Molo Startet 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2010 Har lett rundt på båtplassen uten egentlig å bli mye klokere, så jeg prøver et innlegg.. Jeg trenger et nytt batteri til min Albin Express. Skuta brukes mest til regatta. Relevant: Jeg har ingen motor til å lade batteriet med, så lading begrenses til de gangene jeg tror det trengs og tar batteriet hjem Strømforbruket er ikke stort; logg/lodd-instrument, lanterner, litt sporadisk bruk av belysning inne Minimumsvekt: 17 kg (klasseregel), men bør ikke være mye tyngre Minimum 60 Ah (klasseregel) Batteriet må kunne krenges mye uten å lekke. Det står med ca 20 grader helling i utgangspunktet, og må tåle en god broach uten at det flyter syre i båten. Så hva vil passe her? Finnes det små agm-batterier? Hva med et standard biltemabatteri? Disse skal jo være tette, men vil det tåle mitt bruk? Forslag?? -Molo Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Seil batteri, tåler krengningen. http://maritim.no/product.aspx?id=23177&am...upkey=006002092 vekt ikke oppgitt, men kan jo ringe maritim å høre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
logget av Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Alle blybatterier må topplades etter bruk, for hvis ikke vil de gå heden uansett. Jeg ville satset på en varig løsning og gått for et AGM batteri og et lite solcellepanel. (Jeg tenker bare at solcellepanelet er verdt pengene for da slipper man å ta batteriet hjem for å lade det hver gang båten har blitt brukt). Hvis du ikke har til hensikt å spare penger med et bra system kan du bare kjøpe et billig fritidsbatteri, for det er bedre å ødelegge noe billig enn noe dyrt. Maritim burde forresten skjemmes av teksten de har tillagt batteriet Shanti linker til. Utspekulert visvås for å lure kunder til å tro dette batteriet er noe annet enn det egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Ser også at 200Ah AGM batteriene veier 56 kg. Fantastisk! Endelig noen som har funnet opp lette bly-batterier Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Dem bruker sikkert helium i steden for syre Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Jeg likte godt hvordan den lærde hos Maritim beskriver at batteriet har lommeseparatorer mellom hver plate. Resten av verden er jo klar over at platene står oppi lommene og at et batteri av denne typen ikke kan produseres uten lommeseparatorer. Å hevde at denne konstruksjonen er robust og tåler vibrasjon er også litt drøyt synes jeg, for blant de batteriene som finnes på markedet tåler jo denne batteritypen minst viberasjon. Hvorfor de ikke har skrevet at dette batteriet også er unikt fordi det har batteripoler skjønner jeg ikke, for enten opplyser men eller så opplyser man. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 ...enten opplyser men eller så opplyser man... Tar under med deg og Shakespeare: Tuborg, or not Tuborg... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Farco Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Dem bruker sikkert helium i steden for syre Det var visst løsningen for Linnie Meister eller noe sånt i Birkebeinerrennet for å kompensere for 450 gr. silikon på hver side. Men jeg tror ikke den metoden automatisk kan overføres til batteriverden. På den annen side; det med helium er jo slettes ikke dumt. På mindre båter er jo batteriene en betydelig andel av den totale bruttotonnasjen. Farco skal villig vekk sponse noen heliumballonger (med logo) på båter i Oslofjorden for å kompensere for økt batterivekt og dermed høyere komfort. Kan ikke forestille meg noe som hadde vekt større oppmerksomhet. Spøk til side: Å velge billige og lette batterier er vel ut fra et økonomisk perspektiv svært lurt hvis man går med planer om å kvitte seg med båten innen kort itd.... Det samme bør kanskje sies om batteriladere. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Jeg tror ikke så mange skjønte hva trådstarter spurte om. Jeg hadde valgt Optima Bluetop Marine AGM 66 Ah. Riktignok noen kilo for tungt, men taker du båten gjør det ikke noe forutsatt at batteriet er skikkelig festet. Sitér dette innlegget Link to post
Molo Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Takk for et par gode innspill her. AGM-batteri til over 4000 blir i meste laget, og jeg tenker jeg får gjøre det billigere. Har sett på det på maritim, og det står "tippsikkert lokk, inntil 90 grader". Hvordan er det med biltemabatteriene? disse skal jo være helt tette (?). Jeg er klar over at biltema har batterier for start av biler, og ikke er definert som fritidsbatterier, men vil de kunne funke? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Jeg er klar over at biltema har batterier for start av biler, og ikke er definert som fritidsbatterier, men vil de kunne funke? Biltema har begge deler, både til bil og fritid. De batteriene jeg har kjøpt fra Biltema har vart like lenge som de jag har kjøpt andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.