som har også er åpen nok til å fortelle at han selger. Til og med med svært liten profitt. Jeg tror kartellet her er mer fokusert på å ta rotta på en mann som på en ærlig måte har hjulpet BPs medlemmer i en årrekke. Dere tillegger Joerg en egenskap jeg personlig vet er feil. Siden svert få andre snakker positivt om sine egne produkter finner jeg det høyst upassende at det rakkes ned på et aktet medlem av dette forum. Slik jeg oppfatter det er kjernen i budskapet til Joerg at de fleste vil ha like stor nytte av Sterlings produkter som andre sofistikerte produkter til langt høyere pris. Ser man på bruksmønsteret til en gjennomsnittlig båtfammilie vil man raskt skjønne at de fleste ikke engang vil komme i nærheten av en tilstand der batteriene i en båt går over i absorbasjonsfasen. So et eksempel reiste vi i fhor fra Asker til Hvaler. En tur på 8-9 timer. Vi dro med fulladet batteribank. Vel fremme hadde vi på 12 dager et motorbruk på ca 10 timer. På hvilken del av denne ferien skulle jeg noen sinne være i nærheten av å tilby mine batterier noe annet enn ladning på høy spenning?. Ville jeg kunne gjort en bedre jobb for batteriene mine om jeg hadde en regulator av et annet fabrikat? Det Joerg har sagt i alle innlegg jeg har lest er at han anbefaler ALLE å ettermontere effekregulator på dynamoene sine, for det er nettopp det med kort ladetid som er problemet til de fleste båteiere at de har få motortimer. Hvorfor skulle jeg med mitt bruk betale 3 ganger mer for en regulator som har fler finesser når jeg aldri vil komm dithen at jeg får brukt for de? Jeg driver sellv med salg og tilbyr kundene mine utstyr som varierer i pris fra 175.000,- til 400.000 Begge gjør samme jobb, men den til 400.000 har endel flere valg. Etter noen måneders bruk er finessene glemt og de kunne klart seg lenge med den rimeligste. For meg likegyldig siden profitten er det samme. Men for å ha et godt forhold til kunden anbefaler jeg alltid det rimeligste fordi jeg vet det er det de trenger. En annen ting er at man i båt ofte har batterier fra fler produsenter. Selv har jeg tre typer. Ikke gunstig men det er ikke jeg som har kjøpt de. Jeg kan ikke med en dynamo og en regulator tilby alle tre optimale forhold. Jeg velger derfor en innstilling som gir batteriene mest mulig mat på den korte tiden de har til å motta lading. En siste ting jeg gjerne viol si til Voltkartellet. Det første jeg lærte om salg er å ikke rakke ned på konkurentene. Dette vil slå deg selv i tryne så hardt at du aldri vil glemme det. Det er uproffesjonelt og virker fullstendig mot sin hensik. Har dere ikke guts til å forklare hva deres egne produkter er gode for får dere holde en lav profil. Dere må samtidig også informere deres tilhørere at man må ha en viss tid av lading for å oppnå de særfordelene det er med å kjøpe deres utstyr. Dere bør også informere om behov for kjøling og tilgang på luft om en dynamo skal leve et godt liv oppe i et hjørne av motorkassa. Så. Jeg håper for Voltkartellets skyld at dere ikke har skadet det gode rykte deres emminente produkter har. Etter mitt syn har dere så langt ikke vært en god ambasadør for de produktene dere selger. Jeg vil gjerne berømme Joerg for den innsats han gjør for å forklare menigmann at ting ikke trenger å være så komplisert. Og du.. Servicemannen. Jeg har arvet båten så for meg kunne jeg nok ikke fått mer for min innvestering. Med ønske om en god dag. Jan Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 God morgen. Jeg synes ikke at jeg har missforstått fordi det mangler litt noe på det du sier og uttaler. Enten man sier noe eller ikke. Jeg står nesten alltid for det jeg både sier og mener, og det finnes skjelden unntak også når det blir ubekvem. Men jeg er jo litt dumm og tenker derfor ikke så avansert, fordi også dette liv er heldigvis enkelt og fin. Så til sakene. a) På hjemmesiden til Sterling står det:The problem with enhanced functions is, even if they are not used, they eat up valuable power. The more functions on a product running (even thought you do not use them) the higher the quiescent current on the inverter (the current the unit uses itself to operate). Complex combis at 12V can use as much as 9.5 amps whereas Pro Combi can use as little as 2 amps. ..................................gjør hva de kan for å informere feil slik at enkelte andre produsenter blir beheftet med noen alvorlige feil. Mastervolt sin combi trekker 9 watt i high mode og 0,5 watt i low mode til tross for at det er et langt mer avansert produkt. b) Poenget er: Ingen andre produsenter jeg kjenner til gjør slikt, for det er uetisk. c) Jeg hadde en liten service på det elektriske anlegget i en Fantasy i dag, og i denne båten er det montert en SAR-V3 regulator. Jeg kunne ikke brukt PDAR regulator i denne båten om den var gratis, .... a) Først er reklame en sake for seg. Du snakker om reklame for den engelske markedet som blir laget av C.Sterling selv. Verken jeg eller min tyske kollega som ha vært ansvarlig en stund for tyske tekster gleder seg veldig over det. Men Mr. Sterling er sjefen og gjør som han ønsker og man kan for fæ... ikke si at han ikke har suksess med det. Forresten skulle også du smøre deg litt mens du leser. ProCombi tilbyr PowerSaverMode som skifter hele enheten ned til 0,2A. b) Ordet "uetisk" skulle du altså ikke bruke, fordi dette passer ikke i dette sammenheng. Forteller du i tillegg at du ikke kjenner andre som "gjør sant" da kjenner du ikke noe i det hele tatt og det stemmer ikke. Men du nekter, har du lest reklamer på andre språk? Også om M-volt sine tekster kunne man da diskutere, hvis man ikke er spikret fast til engelske og norske tekster. Leser du dette kanskje på nederlandsk og tysk da blir det like spennende som du oppfatter det som kan leses på Sterling-engelsk. I hvert fall vill M-volt-katalogfolket vekke noe intrykk at man først bør ligge på kneene før man åpner katalogen dems. Men hva er uetisk? Folk får jo det som står på katalogen, om Sterling eller M-volt, eller annet, og det funker som det skal. Setter du M-volt som mål? Så må du også måle og forklare alle andre verdier (ikke bare lese tekniske data) fordi Sterling pleier å underdrive på katalogverdier, mens M-volt ofte ikke en gang kjenner til temperaturer og tid som begrepet "maks belastning" inneholder. I tillegg og som jeg kommer alltid å møte slike sammenlikninger: Sterling sine inverter-lader-kombi er veldig gunstig, 1500W modifisert fra kr. 7749,- og den dyreste (ekte) 2500W-sinus-kombi koster for tiden 10.945,- Jeg har ikke sammenliknet aktuelle priser fra Mastervolt, men jeg tror at man kanskje ikke en gang kan få en modifisert sinus fra M-volt for det? Jeg kan bomme litt med det, men jeg tror at det ikke ligger langt bort. Så, vettu, jeg synes også at noen priser er uetiske og ville allerede derfor nekte å kjøpe for dyre greier. Uetisk er også hvis man ikke forteller om mening og nytte. M-volt og andre er uten tvil ofte et godt valg. Men de allerfleste greier seg også med ikke-så-fargete produkter som koster bare en bruddel av M-volt og andre men gjør det samme nytte. c) Du henviser på Ample V3, forresten får du lov å sammenlikne den reklametekst med Sterling. Du sier at du ikke kunne bruke en PDAR selv om den ville være en gave? Det finnes sikkert en grunn som jeg kanskje ikke ser akkurat nå, men fortell. Samtidig kan man igjen se på priser: (Frakt / toll glemmer vi.) V3 koster £449,- = 390,- uten moms = ca. kr. 4000,- inkl. norsk mva. PDAR koster kr. 1900,- inkludert norsk mva. Kanskje at jeg er litt morgenblindt, men da kan jo du gjerne forklare til båtplassen alt det elementare som gjør at Ampel-V3 er så mye nyttigere for de fleste BP-medlemene enn Sterling-PDAR? Dessuten og kanskje pga. akkurat sånt: Allerede mens jeg skriver her fikk jeg bestilling for 2 nå 3 PDAR i Norge og 9 fra EU-landene, vintern er vel over. Men hva mener du er grunn for det her i landet: Fordi jeg kan så bra norsk, eller heller fordi brukere skjønner selv hva de trenger? Og bare for å spørre, fordi jeg er nysgjerrig: Hvor mange andre regulatorer ble solgt av deg i morges, eller montert de siste 5 ukene? Jeg kan absolut ikke se noe allminnelig argument som kunne stanse noe som funker som det skal. Men prøv videre. Jeg leste litt på Sterling sin hjemmeside og fant noe jeg ikke helt forstår. Pro Reg S Advanced alternator regulator 12v IP 66, Waterproof Ignition protected The new Pro Reg S is the next generation of advanced regulators, offering those extra features .......... .....Jeg venter med spenning på hvor mange grønne haker denne regulatoren får i det tekniske databladet. Jeg kan grøvforklare det meste på kloden, Ole Petter, så bare spør. Først: Kan du se selve regulatoren på prislisten min? Nei, og derfor finnes den heller ikke hos Sterling ennå og det ta helt sikkert også "en stund" til. Men selv om den nye kommer på markedet er ikke det ensbetydene at jeg automatisk anbefaler den. PDAR kan allerede veldig mye og så virker også den fint videre for de allerfleste. PRS og PRU derimot blir da noe alternative for a) mer krevende tilfelle og b) hvis noen enten trenger eller bare skal ha mer. Ellers ser ikke jeg noe nødvendighet for det fordi den koster jo også mer. PRS + ca. 400,- og PRU + ca. 800,-. ...hehe, dyrere.. Ellers er den med tydelig under kr. 3000,- fortsatt tydelig billigere og bedre enn de fleste andre. Ikke gråt nå... allt blir bra. Og, last but not least: Litt gleder jeg meg også på den og "grønne haker", fordi det finnes minst to features på PRU som kommer antakeligvis fra meg. Så, håper du tar det med det samme humør som jeg. Ellers må dere nå leke litt med andre, fordi jeg må jobbe. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.