larespet Startet 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2010 Hei ! Har en Viksund 25" med en 10HK 2H SABB Er det noen som har noen erfaringer vedrørende montering av fjernbetjening av omstyring -skjult montering. 2H-ATX-ERS. Slik den var montert når jeg kjøpte båten, fungerte det i hvert fall ikke. Har bruksanvisningen, men skjønner ikke helt hvordan man skal få tørnet omstyringen nesten 180 grader, ihht. tegningen. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig fjernstyring sabb 2H . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jeg hadde slik omstyring i min forrige båt, med 2H i. Den var riktignok montert før min tid, men kanskje jeg kan bidra litt likevel? Hva er problemet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larespet Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Problemet består i at den bevegelsen wiren gjør, ikke tørner omstyringen nok. Det kan gå hvis man korter inn på omstyringsarmen, men det vil da resultere i at man vil trenge ett større moment. Vilket ikke er ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Min var ikke spesielt tung den, tipper omstyringsarmen var rundt 12-15cm. Det er den rette omstyringen du har? Den med gassregulatoren i midten? Den andre typen er vel for koplingen, og jeg tror denne har mindre slaglengde... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larespet Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 (redigert) Det jeg ikke skjønner er hvordan denne wiren skal kunne tørne omstyringsarmen (7) nesten 180 grader. For dermed og vri propellen +- 45grader. Redigert 22.Mars.2010 av larespet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Du har da vel ikke 180 grader på omstyringen på motoren? Normalen er vel like over 90. Og det klarer spaken godt, dog med 200-240 graders vandring på fjernstyringen. Sikker på at du ikke har mye slark i omstyringen på motoren? På min motor var omstyringsarmen montert på motsatt side av motoren i forhold til tegningen, men det burde vel bli det samme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larespet Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Dette må sjekkes ut nærmere! Tusen takk for interessen til nå. Det kommer sikker flere spørsmål. mvh førstereisgutt Sitér dette innlegget Link to post
larespet Svart 18.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Beklager litt sen tilbakemelding. Fikk besøk av en gammel sjømann fra Flø som kunne fortelle meg om thrusteringer i propellhodet. Disse ble byttet før sesongen og båten gikk som en rakett Han fortalte meg også ett og annet om justering av stigning på propellen. Vinterens prosjekt er å få istand det elektriske ombord. Har el-tegninger, og godt mot Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.