Jump to content

Hvordan setter man sleper?


Arnstein

Recommended Posts

Har nettopp lest den interessante strengen om bergingslønn.  Begynte da å tenke litt på hvordan man setter skikkelig sleper og hvilke knuter er best egnet til dette.  Også hvordan nærmer man seg havaristen i dårlig vær. Er det noen som har gode forslag?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har slepa en del ganger, ett par ganger med båten jeg har nå. Begge gangene brukt eget tauverk og hatt dreven matros. Knuter?? Pålestikk er jo som oftest greit å få løsna igjen. Er båten som skal slepes av noe størrels vil jeg rigge hanefot eller taue fra solid senterpunkt som hos meg er akterleideren. Ellers vil jeg bare bruke pullerten på ene eller andre sida.

Vi henta ei snekke nesten oppe i fjæra en gang og bakka  inn med nesa opp mot vind og sjø og takka skaperen for baugthrusten under den operasjonen.

Er det tid, så er det absolutt en fordel å diskutere med han som trenger slep før dere begynner, og jeg er enig med Lasse; det skal foregå på mine premisser. Har en plass og tid er det greit å gå opp langs den siden han driver av i forhold til deg og hive over slepetauet mens du passerer sakte. Taulengde; jeg har brukt gode 20m, dobbelt og mer av egen butlengde under selve transport etappa. Har du tilgjengelig ett tau med dildo er det en fordel for å ungå rykk og napp.

Før avlevering langs kai har jeg tatt dem lang sida med mine store blåser i mellom. To stramme spring pluss to stramme brest. Etterstram om nødvendig. Få havaristen så langt fram på din båt som mulig. Dess lengre fram du får ham, dess bedre styring har du.

 

Kommunikasjon, planlegging og klargjøring er stikkorda.

 

Etter min mening burde alle hatt ei tilgjengelig hiveline med apeneve, men tror de færreste har det.

 

Hvorfor ikke gjøre en test en gang. Har du en kompis med båt så prøv både å slepe og skyve!

Link to post

Etter min mening burde alle hatt ei tilgjengelig hiveline med apeneve, men tror de færreste har det.

Ehhh, "apeneve" :crazy: Er det en sånn fletta hiveline-knute?

Har slepet noen få ganger; Brukt hanefot i begge ender, ca 40 meter tot. lengde og festet en daumann på midten for å hindre rykk i bølger.  (Båter under 26 fot)...  Kommentar mottaes med takk. :cool: (Dette kan jeg for lite om!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ehhh, "apeneve" :headbang: Er det en sånn fletta hiveline-knute?

Jada, apeneve ("monkey fist" på utaskjærsk) er det samme som fletta knute. Du får kjøpt ferdige hiveliner med en litt tung plastring i enden, men jeg syns det ser mye bedre ut med en god gammeldags hjemmelaget en. Du lager enkelt en selv med litt trening.

Med litt forhåndspraktisering er det enkelt å få over ei line fra ca 10m avstand, noe en kanskje behøver avhengig av vær og vind. En unngår kaoset med å få over ett mye tyngre tau. Du har helt sikkert sett hvordan mange fortøyer; de hiver ei klyse tau mot deg som stopper halvveis i lufta i ett virrvarr og det detter ned som en klut halvveis til land..... og da er det gjort under normalt kontrollerte forhold. Folk har lett for å bli litt extra oppskjørta hvis de trenger hjelp.... og det er som regel da alt går på dunken.

Ikke dum den med daumann. Dess lengre tau dess bedre fjæring selvfølgelig. Det må tilpasses forholdene så som bølgelengde, trangt farvann osv.

Skyver du så er dere jo nær hverandre og kan enkelt kommunisere. Få havaristen til å hjelpe til med eget ror......om de har noe.

 

Det er med sleping som med det meste annet; ingen hokus pokus, bare en har prøvd det noen ganger. Står på det jeg foreslo med praktisering. En finner ut hvordan egen båt oppfører seg som sleper/slept.

Link to post

Jeg pleier som mange andre her å slepe inn andre nå og da, og det har vært alt fra å dytte noen inn med gummijolla til litt lengre distanser. Har heldigvis ikke måttet ta noen på slep i dårlig vær, men det kommer nok...

 

To ganger har jeg derimot havnet i situasjoner der jeg har hatt to båter og ingen hjelpere... Sånn er det når man leker reder! Redningen har vært å slepe longside, altså med to spring og to brest.

 

Første gangen blåste det litt opp og jeg hadde ikke helt riktig vinkel på båtene, så det ble endel motstand med to seilbåtskrog som vil bort fra hverandre.

 

Andre gangen var det blikkstille, og jeg lot motoren i båten jeg skulle slepe gå på halv fart. Den veier 1.5 tonn, så det var rimelig enkelt å kontrollere med 6.5 tonn og 60 hester mer i båten jeg slepte med. Føltes som om jeg hadde den samme manøvreringsevnen, nesten litt mer da jeg kunne snu om min egen akse med motoren gående på slepet og revers i båten jeg slepte med...

 

Lurer på om det er noen som har mer erfaringer og tips om dette - for meg så virker det som en mye sikrere måte å taue på i godt vær i alle fall. Ser jo at slepebåter ofte tar ting longside inne i havnebassenget der det jo er viktig å kunne stoppe opp raskt og manøvrere som om det var ett fartøy.

 

En annen ting er selvsagt hvordan det hadde blitt med forsikringen ved et uhell når begge båtene er registrert på meg?

Link to post

Som alternativ til daumann kan jo også litt ankerkjetting benyttes. I alle fall de som har ankervinsj med kjetting på fordekket vil ha mulighet til å stikke ut kjetting. Dette er vanlig metode for større fartøyer, der havaristen stikker ut 1-2 sjakler med kjetting (1 sjakkel = 15 favner = ca 28 meter) Dette siker nok elasitet i slepet.

Jeg kan også anbefale å ta havaristen alongside. Dette har jeg gjort flere ganger, og det fungerer utmerket. Til og fra kai er det dessuten eneste sikre mulighet. Imidlertid er ikke dette å slepe. Når man sleper har man havaristen akten for seg selv. Med havaristen fortøyd alongside heter det å buksere.

Oso

Link to post

Huff, glemte helt at det heter jo å buksere.... Nesten som å skrive at jeg kjører rundt i båt, huff! :-)

 

Er det ellers noen som har erfaring med når det blir for ruskete å buksere en båt på denne måten? Første gangen jeg gjorde det var det faktisk frisk bris - og jeg mistet nesten kontrollen på vei ut en trang havn. Det som reddet meg da og mange ganger senere med en båt der roret er foran propellen, var å bakke ut - mye mer kontroll og mindre sjanse for å bli tvunget ut av kurs av vindpresset.

 

En annen ting er om det er en fordel å stramme godt opp eller ikke? Fungerte ganske bra med litt slakk for meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...