svarsko Startet 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2010 Satte ut båten på torsdag og fredag morgen kl 06 satte jeg kursen ut på havet utenfor Senja. Skvulpende bøger og sola skinner, kan det bli bedre. etter å ha sluppet ut juksa biter torsken i ett og når kl. har passert 08 er jeg svett. kl 11 går jeg på land med en fangst på 150kg. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Dæven.. Gratulerer ! Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Takk, gleder meg til neste tur må bare vente på bedre vær. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Du verden ! Mye flott torsk! men si meg er det jeg som ser dårlig eller har du ikke blødga fisken? Sitér dette innlegget Link to post
stenearild Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Ja dere er heldige. Her nede på Listafjorden minker det enormt på torsken. For mindel fisker jeg lange og brosme som enda er brukbart. Gleger med på dine vegne :-) Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Du kan tro jeg er nøye med bløgginga av fisken. De som ligger i kassene er ferdig utblødd. De har først ligget i bløggekassen for å blø ut i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Det var godt å høre Veldig viktig bløgge fisken umiddelbart Ja nå venter jeg noe så inn i hampen....etter å få ut båten så jeg får prøvd fisken Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Et artig tilfelle var da det kom opp to torsk som satt på samme svenskpilk, en hadde bitt på mens den andre var krøket i hodet. Samt at det også var to torsk lengre opp på hver sin makkangel. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 hvor mange mil ut var du? Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Er ikke sikker på hvor mange mil det er, vet ikke om du er kjent men jeg er ute på skreigrunnen utenfor senja. Hvis du ser på det første bildet så ser du Senja og Mefjorden der jeg kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 (redigert) for 3 uker siden var jeg 6 mil utenfor Anda fyr (Stø), fikk 15 fine skrei. Men jeg går fra Sortland, og det tar 5 timer, jeg gikk klokka 03:30. Tipper den beit på 90-100 meter? Der var 130 meter dypt. Er det mye straum der du er å fisker? Fin fangst! tenker du ble svett ja. Redigert 21.Mars.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svarsko Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Jeg bruker bare ca 20 min. så er jeg ute på feltet. Jo det er en del straum så man må stadig bakke etter for å holde snøret noen lunde rett ned i havet. Men det varierer selfølgelig så av og til er det helt straumfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Noen som har det fint ja. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Det er mange som fisker rett utenfor der jeg har båten. De som fisker der, får nok ikke på langt nær så stor fisk som bildene her viser og det er kanskje like greit. De ville jo ikke få dem opp av hullet i isen. Sukk.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
svarsko Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Ha ha, ja da tror jeg en større isbor måtte til. Fikk forøvrig testet ut tungepiken også for torsketunger, det er godt det. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Du verden ! Mye flott torsk! men si meg er det jeg som ser dårlig eller har du ikke blødga fisken? Du kan tro jeg er nøye med bløgginga av fisken. De som ligger i kassene er ferdig utblødd. De har først ligget i bløggekassen for å blø ut i sjøvann. Det var godt å høre Veldig viktig bløgge fisken umiddelbart Ja nå venter jeg noe så inn i hampen....etter å få ut båten så jeg får prøvd fisken Nesten flaut å spørre, men hvordan bløgger man egentlig fisken ? Skjønner at det er å stikke den så den blør, men hvordan gjør mann det korrekt i praksis ? Hvor og hvor dypt stikker mann, og er dette avlivingsmetoden, eller avliver man dem først. Gjøres det på all fisk, eller bare når den er stor ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
svarsko Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Neida det er ikke flaut å spørre! På torsk bøyer man hodet bakover så man åpner opp for "halsen" for så å stikke kniven rett gjennom strupen. Der ligger hjertet på fisken så når kniven går inn og gjør et kutt ned mot nakken får den en god utblødning. På sei kutter man bare rett over strupen pga den er strammere i gjellelokene så at en får ikke så godt tak for å bøye hodet bak. Avliving eller svimeslåing for så å bløgge brukes vel strengt tatt bare hos fiskehandleren feks på bryggen i Bergen, der man selger levende fisk. Men dette gjøres ikke på havet. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Dæsken, det var litt av et sjyver! :). Her er det visst bare å kle på seg og komme seg på havet! Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
svarsko Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Hvis du/dere sjekker bloggen min ser dere hele fisketuren med fine bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.