S/Y Gyda Startet 21.Mars.2010 Del på Facebook Startet 21.Mars.2010 Vi holder på å oppjustere redningsutstyret ombord. Nå står valget mellom å anskaffe en Jotron SART eller AIS-SART, siden vi ønsker, som de fleste andre vil jeg formode, å bli funnet raskest mulig av første forbipasserende fartøy dersom vi må gå i flåta Vi har EPIRB med GPS, men vet at en liten redningsflåte i grov sjø og mørke kan være svært vanskelig å oppdage. Vi ønsker heller ikke å bare satse på ett hjelpemiddel i en sånn situasjon. Først hørtes det veldig besnærende ut med AIS-SART. Den sender aktivt ut en AIS kode i en frekvens som gjør at den i løpet av et par minutter garantert vil sende mens en redningsflåte er på en bølgetopp (vi snakker grov sjø). Siden AIS mottakere bare trenger ett eneste signal fra en AIS-SART for å "se" den, så er man spottet av et annet fartøy mye raskere enn med en SART, som må "pinges" av en radar gjentatt ganger før man kan peile posisjonen. Så dukker det opp meldinger her inne på forumet som jeg tolker som om at det ikke er vanlig at handelsfartøy har AIS signaler automatisk oppe på sine radar/ kart skjermer? Hvis det er tilfelle så er jo hensikten med en AIS SART langt på vei meningsløs? Da synes det for meg som en SART er mere hensiktsmessig siden de fleste skip alltid har radaren gående? Fortsatt er man selvfølgelig avhengig av at vakthavende ombord ser på radarskjermen, men sansynligheten er vel større for at han gjør det heller enn på AIS mottakeren? Er det noen her i forumet som ferdes ombord i disse handelsskipene eller tilsvarende og kan si noe om hvilken praksis man har for integrering av AIS signaler på radar/ kartskjermen ombord? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
ahamm Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Første båt jeg var på som fikk montert AIS var i 2004 tror jeg, mulig det var 2003. Der fikk vi AIS inn på kartmaskin, et halvt år senere fikk vi de inn på radar også etter radarbytte. har vært innom 4 andre båter etter det, en har hatt kun på kartmaskin, de andre både på kartmaskin og radar. Tror alle som har ECDIS/ECS får AIS på skjermen. Har man "nyere" radar kan man få det opp på den. Men alt er vel avhengig av de som bruker utstyret, hvordan det er innstilt, samt at det er koblet sammen. Et nødsignal fra AIS-SART vil vel føre til hyling i selve AIS boksen, med peiling og distanse? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
S/Y Gyda Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Et nødsignal fra AIS-SART vil vel føre til hyling i selve AIS boksen, med peiling og distanse? Det kan man jo håpe, men jeg har ikke lykkes å finne noe som sier at slik er det. Er vel heller opp til hvordan AIS mottakeren er konfigurert ombord i de enkelte fartøy, og det er nettopp dette som har fått meg til å tvile på AIS-SART for jeg finner ingen standard som sier at AIS skal være integrert i radar og kartsystemet ombord. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Det er ikke krav om at ais presenteres andre steder enn på selve ais displayet (mkd), men de aller fleste oppgraderer ecdis/radar for å få ais inn der. I begynnelsen var det flere som følte ais som nok ett system som ble dyttet inn på broen, men den holdningen snudde raskt til "dette må vi ha". Og når man først har sett ais på ecdis på en båt vil man ha det selv også. Særlig i norsje farvann er man godt kjendt med mulighetene. Sar varsler jo kun båter i nærheten da, er man på vei over Atlanteren er det ikke tilstrekkelig... Hva er prisforskjellen på en sart og en sart med ais? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Særlig i norsje farvann er man godt kjendt med mulighetene.Sar varsler jo kun båter i nærheten da, er man på vei over Atlanteren er det ikke tilstrekkelig... Nettopp, derfor har vi EPIRB som den primære nødvarsleren, men er man i en flåte trenger man å bli funnet raskest mulig. Et fartøy må stadig få oppdatert posisjon til EPIRB'en fra en redningsentral om de skal finne en flåte. Det er her SART eller AIS-SART kommer inn. At systemet er godt kjent i norske farvann hjelper lite om man er i farvannene utenfor Langtvekkistan. Hva er prisforskjellen på en sart og en sart med ais? Pristilbudet vi har fått på de to er omtrent identisk, ca kr 7k. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 men de aller fleste oppgraderer ecdis/radar for å få ais inn der. Jepp. Men da skal du også ha MKD funksjonalitet på ecdis/radar. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 På spørsmålet hvilken sart en ville valgt er jeg usikker. Men seiler du en typisk handelsrute vil jo de fleste båtene ha ais ombord, jeg vil også tro at en nødmelding fra hovedredningstasjonen inneholder opplysninger om at din flåte har ais-sart ombord når du registrerer utstyret korrekt. Heller litt på en ais utgave... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Skulle jeg valgt en bomsikker rope-på-hjelp-device ville jeg gått for en Mini-C. Trykk på "Distress" knappen og det hyler ombord hos alle i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 er det et krav globalt at båter over 300brt skal ha AIS -eller er det bare i Norge? Det jeg har lest om AIS Sart er at de nettopp er kommet på markedet. Jeg er litt skeptisk til å være innovatøren på sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 (redigert) Stemmer det, kravet er globalt. Også mindre båter om de er av nyere dato. Alle disse båtene går med radar døgnet rundt også. Dere som har seilbåt, hva slags utstyr har dere strøm på under en Atlanterhavskryssing? Redigert 22.Mars.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Er vel krav på alle passasjerbåter også, selv om de er mindre en 300 brt? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Er vel krav på alle passasjerbåter også, selv om ... mindre en 300 brt? Alle passasjerfartøy i internasjonal fart skal ha klasse A AIS-transponder. Innenfor EU/EØS gjelder dette kravet når passasjerfartøyene er større enn 300 BT. I Norge er det et særkrav at hurtigbåter skal ha AIS-transponder klasse A når de er større enn 150 BT. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Alle disse båtene går med radar døgnet rundt også. Jeg ser da stadig fartøy som ikke har en eneste radar i gang, selv om de etter min mening ut fra Sjøveisreglene strengt tatt skulle ha hatt det. I det minste burde det være krav om 3 cm radar påslått når et fartøy er underveis eller ligger til ankers da det så langt bare er på en slik radarinstallasjon signaler fra SART kan oppfanges. Flere rederier har det i sitt ISM-system at minst en radar skal være påslått når det er underveis eller ligger til ankers, men Sjøfartsdirektoratet krever ikke at minst en 3 cm radar skal være i gang. Jeg har tatt dette opp med Sjøfartsdirektoratet opptil flere ganger. Og når det gjelder diskusjonen SART versus AIS SART, bør det også nevnes at flere fartøy som krysser verdenshavene, kanskje bare har 10 cm radar i gang om været er dårlig med mye sjøgang, eller i værste fall ingen av radarene, slik at signaler fra SART ikke oppdages uansett. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Mitt inntrykk er at det stort sett er 10cm radaren som er igang og 3cm får mye hvile. Det er også blitt mer og mer regelen enn unntaket at AIS er koblet mot kartmaskin (og radar). TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
ahamm Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Har spesielt opplevd at folk fra østblokken er ivrige på å slå av en radar under kryssninger, for å spare magnetron. Skulle nesten tro de kjøper dem selv. De kjører gjerne et døgn på hver, for så å skifte. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Vi har koblet 3cm vår opp mot SVDR'n, slår vi av denne går alarmen - dette for å være sikker på å få inn evt. SART-signaler. Ellers så har jeg også tidligere slurvet en del med 3cm, det ble ofte som Trond T er inne på at 10cm sveivet og gikk mens 3cm fikk hvile Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
arkmarin Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Om en har aktivert MAYDAY ved bruk av nødknappen på VHF, så vil alle båter i farvannet mottatt nødmeldingen, med posisjon. Det er da naturlig at de setter kurs mot den posisjonen og at de da bruker sine radarer, også 3cm, aktivt, slik at de fort får øye på SART-signalet på radarskjermen. Jeg har nødpeilefyr uten innbygd GPS. Jeg vurderer å kjøpe SART i tillegg, i stedet for å skifte til nytt fyr med innbygd GPS. Seatronic har en en AIS-SART. Slik de beskriver denne, så er det ikke innebygd radarbeacon, men bare en AIS med rekkevidde på ca 3 nm. En SART, som er aktivert er et radarbeacon som sender 12 prikker på linje i radarbildet, når det treffes av radarstråle. Det vil ha større rekkevidde enn de 3 nm Seatronic's AIS-SART utstyr har. Jeg har vært på Jotrons sider og lest om deres AIS-SART. Jeg forstår det slik at deres utstyr også er en ren AIS og ikke noe radarbeacon. Hadde en kunnet få kombinert AIS med radarbeacon i et instrument, så hadde det vært en bedre løsning. Hvem husker at et når et AIS-signal begynner på 970, så er det aktiviert AIS-SART? Da er det bedre med 12 prikker i radarskjermen, det kan ikke misforstås. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
TrondT Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Har spesielt opplevd at folk fra østblokken er ivrige på å slå av en radar under kryssninger, for å spare magnetron. Skulle nesten tro de kjøper dem selv.De kjører gjerne et døgn på hver, for så å skifte. I og med at magnetron er "ferskvare" så er det ikke noe å hente på slik "sparing"... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
ahamm Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 I og med at magnetron er "ferskvare" så er det ikke noe å hente på slik "sparing"... Har ihvertfall blitt ferskvare nå. Har fått punkt på vetting at vi tok performance tester for sjelden(en gang pr mnd som er ifølge produsent). Etter anvisning fra inspektør har vi nå tester hver vakt, 6 ganger daglig. Magnetronene holder nå ca 6mnd Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Regina III Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 men bare en AIS med rekkevidde på ca 3 nm. Rekkevidden er nok i en SAR situasjon langt bedre! Det kan nok være korrekt at rekkevidden begrenses mye med en dårlig AIS mottaker i en liten båt, men i valideringstestene for IMO, hvor også Jotron var svært aktiv deltaker ble det oppnådd: opp til 10 NM for Solas skip. opp til 40 NM for SAR helikopter 1000 ft. opp til 130 NM for SAR fly 20000 ft. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Etter anvisning fra inspektør har vi nå tester hver vakt, 6 ganger daglig. Magnetronene holder nå ca 6mnd Skulle være unødvendig å teste den så ofte. Men man kan godt ta en performance test i det åpne hav om man ikke ser noe ekko. At dette skulle gå ut over levetiden på magnetronen høres rart ut. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 (redigert) Det kan nok være korrekt at rekkevidden begrenses mye med en dårlig AIS mottaker i en liten båt, men i valideringstestene for IMO, hvor også Jotron var svært aktiv deltaker ble det oppnådd:opp til 10 NM for Solas skip. opp til 40 NM for SAR helikopter 1000 ft. opp til 130 NM for SAR fly 20000 ft. Jeg så også disse rekkeviddene for Jotrons AIS-SART, men sjekk Seatronics sider, da de har en annen type for salg. Redigert 23.Mars.2010 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ahamm Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Skulle være unødvendig å teste den så ofte. At dette skulle gå ut over levetiden på magnetronen høres rart ut. Det er bare tull å teste så ofte, men man må jo holde oljeselskapene happy. Testes og resultat føres i radarlogg ved hver vakt. levetiden på magnetron er ca 1/4 etter at den vanvittige testingen startet. Produsenten har test en gang pr måned i sine manualer, Shell krevde hver vakt. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
TrondT Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Har ihvertfall blitt ferskvare nå. Har fått punkt på vetting at vi tok performance tester for sjelden(en gang pr mnd som er ifølge produsent). Etter anvisning fra inspektør har vi nå tester hver vakt, 6 ganger daglig. Magnetronene holder nå ca 6mnd Høres merkelig ut, er radaren på 24 timer i døgnet 7 dager i uken hele året (skulle bli 8760 timer) vil man kanskje si at 6 måneder er levetiden på x-band radaren (ca 4000 timer), S-band skulle klare det timetallet uten problemer. Performance monitor har ikke noe med magnetron å gjøre, ihvertfall ikke på de anleggene jeg har vært borti, de har jo bare til hensikt å måle utsendt effekt og mottakerens følsomhet så jeg kan ikke helt se hvordan den funksjonen skulle "drepe" magnetronet. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Skulle være unødvendig å teste den så ofte Tja. Noen av disse auditorne har pussige, men velmente, ideer. Vi hadde en som løp rundt med et multimeter og brøt seglet på Lithium batteriene til VHF'ene for å måle spenningen. Han fikk, sammen med et eksemplar av brukerhåndboka, klar beskjed om at dersom han brøt en forsegling til ville han få regninga for nye batteripakker rett hjem i postkassa. Etter mye verop, tenners gnissel og møter ble vi enige om at pakkene ble byttet i henhold til produsentens anvisninger. Det kommer en tid for fotnedsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.