Jump to content

Riktig at ekspansjontanken tømmes helt for frostvæske?

Rastløs

Recommended Posts

Hei

Har startet motoren for sesongen. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at ekspansjonstanken for frostvæske er HELT tom når motoren går. Er det normalt ? ( Har egentlig aldri sett/tenkt over det før ) Når motoren er kald så er det frosvæske over minimumsmerket på tanken)

Dette er en VP D2 40 i en seilbåt.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Det kan godt være du har luft i anlegget...de fleste av oss har kanskje hatt det problemet, som gjerne oppstår etter sjøsetting.

Hvordan du lufter anlegget, vil komme an på hva slags anlegg du har. Defroster, vannvarmer eller annet koblet til kjølesystemet.

Hvis du bare har kjølesystemet, lufter du det ved å kjøre motoren over tomgangsturtall med lokket av.

Du skal alltid ha et stabilt nivå i ekspansjonstanken, med liten endrig fra kald til varm motor. Sjekk også kjølevæsken, mht frysepunkt. Du bør ha en frostvæskeblanding på 50 % målt og blandet. Dette fordi de enkelte bestanddelene i systemet skal få smøring for ikke å gå tørre og for å hindre rustdannelse og slamansamling.

Har du kanskje lagt inn lange slangesløyfer som går innom mange andre komponenter? Det blir en del høyere trykk i systemet når det er varmt. Om det da er mange slanger som ekspanderer pga trykkøkningen kan tanknivået synke en del.

Om det er tilfellet kan jeg ikke svare på om det bør utbedres. Men så lenge ikke nivået forsvinner helt ut av tanken. Eller at systemet får mulighet til å suge luft fra tanken ser jeg ikke helt problemet.

Jara Wynja

Har tenkt å bytte ut kjølevannet på min md2020 til våren og lurer også på hvordan man lufter systemet. Noe spesielt man må tenke på , eller triks man bør vite om når det gjelder disse vp-motorene?

Forøvrig har jeg tenkt å bruke rød "long-life" væske. Kanskje et dumt spørsmål, men noen som vet om denne væsken kan brukes på penta? Mener å ha hørt at det er enkelte motoren man ikke kan bruke den på, men det er mulig jeg blander med noe annet(?)

Forøvrig har jeg tenkt å bruke rød "long-life" væske. Kanskje et dumt spørsmål, men noen som vet om denne væsken kan brukes på penta? Mener å ha hørt at det er enkelte motoren man ikke kan bruke den på, men det er mulig jeg blander med noe annet(?)

Man har jo også Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant som kan blandes med andre kjølevæsker og varer evig hvis den brukes alene.

Hvor mye væske som finns på ekspansjonstanken spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge selve kjøleanlegget er fullt ved varm motor. At nivået synker når motoren går virker litt rart, men det KAN bety at ekspansjonstanken er koblet til på sugesiden av pumpa. Men det burde jo normalt tatt seg opp igjen når vannet ble varmt. :confused:

og varer evig hvis den brukes alene.

Sikkert en god kjøleveske. Men at den varer evig er jeg sterkt skeptisk til.

Bare å se på de såkalte "evigvarende" girkassene på biler, som det ikke skal byttes olje på. Mange slike kasser som hangler/havarerer lenge før en slik girkasse burde.

Men noen anbefalinger om bytte olje kommer ikke ut, for garantien er for lengst utgått.

Mistenker at om en får problemer med en slik "evigvarende" kjøleveske kan en aldri bevise noe, selv om en er sikker på at det er kjøleveskens grunn til f.eks. korrosjon. Og en sitter med skjegget i postkassa.

Om ikke den "evigvarende" kjølevesken koster noe særlig mer en vanlig kan det være noe å gå for. Og kanskje drøye byttet litt lenger en om en bruker rød longlife veske.

Jara Wynja

Om ikke den "evigvarende" kjølevesken koster noe særlig mer en vanlig kan det være noe å gå for. Og kanskje drøye byttet litt lenger en om en bruker rød longlife veske.

...noe jeg syntes må være en fornuftig konklusjon.

Det som dessuten fremstår som en klar fordel her, er jo at man slipper å skylle anlegget, slik tilfellet er når man skal gå over til rød "long life".

ja ja der stod jeg da, og prøvde å lufte kjøleanlegget. Og litt mer væske ble det i beholderen. Nabo båten er helt maken til min. og rett som det var kom det folk ombord i denne også. Jeg fortalte om problemet. Eieren av nabobåten kunne fortelle at han hadde hatt samme problemstilling selv, og kontaktet Volvo Penta. Han fikk beskjed om at det var helt normalt at tanken er så og si tom ved motorgange, og fyller seg når motoren stoppes.

Konklusjon : Volvo Penta D2 40 er en snodig konstruksjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...