jensemann2 Startet 18.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2010 Hvor får jeg tak i rimelige plater av jukseteak? Maritim har jo, men den koster jo faktisk over 1000 kroner kvadratmeteren. Latterlig pris. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 står litt i denne tråden om en annen leverandør Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Laminathuset tel: 33155700 Tar 1500,- for en plate, Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Fabrikken som produserer de er i Lyngdal prøv hjemme siden: http://www.fibo-trespo.no eller prøv å ring for fohandlere Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Vet ikke hvor du bor, men på finèrfabrikken i Oslo koster de vel 12-1300 kroner for en plate mener jeg å huske Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
rolf-eigil Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Hei! Du skal være litt forsiktig med å bruke billige plater som dørk i båt. De er billige fordi produsent har spart på det meste også lim. Dette medfører at slike billigplater flises opp etter litt slitasje, og flis og bare bein passer ikke sammen. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 (redigert) men hvordan er det med de platene fra maritim? De er jo på ca 240 x120 cm, hva gjør man i skjøten? Er det sånn klikk-skjøting sånn som på laminatgulv? Salongen min er litt bredere enn den plata. Det kan umulig bli noe fint å legge de kant i kant? Redigert 20.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Laminathuset som du har fått tlf nummer til produserer de fleste laminatdørkene levert til båtprodusenter. Det er vel de som leverer plater til maritim også mener jeg.. Det er ikke sikkert du får kjøpt rett av de da de er produsent. Platene er helt rett i kantene som ei vanlig plate og ikke beregnet på skjøting som du ønsker. du får levert de med forskjellig kjerne alt etter hvor mye du vil betale.. Bjørkefinerkjærne er mest stabilt men også dyrest. hvis du skal legge dette under dekk så kan du også bruke "parkett" eller lignende.. dette er lettere og forme da du som kjent klikker dette sammen og jobber med smalere lengder. ute i cocpit er ikke dette egnet etter mitt syn. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jensemann2 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Da må det nesten bli parkett ja, for platene er litt for smale for salongen min desverre. Dette må da være et vanlig problem blandt båtfolket? Den bredeste plata de har er jo 122 cm bred. Det kan da ikke brukes til stort når det ikke kan skjøtes... Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Har du tenkt på at du kanskje skal ta en titt under dørkeplatene av og til? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 som regel er det ikke stort problem att de platene er for små. de fleste båter har luker i dørken som er til å åpne. bare kutte til så natene stemmer over hverandre og lime på teak lister på sidene rundt luker. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 ja jeg har en luke i dørken, men den er relativt liten og ligger midt på dørken, så jeg må uansett få tak i en plate som er stor nok.. Hvis ikke må jeg legge lister tvers over dørken på skjøten da.. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Merantidørk? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Omtrent samme fremgangsmåte som den linken jørn har lagt ut, men i stedet for å sage platene i staver bruker man platen hel. Man tegner opp natene slik de skal se ut og bruker en fres til og lage natene med. Da kan man lettere få det utseende man ønsker. Foreksempel kan en tegne inn bord som smalner inn mot baugen. Rundt luker kan man frese ut en nate ca 3-4 cm fra lukas kant slik at ikke natene mellom bordene går helt frem til luka. Du skal bare frese natene noen få mm ned i plata, ikke igjenom. Sirkelsag med et bredt hardmetallblad kan brukes på de lange strekkene hvis bladet har samme bredde som fresen. Det fine med denne metoden er at du lettere komponerer utseende. Bare sjekk at fres og eventuelt sirkelsag ikke fliser for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Gulvbelegg. Lettere å legge. Godt å gå på. Tåler mykje Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 er det noen som har bilder av hvordan dere har gjort det med listing rundt lukene i dørken? Mine luker har avrundede hjørner. Hvor får man tak i buete lister, evt rammer av metall? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 off då.... om du legger nytt platelag oppå, så kan du jo lage rette hjørner vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) ja det kan jeg gjøre. Tenkte på hele rammer jeg da, noe slikt som dette i f.eks rustfritt eller messing.. Hvor kjøper man det? Evt hvor får jeg tak i lister til å legge rundt luka hvis jeg velger rette hjørner? Redigert 21.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 noen som vet hvor jeg skaffer slike "lukekarmer", evt lister med rette hjørner? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jeg skal også igang med dørksnekring. Tenkt å begynne i påska, men har ikke bestemt med helt for metoden enda. DENNE tråden startet jeg, mange tips her. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Slik ser det ut i en Fevik 715 med dørk i fra Fibo Trespo. Her på bildet er dørken delt opp i 6 luker. Syntes ikke det skjemmer å ikke ha list... Men krever litt tolmodighet... Redigert 22.Mars.2010 av Sollux 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Er den dørken beregnet for båt? Er det hel plate eller bord i laminatgulv-størrelse? Jeg ser ikke en eneste luke jeg, så det er bra jobba ;) Har du link til produktet? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Hvis du zoomer inn bildet vil du nok se de.. Men jeg kan leve med det.. Kjøpte de av en båtbygger. www.venus-boats.no Han får disse fra www.fibo-trespo.no (selger kun til forhandlere) Disse er plate som er 120 cm x 240 cm Beregnet for båt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.