bjoris Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 ""Det er finnekjøl som på nærsagt alle moderne båter, på godt og vondt.""Bjoris: Det jeg mente og spørre om var hva og hvor mye seiegenskaper jeg taper om jeg velger kort kjøl (ca 1,5M mot dyp kjøl som jeg tror er ca 1,9M). Beklager, leste ikke godt nok, det snakkes ofte om langkjølt båt og grunn og dyp kjøl så når jeg leste for fort misforstod jeg. Interessant var ikke klar over at det var to så forskjellige kjølalternativer. 1,50 er antakelig standard? 1,50/1,95 stod på det Lundebåt sine sider. Hvis vekten er identisk vil dette være betydelig forskjell på. Hansebåtene har mer vekt i de grunne kjølene, ulempen er da at du får en tyngre båt som går dårligere i lettvind spesielt, men du får tilnærmet samme moment slik at den ikke blir mindre stiv. B32 med disse kjølene i samme vekt vil ha stor forskjell på stivhet, Er det mer vekt i den minste så er det mer lettvindsegenskapene og det at du vil få mer avdrift som er ulempen. Sjekk også om roret er likt, dersom dette også er kortere på den med grunn kjøl ville jeg nok valgt dyp ja, ville nok det uansett. Med bare 25% kjølvekt ihht Lundebåt bør denne være så dyp som mulig... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.