Jump to content

Hvordan koble 2 stk.regulatorer til en batteribank ?

nimba

Recommended Posts

Det første jeg lærte om salg er å ikke rakke ned på konkurentene. Dette vil slå deg selv i tryne så hardt at du aldri vil glemme det.

Helt enig! Du er ikke alene om å sitte med en flau smak i munnen når disse temaene diskuteres....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Unskyld meg visst jeg er skyld i den pågående "konflikten" i denne tråden :discuss: ....men som trådstarter hopper jeg nå av siden spørsmålet mitt er besvart , selv om jeg kansje kunne tenkt meg svarene formulert på en litt annen måte.

Jeg har nå utifra de utalelser og anbefalinger som her nevnt , resornert meg fram til at en` dynamo (140A) sikkert dekker mitt forhold mer passelig .

Da kan den ene og alene passe på forbruksbanken , med hjelp av en GOD regulator .

Ellers vil jeg ha 230V tilgjengelig via en LITEN inverter som forhåpentligvis ikke skader batteriene.

Startbanken skal få et liv helt separet fra forbruk , den vil få lading fra en "overhalt" orginal dynamo(50A) som også skal lade batteri i forpiggen til thruster. Det blir selvsagt muligheter å velge batteri manuelt med en bryter om nød skulle oppstå . :wflag:

Om noen så har andre meninger , velger jeg likevel å gå for løsningen over .

Takk for alle svar alle sammen .

PS! den ekstra dynamoen er nå solgt :smash:

Hei & Hå

logo.jpg

Unskyld meg visst jeg er skyld i den pågående "konflikten" i denne tråden Hei & Hå

Du er ikke "skyld" på noen ting, nimba.

Slike anleddninger er alltid grunn for saftige diskusjoner, altså helt normalt.

Dette slutter aldri, i hvert fall verken siden jeg er kommet i gang for over 20 år siden og sikkert heller ikke fremtidig.

Så er det i tillegg også ganske spesiellt på et forum.

Men ingen skulle bli virkelig sur pga. sånt, og da er vi vel alle enig om.

Lykke til videre med prosjektet og ha en fin dag.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Og bare for å spørre, fordi jeg er nysgjerrig: Hvor mange andre regulatorer ble solgt av deg i morges, eller montert de siste 5 ukene?

Jeg kan absolut ikke se noe allminnelig argument som kunne stanse noe som funker som det skal.

Men prøv videre. :smiley:

Jeg har ikke montert en regulator på i alle fall et og et halvt år.

Det er uvesentlig, for poenget mitt er at jeg spurte deg om noe for like lenge siden som hadde ralasjon til en feil som oppstår i Sterling regulator installasjonene, som jeg håpet vi snart var klar for å ta en diskusjon på.

For å gi deg et hint så dreier det seg om hvordan regulatoren oppfører seg når den er koblet i parralell med den originale regulatoren og dynamoen blir for varm.

Jeg har hjulpet tre stykker bare nå i år, og dette gjelder VP installasjoner med original 115 ampere dynamo.

:wink:

Spesifisert Mitsubishi 115?

Hva ønsker du å høre, verken jeg eller kunder som jeg vet om hadde slike problemer ennå.

Hvis de altså hadde problemer da har de ikke kjøpt hos meg, ellers ville jeg jo har fått noe beskjed om det.

Men du kan jo bare fortelle hvis du har oppdaget noe og en løsning i tillegg.

Medlemene som angår det og jeg i så fall er sikkert takknemlig hvis man ikke må lete lenge når man kommer over det.

:smiley:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Så. Jeg håper for Voltkartellets skyld at dere ikke har skadet det gode rykte deres emminente produkter har. Etter mitt syn har dere så langt ikke vært en god ambasadør for de produktene dere selger.

Jeg vet ikke om du inkluderer meg i Volkartellet, men i tilfelle du gjør vil jeg bare opplyse om at jeg er kunde, og det finnes mye bra å velge mellom.

Men om man skulle få lyst på noe så er det jo greit å få se litt på innholdet før man bestemmer seg.

I så henseende er opplysning fint, slik som den gang jeg introduserte for Båtplassen at vekten på et batteri har betydning for kapasiteten.

At dynamoene har vokst mer i kapasitet enn i diameter merkes jo også på temperaturen.

Jeg vet ikke om du inkluderer meg i Volkartellet, men i tilfelle du gjør vil jeg bare opplyse om at jeg er kunde, og det finnes mye bra å velge mellom.

Det er mulig jeg har missforstått din tilknyttning til electromarine. Og siden du heller ikke har avklart dette overfor oss andre på BP har jeg inntil videre inkludert deg i Voltkartellet. Du uttaler deg enkelte gange på veine av båtbransjen men du andre ganger opptrer som en varm forkjemper av forskrifter. På www.elektromarine.no ser jeg at du har en viss deltakelse i et system for å "bekjempe" korosjonsproblemer. Om du er konstruktør vet jeg ikke. Videre står det forklart en del rundt det med ladeteknikk og reguleringsteknikk av dynamoer, der bl.a. Mastervolt er nevnt.(samt dynamoer og regulatorer)

Så om du er leverandør eller kunde klarer jeg ikke helt å se. Men OM du er leverandør vil jeg anbefale å følge god forretningsetikk og derfor mitt innlegg. Alikevel siden dette kun er en debatt så vil jeg sette pris på mer åpenhet. Om det er slik at du innehar kompetanse som BPs medlemmer kan trekke nytte av vil jeg anbefale deg å dele med alle. Hvis du derimot er leverandør så bør du opplyse om prisen for gode råd.

Jeg vil også si at jeg alltid setter pris på gode råd. For veien til kunnskap er nysgjerrighet.

Om du og Joerg har noe uoppgjort er det jo bare å sende hverandre en IM. Eller ringe. Det blir bare pinlig for oss andre som må følge deres interne tvist.

Jeg skyldes forøvrig et svar på følgende: Hvilke fordeler vil jeg ha om jeg velger en dyrere og mer kompleks laderegulator enn det Sterling tilbyr?

Sett i lys av at jeg har maks 2 timer motortid i løpet av en sommerdag? Er mitt forbruksmønster veldig forskjellig fra flesteparten av de som er på ferie eller dagstur?

Skulle jeg utruste min skute som forøvrig Servicemannen ikke liker for jordomseiling, eller om jeg hadde mer enn 10 timer motordrift i døgnet så ville jeg nok vurdere om Sterling er beste valg. Kansje ville jeg da velge et dyrere system. Ikke vet jeg.

Som båtbygger ville jeg nok også vurdert Mastervolt om jeg ville tilby "state of the art" for å gi et inntrykk av Lexus kvalitet. Men for alle oss andre vil nok Sterling være en stor fremgang i forhold til standard laderegulering. Et lite pluss er jo også at de fleste har råd til en slik forbedring.

Hilsen pling i bollen som ikke vet hvem noen er lenger.

Dette blir som en Bavaria tråd. Kun eiere av Bavaria prater lovende om dem og andre for ikke lov til å ha meninger. Hvis du, Mr. Pathfinder, har ikke lagt merke til de har den diskusjonen her om lading vært i noen år og når noen sprer tvil om billigste produktene blir full krig.

Saken er at ikke alle har 30 foter med togangersjøttifemamperforbruksbanksomskalsvelgeallstrømsommuligeråsetteinnpåden.

Vi som lever i en annen verden synes disse påstandene litt latterlige!

billigste produktene ..... litt latterlige!

Produktene som du referer til er ikke dyrere pga. materiell og produksjonen.

Det blir bare dyrt pga. administrasjonstillegg, reklame og stor margin.

Det igjen betyr at det ikke finnes noe stort kvalitetsforskjell, men en forskjell på systemet.

Problemet ligger vel heller ikke i det at det blir noe "krig" utgående av andre.

Det ligger for min syn bare i det at du og de som deler det samme mening ikke klarer å akseptere at andre ikke ønsker å dele meningen deres.

Og antakeligvis finnes det her en større del med andre meninger enn du/dere tror.

Så, hvis du også etter mange år ser at det ikke blir flere som ønsker å dele din mening,

hvorfor aksepterer ikke du dette isteden for å holde tale om at andres mening er både latterlig og ikke verdt noe?

Tenk før du svarer og ha en riktig fin kveld så lenge. :yesnod:

Jørg

Produktene som du referer til er ikke dyrere pga. materiell og produksjonen.

Det blir bare dyrt pga. administrasjonstillegg, reklame og stor margin.

Det igjen betyr at det ikke finnes noe stort kvalitetsforskjell, men en forskjell på systemet.

Og hvilken produkter referer jeg til som oppfyller disse omtalene dine?

...holde tale om at andres mening er både latterlig og ikke verdt noe?

Over til deg, de veit du best om...!?!

Tenk før du svarer og ha en riktig fin kveld så lenge.

Jeg trenger ikke den tiden til å svare på de :smiley:

Hei Patfinder.

Det er nok litt min feil at dette kan misforstås, og hjemmesiden electromarine skulle nok blitt fjernet for lenge siden. Det har bare ikke vært en prioritert oppgave.

Som kunde har man noen fordeler som en produsent eller importør ikke har. Det være seg at man som kunde ikke er programforpliktet til å mene noe.

Med bakgrunn blant annet innen produkttesting så mener jeg det er viktig å fortelle noe om de innkonstruerte egenskapene i produktene og forklare formålet med disse funksjonene, for det er først da man blir i stand til å velge eller velge bort noe.

Noen må produsere, noen må importere og noen må forhandle. Jeg kan ikke påta meg en slik oppgave for det strider mot min filosofi at blant annet bare Volvo er best for meg som kunde.

Det er egenskapene i produktene som bestemmer bruksområdene og ikke prisen, men man kan selvsagt velge noe med en lavere standard og mindre fleksibilitet og gjøre noe med bruksanvisningen.

Med dette i bakhodet synes jeg det er litt rart at kunder på Båtplassen er opptatt av løsninger, men ikke så veldig interessert i det tekniske innholdet i løsningene man kan velge mellom. Her mener jeg faren er at folk lar seg styre av ting og tang som ikke er fakta men reklame.

Innen produkttesting er dette også et problem, for noen ganger går oppdraget ut på å ikke gjøre mer ut av testen enn å fremme noen salgsargumenter. Da sier man selvsagt nei takk til oppdraget hvis man har litt yrkesetikk.

Med hensyn til det siste innlegget ditt og hva du skal velge så er det ikke opp til meg å bestemme, men nå skal jeg gjøre en jobb i en båt som jeg i et svakt øyeblikk sa ja til for et år siden.

Det eneste jeg kan gjøre i slike tilfeller er å innhente informasjon fra brukeren for å finne ut hva behovet er. Deretter må den rådende tilstand sjekkes og så må jeg formidle noen produktegenskaper og forespeile et resultat basert på en matematisk beregnet energibalanse. Jeg lager i praksis noen forskjellige bruksanvisninger med det utstyret som finnes i båten og eventuelt det man finner det hensiktsmessig å supplere med,

I dette tilfelle så ser det ut til å bli en leveranse fra Farko, for eieren har bestemt seg for noen egenskaper i anlegget som flere andre leverandører ikke kan levere.

Med hensyn til det problemet jeg refererte til tidligere med at regulatorene slår seg av uten at båteieren oppdager dette, så har jeg ingen løsning for regulatorens del da denne ikke kan justeres på noen måte allikevel.

Men det finnes flere måter å løse problemer på, og i disse tilfellene ble det installert en litt større og bedre batteribank. Batteribankene i disse båtene er jo som regel for små uansett hvor god ladning man måtte ha, og den originale dynamoen lader ikke verst med 14,3 volt setpunkt og god ventilasjon i motorrommet.

I den ene båten ble regulatoren fjernet etter båteierens ønske, og det gikk bra det også.

For å til slutt svare på hvorfor Sterling regulatoren ikke kunne blitt brukt i Fantasy båten siden Jørg lurte på det, så er dette fordi det er montert to høyeffekt dynamoer på motoren og begge styres med en regulator. Batteriene i båten ville jo blitt ladet med et av de ferdig forhåndsprogrammerte grunnprogrammene i en Sterling regulator, men når batteribanken koster 100 000 så er jo betalingsviljen til stede for å også gjøre ladningen optimal. Batteribanken skal jo tross alt vare i 25 år.

Med dette i bakhodet synes jeg det er litt rart at kunder på Båtplassen er opptatt av løsninger, men ikke så veldig interessert i det tekniske innholdet i løsningene man kan velge mellom. Her mener jeg faren er at folk lar seg styre av ting og tang som ikke er fakta men reklame.

God morgen ærede båtplassinnbyggere

Dette ver et godt innlegg Ole Petter. Her avmystifiserer du din egen rolle og gir en saklig og troverdig forklaring på hva du mener. Sikkert noe å lære for både den en og andre.

Jeg synes forøvrig ikke at det er så rart at en gjennomsnittlig båtplasskunde er mest opptatt av løsninger fremfor det tekniske. Hvilke forutsettninger har vanlig mann i gata for å tyde datablader med terminologi som for dem virker gresk. Ikke bare finnes det et hav av valg når det gjelder batterier. Det finnes også et hav av meninger som hvordan man best skal ta vare på disse. Datablader følger ikke med batteriene når man kjøper de og kan sågar kanskje ikke engang skaffes. Jeg har selv søkt på exides hjemmesider uten å bli klokere av dette.

Det som for meg, og sikkert de fleste andre, er å få en saklig beskrivelse av egenskaper og begrensninger i et produkt. Vi kan gjerne kalle det reklame. Men budskapet må være så klart at Ola og Kari Nordmann forstår de, og at de på dette grunnlaget kan ta et riktig valg. Det som passer for meg og min båt passer ikke hos naboen. Sterling vil sikkert oppfylle kravet til majoriteten av en gjennomsnittlig båtbruker om man samtidig er klar over begrensninger og behov for et godt arbeidsmiljø for dynamoen. Om det er optimalt er sikker ikke alltid tilfelle men det vil nok gi en gevinst for de fleste. Dessuten er innvesteringen så liten at det heller ikke fører til ruin om man har gjort et dårlig valg.

Klarer vi å holde debatten på dette plan er jeg ganske sikker på at flere kan ta lærdom av dette.

Takk for svar.

Men jeg ikke skjønner båtvalg ditt. du kunne sikkert finne en like stor til gunstigere pris :lol:

Saklighet min gode mann.

Hvis du, Mr. Pathfinder, har ikke lagt merke til de har den diskusjonen her om lading vært i noen år og når noen sprer tvil om billigste produktene blir full krig.

Saken er at ikke alle har 30 foter med togangersjøttifemamperforbruksbanksomskalsvelgeallstrømsommuligeråsetteinnpåden.

Siden du betegner meg med Mr. så regner jeg med at det henspeiler på en viss respekt for meg og mine meninger.

Jeg kan ikke se at Joerg noensinne har ment at Sterling er best til alle applikasjoner. Jeg har derimot sett at han påpeker at de fleste vil ha nytte av å gjøre noe med ladesystemet i båtene sine. Hvis du tar en titt utover havna vil du sikkert legge merke til at gjennomsnitts normann ikke eier en Princess eller Fairline. Det er ihvertfall ikke slik i min verden. Et gjennomsnitt er vel snarere båt under tredve for med togangersjøttifemamperforbruksbanksomskalsvelgeallstrømsommuligeråsetteinnpåden

Vil det være riktig å si at alle disse burde kjøpe et produkt til 3-4000 kr. når de bare skal på småturere/weekendturer? Er dette virkelig så latterlig? Er det slik at du som tjenesteyter overfor båtfolket alltid anbefaler det dyreste produktet? Det kan sikkert virke smart å hale mest mulig penger ut av lomma på en uvitende båteier men man skal vokte seg for å gi dårlige råd. Tilitt er noe man fortjener.

Ole Petter, på båt og skal vare i 25 år, og det sammen med en V3?

Det finnes virkelig flere godtroende på verden enn jeg tenkte. :wink:

Nå fleiper jeg selvfølgelig litt, men bare litt fordi jeg ser det ikke helt foran meg, unntatt hvis båten skulle ligge på garasjen.

Vel, med god norsk luft, mange vitaminer og bare gode sorter alkohol har vi kanskje en sjanse for å kunne sjekke det senere.

... hehe, jeg ser oss, vi begge to om 26 år på bryggen, ved "å kverulantdebattere" batteritemaer fra 2010. :giggle:

Men det jeg ikke skjønnte i det hele tatt, ang. liniene før "....jeg refererte tidligere til."

Gjaldt dette PDARen som slått seg av pga for varm dynamo uten at eieren skjønnte det,

og du løste problemet med å innstallere en både større og bedre batteribenk?

Eller var det nå bare for tidelig for meg?

Bortsett av det begynner PDAR jo vanligvis å styre videre så snart dynamoet blir kjøligere igjen enn 65°C ,

ble dette i så fall kontrollert?

Jørg

Er det slik at du som tjenesteyter overfor båtfolket alltid anbefaler det dyreste produktet?

Ja, jeg viser deg og dine meninger respekt. Men jeg anbefaler de som passer hver gang. I dette tilfelle har vi en båteier med ikke gjennomsnitts Ole Nordmann sin båt og han har kjøpt seg 2stk 140ampere som skal produsere strøm. Hvis noen mener de er aktuelt med å stoppe ladingen når disse dynamoene passerer 90grader kan han like godt kjøpe seg dynamoer med mindre effekt og som produserer mindre varme.

Dem regulatorene jeg driver mest med har sin pris. Jeg tror noen her på forum veksler merpris på grunn av reklame med utviklingkostnad.

Et godt stikkord som både tilatter og vekker vidre tanker hos meg. :rolleyes:

Jeg spør meg hvor mye "utviklingskostnåder" det egentlig trengs å tjene inn igjen,

for et prinsipp som etter andres uttalelser er både perfekt og på markedet siden nesten 15 år allerede

og som er mht. basisfunksjonene fordelt på alle produktgrupper av samme produsenten.

Vanligvis blir ting jo litt billigere når noe nytt er både etablert, kopiert, kostnådene er fortjent og systemene sprer seg ut.

Men rart som det er blir faktisk noen ting på verden likevel dyrere over tid, selv om både salg og produksjon ble økt.

Eller tar jeg kanskje feil?!

Selger slike firmaer kanskje ikke nok likevel og trenger bare derfor mer penge for det samme produkt?

Men heldigvis gjelder det bare noen ting. :smiley:

Det meste andre blir jo vanligvis enten gunstigere, eller holder prisen og blir samtidig enda bedre på veien.

Det er jo også litt valuta. :saint:

:sailing:

Hvis vi skal gå inn i hva tinger er vært ser jeg ikke forskjell på valuta for penger i PDAR og i eksempel MC-612 Dual-H.

Sterling sin produkt er ikke dårlig produkt men man for heller ikke mer en man betaler.

Hvis de skal kun anbefales produkter med en del begrensninger til medlemmer på forum ser jeg de som totalt feil. Hvis vi skal henge oss i hva passer til fleste medlemmer her bør vi kun prate om tinger som passer påhengsmotorer osv.

Jeg ser ditt siste innlegg som ren reklame, Jørg. Hvis Sterling bruker ikke penger på reklame er brukt hvertfall masse tid der :wink:

Sterling sin produkt er ikke dårlig produkt men man for heller ikke mer en man betaler.

Mer trenger man jo heller ikke, synes jeg.

Jeg ser ditt siste innlegg som ren reklame, Jørg. Hvis Sterling bruker ikke penger på reklame er brukt hvertfall masse tid der :wink:

Nei, det gjaldt bare siste settningen din.

Selv om det er riktig at også selgere bidrar med reklame for produktene de liker.

Penge kan det jo ikke vare, du vet jo hvor billig det er. :wink:

Men nå slutter jeg med tullet.

Ha en fin kveld, Servicemannen og alle andre.

Jørg

Dette ver et godt innlegg Ole Petter. Her avmystifiserer du din egen rolle og gir en saklig og troverdig forklaring på hva du mener. Sikkert noe å lære for både den en og andre.

Jeg synes forøvrig ikke at det er så rart at en gjennomsnittlig båtplasskunde er mest opptatt av løsninger fremfor det tekniske. Hvilke forutsettninger har vanlig mann i gata for å tyde datablader med terminologi som for dem virker gresk.

Takk for svar.

Den delen av diskusjonen kunne godt blitt utvidet til å gjelde flere enn meg.

Jeg stiller meg følgende spørsmål nok en gang:

Hvorfor er det så liten interesse for å sette seg inn i trådstarters reelle situasjon og behov samt brukermønsteret når det bes om hjelp? Alle mine kollegaer innen elektrisk design må jo sette seg inn i hvert oppdrag for i det hele tatt kunne foreslå en løsning, - eller som normalt er å foreslå alternative løsninger.

Hvordan kan det ha seg at enkelte ikke skal få slippe til i å stille naturlige spørsmål fordi det berører ømtålige punkter for en aktiv leverandør på Båtplassen?

Hvorfor får vi alltid noen strategisk plasserte sjokkselgere inn i tråden med lovord om best og billigst på bekostning av en bred utredning som uansett ville gi trådstarter en nytteverdi?

Hvorfor har aldri denne leverandøren referert til noen marinestandard i disse spørsmålene?

Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at en effektbegrensning av en dynamo kan ha sin misjon når vi alle sammen har gasspedal i bilen og gasshendel i båten?

Og til slutt.

Patfinder, jeg mener det er mer komplisert når man leser at dette er verdens mest intelligente regulator, at den har en prosessor ditt og en real time datt osv. Det hele blir jo svært komplisert når innholdet forteller null og niks.

Det er slike påstander jeg kaller for sjokkselgere, for selv om det ikke er sunt så grabber man med seg et eksemplar fordi det er enklest i all forvirringen.

Her har vi et eksempel på en oppfølgende sjokkselger.

Dessuten og kanskje pga. akkurat sånt:

Allerede mens jeg skriver her fikk jeg bestilling for 2 nå 3 PDAR i Norge og 9 fra EU-landene, vintern er vel over.

Men hva mener du er grunn for det her i landet: Fordi jeg kan så bra norsk, eller heller fordi brukere skjønner selv hva de trenger?

Hvorfor er det så liten interesse for å sette seg inn i trådstarters reelle situasjon og behov samt brukermønsteret når det bes om hjelp? Alle mine kollegaer innen elektrisk design må jo sette seg inn i hvert oppdrag for i det hele tatt kunne foreslå en løsning, - eller som normalt er å foreslå alternative løsninger.

Og til slutt.

Patfinder, jeg mener det er mer komplisert når man leser at dette er verdens mest intelligente regulator, at den har en prosessor ditt og en real time datt osv. Det hele blir jo svært komplisert når innholdet forteller null og niks.

Det er slike påstander jeg kaller for sjokkselgere, for selv om det ikke er sunt så grabber man med seg et eksemplar fordi det er enklest i all forvirringen.

Hei Ole Petter

Til det første vil jeg bare si at slik blir ALLE tråder om strøm. Så fort noe passerer innlegg nr. 15 er alt glemt og ting går over til å bli en konkurranse.

Litt synd, men det tyder på at folk er opptatt av strøm i båt.

Grunnen til at jeg går litt av hengslet noen ganger er at jeg føler noe av det "personlige" burde løses over IM istedenfor at ting blir direkte ubehaglig å lese.

Om det er betenklig at Joerg driver " reklame" får eventuelt noen ta dette opp med ledelsen

At jeg har tatt Joerg i "forsvar" skyldes at jeg synes diskusjonen ble ganske entydig en diskusjon mot han og de produktene han selger. At Sterling for svært mange vil være et langt bedre alternativ enn å kjøre uten regulator er vel en sannhet. Og som jeg har sagt sikkert ikke optimalt for andre

Til det andre punktet ditt så kan man jo starte en egen tråd kun om Sterling holder det de lover. Har Joerg overbevisende argumenter så får det være opp til hver enkelt å avgjøre om disse produktene er et godt kjøp. Alle andre leverandører som nevnes her på BP kan jo fritt velge om de vil forsvare sitt produkt eller ikke. Ser ingen grunn til at noen skal få særbehandling i så måte. Man da må det gå på produkt og ikke person.

Er noen interessert i å vite hvorfor Sterling har valgt en løsning der den slår av effektreguleringen på 90 grader så er det jo bare å spørre.

Det er så mange parametere når det gjelder strøm i båt. Bruksmønster, dynamotype, batteritype, tilgang på gunstige arbeidsforhold for dynamo og batterier etc etc. Slettes ikke lett å gi et fasitsvar. Enda vanskligere er det faktisk å finne gode rådgivere.

Pathfinder

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Ja, jeg viser deg og dine meninger respekt. Men jeg anbefaler de som passer hver gang. I dette tilfelle har vi en båteier med ikke gjennomsnitts Ole Nordmann sin båt og han har kjøpt seg 2stk 140ampere som skal produsere strøm. Hvis noen mener de er aktuelt med å stoppe ladingen når disse dynamoene passerer 90grader kan han like godt kjøpe seg dynamoer med mindre effekt og som produserer mindre varme.

Med hensyn til denne tråden spesifikt er jeg enig. Men som i mitt svar til Ole Petter handler det om å gå på produkt og ikke på person. Og trådstarter har ikke et "normalproblem" Det vil du også se av de svarene jeg har gitt til han. (Selv om det også ble tatt litt galt opp).

Men det virke®t på meg som om du mener Sterling kun er dritt og at dette er et billigprodukt alle burde styre unna. Noe jeg ikke er enig i- Å kjøre en hel sommer med en dynamo som levere lite egnet spenning til batteriene kan gjøre mye skade på batteriene for en gjennomsnittsbruker. Derfor mener jeg ethvert fremskritt er bra. Så får det bli opp til hver og en hvor mye båtpenger man ønsker å bruke på dette.

Og siden det med Sterlings besluttning om å stoppe effektreguleringen på 90 grader er noe av kjernen i denne debatten, så overlater jeg det til Joerg å besvare dette. Er det for å beskytte dynamo eller regulatoren? Hvorfor har ikke Sterling lagt inn en justeringsmulighet siden noen dynamoer tåler langt over 100 grader?

(Så slipper vi å starte en ny tråd for dette, og siden trådstarter allerede har takket for svar)

Saken er helt enkelt å svare på.

En PDAR er laget på den måten at alle kan bruke den uten å få skade.

Med alle mener jeg alle og ikke bare et utvalg av folk som klarer både å lese og å forstå batteri- og dynamoprodusentens spesifikasjoner.

Det som ble sagt her kan gjerne også forstås feil.

Det bevises allerede med det at også Pathfinder gjentar dine spørsmål, selv om han er ganske våken ellers.

Dynamoene er ikke alle temperaturfast opp til 120°C, mange av dem klarer ikke en gang mer enn 100°C, f.eks. flere store Prestolite.

Heller ikke alle batterier er permanent spenningsfast med over 15V.

Spenningsfall med mer enn 2V er feil og kan lage brann pga. motstandet og resulterende varmeutviklingen.

Og så ka man går videre med alle poeng som akkurat dette regulator er laget for å ta være på.

Om en annen regulator er mer til nytte i enda mer spesielle situasjoner spiller da ingen rolle. Punkt.

Hvem skal slå fast hva som er riktig, folk som forteller at alt må kunne justeres?

Hva det blir kan jeg fortelle om av egen erfaring.

Det finnes folk som prøver også å justere på softwarejusterte regulatorer som PDAR, bare fordi en annen luring komm på ideen at man "kan jo prøve".

Slike prøver havner mest i uopdagete og dramatiske feil, og slike feil blir enda enklere å gjøre når

(unnskyld) noe "dummis" begynner å fuske med feil innstillinger fordi de ikke klarer å skjønne hva det betyr.

Du Ole Petter og noen andre som kan dette tema er en sake.

Men allerede de færreste forhandelere og verksteder har i det hele tatt forstått hva ordet "ladeforløp" betyr.

Du mener kanskje det skulle kunne bli forutsatt at man "kan det" før man begynner?

Drømm videre, i så fall.

Disse få verksteder som visste hva jeg snakker om kan jeg rett og slett huske med firmanavn,

og jeg har det jæ.... vanskelig med å huske navn i det hele tatt.

Det gikk t.o.m. så langt at -alle- mine privatkunder klarte å montere regulatorene selv, uten feil,

mens hele tre verksteder (som fikk kundeoppdrag for å innstallere PDAR) klarte å lage skader.

To av disse som ringte meg er faktisk BP-medlemer, kanskje at en av begge to ønsker å fortelle noe om dette her.

How ever.

Tenker man også på slik da er det enda mer interessant å se hva som blir mulig

så snart folk kan leke med enda flere innstillinger enn de som man kalles "sikre".

Du spør om Sterling er det beste?

Jeg hevder at det er det beste for de fleste.

Men jeg påstår også at "dine" særtilfelle kan tas ut, fordi i så fall pleier også jeg å gå andre vei.

Du stiller også interessante spørsmål som snakker veldig klok, men du skal få svar.

"Hvordan kan det ha seg at enkelte ikke skal få slippe til i å stille naturlige spørsmål..."

=> Det kan du. Men du kunne jo også svare på spørsmål isteden for bare å stille spørsmål.

Bare som tips: Ville du svare eller uttale deg direktere da ville det bli mer publikum.

Slike "pedagogiske" (som det ble omtalt en gang) permanente motspørsmål er for de fleste bare mas og koster unødvendig tid.

Bortset av det, jeg sa det en gang tidligere: Du er verken far eller lærer her, og folk stiller spørsmål fordi de vet det ikke bedre.

Så snakk snakk helst tydelig og spar deg alle gåter.

"...fordi det berører ømtålige punkter for en aktiv leverandør på Båtplassen?"

=> Jeg har det ikke vond med å forsvare meg, eller noe produkt jeg tilbyr.

Du kan derfor bare si det du mener, men du skulle også gjøre det.

At jeg tilbyr produkter som kan brukes allminnelig, og at jeg kan står for det jeg anbefaler, forhindres ikke med det du sier.

Fordi hvis du sier noe i mot noe da må du også forklare hvorfor at det etter din syn ikke finnes andre løsninger enn det.

Jeg ønsker deg allerede her lykke til med det.

"Hvorfor får vi alltid noen strategisk plasserte sjokkselgere inn i tråden med lovord om best og billigst på bekostning av en bred utredning som uansett ville gi trådstarter en nytteverdi?"

=> Jeg vet ikke hvorfor akkurat du spør om det, og hvem er "vi"?

Det er deg som forteller i hele tida om en og det samme løsning, nemlig deg og justerbare regulatorer.

Jeg forteller om en regulator som klarer også det meste ganske fint og som ikke lager skader.

Vil du fordømme noe som virker som det skal?

Jeg foreslår at du holder deg bort fra "standardproblemer" mens du både har og får mye plass for problemløsninger.

Så sant det finnes ekte problemer, fordi siden 6 år og frem til nå fant jeg ikke så mange her.

Men noen finnes jo det man ikke kan svare så enkelt på.

"Hvorfor har aldri denne leverandøren referert til noen marinestandard i disse spørsmålene?"

=> mmmh, jeg løser standardproblemer.

Hva betyr "marinestandard", selger du "marinebatterier" og "marinedynamoer" som må behandles marinisert?

Jeg kjenner bare normale dynamoer, fra 25 til 350A, og normale batterier som lades med strøm.

"Marinestandard" er derfor litt uforståelig for meg, ser man bort fra marinepriser som noen ganger klarer å gjøre harde penger ganske så flyttig.

"Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at en effektbegrensning av en dynamo kan ha sin misjon når vi alle sammen har gasspedal i bilen og gasshendel i båten?"

=> Ingen tviler på det, ikke en gang jeg.

Men jeg tviler på at det gjelder allminnelig og for de fleste, og jeg tviler på at det hjelper med enda flere gåter.

Ole Petter, dette tema er bare for enkelt og for lett å hantere.

Og også andre regulatorer enn PDAR klarer å hantere det.

Problemet dit blir bare at du sannsynligvis ikke har lenge gøy hvis du først begynner å komme med spesielle løsninger

fordi det finnes (forholdsvis) ikke så mange som har problemstillingen du ønsker å forklare.

Men, og det ønsker jeg å si helt tydelig: Slike særproblemer finnes, også flere steder.

Og derfor er det absolut rettferdig og skulle ikke betegnes med noe mindre enn "ypperlig" hvis du behandler slike problemer målrettet.

Bare begynn, helst på en egen tråd.

Jeg kan god tenke meg at du får mange spørsmål allerede hvis du bare begynner med uttalekraftige betegnelser.

F.eks. "Tråd for alle med mer enn 1000Ah" og en annen tråd som "Hvordan å behandle batterier i det hele tatt.",

neste tråden som kunne betegnes som "Fremtidens batteriteknologi og hvordan å behandle det." "Dynamotek, og bare det", osv.

Jeg er sikkert på at slik finner mye næring, frem til pensjoneringen, og det blir ikke så forsøplet fordi det er klar definert.

Og hvi behøver ikke å krangle hver gang.

Vi kunne løse forståelsesproblemene allerede ved å linke på alternativt andre tråden, så snart det bare dykker opp minste tvil,

i steden for å diskutere hver gang at det finnes både enkle og vanskeligere problemstillinger.

Da ville det bli masse utvalg, akkurat som du ønsker.

...eller var det noe annet du ville si? :smiley:

Jørg

Jeg syntes innlegget ditt var litt vel langt Jørg, og har sikkert ikke fått med meg alt.

Men du vet at jeg henviser kunder til deg, så den er grei da jeg ikke overtaler noen til noe de ikke ønsker.

Jeg har aldri montert en eneste Sterling regulator for å fjerne alle tvil, men jeg har en tilbakelagt tid med 200 reisedager i året og deler ikke din oppfatning om at Sterling er problemfritt. Det finnes ingen ting som er problemfritt, men jeg har kanskje sett mer problemer enn mange andre siden jeg har hatt Europa som mitt problemområde i noen år.

Men poenget mitt er ganske enkelt, noen liker mora og noen liker dattera.

Nå er vi så heldige at en ny leverandør har stilt sin kompetanse til disposisjon på Båtplassen, og egenskapene i produktene han leverer ser jeg på som en nødvendighet i mange av dagens moderne båter.

Jeg kan jo nevne et eksempel slik at vi ikke misforstår

Sterling uttaler at han ikke er tilhenger av GEL, AGM batterier etc. Men det finnes andre som er interesserte i disse batteriteknologiene, og båtplassens medlemmer bør få nyte godt av at noen har gått litt andre veier enn Sterling og utviklet ladere som håndterer disse batteritypene optimalt for å oppnå et høyt komfortnivå med lav brukerterskel og lang levetid på batteriene. Fine kombimaskiner med powershare og ladere som kan tilpasses batteriene i tillegg slik at man ikke risikerer å sitte inne med et batteri man ikke har lader til osv.

Det er jo en utfordring i seg selv mange ganger å få energibalansen til å gå opp uten for mange batterier, og jeg vil anbefale på det sterkeste at det tilrettelegges for at de med litt større båter også skal ha de samme rettighetene til informasjon som alle andre.

Du kommer til å selge som hakka møkk uansett, for dette er forskjellige behov og forskjellige kundegrupper uansett.

unnskyld, når jeg tenker meg om har jeg vel montert en regulator, og så har jeg gjort en test i benk.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Dette blir som en Bavaria tråd. Kun eiere av Bavaria prater lovende om dem og andre for ikke lov til å ha meninger..

Men han som ler høyest er vel han som importerer Bavaria. Selger mer enn alle andre og er sikkert ikke flau om han ringer kontofonen heller. Sikkert ikke dumt å leve i en "Bavaria verden"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...