Jump to content

Har noen spørsmål ang regatta og seilnummer?

MaxiMarius

Recommended Posts

Hei

Jeg har noen spørsmål til de som seilier regatta!

Jeg har en maxi 77 fra 1976 som jeg har pusset opp til flott stand. Nye seil og alt. Tenkte derfor at jeg skulle seile færderseilasen i år, og har i den sammenheng noen spørsmål.

På mitt gamle storseil står det tallene 1080 dette regner jeg med er seilnummeret mitt? Er det noe sted jeg kan sjekke dette?

Seilnummeret må omregistreres leste jeg et sted, stemmer det? Denne båten har nok hatt mange eiere så det er nok ikke omregistrert fra eier til eier tidligere. Lar det seg omregistrere fordet?

Og hva må være i orden for at jeg skal kunne melde meg på færderseilasen eller andre regattaer? Papirer? Målebrev? LYS-tall?

Jeg kan som sagt ingen ting om dette så fint om noen kunne gitt meg en liten innføring i dette praktiske og papir messige med regatta?

På forhånd takk!!

Mvh

Marius Bråtesveen

her kan du søke opp båter som er registrert i LYS Får ikke noen treff på 1080. Da må du nok få båten innmålt i LYS, informasjon om dette finner du på samme side.

Om det er kun for å seile Færderen så antar jeg at den også har en Turklasse hvor du ikke trenger målebrev, da kan du trolig bare melde deg på sålenge du tilfredstiller de sikkerhetskravene som er stilt for seilasen. :flag:

Står det bare tallene 1080, men ingen nasjonskode? Det kan tyde på at det har stått S- eller SWE- der en gang i tiden. I Sverige er det vanlig å benytte byggenummeret i seilet. Hvis du finner byggenummeret/skrognummeret ombord et sted, kan du jo sjekke dette mot nummeret som står i seilet. Stemmer de overens, har du forklaringen.

Seilnummer får du ved henvendelse til Norges Seilforbund. Om du trenger LYS-bevis for å seile Færdern er jeg usikker på. Maxi 77 har tradisjonelt seilt som entype uten spinnaker, og jeg er usikker på om du trenger gyldig LYS-bevis for å delta i Færdern, så lenge du er medlem av klasseklubben. Antallet gyldige LYS-bevis for Maxi 77, sett opp mot resultatlisten, kan tyde på dette. Men Norsk Maxiklubb kan sikkert svare mer konkret på dette.

Uansett, prøv å stille til start i Maxi 77-klassen, når det først er en éntypeklasse. Da får dere en mye mer spennende og lærerik seilas, enn om dere seiler TUR.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...