Jump to content

Noen som har skiftet vindusheis på en Skorgenes 375?

Baso

Recommended Posts

Hmmm... Fikk beskjed om at garantien var bare et år men som du sier har jeg vel 5 års reklamasjon på slike ting?

Ja, det har du, sålenge du ikke selv er årsaken til problemet gjennom f.eks. feil bruk. Det er vel i tillegg forhandler som må dokumentere det dersom det er din feil.

Jeg har (altfor?) mange dupeditter innenfor hjemmekino, stereo, satelittmotakere, TV'er, fotografi- og videoutstyr, PC-utstyr osv. og et par ganger i året blir det en feil med et eller annet. Når jeg så tar kontakt med forhandler, skjer det nesten uten unntak at de prøver seg meg at garantien er utgått, eller at reklamasjonen er kortere enn fem år fordi produktet ikke kan betegnes som varig forbruksgode. De gir seg vanligvis ganske fort, men noen ganger har jeg vært nødt til å skrive brev ved bruk av Forbrukerrådets maler, da går det som regel greit. Lykke til!

Hm, vel ikke helt korrekt. Er det et forbrukerkjøp, reguleres dette av forbrukerkjøpsloven. Her er vel lovens regel som følger. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Og en vindusheis er vel ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

En garanti er vel en avtalesak mellom kjøper og selger - og her kan vel selger velge å ikke gi noen garanti i det hele tatt eller han kan til og med gi en garanti som gjelder i mer enn 5 år (er vel kanskje sjelden forekommende)

Har du kjøpt den i næring, eller privat? Jeg spør fordi dette med kun et års garanti neppe kan være sant om du har handlet som privatperson. Da gjelder to år garanti og fem års reklamasjon. Er båten kjøpt i et firmas navn, er det imidlertid en annen skål er jeg redd...

Den er kjøpt av forrige eiger som privatbåt, ikke på firma. Jeg er andre eiger av båten. Har snakket med Skorgenes igjen og det er 1 års garanti og 5 års reklamasjon som gjelder men jeg får ikke dette på reklamasjon da leverandør av vindusheisen ikke godtar det... Var ikke så dyr denne heldigvis :wink:

Ville soleklart presset på åfått dette reparert på reklamasjon, at vindussveieven ikke kostet mye er vel og bra, men slik du forteller historien om at det er en betydelig og omfattende jobb o skifte den grunnet adkomst er det vel i bunn og grunn her utgiftsposten vil ligge. Likevel er jeg i den klare oppfattning at du har rett på å få dette utbedret uten kostnad. Lærepengen til produsent for være at det er ekstra viktig å bruke deler av beste kvalitet, særs på plasser som det er omfattende jobb å få skiftet de ut på.

• 2 år senere...
  • 6 måneder senere...

Ser siste innlegg er gammelt etterhvert. Jeg har en sonic 33 fra 2005 som jeg kjøpte i sommer med samme problem. Har dere funnet noe svar på gåten utenom å skjære opp veggen inne ved førerplass?? Dette virker jo helt absurd, men ser etterhvert ut som er eneste løsning. Var så "heldig" å få med vindusmotoren på kjøpet av båten. Har prøvd meg på mailer osv til Skorgenes og de forhandlere jeg har funnet for å spørre dem, men det er tydeligvis enklere å få fatt i Scandinavian Star eierne en denne gjengen her. Skulle gjerne sendt dem en kaktus for kundeservice, men de henter vel ikke posten heller.

Regner med at jeg skal få tid i løpet av helgen å ta ut igjen kjøleskapet og kravle meg inn der så kanskje jeg klarer få tatt noen bilder av vinduskasse osv. men mener det var rimelig ufremkommelig der inne så terskelen er ikke høy for å vente til jeg setter båten på land for vinteren om en liten måned hvis det må sages mye der inne. Skummelt hvis man ikke får vinduskassen tett igjen for vannlekkasjer etterpå og :worry:

• 2 måneder senere...

Hei kjellka. jeg holder for øyeblikket på med vinduet mitt. Det jeg har gjort er å ta ut kjøleskapet og skåret ut et godt stykke av veggen i vinduskassen slik at jeg skulle komme godt til å ta for meg bytte av motor og stag. Men til min store overraskelse fant jeg ut at det var helt tomt inni kassen haha. Så en tidligere eier har nok bare rasket ut hele rukklet og brukt vinduet som skyvevindu i den drad det har latt seg gjøre da det satt veldig fast pga rust inni den pakningslisten som ligger i føringsskinnene. Rusten får pakningene til å svelle opp slik at ruten blir for tung å skyve for motoren tipper jeg, og at den i neste omgang brenner seg. I og med at jeg ikke klarer få tak i tegninger på hvordan dette har vert montert og sett ut så går jeg bort fra å montere motor assy som jeg fikk med kjøpet av båten og heller bygger om til skyvevindu. Så jeg har motorassyet liggende hvis du skulle trenge noe. Men for nyskjerrighetsskyld; Sitter motoren montert utenfor vinsuskassen? og er staget vinduet er festet i montert fast i bunn av kassen? eneste spor etter opplegget hos meg er et 10 x 10 cm hull i bunn av kassen ser du. så for min del så blir det som sagt manuelt skyvevindu siden jeg heller ikke klarer å oppna noen som helst kontakt med forhandlere / leverandører av Skorgenes

Jeg har fått det samme problemet med min 330.

Ser det er litt siden siste innlegg,

men håper noen har fått litt erfaring jeg kan gjøre meg nytte av når jeg skal fikse problemet :)

Lurer litt på om det er mulig å demontere motoren uten å ta ut stage vinduet er koblet til?

Og om det er nødvendig å skifte alt, stag og motor,

Hei kjellka. jeg holder for øyeblikket på med vinduet mitt. Det jeg har gjort er å ta ut kjøleskapet og skåret ut et godt stykke av veggen i vinduskassen slik at jeg skulle komme godt til å ta for meg bytte av motor og stag. Men til min store overraskelse fant jeg ut at det var helt tomt inni kassen haha. Så en tidligere eier har nok bare rasket ut hele rukklet og brukt vinduet som skyvevindu i den drad det har latt seg gjøre da det satt veldig fast pga rust inni den pakningslisten som ligger i føringsskinnene. Rusten får pakningene til å svelle opp slik at ruten blir for tung å skyve for motoren tipper jeg, og at den i neste omgang brenner seg. I og med at jeg ikke klarer få tak i tegninger på hvordan dette har vert montert og sett ut så går jeg bort fra å montere motor assy som jeg fikk med kjøpet av båten og heller bygger om til skyvevindu. Så jeg har motorassyet liggende hvis du skulle trenge noe. Men for nyskjerrighetsskyld; Sitter motoren montert utenfor vinsuskassen? og er staget vinduet er festet i montert fast i bunn av kassen? eneste spor etter opplegget hos meg er et 10 x 10 cm hull i bunn av kassen ser du. så for min del så blir det som sagt manuelt skyvevindu siden jeg heller ikke klarer å oppna noen som helst kontakt med forhandlere / leverandører av Skorgenes

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...