Jump to content

Bavaria 32 vs Hanse 320. Fordeler og ulemper?

Magne_F

Recommended Posts

Hei.

Jeg er i ferd med å kjøpe min første seilbåt, men er rimelig fersk i gamet. Jeg har nå vært å sett på Bavaria 32 og Hanse 320. Jeg regner med at det er mye personlige meninger her om disse båtene, men har noen noen konkrete ting som er forskjellige (bedre eller dårligere) på disse? Om det er andre modeller jeg bør titte på, så er det bare å komme med tips.

Er det noe verftsmontert utstyr jeg bør/må ta med?

På forhånd takk.

Jeg syns den nye Bav 32 er spennende, designet virket totalt meningsløst i starten, men etter at en kompis av meg bestilte en slik har jeg jo studert den nærmere og jo mer jeg ser jo bedre blir det så dette er nok et design som krever mye tilvenning, men jeg har pt ikke sett den live så jeg får vente litt med endelig konklusjon på det området. Det er mye som jeg syns er fornuftig på den båten kontra tidligere bav modeller i den klassen. Mindre forseil gjør seilhåndteringen lettere, skjøte i cockpit, større cockpit, bort med stort kartbord... Dette er jo ting som Hanse har utmerket seg på tidligere, det virker derfor som om forskjellene mellom båtene er mindre enn før. 

Hanse satser på selvslående fokk som det nevnes, dette er genialt til tur og familiebruk, skal du seile regatta holder det ikke, da må du opp på genoa 1,2 eller min 3. Du mister litt høyde og du mister litt fart med selvslåer, spesielt under 3 m/s da blir det spett, men så er spørsmålet om en seiler så mye i så lett motvind når en er på tur, vi gjør ikke det med barna ombord. Husk at selvslåer står dårlig i unnavind, men da er det jo ofte gennaker som gjelder uansett. Dersom du ikke tenker på det nå så vil du min trenger ett ekstra skjøte utenfor vantene, det hjelper mye, men spinnakerbom er et must for å få dette bra til, da enten med skinne på masta eller telesko pga at selvslåeren ikke går så langt ut at den passer med en standard spinnakerbom (maksmål)...

Disse Smartline versjonene har vært meget gunstig priset, det var vel Kaptein Kødd som skriver at han fikk sin Hanse 320 mye rimeilgere enn tilsvarende B32. Husk når du sammenlikner pris at Bav har dyrere leveringsomkostninger. Videre må du sjekke at utstyret er likt før du ser på prisen, akterstrammer som er standard på Hanse kostet 11.000 ekstra på Bavariaen feks. Rodkick var ekstra, det er standard på Hanse, sånt blir det fort kroner av og dette er ikke ting som bare er kjekt å ha...

FjordBoats må få en sjans Junke. Problemene vi har lest mye om på nettet gjelder såvidt jeg har oppfattet Nelson Marine som er konk... Jeg har fått to uoppfordrede telefoner fra Fjord etter at Nelson gikk konk, de tar ansvar også for Nelson sine båter og sist nå lurte de på adressen for å sende over ny motorromsvifte som jeg har klagd på at gir for mye støy...:) Til våren kommer de og fikser et lekkende vindu og skifter badeplattformen... Men bevares Lunde har vært veldig flink og vært det lenge, Fjordboats eies av verftet nå og dermed er risikoen for ny konk minimal. Jeg har krøpet mye i både Bav og Hanse og ville ikke vært redd for byggkvaliteten på Hansen, det er svært tillitvekkende noe også fravær av knirk tyder på at det er skrudd godt sammen og er dimensjonert riktig (muligens litt  i overkant når vi ser på vekten på båten)...

Lykke til med valget! Begge båtene vil gi deg mye glede tror jeg...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

ville holdt meg unna Hanse, fabrikk som er kjent for å levere båter med masse feil kombinerer man dette med dårlig forhandlerledd så er ikke det god musikk i mine ører.

REtt skal være rett, det er nå ny importør, men jeg ville ikke gambla med mine penger.

Når du skal kjøpe ny båt kan du gå systematisk til verks å "regne" ut hvilken båt du bør kjøpe. Mitt råd er å undersøke begge båter grundig. Kjøpt så den båten som du har mest lyst til å kjøpe. Ikke prøv å være for fornuftig. Det dreier seg ofte om å finne de argumentene du trenger for å kjøpe den båten du har mest lyst på. Det er også en fordel å kjøpe den båten fruen liker best. Da er det letter å bruke penger på båten ved kjøpet og tiden etter.

FjordBoats må få en sjans Junke.

Hei

jeg er enig i dette, men basert på uttalelser fra både Fjord og Hanse salgsjefer, synes jeg at de opptrer arrogant, og som "regelryttere"

Håper selvsagt et de i praksis gjør det bedre ovenfor eksisterende Hanse eiere.

Når jeg nevner salgsleddet tenker jeg på hele biten fra levering fabrikk, mangefulle leveringer, til håndetring av reklamasjoner (fra fabrikk) og supplering av reservedeler. En kan selvsagt diskutere om dette skyldes Hanse eller importør, men det er en del mangler/feil ved leveringene fra fabrikk. Får håpe at FB klarer å rette opp dette inntrykket

Jeg har vert gjennom denne prosesses , som tidligere Hanse eier og sammenligner derfor med andre merker sitt apparat som jeg har brukt. ( har forøvrig ikke erfaring med LUNDE, men det skal jo være bra)

Er det ikke forresten litt rart at Fjordboats ikke har skikkelige WEB sider, med Hanse seilbåter? (eller er det jeg som ikke har funnet de?)

• 4 uker senere...

I dag har jeg fått sett på Bav32 for første gang. Inntrykket var veldig positivt. Endelig har Bav skikkelige skiver under kjølboltene og dimmensjonen så virkelig saftig ut på boltene. Sikkert ikke avgjørende i en 32 foter, men jeg vil tro at det har mye med følelsen av at det er kraftig og skikkelig og så er det vel slik at det kan nesten ikke være solid nok om en smeller på så hvorfor spare på slike ting... Ja, ellers var det mest imponerende plassutnyttelsen, salongen imponerte stort og også inngangen til akterkabinen gav virkelig følelse av å være i en større båt enn 32 fot. Foran blir det snaut for to voksne og det er ankepunktet på så "små" båter.

Skulle jeg sette fingeren på noe må det for uten altfor små vindu, være ett billig preg på innredningen, det at du ser i endeveden mange steder syns jeg er svakt, ellers er det som i Hansen mye silikon som pt ser fint ut, men som med tiden både gulner og smaler mye dritt... Videre må jeg si jeg syns det var snaut dimmensjonert f.eks storseilskjøte, det var tynne greier og så spinkelt ut, men, men... Det holder sikkert... Ellers har jo Bav løst problem om en faller i vannet på en grei måte, med en taustige en bare drar ut...

Alt i alt syns jeg dette er mye kopi av Hanse, men hvis disse blir levert uten feil og med lave lystall er det jo interessante båter, absolutt:)

Hvis den nå seiler så inni granskauen bra som selgeren vil ha det til så er dette absolutt en kupp og en båt jeg ville vurdert. Var også ombord i 45 foteren, ett beist, men ble ikke fortrolig med salongen, det ble liksom som slik at salongen var malplassert. Forkabinen med to lugarer var det mest imponerende, at det kan bli så god plass... Selger opplyser at LYS-tallet skal bli mellom 1,35 og 1,40...!!!

imag0075.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Rodkick var ekstra, det er standard på Hanse, sånt blir det fort kroner av og dette er ikke ting som bare er kjekt å ha...

Jeg har ikke helt skjønt dette med Rodkick, så jeg har noen spørsmål :

1 HVA er det ? (Vet at det er ett stag under bommen, men hva er hensikten ?)

2 Hva er konsekvensen av å ikke ha det ?

3 Hva koster det å ettermontere ?

4 Kan det ettermonteres på alle båter, eller vil det variere ?

Hvor mye bør det slå ut på pris på bruktbåt at det evt ikke er slikt utstyr ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Var også ombord i 45 foteren, ett beist, men ble ikke fortrolig med salongen, det ble liksom som slik at salongen var malplassert. Forkabinen med to lugarer var det mest imponerende, at det kan bli så god plass... Selger opplyser at LYS-tallet skal bli mellom 1,35 og 1,40...!!!

:smiley::eek::smiley: Det er det dummeste jeg har hørt på ganske lenge. Ikke la deg lure. Bav 45 får omtrent det samme som forgjengeren 1,27 eller noe sånt. Se dataene: Bav 45 seilareal 107kvm vekt 12 000 kg lys 1,35-1,40(?) Sun Fast 43 Seilareal 117kvm Vekt 9200 kg, lys 1,37. Du må for all del ikke høre på bavarias selger i stavanger når det gjelder seilegenskaper. Der er han på bærtur.

Jeg har ikke helt skjønt dette med Rodkick, så jeg har noen spørsmål :

1 HVA er det ? (Vet at det er ett stag under bommen, men hva er hensikten ?)

2 Hva er konsekvensen av å ikke ha det ?

3 Hva koster det å ettermontere ?

4 Kan det ettermonteres på alle båter, eller vil det variere ?

Hvor mye bør det slå ut på pris på bruktbåt at det evt ikke er slikt utstyr ?

1. Et stag under bommen som løfter denne når seilet ikke er oppe.

2. Man må bruke et tau til å holde bommen oppe i stedet.

3. 4-5 båtlapper

4. Ja

Du kan leve lykkelig uten, men det er kjekt å ha spesielt hvis det er rullemast.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

:smiley::eek::smiley: Det er det dummeste jeg har hørt på ganske lenge. Ikke la deg lure. Bav 45 får omtrent det samme som forgjengeren 1,27 eller noe sånt. Se dataene: Bav 45 seilareal 107kvm vekt 12 000 kg lys 1,35-1,40(?) Sun Fast 43 Seilareal 117kvm Vekt 9200 kg, lys 1,37. Du må for all del ikke høre på bavarias selger i stavanger når det gjelder seilegenskaper. Der er han på bærtur.

Hehe, ja han var nokså omtrendtlig i sin omgang med fakta tror jeg, men det ser jo ut som om de går bedre disse nye Bavene så får vi se da. Det skal bli interessant å seile mot den nye 32en... Denne selgeren kunne fortelle at B42CR hadde gått noe kraftig opp i LYS, fra 1,24 til 1,28... Sjekket og det var da 1,27, men stemmer det at den har gått opp 0,03?

Problemet er at bavaria lagde flere versjoner av riggen. Så mange rigger er over standard og får tillegg. Men 1,26 tåler en bav 42cr godt når det blåser litt.

Nå påstår jo bavaria at de har forbedret seilegenskapene hver gang det kommer en ny generasjon. Men dette har vist seg å ikke stemme. F.eks seiler gamle bavaria 41 exclusive (fra 1997) med lys-tall 1,27 og bav har ikke laget en raskere båt i den størrelsen med unntak av match 42.

Sammenlign også 46 cruiser med nye 45 (kilde, lundebåt):

46 cr

Total lengde 14,40 m

Skroglengde 13,99 m

Vannlinjelengde 12,20 m

Bredde 4,35 m

Dyptgående ca. I - 1,85 m / II - 2,05m

Vekt i tonn ca. 11.000 kg

Kjølvekt i tonn ca. 3.300 kg

Motor D2-55 53 hk

Vanntank ca. 460 l

Dieseltank ca. 210 l

Kabiner/senger 3/6 eller 4/8

Mastehøyde over vannlinje ca. 19,20m

Totalt seilareal ca 114,8 kvm.

Lys tall 1,29

45 cr

Bavaria 45 Cruiser:

Lengde: 14,27 m

Skroglengde: 13,60 m

Lengde vannlinje: 12,74 m

Bredde: 4,35 m

Standard dypgående(ca.): 2,16 m

Grunn kjøl: ca. 1,80 m

Depl.: ca. 12000 kg

Ballast ca. 3100 kg

Motor, Volvo-Penta D2-55/D2-75

Dieseltank (ca.) 210 l

Vanntank (ca.) 210 l + 150l

Køyer - Charter-versjon: 8

Køyer - Owner-versjon: 6

Seilareale: ca. 107 m²

Mastehøyde: ca. 20,65 m

Jeg blir svært overrasket hvis den nyeste båten seiler bedre enn den gamle. Spesielt i lite vind. Det at designeren heter Bruce Fass opphever ingen fysiske lover. Det Farr har gjort som mange syns er positivt er den moderne riggen med større storseil og mindre fokk. Slike rigger er kjennetegnet med å være lette å krysse med i trangt farvann (hvem har sett en bavaria på tur krysse? :smiley: ), mens lavere rigg med stor overlappende genoua er bedre med stikk i skjøtet f.eks på havkryss. Det er da bavarianere seiler. Tviler på at disse vil oppleve den nye generasjonen som raskere. Og spesielt du, Bjoris har jo erfart at en liten fokk kan føre til underrigget, død båt i lite vind. Den nye bav 45 er oppgitt som et tonn tyngre enn gamle bav 46cr til tross for at kjølen er 200 kg lettere...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

....

Jeg blir svært overrasket hvis den nyeste båten seiler bedre enn den gamle. Spesielt i lite vind. Det at designeren heter Bruce Fass opphever ingen fysiske lover. Det Farr har gjort som mange syns er positivt er den moderne riggen med større storseil og mindre fokk. Slike rigger er kjennetegnet med å være lette å krysse med i trangt farvann (hvem har sett en bavaria på tur krysse? :smiley: ), mens lavere rigg med stor overlappende genoua er bedre med stikk i skjøtet f.eks på havkryss. Det er da bavarianere seiler. Tviler på at disse vil oppleve den nye generasjonen som raskere. Og spesielt du, Bjoris har jo erfart at en liten fokk kan føre til underrigget, død båt i lite vind. Den nye bav 45 er oppgitt som et tonn tyngre enn gamle bav 46cr til tross for at kjølen er 200 kg lettere...

Ja, det er ingen tvil om at selvslåeren gir lite moment i lett vind, dårlig høyde gir den uansett vind syns jeg, men som det sies av seilmakerene; en selvslåer må være av meget god kvalitet om dette konseptet skal fungerer optimalt. Min er nok ikke det selv om den ble mye bedre med de tre spilene jeg fikk sydd inn av Seilmaker Iversen.

Jeg opplever at båten skifter totalt karakter med genoa 3 som vel er standarden nå på de nye Bavariane, men om det er mitt seil som er mye bedre eller om den er den lille overlappen som utgjør den store forskjellen vet jeg ikke. Tror vel det er mest at det er et mye bedre seil, det er blant annet mye større lengre oppe og toucher saling nr. 2 når jeg skjøter inn maks...

Skjøtepunktet er også dratt lengre inn i båten på de nye bavene, men spørsmålet er vel om et dårlig seil har en fordel eller ulempe av å bli skjøtet så langt inn... Jeg er fortsatt en novise på seiling og irriterer meg over at jeg aldri får tid til å studere litt seiltrim for det hadde jeg hatt nytte av, men det er iallefall slik hos meg at jeg får ingenting ut av disse Dacronseilene hvis jeg stramme for mye. På selvslåeren kan jeg jo skjøte den lengre inn i båten på skinna, men det funker ikke i det hele tatt... HPC seilet derimot funker som bare det om en strammer inn skikkelig:), men da virker det som om storseilet ikke kommer nok inn i båten for det er ikke lett å få begge seilene til å stå bra når jeg strammer skikkelig inn på HPCen... Nå har jeg ikke fått testet, men jeg håper dette blir litt bedre når jeg nå har fått skjøte i cockpit om enn ikke med løygang som sikkert ville løst dette... I lett vind skal vi nå prøve med nok juksegreier for å få bommen mer inn i båten, men som sagt, jeg har en følelse av at dette ikke funker på Dacron seil...

:smiley: Det var litt av hvert som var i denne tråden, Bjoris. Husk at det er storseilet som genererer høyde (stort sett) Fokk genererer fart. og med litt stikk i skjøte så går det greit unna ¨på kryssen med en selvslående fokk.

Kick er hovedsaklig for å holde bommen nede på slør og lens , at den holder bommen oppe er jo greit i havn, men nærmest en bieffekt på en gasdempet rodkick. Når det gjelder de som spør etter transport av båt fra verftet på bil, så kontakt Steinar på slippen i Nærsnes, han og en av hans partnere fraktet tidligere alle båter fra verftet i Greifswald. tlf nr 97548461, veldig greie folk. :cheers:

Det er flere av oss som har tittet på B-32.

Riktignok med tanke om konvertering flere år frem i tid. :confused:

Kan ikke noen si noe om kort og lang kjøl på denne.

Hva man vinner og hva man taper med dette.

Rullestor eller?

Hvaslags dekks/riggutstyr bør man spandere utover Lundes standar. (Ren tursegling).

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Bjoris

Du skriver at du har problemer med fasong på storseilet,

men har du tilstrekkelig utveksling på akterstaget

Mange anbefaler helt opp til 1:48

jeg har selv oppgradert fra 1:8 til 1:32 på min B33cr

(men har forløpig ikke testet løsningen)

...

Kan ikke noen si noe om kort og lang kjøl på denne.

Hva man vinner og hva man taper med dette.

Rullestor eller?

Hvaslags dekks/riggutstyr bør man spandere utover Lundes standar. (Ren tursegling).

Det er finnekjøl som på nærsagt alle moderne båter, på godt og vondt. Bedre fart pga mindre våt flate etc, men du er mer utsatt ved grunnstøting...

Rullestor kan du få og selger mener dette er bedre for 2. håndsverdien på en Bav... Kun som turseiler kan du klare deg med det du får med, men uten rullestor må du har lazybag og jeg ville spandert en rodkick så du har kontroll på bommen...

Caramba

Nei, har nok 1:8 og ikke endret noe, men har fått inn cunningham som hjelper mye i mye vind. Burde nok oppgradert her også ja...

Redigert av bjoris (see edit history)

""Det er finnekjøl som på nærsagt alle moderne båter, på godt og vondt.""

Bjoris:

Det jeg mente og spørre om var hva og hvor mye seiegenskaper jeg taper om jeg

velger kort kjøl (ca 1,5M mot dyp kjøl som jeg tror er ca 1,9M).

Jeg ville valgt blykjøl før jeg kjøpte noe annet.

Mulligan:

Er det kun pga rust, eller har det noe med vektfordeling og gjøre.

Det er somsagt langt fram, men det er jo endel valg, og muligheten til å bruke

grunnere havner/baul til land fortøyning har endel og si.

Dette er sikkert spørsmål trådstarter også kan ha godt av og tenke igjennom.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...