Rastløs Startet 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2010 (redigert) Hei Har startet motoren for sesongen. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at ekspansjonstanken for frostvæske er HELT tom når motoren går. Er det normalt ? ( Har egentlig aldri sett/tenkt over det før ) Når motoren er kald så er det frosvæske over minimumsmerket på tanken) Dette er en VP D2 40 i en seilbåt. Redigert 21.Mars.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Har du gjennomsiktig ekspamsjonstank er det vanligvis min/max merker. Tanken skal i alle fgall ikke være tom. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Dette var litt rart. Det normale er vel det omvendte. Kjølevæsken utvides når den blir varm, dermed øker volumet når motoren er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 m.a.o er det som jeg alltid har trodd at nivået skal være et sted mellom max og minimum ved kald motor ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 somregel min på kald motor og maks på varm motor (eller mer) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Dersom den blir tom gså etter at du har etterfylt væske, har du åpenbart en lekkasje i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Tror det er en lekkasje jeg også. Kan være vannpumpa di som lekker ut vann gjennom pakkboks, dårlige slangeforbindelser på ferskvannsiden, eller dårlige frostplugger topplokk eller blokk. Kan være ulklen toppakning også, men det gjør seg mere gjeldende under gange Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Nja, det spesielle er at den står på litt over minimum når motoren er kald. Den tømmes helt når motoren går, og fylles opp til minium igjen når motoren stoppes. Er det kanskje luft ????. Hvordan lufter man event. kjølekretsen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) Her må du nok lufte ferskvannskretsen ja. Tyder på at det er en del luft når vannpumpa får tak i kjølevæsken. Er det noen lufteskruer rundt omkring på ferskvannskretsen Redigert 21.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nimbuster Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Det kan godt være du har luft i anlegget...de fleste av oss har kanskje hatt det problemet, som gjerne oppstår etter sjøsetting. Hvordan du lufter anlegget, vil komme an på hva slags anlegg du har. Defroster, vannvarmer eller annet koblet til kjølesystemet. Hvis du bare har kjølesystemet, lufter du det ved å kjøre motoren over tomgangsturtall med lokket av. Du skal alltid ha et stabilt nivå i ekspansjonstanken, med liten endrig fra kald til varm motor. Sjekk også kjølevæsken, mht frysepunkt. Du bør ha en frostvæskeblanding på 50 % målt og blandet. Dette fordi de enkelte bestanddelene i systemet skal få smøring for ikke å gå tørre og for å hindre rustdannelse og slamansamling. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Har du kanskje lagt inn lange slangesløyfer som går innom mange andre komponenter? Det blir en del høyere trykk i systemet når det er varmt. Om det da er mange slanger som ekspanderer pga trykkøkningen kan tanknivået synke en del. Om det er tilfellet kan jeg ikke svare på om det bør utbedres. Men så lenge ikke nivået forsvinner helt ut av tanken. Eller at systemet får mulighet til å suge luft fra tanken ser jeg ikke helt problemet. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
"Mathilde" Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Har tenkt å bytte ut kjølevannet på min md2020 til våren og lurer også på hvordan man lufter systemet. Noe spesielt man må tenke på , eller triks man bør vite om når det gjelder disse vp-motorene? Forøvrig har jeg tenkt å bruke rød "long-life" væske. Kanskje et dumt spørsmål, men noen som vet om denne væsken kan brukes på penta? Mener å ha hørt at det er enkelte motoren man ikke kan bruke den på, men det er mulig jeg blander med noe annet(?) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Ved bruk av tidligere typer rød væske måtte du være meget nøye med å få all den blå bort. Det lønner seg uansett å fylle/skylle noen ganger med rent vann. Rød væske kan brukes på alle motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Erik65 Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Er enig med konklusjonen til Jan E.Jeg ville fylt ekspansjonstanken i max ved kald motor og sett hvor mye kjølevannet minket.Hviss kjølevannstempraturen holder seg normal og stabil og du ikke trenger å etterfylle vann så hadde jeg ikke vert bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Forøvrig har jeg tenkt å bruke rød "long-life" væske. Kanskje et dumt spørsmål, men noen som vet om denne væsken kan brukes på penta? Mener å ha hørt at det er enkelte motoren man ikke kan bruke den på, men det er mulig jeg blander med noe annet(?) Man har jo også Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant som kan blandes med andre kjølevæsker og varer evig hvis den brukes alene. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Dette var interessant, Håp. Er dette altså noe nytt på markedet? Ikke hørt om det før, noen som vet noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Mener det var her på BP jeg leste om stoffet, men finner det ikke nå. Har kjøpt inn og skal bytte på motoren i påsken. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Hvor mye væske som finns på ekspansjonstanken spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge selve kjøleanlegget er fullt ved varm motor. At nivået synker når motoren går virker litt rart, men det KAN bety at ekspansjonstanken er koblet til på sugesiden av pumpa. Men det burde jo normalt tatt seg opp igjen når vannet ble varmt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) Ja vel, Håp. Da trenger man kanskje ikke å tømme hele systemet, men heller suge opp mesteparten med en vakuumpumpe?? Så slipper man å måtte løsne tappeskruen som visstnok skal sitte som et rent h..... Hmmm, kanskje jeg må tenke litt på dette. Redigert 21.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 og varer evig hvis den brukes alene. Sikkert en god kjøleveske. Men at den varer evig er jeg sterkt skeptisk til. Bare å se på de såkalte "evigvarende" girkassene på biler, som det ikke skal byttes olje på. Mange slike kasser som hangler/havarerer lenge før en slik girkasse burde. Men noen anbefalinger om bytte olje kommer ikke ut, for garantien er for lengst utgått. Mistenker at om en får problemer med en slik "evigvarende" kjøleveske kan en aldri bevise noe, selv om en er sikker på at det er kjøleveskens grunn til f.eks. korrosjon. Og en sitter med skjegget i postkassa. Om ikke den "evigvarende" kjølevesken koster noe særlig mer en vanlig kan det være noe å gå for. Og kanskje drøye byttet litt lenger en om en bruker rød longlife veske. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Gudrun Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) Står det ikke noe i manualen til motoren når nivået for kjølevæsken skal sjekkes? Redigert 21.Mars.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Om ikke den "evigvarende" kjølevesken koster noe særlig mer en vanlig kan det være noe å gå for. Og kanskje drøye byttet litt lenger en om en bruker rød longlife veske. ...noe jeg syntes må være en fornuftig konklusjon. Det som dessuten fremstår som en klar fordel her, er jo at man slipper å skylle anlegget, slik tilfellet er når man skal gå over til rød "long life". Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 ja ja der stod jeg da, og prøvde å lufte kjøleanlegget. Og litt mer væske ble det i beholderen. Nabo båten er helt maken til min. og rett som det var kom det folk ombord i denne også. Jeg fortalte om problemet. Eieren av nabobåten kunne fortelle at han hadde hatt samme problemstilling selv, og kontaktet Volvo Penta. Han fikk beskjed om at det var helt normalt at tanken er så og si tom ved motorgange, og fyller seg når motoren stoppes. Konklusjon : Volvo Penta D2 40 er en snodig konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Men fyll den til max ved kald motor i alle fall, så har du litt mer å gå på! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) Ville forholdt meg til vp.... De vet. Redigert 21.Mars.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.