Jump to content

SART kontra AIS-SART

S/Y Gyda

Recommended Posts

Rekkevidden er nok i en SAR situasjon langt bedre!

Det kan nok være korrekt at rekkevidden begrenses mye med en dårlig AIS mottaker i en liten båt, men i valideringstestene for IMO, hvor også Jotron var svært aktiv deltaker ble det oppnådd:

opp til 10 NM for Solas skip.

opp til 40 NM for SAR helikopter 1000 ft.

opp til 130 NM for SAR fly 20000 ft.

USCG har også gjort sammenlikningstester mellom 406MHz EPIRB /121.5 MHz /Radar SART og AIS SART:

http://www.uscg.mil/hq/cg5/cg534/Emergency...RB_Testing.pptx

Se også det som er skrevet på "Panbo's blogg" om AIS-SART (se kommentarer nedover)

Og hvordan man skal teste AIS-SART sammen med hvoirdan den vises på en AIS mottaker/ECS/ECDIS: http://www.jotron.com/admin/images/viewresource.asp?aid=2237

Det er også endringer på gang at nåværende AIS SART symbol på kartplotter: aissart.png

blir endret til blinkende type i neste versjon av IEC62288 (Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems – Presentation of navigation-related information on shipborne navigational displays – General requirements, methods of testing and required test results)

1. Jeg tenker meg at nødknappen på VHF benyttes i en nødsituasjon. Det sendes automatisk nødmelding med posisjon ut. Når en GPS er avslått og blir slått på i en nøssituasjon (AIS-SART), så trenger den tid for å beregne sin posisjon. Til å begynne med vil ikke posisjonen den oppgir være korrekt og den gir en annen posisjon enn den automatiske nødmeldingen på VHF, men etter en tid vil den gi riktig posisjon.

2. Nødknappen på VHF benyttes i en nødsituasjon. Det sendes automatisk nødmelding med posisjon ut. Nødpeilefyr (uten GPS) aktiveres og begynner å sende. SART aktiveres og sender ut nødsingnal på radarskjerm når den oppfanger radersignal, og en ser nøyaktig posisjon på radarskjermen.

Jeg tror at at situasjonen 2 er en like bra og bedre den første tiden, enn situasjon 1. Eller hva syns dere?

Om gpsen skulle bruke 1 minutt på å finne nøyaktig posisjon ville det uansett være av liten betydning.

Vhfen varsler kun båter i nærheten, havet er stort, spesiellt når man er gått i flåten.

Epirben kan også tas med i flåten og peiles av fly.

Derfor, om du har EPIRB og SART blir du funnet med en gang, både av fly og båter med radar.

VHF med DSC mottas også av satelitt, så det blir mottatt av alle tilsluttet GMDSS. Nødmeldinger kommer da fram på Navtex bl.a.

Tester viser at det går langt mer en 1 minutt, men 10 minutter med feil posisjon (3 nm), før de avslutet testen, jf Trygg på sjøen nr1/2010. Hvor lang tid den måtte ha for å vise riktig posisjon ble ikke testet ferdig, da det tok for lang tid.

AIS-SART peiles av båter i nærheten, men posisjonen vil være feil til å begynne med, da den innbygde GPS ikke har fått oppdatert seg. VHF har samme rekkevidde, om du ikke har moderne VHF med DSC.

VHF med DSC mottas også av satelitt, så det blir mottatt av alle tilsluttet GMDSS. Nødmeldinger kommer da fram på Navtex bl.a.

Er du nå sikker på dette? Da jeg tok mitt GOC-sertifikat for GMDSS, kunne ikke DSC-meldinger fra VHF mottas av satellitt, men derimot av andre skip og kystradiostasjoner om de var innenfor rekkevidde. Jeg har i praksis om bord på skip og fartøy aldri kunnet kommunisere ved hjelp av VHF med DSC via satellitt såvidt meg bekjent.

VHF har samme rekkevidde, om du ikke har moderne VHF med DSC.

En VHF har den samme rekkevidden uavhengig om den har DSC eller ei. Rekkevidden bestemmest blant annet av antennehøyden, utsendt effekt, kvalitet på koblinger og VHF-utstyr osv.

Er du nå sikker på dette? Da jeg tok mitt GOC-sertifikat for GMDSS, kunne ikke DSC-meldinger fra VHF mottas av satellitt, men derimot av andre skip og kystradiostasjoner om de var innenfor rekkevidde. Jeg har i praksis om bord på skip og fartøy aldri kunnet kommunisere ved hjelp av VHF med DSC via satellitt såvidt meg bekjent.

Jeg har på ny lest gjennom min lærebok for D5L, og jeg har misforstått noe. De skriver i innledningen om GMDSS at en bør ha nødpeilesendet og VHF med DSC. Lengre ned så står det at det er frekvensen 406Mhz en sender til satellitt på, men det gjør ikke VHF med DSC, eller uten DSC dessverre. Jeg beklager feilinformasjon.

En VHF har den samme rekkevidden uavhengig om den har DSC eller ei. Rekkevidden bestemmest blant annet av antennehøyden, utsendt effekt, kvalitet på koblinger og VHF-utstyr osv.

Rekkevidden på voice er lik ja. Men DSC signalet har en noe lenger rekkevidde ettersom det er et digitalt signal. Du kan da oppleve å få inn et dsc-distress signal på vhf'en, men ikke få med nødkall og -melding hvis skipet ligger innenfor dsc rekkevidde men utenfor voice.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...