alfs Startet 18.Mars.2010 Del på Facebook Startet 18.Mars.2010 (redigert) Jeg har kjøpt en charterbåt (Beneteau 46) i Kroatia som jeg er i ferd med å selge. Kjøper må låne penger med pant i båten, og jeg har jobbet en del med å ordne registrering i NOR for å bruke båten som panteobjekt. Jeg kan dokumentere at båten var gjeldfri ved utmelding av kroatisk båtregister, og kroatisk megler bekrefter at når den seksjonen i avregistreringsbeviset som omtaler pant er tom, så betyr det at båten ikke er pantsatt. Dette er ikke godt nok for skipsregisteret, de må ha i tillegg en bekreftelse at det kroatiske registeret er et "real-register", altså ikke et småbåtregister. Sjøfartsregisterets saksbehandler har mailet til kroatisk sjøfartsdirektorat, uten å få bekreftet at det faktisk er et real-register. Og her, på målstreken, står alt i stampe. Så mitt spørsmål til forumet her er: Har noen importert en kroatisk båt hvor dokumentasjon for avregistrering og pantsettelse er blitt godtatt av skipsregisteret NOR? Isåfall, hvilken dokumentasjon ble brukt for å bevise at kroatisk skipsregister er et real-register? Redigert 18.Mars.2010 av alfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg har en båt som har vært i kroatisk skipsregister men som nå er i NOR. Det var selgeren som tok jobben med å omregistrere båten. Jeg husker at det var masse kødd med dette og at det tok lang tid. Tror han på et utrolig vis klarte å få norsk og kroatisk skipsregister til å kommunisere med hverandre. I ditt tilfelle kan jo det være vanskelig å få til siden den allerede er slettet. Du har ingen papirer fra den tiden da den var kroatisk? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alfs Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Jeg har all dokumentasjon på eier-rekkefølgen. Avregistrering er endatil oversatt til engelsk og notarisert (korrekt oversettelse). Men skipsregisteret må sikre seg at dokumentene er utstedt fra et real-register og ikke et småbåtregister. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Høres sært ut. Trodde det bare var i norge at det finnes "liksom-registre"... Hvis det bare var et småbåtregister skulle man jo tro at det ikke var så nøye. Kan dessverre ikke hjelpe deg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.