Even Moseng Startet 21.Mars.2010 Del på Facebook Startet 21.Mars.2010 Hallo båtfolk! Jeg har akuratt gått til ansaffelse av seilbåt. En 30 fots Neptunkryssare fra 1950 bygget i tre! Et praktmodell for øyet, som jeg håper å få klar til årets sesong, og i verste fall neste. Saken er at disse båtene er svenskproduserte, og mye derfor finner man også mange av modellene rundt Gøteborg området. Båten jeg har kjøpt befinner seg for tiden i Sölvesborg 3 timer fra Göteborg. Så det er snakk om en god transportetappe her. I forbindelse med dette prosjektet så har jeg noen spørsmål jeg håper at dere som er hakket mer rutinert enn meg her inne (og det er nok de absolutt fleste av dere) kan hjelpe meg med å få klarhet i! PS. Det er ikke aktuellt å seile båten opp langs kysten, da det fortsatt gjenstår mye arbeid iforhold til lakk/maling før båten er seilbar. - Båten står for tiden på henger, dette er en selvbygger som det ikke tidligere har vært skilter på. Har i utgangspunktet tenkt til å kjøpe med hengeren, men hvordan er reglene og ikke minst sikkerheten rundt å frakte en båt så langt på en selvbygger og det med prøveskilter? Alternativet er å kjøre fra Oslo med en lånt seilbåthenger. - Båten er renskrapet for 2 år siden, men har stått på land siden (under pressening.) og er derfor ikke trutnet eller behandlet. Innebærer det da noen utfordringer/problemer iforhold til å flytte den så langt på henger? Håper på å få tilsendt skikkelige bilder av hengeren i løpet av uken. Poster de så snart jeg får dem. Men kom gjerne med innspill også før bildene legges ut! Takk så mye for hjelpen! Hilsner fra Uerfaren matros. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Tror Brenderup engang produserte seilbåthengere, men tror ikke noen av dem var store nok til 30 fot. En selvbyggerhenger på prøveskilt kommer du nok ikke langt med... Den må beviselig være sikker på veien, og det tror jeg ikke du klarer å overbevise biltilsynet og Onkel Blå om verken her eller hos søta bror dessverre. Du må nok ta den på lastebil eller fraktbåt. 30 fot seilbåt er kanskje for bredt for vanlig veitransport på henger, så som sagt vil jeg tro du trenger lastebil. Rent sikkerhetsmessig ville jeg ikke stolt på en selvbyggerhenger, det gjør sikkert ikke forsikringsselskapet heller. Og husk at skal du trekke den selv må du ha en svær bil ala LandCruiser 100, Nissan Patrol, Tahoe og andre som trekker 3,5 tonn. Uansett, har du bil og gøts mener jeg å huske at Nesbru Trailer Service leier ut seilbåthenger, usikker på om de har så stor som du trenger. At den har stått lagret på land lenge tror jeg dessverre er det minste problemet i forhold til veitransport. Begynn heller søket etter lastebiler som kan ta jobben Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Snailey Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) I Sverige erdet lov å kjøre med selvbygget henger, men da kunn i 30 eller 40 km/t og ikke på motorvei. Så dakommer du deg iallefall til norskegrensa om du har gooood tid. Redigert 21.Mars.2010 av Snailey (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 (redigert) Du har ikke lov til og ha båt på en henger med prøveskilt. Prøve skilt er kun til for og frakte henger. Det er ikke noe prob og få godkjent en henger vist den er riktig bygd og med godkjente akslinger (men godkjente akslinger er veldig dyrt og det er derfor veldig skjelden brukt på slike bygg. (jeg betalte nesten 18000 for 2 slike aksler til min båt henger)) Redigert 21.Mars.2010 av altmuligbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Even Moseng Svart 21.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 Takk for svar! Det var litt det jeg fryktet. At jeg måtte se til alternativ transport. Båten er riktignok bare 1.92m bred og veier 1150 kg. Bilen jeg har til disposisjon er en Volvo XC90, håper den er god for jobben. Hva finnes av muligheter for fraktbåt? Og hva slags prisområde beveger man seg grovt sett i når det kommer til vei/fraktbåt transport? Det er snakk om ca 60mil. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 21.Mars.2010 Del på Facebook Svart 21.Mars.2010 XC90 tåler det rent vektmessig. Har trukket henger med denne selv, ikke den beste bilen å trekke med, men det funker Som jeg sa sist, ta kontakt med Nesbru, kanskje de har en henger som er stor nok. Båten din var langt lettere enn jeg trodde Litt usikker på pris på lastebilfrakt. Jeg vurderte en Vega i Sverige en gang, den er jo omtrent like stor som din, og fikk tilbud på transport Stockholm - Oslo på 10.000 SEK + moms fra et svenskt firma. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 PS. Det er ikke aktuellt å seile båten opp langs kysten, da det fortsatt gjenstår mye arbeid iforhold til lakk/maling før båten er seilbar. Hvis båten flyter og motoren går - da hadde jeg kjørt den hjem (på vannet). Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hei! En neptun krysser er for lang/tung til at du kan frakte den bak en vanlig personbil. Eneste henger alternativet er en bilhenger men hengeren med båten har for stor totalvekt. Du har to alternativer: 1.Lastebil og da må du få tatt en avgjørelse fort da sesongen snart starter og da er tiden for pruting over for i år. 2.Gjør påtpuss på plassen og seil hjem, ta den opp og gjør finhishen hjemme. Turen opp langs kysten er flott og det er bare over Gule Humpen at du seiler utasjkærs. Beregn ei uke og få en tur du aldri glemmer. Dette fikser du. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hm. Er den virkelig for lang og tung for transport på båthenger? Driver å undersøker mulighetene for å sette den på en lastebil og betale noen for jobben. Skulle veldig gjerne ha seilt den opp langs kysten, men har enda ikke helt kunnskapen/erfaringen som skal til for den turen eller en uke å sette av. Selvom jeg er sikker på at det er en tur for livet! Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Har importert endel båter fra Sverige selv, og har god erfaring med dette. Slik ser jeg på tingene: - Volvo XC 90 er en god drabil - den selvbygde vogna vil vel mest sannsynlig få problemer med varmgang i dårlige hjullager (om det finnes noen), og til slutt bryte sammen. 60 mil er langt. - Siden båten ikke veier mer enn 1150 kg, hva med å skru av hjula på vogna, og få tak i en stor bilhenger (med flak). Om vekta ligger lavt i båten burde ikke dette være noe problem å sette denne rett på hengeren. Du trenger selvsagt en kran til å løfte båten på/av hengeren. - returlast på lastebil. Ikke sats på kranbil, men en lastebil med tralle. Da kan du få frakt kostnader på helt ned i 50 kr mila om du er ekstremt heldig. - lastebåt frakt høres utrolig tungvindt ut på denne strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Takker igjen for alle svar! Jeg navigerer litt i blinde her så alle råd og vink er særdeles kjærkomne! Fikk nå oversendt bilder av hengeren. Jeg ser nå at 60 mil med den hengeren ser veldig langt ut. En mulighet er da betalt transport. Er i kontakt med Karlans Specialtransport som jeg fikk anbefalt her på forumet! Takk så mye for det. Men, som jeg har nevnt, så er jeg forsatt rimelig fersk innen dette feltet. Jeg har fått bekreftet at alt tre på båten er bra, og fått forsikret at båten er i godt skikk. Jeg kan alikvell ikke la være å stusse på at den kjølen ser mistenkelig rusten ut. Er dette noe å henge seg opp i? Eller er det kun normal "tear and wear" som er helt naturlig. Og at jeg er i overkant usikker? Legger ved bilder: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Dette er en opplagshenger, ikke noe som er beregnet for veitransport! Og en kjøl i støpejern ruster vel neppe i stykker, om den så får stå 100 år ubehandlet. Så rusten her er nok mest kosmetisk, pluss naturligvis at bunnstoffet ikke henger like godt på rust. Skal du ha den 100% sandblåser du den og epoxygrunner en del strøk, hvis det ikke er like nøye sliper du med stålbørste på drillen og grunner før bunnstoffing. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alidal Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Vet det har vært kjørt 30 fot seilbåt fra Østlandet til Vestlandet med denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Even Moseng Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 (redigert) Da fikk jeg svar fra Karlans specialtransport. De skulle ha 17 300 SEK for å frakte båten denne strekningen. Noe som høres helt villt ut spør du meg! De tenkte å bruke en liten kranbil, og det var den minste og enkleste måten å gjøre det på mente de. Så da titter jeg litt videre er jeg redd! Redigert 22.Mars.2010 av Even Moseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Sjekk med større transportfirmaer om muligheter for returlast, som jeg skrev om her tidligere. Strekningen Malmø-Oslo trafikkeres av 100 vis av vogntog hver dag.. Er du heldig kan du komme i kontakt med en sjåfør som tar det i ikke-hvite penger Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Jeg har brukt disse gutta før Finn Eriksen Kran det hender de har mulighet for retur transport fra Gøteborg o.l Trivelige karer og fakturerer ikke med gaffel. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Hva med å gå på egen kjøl og med følgebåt? Finner sikkert noen her på dette forum som kan bli med. Tipper du da må ut med 5-6000 til diesel for følgebåten. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 (redigert) Problemet med å frakte en slik dame på sjøen, siden hun er langt fra ferdig med vårpussen, er at hun blir våt, det kan vanskeliggjøre ferdigstillelse av vårpussen når hun kommer på land igjen, dersom man trenger å lappe litt så er det ikke så lett å lime eller male vått treverk og få til ett brukbart resultat. Slik jeg ser det er det to alternativer dersom planen er å prøve å få båten i bruksstand i sommer. 1. pusse henne shipshape i Sverige enten selv eller ved å hyre lokal svensk arbeidskraft for så å seile henne hjem eller 2. ta henne landeveien med tungtransport. Men tar du henne hjem på egen kjøl, bør du ta høyde for en trutnings periode på minimum 2 uker etter at hun har blitt tett mens hun ligger i vannet, kanskje litt mer til og med, før du tar henne ut i rom sjø, madamen har ligget lenge på land og da tar det tid før bordganger og slikt setter seg skikkelig. Mvh Champagne Redigert 22.Mars.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 Båten jeg har kjøpt befinner seg for tiden i Sölvesborg 3 timer fra Göteborg. Turen opp langs kysten er flott og det er bare over Gule Humpen at du seiler utasjkærs. Sølvesborg......... http://kartor.eniro.se/m/pQHvT du har utaskjaers seiling fra Sølvesborg til Falsterbokanalen.... sen den lengste strekken utaskjærs er fra Helsingborg/Helsingør til litt syd Gøteborg. sen er det innaskjærs resten glem Gule Humpen, den kommer du ikke o merke enn gang, om du seilet de andre strekken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TellusTellus Svart 22.Mars.2010 Del på Facebook Svart 22.Mars.2010 De leier ut henger som kan brukes på seilbåt på nesbru trailerservice, men synes huske det var rundt 25-26 fot som var ca maks. Men alt kan trikses til så lenge vekta ikke blir for mye, men veier båten bare 1150 kg er du safe. Min veide 1500 kg og vi kjørte den fra gøteborg og hjem. Vi brukte en mercedes sprinter av typen som daglig kjører med mange hundre kilo last til å dra hengeren med båt. Bruke en flakhenger og en huyndai santa fe til båthengeren. Det gikk også greit. Bare å kaste seg på det. Ikke tenk deg ihjel! Men ta forbehold og hold deg innenfor loven. Kjedelig å bli stoppet og så måtte la ting bli stående. Ta vare på tollpapirene så du kan melde deg inn i småbåtregisteret hvsi du vil det. Lykke til!! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Even Moseng Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Ja, jeg håper det kan gå med 25ft hengeren. Virker som om det er vanskelig å fatt på noen større. Var i kontakt med Nesbru Trailerservice og eieren syntes det var vanskelig å svare på, og jeg vil forsåvidt tro at det går. Men det er bare kjipt å kjøre 60 mil med henger for så å finne ut at den er for liten. Alternativet nå er vel egentlig følgende: - Skru av hjulene på opplagshengeren (bilder lengre opp i tråden), og flytte hele opplagshenger og båt over på en vanlig henger, da som en krybbe. Kom gjerne med tanker om hvordan dette vil fungere. Er ikke draget på en vanlig henger gjerne kortere? Vil båten treffe borti bilen. Og vil det være stabilt, sikkert og lov nok? - Leie en båthenger, foreløbig er 25ft det største jeg har funnet her, og satse på at det går. Legger ved bilde av den foreløbig aktuelle hengeren og tekniske tegninger og tall på båten min. (Båten på hengerbildet er altså ikke den båten jeg kjøper.) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Denne båten er så lett å smal at det burde la seg gjøre å finne. Du kan kanskje høre med Albin expressklubben. Flere av dem kjører disse båtene rundt og de er 27 fot. Noen kjører også rundt med 11 meter OD (34 fot) på henger og hvis du henvender deg i klasseklubben der er det også mulig noen kan hjelpe deg. Vet at Sgt.pepper regattateam (Trondheim) var til Østerike i 2004 med en X-99 på bilhenger og det er en betydelig større båt. Tror de har kjøpt seg X-35 men vet ikke hvor den hengeren evt befinner seg. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gullfisk Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Synes det ser ut som det står ei krybbe oppe på den hjemmelagde hengeren jeg. Set ut som du kan skru av fire bolter og ta krybba av hengeren og sette den på en flat henger. Mulig den trenger å forsterkes med flere støtter, og så stroppe hele greia på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Det kan være en ide ja, skru løs krybba fra opplagshengeren og sette den på en bilhenger! Krybba trenger du uansett til å ha båten i på land hjemme, så da slår du to fluer i en smekk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2010 Del på Facebook Svart 23.Mars.2010 Kan det ikke være enklere å låne ei krybba nå når folk setter ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.