Jump to content

Første fisketuren i år, og havet koker av fisk...

svarsko

Recommended Posts

Du verden ! Mye flott torsk! men si meg er det jeg som ser dårlig eller har du ikke blødga fisken?
Du kan tro jeg er nøye med bløgginga av fisken. De som ligger i kassene er ferdig utblødd. De har først ligget i bløggekassen for å blø ut i sjøvann.
Det var godt å høre :yesnod: Veldig viktig bløgge fisken umiddelbart :smash:

Ja nå venter jeg noe så inn i hampen....etter å få ut båten så jeg får prøvd fisken :wink:

Nesten flaut å spørre, men hvordan bløgger man egentlig fisken ?

:blush:

Skjønner at det er å stikke den så den blør, men hvordan gjør mann det korrekt i praksis ?

Hvor og hvor dypt stikker mann, og er dette avlivingsmetoden, eller avliver man dem først.

Gjøres det på all fisk, eller bare når den er stor ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Neida det er ikke flaut å spørre! På torsk bøyer man hodet bakover så man åpner opp for "halsen" for så å stikke kniven rett gjennom strupen. Der ligger hjertet på fisken så når kniven går inn og gjør et kutt ned mot nakken får den en god utblødning. På sei kutter man bare rett over strupen pga den er strammere i gjellelokene så at en får ikke så godt tak for å bøye hodet bak. Avliving eller svimeslåing for så å bløgge brukes vel strengt tatt bare hos fiskehandleren feks på bryggen i Bergen, der man selger levende fisk. Men dette gjøres ikke på havet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...