Jump to content

Hvor lett skal en montert veivaksel snurre rundt? (utenbordsm.)

Higgen

Recommended Posts

Mercruiser 3,7 - 170hk er nå under sammensetting etter overhaling. Veiv er slipt og lagre er smurt og montert etter beste evne!

Men, når veiven står i, med råder og stempler montert - hvor lett skal da det egentlig være å snurre den rundt?

Jeg klarer å snurre veiven for hånd, men må bruke en del kraft - den snurrer ikke av seg selv, for å si det sånn. Svinghjulet er ikke montert enda.

Det er jo klart at 4 stempler skal opp og ned, så helt av seg selv vil det vel ikke gå?

Klaringer på lagre skal være ok.

Det høres ikke akkurat unaturlig ut dette... Det er nok en viss friksjon både her og der i motoren, og vi får tro at det meste av den ligger i det faktum at stempelringene dine tetter godt mot stempelforingene. Hvis alt er målt og funnet i orden, og at du ikke har typiske punkt hvor du kjenner at det "bremser" ekstra, så vil jeg anta at det ikke er større fare på ferde.

Akkurat noe mål på hvor lett det skal være å sveive rundt veiva med stemplene montert er det vel ikke så lett å si noe om... det blir litt som når du spør bestemor om ei oppskrift på ett eller annet godt... det er en neve med ditt og et par never med datt... men det må være bestemoras egne never som brukes, for hvis du prøver sjøl smaker det ikke noe som ligner engang.

Klaringer på lagre skal være ok.

Bruk "perfect circle" plasttråd, for å sjekke om lagrene er jamne. Da ser du fort om en lagertapp er skjevslipt, og du ser også klaringen ved å sammenligne med tabellen på innpakningen.

Men mest sannsynlig er friksjonen du kjenner bare stempelringene som gjør jobben sin! :yesnod:

Jeg overhalte en sekssylindret rekkemotor en gang, inkludert sliping av veiven. Den var såpass stram at jeg knapt klarte å dra den rundt med skralla, selv om alle klaringer var OK. Startmotoren klarte greit å dra den om den var kald, men kvelte jeg motoren når den var varm måtte jeg vente et minutt eller to før den klarte å dra den rundt igjen. Men motoren har fungert fint den, dette er nå over 20 år siden og motoren går fortsatt som den skal. Så at den er litt stram på lagrene er nok ikke noe problem å snakke om!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg holder på med å overhale en yamaha v6.

Den er relstivt lett å dra rundt med en hånd.

Men det er tross alt bare en 2,6l fordelt på 6 sylindere.

Mine stempler er ca 9cm "brede".

Dine er sikkert mye større.

Kan nok være noe i det disse før meg har skrevet.

Antakelig ikke mye hjelp i dette, men men... :wink:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

red: forestebytheway...toppen er ikkje på ennå? Uten kompresjon/mottrykk, så burde det kunne snurres for hånd

Stemmer - toppen er ikke på enda, så her er det kun snakk om motstanden i selve veiv, stempel/sylinder.

Jeg klarte dog å trekke stemplene opp gjennom sylinderen med 2 fingre (for å feste råden på veiva), så så enorm motstand var det ikke. Det er vel rett og slett totalen av veiv, råder og 4 stempler gjennom sylinderen som gjør det såpass tungt som det er!?

Skru av nedre ramlager skåler og dytt stemplene opp til øverste punkt.

Prøv så å tørne veiven, dette skal du da klare med en hånd med litt seig motstand.

Jeg regner med du har sauset alle lagre godt inn med motorolje før montering? Dette er viktg ellers kan du risikere å rive lagrene før oljepumpen klarer å sende olje over det hele. Jeg kan nesten garantere at du river lagrene om du ikke oljer de godt.

Regner med du har honet sylindrene og har nye ringer også. Stempelringene skal ha en viss endeklaring før de monteres.

Sett en og en ring i sylinderen og skyv de ca hvor de skal væer når stemplet er på topp, ta bort stemplet slik at stempelringen står igjen og mål med føleblad åpningen mellom endene. Det finnes tabeller for hvor stor åpningen skal være i forhold til diameter på sylinderen.

For trange ringer kan ende med at sylinderene rives og det som værre er.

Lykke til med overhalingen :cheers:

Jeg regner med du har sauset alle lagre godt inn med motorolje før montering? Dette er viktg ellers kan du risikere å rive lagrene før oljepumpen klarer å sende olje over det hele. Jeg kan nesten garantere at du river lagrene om du ikke oljer de godt.

Grøss og gru, jeg fikk lite lyst til å starte d-tronic`en min sånn uten videre etter vinterlagring. Prøver hver vår å få sviva rundt motoren på starteren en stund uten at den "tenner" for å få i gang oljetrykket, men finner dette vanskelig da motoren er svært lettstarta(!). Mercruiseren har jo ikke god gammeldags mekanisk stopp-knapp.

Ut fra det du beskriver her forstår jeg at vårstarten kan være svært tøft for motoren når/hvis lagrene har "stått seg" tørre. Har du noen tips som kan skåne motoren ved våroppstart?

Lagrene står seg ikke tørre over vinteren, men å tørne et par ganger før man starter opp kan være et pluss uansett.

Best for motoren er å ta olje og filterbytte før vinteropplag og kjøre motor varm en gang før vinterdvale. Men det er vel ingen krise om oljeskift tas etter vinterdvalen heller. God båtsesong :cheers:

Altid litt motstand når stemplene er montert. Men skal ikke være noe motstand i selv lagerene.

Vær sikker på at du setter rådelagerskålene inn riktig vei... Blingser du her bli det spenn i lagerene og et kort liv i motoren.

Pleier å være merker på råden, hvordan de skal stå. Lykke til!

Driver på litt med en motor jeg også. Jeg har undres på om det har noe for seg å sette en lufttrekker på mutteren i enden av veiven før bunnpanne og topp monteres. Tenkte og kjøre veiven med passelig omdreining ei stund med denne luftdrillen for og se om alt går greit. Da har jeg jo også mulighet for å kjenne etter om lagrene blir uvanlig varme siden bunnpanna er av. Skal selvfølgelig sause godt med olje først. Vet ikke om dette har noe hensikt, men også jeg er litt skeptisk til å skru sammen og starte før jeg er sikker på at alt er som det skal, skjønt det blir jeg vel ikke uansett :lol:

Jeg har undres på om det har noe for seg å sette en lufttrekker på mutteren i enden av veiven før bunnpanne og topp monteres. Tenkte og kjøre veiven med passelig omdreining ei stund med denne luftdrillen for og se om alt går greit.

Hmm... er ikke dum du! Da vil du jo også eventuelt kunne se etter slitasjer på lagrene etter en stund... Kankje dette kunne være noe!?

..Og angående usikkerheten; Den er ulidelig. Jeg kommer til å være "livredd" de første turene og sitte på nåler for å høre etter ulyder.. :sweat:

Høres ikke ut som noe bra løsning.. Disse lagerene skal ha minimalt med mekanink kontakt. Tåler lite før de blir ødelagt/stygge!

Men om den er veldig treg å tørne.. Må du nesten demonter å kontrolere lagerene. Er de for trange/feilmonter kan du nesten garantert se merker i lagerskålene.

Klaringe bør måles med måletråd. Ser ut som spagetti som du legger mellom lageret og veiven og skrur til. Etterpå måler du bredden på tråden som ut i fra en tabbel sier hva klaringen er. Men om den er for stram tyder det på at lagerbukkene er satt på feil vei, eller feil lager...

En motor skal aldri så tite at starteren sliter med å dra den.. Da er noe veldig feil!

skjellvi : Men om den er veldig treg å tørne.
Nei, ikke så veldig, men jeg må ha nøkkel på mutteren. Får ikke noe godt tak med bare hendene. Motstanden er jevn over det hele. Ingen punkter med mere motstand så jeg tror det lover bra. Starteren har ikke fått prøve seg enda, men jeg tror heller ikke det er noe problem.Måtte hell og lykke og litt til--- osv. :cheers:

Glemte å nevne at også her er stempler med nye ringer montert så det meste av motstanden er nok i sylindere.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...