Jump to content

Bavaria 32 vs Hanse 320. Fordeler og ulemper?

Magne_F

Recommended Posts

""Det er finnekjøl som på nærsagt alle moderne båter, på godt og vondt.""

Bjoris:

Det jeg mente og spørre om var hva og hvor mye seiegenskaper jeg taper om jeg

velger kort kjøl (ca 1,5M mot dyp kjøl som jeg tror er ca 1,9M).

Beklager, leste ikke godt nok, det snakkes ofte om langkjølt båt og grunn og dyp kjøl så når jeg leste for fort misforstod jeg.

Interessant var ikke klar over at det var to så forskjellige kjølalternativer. 1,50 er antakelig standard? 1,50/1,95 stod på det Lundebåt sine sider. Hvis vekten er identisk vil dette være betydelig forskjell på. Hansebåtene har mer vekt i de grunne kjølene, ulempen er da at du får en tyngre båt som går dårligere i lettvind spesielt, men du får tilnærmet samme moment slik at den ikke blir mindre stiv. B32 med disse kjølene i samme vekt vil ha stor forskjell på stivhet, Er det mer vekt i den minste så er det mer lettvindsegenskapene og det at du vil få mer avdrift som er ulempen. Sjekk også om roret er likt, dersom dette også er kortere på den med grunn kjøl ville jeg nok valgt dyp ja, ville nok det uansett. Med bare 25% kjølvekt ihht Lundebåt bør denne være så dyp som mulig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...