trulssyv Startet 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2010 (redigert) Hei Har kjøpt meg en askeladden 605 explorer. har ikke noe erfaring med båten. har kjøpt den og ikke fått prøvd den. Så lurer på om noen har noe erfaringer og komme med. gjerne ulemper og positive ting med båten Tar imot alle tips som jeg bør se etter... er det en bra båt jeg har kjøpt meg?? ;) Redigert 19.Mars.2010 av trulssyv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Jeg ville kikket litt her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=60820 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
trulssyv Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Halla... jeg har lest hele den tråden... men ikke så mye om ulemper og fordeler om båten der da... ;) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 (redigert) Ja, det ble handel på min kamerat. Han er strålende fornøyd, men så har han ikke noe å sammenlikne med og jeg har faktisk ikke vært utpå enda selv om vi har båtene i samme havn:) Vi var på tur i høstferien og da fikk jeg fra seilbåten sett den i fart, syns den gikk flott og ser veldig bra ut. Den er noe tung og han klager litt over høyt bensinforbrukt, har 2 takteren, 115 hk Optimax... Du har absolutt ikke gjort noe galt når du har kjøpt en slik båt, det er jeg overbevist om selv om jeg ikke har så mye erfaring med båten å skilte med. Har tro på at merkenavnet vil gi deg lite verditap samtidig som du har en solid og skikkelig båt... Det eneste jeg har hørt til nå er at det kommer lett vann over vindskjermen og inn når en kjører i regnvær samtidig som han har hatt litt turbulens som har dratt sjøvann inn under fart, en liten vannsøyler går opp fra motoren og denne vil lett dras inn når en bare har bakre del av kalesjen åpen, begge tingene er helt sikkert kurant å få orden på... Redigert 20.Mars.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Du har sikkert sett denne testen i Båtmagasinet... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Hadde en 605 i tre sessonger (07mod) som jeg solgte i fjor høst . Helt ypperlig båt til daycruiser og være. Masse uteplass til en tross alt bare 20 fots båt!. Veldig grei løsning med "akterport" når man skal bade, fiske o.l. Hadde en 115 efi bakpå av siste modell, og syntes motoren passet perfekt til denne båten (ca 32 knop på full fart). Billig i drift og veldig stillegående. Stort sett bare positivt og si om denne båttypen. Skulle det være et minus, så vil jeg kanskje ha ønsket en" kalesjegarasje" slik f.eks Yamarin, Uttern, Skibsplast har på de fleste av sine modeller. På 605 må man enten kjøre med kalesjen i "targapossisjon" eller løsne alt av bøyler etc., og legge den helt vekk en eller annen plass. Tror nok du får mange herlige dager på sjøen i slik en båt. Det er vel heller ikke noe minus at når dagen kommer og båten skal selges, så "klinger" Askeladden-navnet veldig godt i ørene til en ny kjøper! Sitér dette innlegget Link to post
mulebakk Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Hei Lurer på å kjøpe en ny 605 Hvordan gjøre dere med hovedkalesjen nå dere bruker havnekalesjen? må den fjernes helt ? Når det gjelder Suzuki påhengsene. Er det mulig å få de me kjørecompute som viser drivstoffforbruk og diverse Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Det er mulig å få opp forbruksdata fra Suzuki på plottere med NMEA 2000. For å få til dette trengs et Lowrance motorinterface, for å få konfigurert dette må du enten ha en Lowrance plotter eller et Lowrance multifunksjonsinstrument (LMF-200/LMF-400) Er litt problematisk med kabling for noen av modellene for tiden etter at Suzuki har endret kontaktene, men det kommer nye kabler i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
mulebakk Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 OK Mange takk. Men da går det ikke å kjøpe Garmin slik jeg hadde tenkt med 3D grafikk. Eneste jeg er litt i tvil om er kalesjen..Er eneste mulighet targastilling eller fjerne den helt. Kansje den kan modifiseres av et firma slik at den kan legges bak akterbenken...Hva anbefales? Bør jeg få med havnekalesje og når jeg handler? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Det er mulig å legge ned hele kalesjen bak aktersetet, hvis du løsner den fremre delen som er festet i vindskjermen og fester bøylene til denne sammen med bøylen til den bakre delen med et strikk eller lignende, da kan begge delene legges ned sammen bak akterryggen. Dette vil jo naturligvis være i veien for porten bak, men det går an tross alt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Du kan kjøpe Garmin, men da vil du trenge minimum Lowrance LMF-200 i tillegg. Finnes også i en større utgave LMF-400. LMF-200 Kan så absolutt anbefale Lowance HDS som plotter og ekkolodd. HDS har også meget bra 3D og er en rask og brukervennlig plotter med god skjerm. Ekkoloddet ber helt suverent, bedre enn noe annet i fritidsklassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Kalesjen kan også modifiseres slik at du kan legge bøylene helt sammen, pakke hele kalesjen inn i en pose og legge denne posen inn i kabinen foran. Bøylene kappes oppe i hjørnene og monteres inn i rørhengsler. Jeg gjorde dette på vår 605 som vi hadde for noen år siden. Ble veldig bra! Her er noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
mulebakk Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 LM 605 Det er jo 3 bøyler på de nye men er det bare å løsne de to fremre da og feste de inntil den bakre kansje? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Riktig som du sier,mulebakk. Du ruller sammen begge kalesjedelene , og setter på trekkene. Så fester du de båndene som er festet til det ene pølsetrekket (husker ikke hvilket av dem), slik at begge kalesjepølser henger sammen i targastilling. Deretter skrur du av de svarte "mutterne" og skivene som holder begge bøylene til skjermen. (to på hver side av vindskjermen). Når du da legger hele stasen ned akter, legger den seg fint på plass bak ryggputene. Det var da jeg festet en taubit eller et tykt strikk rundt samtlige kallesjebøyler, slik at de hang bedre sammen. Sikkert litt komplisert forklaring, men bare forsøk deg frem til du finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
mulebakk Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Flott! Takk for svar. Et nyttig forum dette her:) Andre ting jeg bør få med når jeg handler? Når kalesjen er lagt ned bak akterbenken går det vel an å hive på en havnekalesje som en kan bruke. Så kan bare hovedkalesjen settes opp om det skulle komme en regnbyge. Kan en kartplotter integreres i dasjbordet eller blir det litt dårlig vinkel og vondt å se? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Bøylene kappes oppe i hjørnene og monteres inn i rørhengsler. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt disse rørhengslene? Fant de ikke i katalogen til Maritim. Har en kalesje som er umulig å pakke bort pga bøylene, og disse hengslene hadde vært midt i blinken. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
LM 605 Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Veldig lurt med en havnekalesje,selv om den koster noen kroner. Var et par andre Explorer 605 i båthavna som brukte dette i stedet for hovedkalesjen. Den absolutt beste plassen for kartplotter montert i båten er på høyre siden av dashbordet,oppe på der du har det lille oppbevaringsrummet med den lille teakklossen foran.(helt nærme vinduet) Der "skygger" det ikke for de andre innstrumentene. Jeg "mekket" til et lite brakett i aluminium som jeg montete oppe på toppen slik at jeg kunne feste den medfølgende bøylen i fra Garmin på denne (Garmin 520). Syntes ikke du skal montere plotteren midt på dashbordet slik som mange gjør, den blir da stående midt i veien for alle innstrumentene bak. Sitér dette innlegget Link to post
mulebakk Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Lurte på den nye garmin 720. 7" skjerm. Spørs vel om den passer i den smale lommen du nevnet.. Tenkte jeg ville felle den inn men det går gjerne ikke Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt disse rørhengslene? Jeg kjøpte disse rørhengslene fra en nettbutikk i Australia. Rask og grei leveranse Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Kan jo være at de som driver med kalesjer o.l. har noen hengsler som kan brukes. Jens Sagen (Helly-Hansen) i Kristiansand har stort utvalg i beslag, hengsler etc. som passer til slike standard bøyler. Sitér dette innlegget Link to post
trulssyv Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Hei Trenger deler til luke foran, til og komme ut forran, stopperen på som skal hindre at luka går helt inn. Den har sprukket. Er det vanskelig og få tak i, hvor lønner det seg og bestille deler til askeladden fra. tenker på rask levering. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Det er vel lurest og bare ta en telefon til Askeladden etter påske, så får du vel et svar derfra om dette er noe de har på lager, eller om det må skaffes i fra en underleverandør. Sitér dette innlegget Link to post
aatral Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Jeg "mekket" til et lite brakett i aluminium som jeg montete oppe på toppen slik at jeg kunne feste den medfølgende bøylen i fra Garmin på denne (Garmin 520). Syntes ikke du skal montere plotteren midt på dashbordet slik som mange gjør, den blir da stående midt i veien for alle innstrumentene bak. Jeg har akkurat signert en "ny" 605 (2006-modell) som blir levert tidlig i mai. For å korte ned på ventetiden bruker jeg tiden til å lese meg opp på båten. Gleder meg masse. Jeg har også en Garmin og tidligere eier hadde plotteren montert rett foran. Din løsning høres mye bedre ut. Kan du sende noen bilder av løsningen din? Jeg har en svigerfar som er smed så han kan lett lage en brakett Sitér dette innlegget Link to post
aatral Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Er det noen erfarne eiere av en 605 som har tenkt på grunnen til at det ikke er oppbevaringsrom i benkene/under putene i "lugaren"? Jeg har nettopp kjøpt en 2006-modell og ble både skuffet og overrasket over at det ikke var åpne rom her. Tidligere lånte jeg en NorDan 610 og den hadde utnyttet mulighetene mye bedre. Noen som har undersøkt om det er mulig å ta hull? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Har akkurat fått en 2010 mod 605 som vi har begynt å prøvekjøre og bli kjent med. Er med Suzuki 115HK og det virker som mer en nok krefter for oss. Men synes dreggluka er liten. Ville egntlig hatt et M-anker eller Bruceanker, men det er det ikke plass til. Noen som har noen smarte løsninger på dregg eller anker til denne båten? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.