Slingsen Startet 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2010 Hei ! Er det noen som har erfaringer med bølgedempere i småbåthavner ? I havna som jeg ligger er det i dag bildekk som bølgedemper. Det fungerer bra det, men de har jo ikke så lang levetid. Nå planlegger vi å finne en ny løsning som varer lengre og som er lettere å produsere. Er det noen som har utprøvde løsninger som fungerer ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Ja, steinmolo fungerer ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 22.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Jepp, stinmollo er genialt, men det har vi desverre ikke mulighet til. Vi må ha noe som flyter i havet. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Betongbrygge / betongelementer Sitér dette innlegget Link to post
JonTerje Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 I vårt båtlag har vi hatt en laaang diskusjon om temaet. I styret utredet vi mange alternativer, fra dekk til oppdrettsringer til nøter osv... Det er et klart alternativ, og det er betongbrygger. De knuser sjøene, og lager helt stille innenfor. Så ikke kast bort tiden, men let etter betongbrygger. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Betongbrygger er fine bølgebrytere, her en snutt fra havna jeg holder til. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Betong er nok det beste løsningen der molo ikke er noe alternativ. Uten at jeg er noen ingeniør så har jeg forstått at de med skjørt er mye bedre enn de med flat bunn. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Slingsen Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Ja, betongbrygger er nok det beste alternativet. Eneste utlempen er at de er veldig dyre. Men det må jo være mulig å få tilpasset noen som er smal, da vi kun skal bruke dem som bølgedemper. Blir billigere det. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Har ingen gode ideer, men kan bidra med noen tanker om temaet... For en bølgedemper er det massetreghet og stivhet som avgjør effekten av den. Dvs høy masse gjør at det tar lenger tid å sette demperen i bevegelse. Dermed vil den ta ut energien fra bølgene. Oppdrettsringer er jo laget for å bevege seg mer med sjøen, men vil fjerne energien fra korte, bølger. Dere bør vurdere bølgehøyden i marinaen og så ta det derefra... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 I Sandviken i Bergen så har dei brukt nokre plattformbein som bølgedemparar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kjøl Halaleren Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Jeg kjenner dette firmaet godt, og vi (en gjeng nausteiere) vil sansynligvis bestille hos dem: Betongdemper er bra inntil et vist punkt. Så..... http://astorplast.no/ se på Bølgedemper og Mer om Astordemp. Legg spesielt merke til video som er tatt opp his Sintef. Denne bølgedemperen knuser bølga inne i notkonstruksjonen, og det er lite masse som er i bevegelse. I motsetning til betong. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 . Men det må jo være mulig å få tilpasset noen som er smal, da vi kun skal bruke dem som bølgedemper. Nå aner ikke jeg noe om hvordan det ser ut på stedet dere skal ha den liggende. Men utformingen og bredden er med på å avgjøre hvordan bølgende brytes. Har dere kun korte lave overflatebølger så kan jo enklere løsninger fungere. Hvis dere derimot ligger mer utsatt til så dere får lengre og dypere bølger så blir det viktigere med bredde og dybde. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Slingsen Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Havna ligger til slik at vi ikke får tungsjø og store bølger. Men vi har straum og fallvind. Straumbårer kan bli ganske krappe. Vi har betongbrygger som bølgedempere i da. Nå ønsker vi å benytte begge sidene til båtplasser og ikke bare den ene. Sjøen skvetter opp på brygga og fryser om vinteren. Betongbryggene er veldig dyre, så vi er ute etter en billigere løsning som er like holdbar. Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Til Kjølhalaren. astorplast.no var interesant. Det var noe slikt jeg tenkte på. Vet du noe om pris pr. meter ? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Send en mail så får du svar. PE er jo et fantastisk sterkt og slitesterkt matriale, men det koster nok en del peng. Ellers ligg denne demperen i bra skjerma omgivelser når det gjelder stor sjø. Dei store lange bølgene trur eg er vanskelig å stoppe. Har ligget på en del betongbrygger med og uten skjørt når større båter passerer og det er ingen god opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Båthavna vår bygde selv 5 stk 4mx 20m bølgedempere for noen år siden. Dette fungerer utmerket. http://www.baathavnlag.no/index.php?go=art...t=15&id=217 Sitér dette innlegget Link to post
Slingsen Svart 24.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Til Volfro. Var i kontakt med dem i dag. ca 7000,- kr meteren ferdig rigget + moms, sprute ikke om frak. Men regner med den kommer i tillegg. Det var dyrt, men det er solgt endel slike til båthavner og der fungerer de veldig godt. De har jo veldig lang levetid og når nota gror til så ligger de dypere i sjøen og fungerer bedre. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Ja, det er vel ingenting som er billig lenger men slik er det nå en gang blitt. Eg bur nå ikke mer en 15 min. kjøretur ifra denne saken men har aldri vært å titta. Eg får ta en videosnutt når det kommer en sønnavindspeiser. For øyeblikket er det berre godværet. Det er vel planer om en marina utvidelse også der det skal være en lang såkalla flytemolo??, mulig det er denne plastsaken som skal brukes???? Denne blir i såfall liggende nær hoved skipsleia med det er veit, så det blir en betydelig værre oppgave. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Båthavna vår bygde selv 5 stk 4mx 20m bølgedempere for noen år siden. Dette fungerer utmerket. Disse formene ble kjøpt av Børsa Båtklubb og de produserer slike bølgedempere for salg. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JanS/EIR Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 EIR har ligget rett innafor disse bølgedemperne i vinter. De er meget bra, det kan være ganske så rufsete vindskavl på fjorden her, men rolig og fint i havna. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Lodda Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) Skal dere ha noe som fungerer, ta en titt på denne fra Marina Solutions AS Den ble kommentert en del i div. blader og nettsteder etter båtmessen i Bergen, der var de med et tverrsnitt av en fullskala modell... Marina Solutions AS LODDA Redigert 29.Mars.2011 av Lodda (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Blanco Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Betongbryggene har sin begrensning de også. Se denne: http://www.midtsiden.no/talte-ikkje-bolgjene Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Lodda Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Tror nok flytemoloen ville gjort en bedre jobb en bryggene det refereres til i innlegg 22 :-) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
skibsplast ohoi Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Astorplast sin løsning virket genial, har tidligere tenkt på betongdemper. Hvor lang må en bølgedenper være for å gi en nevneverdig effekt innenfor? Og hvordan løser forankring, og flo-fjære utfordringene. Har mange ganger tenkt på å lage en bølgedemper på hytta, men skal den ha klaring på fjæra, vil den være 20m fra land på floa, og da er jeg redd for at returen fra bølgene vil gjøre lik stor skade. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
ergot Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Her i vår båthavn har dem brukt oppdrettsringer som er kappet slik at di blir en lengde og tredd bildekk/lastebildekk på og lagt 2 stk parallellt med noen meters mellomrom. Funker bra det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.