Jump to content

Råd; skal pusse opp et gammelt Blake toalett

Sailor33

Recommended Posts

Hei,

Har startet arbeidet med å demontere mitt Baby Blake toalett for renovering. Er det noen som har gjort dette før og som har noen gode råd?

Lurer på hvilken type maling jeg bør bruke for å male opp bronsen?

Lurer også på om det hadde vært OK å ikke male bronsen i det hele tatt men la den være naturell? Kunne jo da bare fjerne all gammel maling. Er også litt usikker på hvordan jeg skrur opp vannpumpa ( for inn vann). Har brukt en stålbørste for å få av løs maling. Går ut fra at resten går ved bruk av malingfjerner.

Er det noen som har noen tips knyttet til denne jobben mottas det med stor takk! Tenkte jeg skulle bestille et rep sett til toalettet på Internet fra UK.

Alternativet er jo en ny Jabsco, men syntes disse gamle toalettene har en egen sjarme... :smiley:

:sailing:

baby_blake.jpg

Redigert av Sailor33 (see edit history)

Har selv dette i min Malö seilbåt. Tror ikke du finner bedre dass på markedet i dag. Utrolig bra kvalitet og driftssikker. Å skifte det ut med plastdass er ikke noe jeg ville gjort.

Det er rep/service-kit i handelen, og du bør gå for det. Det med maling er jeg ikke sikker på, men bengalakk eller lignende burde fungere. Snakk med fargehandelen.

Som vi sier; drit & dra :)

Hadde ute Baby Blaken av Ormen Lange for 2 år siden. Måtte banke ut gammelgørr fra "pumpesylinderen". Tok så ett honingsverktøy og slipte opp sylinderen etterpå. Dette fungerte veldig bra.. Toalettet er fra ca 1980.. Bortsett fra det har vi ikke skiftet ut noen som helst. Og dassen fungerer veldig bra. Vi valgte å ikke lakke opp den sylinderen.. Men det endte med at den er blitt helt grønn.. Så vi kommer til å ta den frahverandre og lakke den opp igjen med ett eller annet lurt.

Må ikke finne på bytte denne ut.. Dette er jo Rollsen av dasser på markedet. Ligger på på nærmere 30 lapper hvis du skal ha ny..

Lykke til med arbeidet

Tusen takk for svar så langt! :smiley:

Jeg sendet en mail til Blake. Fikk svar med en gang fra en hyggelig kar som sa at det var disse pulver greiene som de nå brukte. Han sa videre at jeg burde bruke 2 komponen epoxy maling. Er det noen som har noe greie på dette og kjenner Produsent / type epoxy maling som kan egne seg?

Blir vel en del billigere en å sende bort for pulvermaling skulle man tro, og vet ikke hvem som driver med det på østlandet.

Redigert av Sailor33 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...