Jump to content

Fjernbetjent omstyring til Sabb 2H, får ikke tørnet 180gr.

larespet

Recommended Posts

Hei !

Har en Viksund 25" med en 10HK 2H SABB

Er det noen som har noen erfaringer vedrørende montering av fjernbetjening av omstyring -skjult montering. 2H-ATX-ERS.

Slik den var montert når jeg kjøpte båten, fungerte det i hvert fall ikke.

Har bruksanvisningen, men skjønner ikke helt hvordan man skal få tørnet omstyringen nesten 180 grader, ihht. tegningen.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig fjernstyring sabb 2H . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Problemet består i at den bevegelsen wiren gjør, ikke tørner omstyringen nok.

Det kan gå hvis man korter inn på omstyringsarmen, men det vil da resultere i at man

vil trenge ett større moment. Vilket ikke er ønskelig.

Min var ikke spesielt tung den, tipper omstyringsarmen var rundt 12-15cm. Det er den rette omstyringen du har? Den med gassregulatoren i midten? Den andre typen er vel for koplingen, og jeg tror denne har mindre slaglengde...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har da vel ikke 180 grader på omstyringen på motoren? Normalen er vel like over 90. Og det klarer spaken godt, dog med 200-240 graders vandring på fjernstyringen. Sikker på at du ikke har mye slark i omstyringen på motoren? På min motor var omstyringsarmen montert på motsatt side av motoren i forhold til tegningen, men det burde vel bli det samme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 6 måneder senere...

Beklager litt sen tilbakemelding. :blush:

Fikk besøk av en gammel sjømann fra Flø som

kunne fortelle meg om thrusteringer i propellhodet.

Disse ble byttet før sesongen og båten gikk som en rakett :thumbsup:

Han fortalte meg også ett og annet om justering av stigning på propellen.

Vinterens prosjekt er å få istand det elektriske ombord.

Har el-tegninger, og godt mot :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...