Janee Startet 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2010 Jeg har nettopp skiftet olje på mitt HS45A gir (står på en KAMD43). Oljeskift foregår (iht instruksjonsboka) gjennom filterhuset. Lokket på filterhuset "skrues" av og filter taes ut. Olje suges opp og fylles på samme sted. Så langt er alt greit. Men hvordan i h...... får man på lokket til filterhuset igjen? Dette høres i sikkert i utgangspunktet ut som ett dustete spørsmål, men lokket er ikke skrudd fast med skruer og er ikke gjenget. Er det noen som kjenner til trikset her? Tilleggsspørsmål: Er det noen som kjenner til riktig fyllmengde for dette giret? Instruksjonsboken min sier 2L (for gir uten oljekjøling), men jeg tappet vel av ca 3L (har oljekjøling)??? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Får du ikkje på lokket ved å gjøre det motsatte av det du gjor ved avmontering? Legg gjerne inn bilder, så det blir enklere å bedømme. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Får du ikkje på lokket ved å gjøre det motsatte av det du gjor ved avmontering? Opplagt burde jo dette funke Men problemet er at lokket legger seg skjevt når jeg gjør dette og jeg er litt redd for å ødelegge o-ringspakningen ved å prøve for mange ganger. Giret er også slik plassert at jeg ikke kommer skikkelig til og får dermed ikke studert i detalj hvordan denne mekanismen fungerer. Det er derfor fint om noen som har gjort dette før kan komme med noen tipps! Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Ingen som har peiling??? Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Det ligger en tykk o-ring mellom undre og övre hus. Det er viktig att det er törrt der o-ringsn skal ligge. Fest filter mot undre hus. törk av olje rundt huset og slipp filter+undre hus ned i kassen. Legg den tykke o-ringen oppe på undre hus. legg på det övre huset og skru til umbrakoskruen til ca 20nm. Du ser att det er en kant på det övre huset hvor det står ATF. Denne kanten kan du legge mot girkassehuset sånn att ikke lokker snurrer da du skrur. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Jeg har nettopp skiftet olje på mitt HS45A gir (står på en KAMD43). Oljeskift foregår (iht instruksjonsboka) gjennom filterhuset. Lokket på filterhuset "skrues" av og filter taes ut. Olje suges opp og fylles på samme sted. Så langt er alt greit. Men hvordan i h...... får man på lokket til filterhuset igjen? Dette høres i sikkert i utgangspunktet ut som ett dustete spørsmål, men lokket er ikke skrudd fast med skruer og er ikke gjenget. Er det noen som kjenner til trikset her? Jeg hadde samme problem men fikk det på plass ved å legge det nedtil på ene siden for så å "dytte" pakning ned med skrujern på motsatt side og "dunke" litt med en gummihammer. ... skru til umbrakoskruen til ca 20nm. Det står 5-8 nm i instruksjons boka. Et spørsmål - det står i instruksjons boka ang peiling av oljen, "Undo the dipstick by turning it anti-clockwise. Dry the dipstick and put it back in the reversing gear. Take the dipstick out again and check the oil level. The correct oil level is inside the marked area". - Jeg leser dette som at peilepinnen ikke skal skrus til ved kontroll av oljenivå, er dette korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 jepp det stemmer, den skal bare legges nedtil for å peile oljen. men det skal ikkje være så vanskelig å få på plass igjen lokket. Mener å huske at den tappen på lokket som står ATF på skal peke bakover for da stopper den i ein kant på girkassen, så er det bare til å skru fast umbrako skruen(er ikkje så veldiig viktig med "rett" moment, er bare til å skru den fast, men ikkje for fast:P så lenge o-ringen ligger litt i press så er det tett. PS. husk å peile på nytt etter oppstart, vent gjerne noen minutter etter oppstart før du peiler så alt får rent ned igjen i kassen Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 (redigert) jepp det stemmer, den skal bare legges nedtil for å peile oljen. men det skal ikkje være så vanskelig å få på plass igjen lokket. Mener å huske at den tappen på lokket som står ATF på skal peke bakover for da stopper den i ein kant på girkassen, så er det bare til å skru fast umbrako skruen(er ikkje så veldiig viktig med "rett" moment, er bare til å skru den fast, men ikkje for fast:P så lenge o-ringen ligger litt i press så er det tett. PS. husk å peile på nytt etter oppstart, vent gjerne noen minutter etter oppstart før du peiler så alt får rent ned igjen i kassen Mvh Tom Erik Takker - da må jeg etterfylle litt neste gang jeg er i båten. Ville ikke ta sjangsen på å "overfylle" så jeg fyllte bare opp til max med peilepinnen skrudd fast. Mener å huske at max merket med peilepinnen skudd fast tilsvarer litt over minimum merket når den bare ligger nedtil. Er denne peilemåten standard på gir i båt? I så fall har jeg peilet feil i alle år på min andre båt. Hvor ofte er det vanlig å bytte filter? Det står ingenting om dette i instruksjonsboken, men forrige eier fortalte at dette så å si aldri var nødvendig. Redigert 12.Oktober.2012 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 filteret er greit å bytte vær gang du bytter olje, er ikkje så veldig dyrt og du har av lokket så er lett å bytte det da. Som regel alltid når det er gjenget peilepinne skal den bare ligge nedtil, og vist det er bare o-ring som holder peilepinnen plass så skal den trykkes heilt nedtil Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 filteret er greit å bytte vær gang du bytter olje, er ikkje så veldig dyrt og du har av lokket så er lett å bytte det da. Som regel alltid når det er gjenget peilepinne skal den bare ligge nedtil, og vist det er bare o-ring som holder peilepinnen plass så skal den trykkes heilt nedtil Mvh Tom Erik Takk igjen. Grunnen til at jeg ikke byttet filter var at jeg ikke fikk tak i dette - min faste olje og filter "dealer" fant ikke ut hvilket filter jeg skulle ha, og dette var heller ikke spesifisert i instruksjonsboken. Da jeg hadde ute filteret kunne jeg heller ikke se at dette var merket med type eller nummer. Vet du kanskje hvilket filter jeg skal ha? Tenker uansett å vente til neste gang jeg bytter olje på gear'en med å bytte filter. BTW, er det vanlig med filter for gear olje? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 (redigert) Ja det er vanlig med oljefilter på girene, går heilt fint at du bytter filtere til neste år/neste gang du bytter olje, her e delenummer på filteret 3582069, det er filter med o-ringer, 458kr hos volvo penta, heilt sikkert mulig å få det billigere en annen plass ;) Mvh Tom Erik Redigert 22.Oktober.2012 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Ja det er vanlig med oljefilter på girene, går heilt fint at du bytter filtere til neste år/neste gang du bytter olje, her e delenummer på filteret 3582069, ... Takker så mye - delenummer på filter er notert i serviceboken til neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.