Jump to content

Trenger erfaringer:  Kvalitet på Bluechart kart

hermansen

Recommended Posts

Hallo alle dere Bluechart brukere.

Jeg hadde Garmin før, men når jeg byttet båt gikk jeg over til Humminbird.  Det var ikke bare en positiv opplevelse.  Derfor går jeg atter i tanker om å gå tilbake til Garmin.  Men jeg håper noen kan gi meg noen erfaringer om hvor gode de nye Bluechart kartene er.

Her er mine "dårlige erfaringer" fra Humminbird og Navionics Gold kartene etter er tur fra Stavanger til Lillesand og tilbake i sommer (både inna- og uta-skjærs)

1) Alle skjær/undervannsskjær/skvalpeskjær vises som kryss.  Riktignok har undervannsskjær med dybde over 0,5 meter et tall som angir dybden, men det er ikke alltid like lett å lese.

2) Min enhet er ikke rask nok til å oppdatere kart/bilde i modus "KURS OPP".  Modus "NORD OPP" går ok, men jeg synes "KURS OPP" er best.

3) Jeg har en S/V skjerm.  Skal ha farge (når jeg kjøpte var forsatt fargeplotter 3x i pris).  Modellen må ha skjerm for å vise farge i fullt sollys.

4) Grunner under f.eks 5m eller 10m må vises med annen blåfarge.

5) Ønsker trippteller med tid/fart.  Dette vet jeg finnes på Garmin.  Finnes også på min Humminbird men nullstilles hver gang jeg slår den av og det er jo ikke ønskelig.

6) Må helst kunne konvertere spor/trakcs til ruter/routes.

7) Må kunne lage ruter uten på forhånd å ha definert opp alle waypoint.  Dette bør kunne gjøres automatisk med bruk av kursor på kartet.

Når det gjelder Garmins produkter ser jeg på 182C/188C, 276C eller på den nye 178C.

Er det noen som har noen erfaringer med disse ?

Og er det noen som kan gi meg tilbakemeldinger på mine dårlige erfaringer og hvordan disse eventuelt kommer opp mot Blurchart kartene ?

Det ville også vært hyggelig om han som styrer Bluechart forumet her kunne gi meg adgang slik at jeg kanskje kunne lest her selv.

Øystein H.

Guest Frisk_Bris

Hei !

Er godt fornøyd med kartene på sørlandskysten (feb. 04), selv om noe staker mangler noen steder. Alle grunner ser ut til å være avmerket

Knut

Lurer på hvordan du kan være "godt fornøyd" med kartene når noen staker ikke er avmerket. Da kan du jo ikke stole på det digitale kartet og må bruke papirbasert kart i tillegg ?

Lurer på hvordan du kan være "godt fornøyd" med kartene når noen staker ikke er avmerket. Da kan du jo ikke stole på det digitale kartet og må bruke papirbasert kart i tillegg ?

Så lenge alle grunner og skjær er avmerket så går man ikke på. Det er vel hovedgrunnen til

at man bruker sjøkart. Har ikke hatt behov for å bruke papirkart for annet enn for oversiktens skyld i ukjente områder. Når man bruker kartplotter har man langt mindre behov for sjømerker når man ser sin egen posisjon på kartet med 1-3 meters nøyaktighet (egen erfaring) 99% av sjømerkene er dessuten korrekte.

Guest Frisk_Bris

Jeg har vurdert å anskaffe en kartplotter men har hørt at nøyaktigheten (posisjonsangivelsen) ikke er god nok. Men dersom den er 1-3 m. så er den mer en god nok for meg.

Trodde imidlertid at kartene var 100% oppdatert. Noen som vet hvorfor enkelte sjømerker mangler mens alle kjente grunner er avmerket?

testet en Garmin 182C: syntes den virket grei er ikke enig men utalelsen om dårlig skjerm litt liten men en finner det meste av det du vil ha på den

tror nok det blir Garmin Kartplotter neste gang jeg handler ...kjører seiwa og c-map i dag  

fant en artikkel om den i vi menn

her er et utdrag av den http://www.vimenn.com/?article_id=22197

BARE SKJERMEN SKJEMMER

Det er muligens dårlig pedagogikk å ta det negative først, men skjermen på Garmin er det som sitter igjen som nedturen. Denne plotteren har testens minste og lyssvakeste skjerm. Dermed skulle alle forutsetninger for å kåre en taper være der, men ikke her.

For bortsett fra skjermen er den på de fleste punkter overlegen sine konkurrenter. Menyen er oversiktlig og omfattende. Ruteoppbyggingen er logisk og lett å redigere. Den er den eneste som plukker opp navnet på staker eller fyr når en lager rute, og dermed gir den en betydelig mer oversiktlig ruteliste.

:headbang:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

fant en artikkel om den i vi menn

her er et utdrag av den http://www.vimenn.com/?article_id=22197

BARE SKJERMEN SKJEMMER

Det er muligens dårlig pedagogikk å ta det negative først, men skjermen på Garmin er det som sitter igjen som nedturen. Denne plotteren har testens minste og lyssvakeste skjerm. Dermed skulle alle forutsetninger for å kåre en taper være der, men ikke her.

For bortsett fra skjermen er den på de fleste punkter overlegen sine konkurrenter. Menyen er oversiktlig og omfattende. Ruteoppbyggingen er logisk og lett å redigere. Den er den eneste som plukker opp navnet på staker eller fyr når en lager rute, og dermed gir den en betydelig mer oversiktlig ruteliste.

....skjønner ikke...., men jeg kan jo ikke skjønne alt heller.

Jeg skjønner ikke Vi Menn her. Skjermen er IKKE lyssvak. Jeg bruker den jo oppe alltid, i mørke som i fullt sollys. Lurer på om "Vi menn" har funnet innstillingen for lys-intensiteten. Jeg har mine tvil.

Bilde

Jeg trekker på årene, og synet er ikke som før, men oppriktig talt - denne skjermen har jeg absolutt ingen problemer med, uansett hvor jeg sitter i cockpit'en.

Hallo alle dere Bluechart brukere.

1) Alle skjær/undervannsskjær/skvalpeskjær vises som kryss.  Riktignok har undervannsskjær med dybde over 0,5 meter et tall som angir dybden, men det er ikke alltid like lett å lese.

2) Min enhet er ikke rask nok til å oppdatere kart/bilde i modus "KURS OPP".  Modus "NORD OPP" går ok, men jeg synes "KURS OPP" er best.

3) Jeg har en S/V skjerm.  Skal ha farge (når jeg kjøpte var forsatt fargeplotter 3x i pris).  Modellen må ha skjerm for å vise farge i fullt sollys.

4) Grunner under f.eks 5m eller 10m må vises med annen blåfarge.

5) Ønsker trippteller med tid/fart.  Dette vet jeg finnes på Garmin.  Finnes også på min Humminbird men nullstilles hver gang jeg slår den av og det er jo ikke ønskelig.

6) Må helst kunne konvertere spor/trakcs til ruter/routes.

7) Må kunne lage ruter uten på forhånd å ha definert opp alle waypoint.  Dette bør kunne gjøres automatisk med bruk av kursor på kartet.

Tror jeg tør svare ja på nesten alt, er litt usikker på punkt 6, men ellers tror jeg det må være som å komme til himmelen når det gjelder dybder og hastigheter, samt fargeskjerm.

Jeg har 188c og som du kan lese i bluchartforum så er det mindre og mindre feil som rapporteres, har enda ikke oppdatert til siste kartbrikke, men skal gjøre det etter sesongen, tror jeg. Det eneste som jeg finner litt "irriterende" er at man kan oppleve å få forskjellig informasjon på samme sted, avhenig av hvilkene kart man benytter. Og årsaken er at det er mange kart over hverandre, og noen er nye, andre gamle. Dette kan man slå av og på selv, hvis man finner feil i noen kart. Intet er 100% riktig overalt, men det er fremdeles det beste systemet jeg har sett på til nå.

Lykke til.

....skjønner ikke...., men jeg kan jo ikke skjønne alt heller.

Jeg skjønner ikke Vi Menn her. Skjermen er IKKE lyssvak. Jeg bruker den jo oppe alltid, i mørke som i fullt sollys. Lurer på om "Vi menn" har funnet innstillingen for lys-intensiteten. Jeg har mine tvil.

Helt enig! Har selv Garmin 182 C og er fornøyd både med skjermens lysstyrke og oppdateringshastighet. Snakket med journalisten som skrev den artikkelen i Vi Menn og viste til at de for et par år siden kom til motsatt konklusjon på samme plotter (den fikk pluss for lyssterk skjerm). Han hadde problemer med å forklare det ja....

Jeg har en Garmin 172 Ci med siste nye kartbrikken. Er kjempefornøy. Har vært på ferie i Hvaler og Koster området og føler meg veldig trygg etter denne ferien. Jeg begynte først å lure litt på skjermen i den sterke solen som har vært den siste tiden, men en liten justering av kontrast gjorde hele forskjellen. Fungerer i all slags lysforhold. Jeg har alltid papirkart ved siden av for å få den store oversikten. Har ingen problemer med oppdatering av skjermbildet med kurs opp. Absolutt å anbefale.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...