Jump to content

Valg av batteri til seilbåt

Molo

Recommended Posts

Har lett rundt på båtplassen uten egentlig å bli mye klokere, så jeg prøver et innlegg..

Jeg trenger et nytt batteri til min Albin Express. Skuta brukes mest til regatta.

Relevant:

Jeg har ingen motor til å lade batteriet med, så lading begrenses til de gangene jeg tror det trengs og tar batteriet hjem

Strømforbruket er ikke stort; logg/lodd-instrument, lanterner, litt sporadisk bruk av belysning inne

Minimumsvekt: 17 kg (klasseregel), men bør ikke være mye tyngre

Minimum 60 Ah (klasseregel)

Batteriet må kunne krenges mye uten å lekke. Det står med ca 20 grader helling i utgangspunktet, og må tåle en god broach uten at det flyter syre i båten.

Så hva vil passe her?

Finnes det små agm-batterier?

Hva med et standard biltemabatteri? Disse skal jo være tette, men vil det tåle mitt bruk?

Forslag??

-Molo

Alle blybatterier må topplades etter bruk, for hvis ikke vil de gå heden uansett. Jeg ville satset på en varig løsning og gått for et AGM batteri og et lite solcellepanel. (Jeg tenker bare at solcellepanelet er verdt pengene for da slipper man å ta batteriet hjem for å lade det hver gang båten har blitt brukt).

Hvis du ikke har til hensikt å spare penger med et bra system kan du bare kjøpe et billig fritidsbatteri, for det er bedre å ødelegge noe billig enn noe dyrt.

Maritim burde forresten skjemmes av teksten de har tillagt batteriet Shanti linker til. Utspekulert visvås for å lure kunder til å tro dette batteriet er noe annet enn det egentlig er.

Jeg likte godt hvordan den lærde hos Maritim beskriver at batteriet har lommeseparatorer mellom hver plate. Resten av verden er jo klar over at platene står oppi lommene og at et batteri av denne typen ikke kan produseres uten lommeseparatorer.

Å hevde at denne konstruksjonen er robust og tåler vibrasjon er også litt drøyt synes jeg, for blant de batteriene som finnes på markedet tåler jo denne batteritypen minst viberasjon.

Hvorfor de ikke har skrevet at dette batteriet også er unikt fordi det har batteripoler skjønner jeg ikke, for enten opplyser men eller så opplyser man. :giggle:

Dem bruker sikkert helium i steden for syre :giggle:

Det var visst løsningen for Linnie Meister eller noe sånt i Birkebeinerrennet for å kompensere for 450 gr. silikon på hver side. Men jeg tror ikke den metoden automatisk kan overføres til batteriverden. På den annen side; det med helium er jo slettes ikke dumt. På mindre båter er jo batteriene en betydelig andel av den totale bruttotonnasjen. Farco skal villig vekk sponse noen heliumballonger (med logo) på båter i Oslofjorden for å kompensere for økt batterivekt og dermed høyere komfort. Kan ikke forestille meg noe som hadde vekt større oppmerksomhet.

Spøk til side: Å velge billige og lette batterier er vel ut fra et økonomisk perspektiv svært lurt hvis man går med planer om å kvitte seg med båten innen kort itd.... Det samme bør kanskje sies om batteriladere.

Takk for et par gode innspill her.

AGM-batteri til over 4000 blir i meste laget, og jeg tenker jeg får gjøre det billigere. Har sett på det på maritim, og det står "tippsikkert lokk, inntil 90 grader". Hvordan er det med biltemabatteriene? disse skal jo være helt tette (?).

Jeg er klar over at biltema har batterier for start av biler, og ikke er definert som fritidsbatterier, men vil de kunne funke?

Jeg er klar over at biltema har batterier for start av biler, og ikke er definert som fritidsbatterier, men vil de kunne funke?

Biltema har begge deler, både til bil og fritid. De batteriene jeg har kjøpt fra Biltema har vart like lenge som de jag har kjøpt andre steder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...