Jump to content

Maks ladestrøm ved lading av Gelè batterier?

Hilmar 2

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Jøss, ble det ikke noe svar her?

Det er som vanlig både ja og nei.

Ofte finnes det kun begrensning på spenning og temperatur.

Men det finnes også veldig mange unntak og derfor er du absolut nødt å sjekke batteriets spesifisert datablad.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Haze marine batterier oppgir at maks ladespenning er 14,4V. Så anbefales det at spenningen reduseres til 13,5 - 13, 7 V når dette punktet er nådd og/eller hvis vedlikeholdslading via landstrøm over tid. Men 14.4 V er ikke noe problem så lenge en dynamoen lader, da det normalt sett samtidig er en del forbrukere som er tilkoplet når båtmotoren går. Dessuten - selv bare noen svært få at oss båtetusiaster rekker å lade med dynamoen så mye som en uke pr år (168 driftstimer). Og da snakker man om mindre enn 1/52 dels år........

Hei Hilmar2

Det som begrenser lade strømmen er den indre motstanden i batteriet ditt. Den tiden det tar før denne motstanden øker slik at strømmen begrenses av seg selv avhenger av hvor dypt du har ladet ut batteriet ditt. Når det er sagt tror jeg ikke du trenger å være bekymret for at dynamoen din skal kværke batteriet ditt. Så lenge spenningen ikke stiger over 14,4 V så vil ikke strømmen utgjøre noe problem. Om du er bekymret kan du følge med på tempraturen på batteriet ditt. Et normalt batteri bør ikke overstige 55 - 60 grader under lading. Men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Alternativt kan du om du har plass montere et ekstra batteri. Men som Joerg sa. Databladet forteller endel om hva produsenten anbefaler.

Om det er dynamoen du er redd for så trenger du ikke bekymre deg.

Redigert av Pathfinder (see edit history)

Hei Hilmar 2

Spurte samme spørsmål til fagfolk både i Bosh-systmet og hos Sunwind, hvor jeg har anskaffet gel-batterier. Infoen derfra er at dynamoens lading ikke er noe som helst problem (hvis den ikke overstiger 14,5V over laaaaang tid), men at det er langtidslading med dårlig regulerte landstrømsladere som er hovedårsaken til at batterier drepes før tiden, akkurat samme "fenomenkompleks" har man med AGM batterier. (Når jeg skriver om drap her, så mener jeg kun langsom likvidering via feil ladespenning over tid, også annen feilbruk kan som kjent drepe batterier).

Redigert av terron (see edit history)

En av egenskapene til gel batterier er at de har mindre indre motstand enn vanlige batterier og at de derfor kan lades fortere. Det er sluttfasen av ladningen som er kritisk, og hvis du ikke har temperaturstyrt ladning fra dynamoen bør du ligge litt lavt med spenningen. Jeg bruker 14,2 på Exide gel med vanlig regulator og 14,6 bulk +0,5 time, 14,25 +4 timer absorbering og 13,8 float med ekstern regulator.

Dyputladning 80 av 80% og ingen utjevningsladning.

Du bør ha lader med tempsensor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...