Jump to content

Volvo Penta HS45, skifte av olje


Janee

Recommended Posts

Jeg har nettopp skiftet olje på mitt HS45A gir (står på en KAMD43).

Oljeskift foregår (iht instruksjonsboka) gjennom filterhuset.

Lokket på filterhuset "skrues" av og filter taes ut. Olje suges opp og fylles på samme sted. Så langt er alt greit.

Men hvordan i h...... får man på lokket til filterhuset igjen?

Dette høres i sikkert i utgangspunktet ut som ett dustete spørsmål, men lokket er ikke skrudd fast med skruer og er ikke gjenget. :eek:

Er det noen som kjenner til trikset her?

 

Tilleggsspørsmål:

Er det noen som kjenner til riktig fyllmengde for dette giret?

Instruksjonsboken min sier 2L (for gir uten oljekjøling), men jeg tappet vel av ca 3L (har oljekjøling)???

 

:smash:

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Får du ikkje på lokket ved å gjøre det motsatte av det du gjor ved avmontering? :crazy:

 

Opplagt burde jo dette funke :rolleyes: Men problemet er at lokket legger seg skjevt når jeg gjør dette og jeg er litt

redd for å ødelegge o-ringspakningen ved å prøve for mange ganger.

Giret er også slik plassert at jeg ikke kommer skikkelig til og får dermed ikke studert i detalj hvordan denne mekanismen fungerer.

Det er derfor fint om noen som har gjort dette før kan komme med noen tipps!

Link to post
Share on other sites

Det ligger en tykk o-ring mellom undre og övre hus.

Det er viktig att det er törrt der o-ringsn skal ligge.

 

Fest filter mot undre hus. törk av olje rundt huset og slipp filter+undre hus ned i kassen.

Legg den tykke o-ringen oppe på undre hus. legg på det övre huset og skru til umbrakoskruen til ca 20nm.

Du ser att det er en kant på det övre huset hvor det står ATF.

Denne kanten kan du legge mot girkassehuset sånn att ikke lokker snurrer da du skrur.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har nettopp skiftet olje på mitt HS45A gir (står på en KAMD43).

Oljeskift foregår (iht instruksjonsboka) gjennom filterhuset.

Lokket på filterhuset "skrues" av og filter taes ut. Olje suges opp og fylles på samme sted. Så langt er alt greit.

Men hvordan i h...... får man på lokket til filterhuset igjen?

Dette høres i sikkert i utgangspunktet ut som ett dustete spørsmål, men lokket er ikke skrudd fast med skruer og er ikke gjenget. :eek:

Er det noen som kjenner til trikset her?

Jeg hadde samme problem men fikk det på plass ved å legge det nedtil på ene siden for så å "dytte" pakning ned med skrujern på motsatt side og "dunke" litt med en gummihammer.

 

... skru til umbrakoskruen til ca 20nm.

Det står 5-8 nm i instruksjons boka.

 

Et spørsmål - det står i instruksjons boka ang peiling av oljen, "Undo the dipstick by turning it anti-clockwise. Dry the dipstick and put it back in the reversing gear. Take the dipstick out again and check the oil level. The correct oil level is inside the marked area".

- Jeg leser dette som at peilepinnen ikke skal skrus til ved kontroll av oljenivå, er dette korrekt?

Link to post
Share on other sites

jepp det stemmer, den skal bare legges nedtil for å peile oljen. men det skal ikkje være så vanskelig å få på plass igjen lokket. Mener å huske at den tappen på lokket som står ATF på skal peke bakover for da stopper den i ein kant på girkassen, så er det bare til å skru fast umbrako skruen(er ikkje så veldiig viktig med "rett" moment, er bare til å skru den fast, men ikkje for fast:P så lenge o-ringen ligger litt i press så er det tett. PS. husk å peile på nytt etter oppstart, vent gjerne noen minutter etter oppstart før du peiler så alt får rent ned igjen i kassen

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

jepp det stemmer, den skal bare legges nedtil for å peile oljen. men det skal ikkje være så vanskelig å få på plass igjen lokket. Mener å huske at den tappen på lokket som står ATF på skal peke bakover for da stopper den i ein kant på girkassen, så er det bare til å skru fast umbrako skruen(er ikkje så veldiig viktig med "rett" moment, er bare til å skru den fast, men ikkje for fast:P så lenge o-ringen ligger litt i press så er det tett. PS. husk å peile på nytt etter oppstart, vent gjerne noen minutter etter oppstart før du peiler så alt får rent ned igjen i kassen

 

Mvh Tom Erik

Takker - da må jeg etterfylle litt neste gang jeg er i båten. Ville ikke ta sjangsen på å "overfylle" så jeg fyllte bare opp til max med peilepinnen skrudd fast. Mener å huske at max merket med peilepinnen skudd fast tilsvarer litt over minimum merket når den bare ligger nedtil.

 

Er denne peilemåten standard på gir i båt? I så fall har jeg peilet feil i alle år på min andre båt.

 

Hvor ofte er det vanlig å bytte filter? Det står ingenting om dette i instruksjonsboken, men forrige eier fortalte at dette så å si aldri var nødvendig.

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

filteret er greit å bytte vær gang du bytter olje, er ikkje så veldig dyrt og du har av lokket så er lett å bytte det da. Som regel alltid når det er gjenget peilepinne skal den bare ligge nedtil, og vist det er bare o-ring som holder peilepinnen plass så skal den trykkes heilt nedtil

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

filteret er greit å bytte vær gang du bytter olje, er ikkje så veldig dyrt og du har av lokket så er lett å bytte det da. Som regel alltid når det er gjenget peilepinne skal den bare ligge nedtil, og vist det er bare o-ring som holder peilepinnen plass så skal den trykkes heilt nedtil

 

Mvh Tom Erik

Takk igjen. Grunnen til at jeg ikke byttet filter var at jeg ikke fikk tak i dette - min faste olje og filter "dealer" fant ikke ut hvilket filter jeg skulle ha, og dette var heller ikke spesifisert i instruksjonsboken. Da jeg hadde ute filteret kunne jeg heller ikke se at dette var merket med type eller nummer. Vet du kanskje hvilket filter jeg skal ha? Tenker uansett å vente til neste gang jeg bytter olje på gear'en med å bytte filter.

BTW, er det vanlig med filter for gear olje?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja det er vanlig med oljefilter på girene, går heilt fint at du bytter filtere til neste år/neste gang du bytter olje, her e delenummer på filteret 3582069, det er filter med o-ringer, 458kr hos volvo penta, heilt sikkert mulig å få det billigere en annen plass ;)

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...