Jump to content

Bølgedempere i småbåthavn, utprøvde løsninger som fungerer?

Slingsen

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som har erfaringer med bølgedempere i småbåthavner ?

I havna som jeg ligger er det i dag bildekk som bølgedemper. Det fungerer bra det, men de har jo ikke så lang levetid. Nå planlegger vi å finne en ny løsning som varer lengre og som er lettere å produsere.

Er det noen som har utprøvde løsninger som fungerer ?

Har ingen gode ideer, men kan bidra med noen tanker om temaet...

For en bølgedemper er det massetreghet og stivhet som avgjør effekten av den. Dvs høy masse gjør at det tar lenger tid å sette demperen i bevegelse. Dermed vil den ta ut energien fra bølgene. Oppdrettsringer er jo laget for å bevege seg mer med sjøen, men vil fjerne energien fra korte, bølger.

Dere bør vurdere bølgehøyden i marinaen og så ta det derefra...

Jeg kjenner dette firmaet godt, og vi (en gjeng nausteiere) vil sansynligvis bestille hos dem:

Betongdemper er bra inntil et vist punkt. Så.....

http://astorplast.no/

se på Bølgedemper og Mer om Astordemp. Legg spesielt merke til video som er tatt opp his Sintef.

Denne bølgedemperen knuser bølga inne i notkonstruksjonen, og det er lite masse som er i bevegelse. I motsetning til betong.

. Men det må jo være mulig å få tilpasset noen som er smal, da vi kun skal bruke dem som bølgedemper.

Nå aner ikke jeg noe om hvordan det ser ut på stedet dere skal ha den liggende. Men utformingen og bredden er med på å avgjøre hvordan bølgende brytes. Har dere kun korte lave overflatebølger så kan jo enklere løsninger fungere. Hvis dere derimot ligger mer utsatt til så dere får lengre og dypere bølger så blir det viktigere med bredde og dybde.

mvh Knut Erik

Havna ligger til slik at vi ikke får tungsjø og store bølger. Men vi har straum og fallvind. Straumbårer kan bli ganske krappe. Vi har betongbrygger som bølgedempere i da. Nå ønsker vi å benytte begge sidene til båtplasser og ikke bare den ene. Sjøen skvetter opp på brygga og fryser om vinteren. Betongbryggene er veldig dyre, så vi er ute etter en billigere løsning som er like holdbar.

Send en mail så får du svar. PE er jo et fantastisk sterkt og slitesterkt matriale, men det koster nok en del peng. Ellers ligg denne demperen i bra skjerma omgivelser når det gjelder stor sjø.

Dei store lange bølgene trur eg er vanskelig å stoppe. Har ligget på en del betongbrygger med og uten skjørt når

større båter passerer og det er ingen god opplevelse.

Til Volfro.

Var i kontakt med dem i dag. ca 7000,- kr meteren ferdig rigget + moms, sprute ikke om frak. Men regner med den kommer i tillegg. Det var dyrt, men det er solgt endel slike til båthavner og der fungerer de veldig godt.

De har jo veldig lang levetid og når nota gror til så ligger de dypere i sjøen og fungerer bedre.

Ja, det er vel ingenting som er billig lenger men slik er det nå en gang blitt. Eg bur nå ikke mer en 15 min. kjøretur ifra denne saken men har aldri vært å titta.

Eg får ta en videosnutt når det kommer en sønnavindspeiser. For øyeblikket er det berre godværet. Det er vel planer om en marina utvidelse også der det skal være

en lang såkalla flytemolo??, mulig det er denne plastsaken som skal brukes???? Denne blir i såfall liggende nær hoved skipsleia med det er veit, så det blir en betydelig værre oppgave.

Båthavna vår bygde selv 5 stk 4mx 20m bølgedempere for noen år siden. Dette fungerer utmerket.

Disse formene ble kjøpt av Børsa Båtklubb og de produserer slike bølgedempere for salg.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 år senere...

Astorplast sin løsning virket genial, har tidligere tenkt på betongdemper.

Hvor lang må en bølgedenper være for å gi en nevneverdig effekt innenfor?

Og hvordan løser forankring, og flo-fjære utfordringene.

Har mange ganger tenkt på å lage en bølgedemper på hytta, men skal den ha klaring på fjæra, vil den være 20m fra land på floa, og da er jeg redd for at returen fra bølgene vil gjøre lik stor skade.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...