Sjeldenutpå Startet 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2010 Er så mykje støy at eg har lyst å finne på noko. Resonans i heile båten. Fikk nye labber i fjor til ingen nytte. Nokon som har erfaringer med disse båtene? Min er utstyrt med 6syl fordsabb på 120 hk. Eg har forsøkt å lytte meg fram til "problemet" uten å lykkes i dag. Trur ikkje det er eksospotte som mangler. Hører ikkje eksoslyden inn. Tips til forsøk ? Kanskje dobbelsjekke at labbene ikkje tar borti noko feil plass først i morgon.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sailorboy Svart 22.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2010 Like mye lyd med og uten propell innkoblet ? sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Samme problem med min jeg har en Tamd31a ,går greit opp til ca 12 knop så begynner det å støye mere og mere............... Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Eg ville prøvd ein slik: Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Hei, driver og bygger om eksosannlegget mitt og har her står det at det er veldig nøye å klamre opp eksosannlegget slik at dette ikke ligger inntil skroget/innredning da dette kan lage mye vibrasjonsstøy. Legge imellom skumgummi eller lignende der det er mulig. Hvis du ikke har eksospotte ville jeg ha vurdert dette. Et vannreservoar som eksospotta er, demper lyd meget bra. Men det kan jo like godt være drivverket......Kommer ann på om du har lyden med gir innkoblet eller ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 I og med at trådstartar skriv at han har resonans i båten er det kanskje mest nærliggande å tru at dette kjem frå motor/gear/akslingsarrangement Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Ressonansen er vel en ting. Generell støy en annen. I min tidligere Summer Family hadde tidligere eier et isolasjonmateriale på veggene i motorrommet, og deretter ytterligere en tykk og lett isolasjonsplate av noe slag utenpå. Resultatet var den mest støysvake båten jeg har vært i noen gang. Riktignok var motoren en Ford 2704 som gikk veldig pent - men når luka i gulvet ble åpnet bråkte den som man forventer den også. Så støyisolering i alle kriker, kroker, lister, overganger, ledningskanaler etc har absolutt stor virkning. Mitt inntrykk var at den største delen av motorstøyen kom fra eksosuløpet. På utsiden. Kanskje tidligere eier - også baatplassen medlem -(som bygde den jeg hadde) kan komme med noen tips - for jeg har ikke hørt så bra støydemping i noen båt som i min forrige før eller siden Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Støyen kjem av motor, ikkje noko forverring av drivverk. Har fundert og lyttet i dag, og hatt ein bekjent ombord i dag. Han meiner det er eksospotte som er løsningen. Eg meinte det var meir resonans, Tenkte på feks feil labber.. Eg har lytta på eksos-slangen, og meinte den var stille....men eg trur nok nå, at det kan være eksosstøy fra aktespeilet som forplanter seg slik han andre meinte.... Nokon erfaring med de billige lyddemper/vannlåsene de har på maritim, VS de store runde med syrefaste ender ? er nesten 80 cm lange de "beste" og dyreste ser eg, usikkerpå om eg har plass til den nesten...... men allt går vel... Enklest og billigst frister, men er det hjelp i ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Har du ikke lyddemper fra før? I så fall skjønner jeg at det støyer. Selv om en potte ikke demper all verden, så hjelper det da tross alt en del. Vetus har også noen modeller som du burde kunne vurdere. Hvilken diameter er det på eksosslangen? Og hvordan er den lagt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 (redigert) ingen potte eller demper nei....76mm Slangen går bakover på bb side, ligger på skroget litt, igjennom en stiver under dobbelseng, og ut litt nermt midt på båten, under vannlinje. red: vetus, er det de av plast? lurte på slik i inlegget over Redigert 23.Mars.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
softneck Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 hvis slangen hopper av eller revner noen plass.....hva vil skje? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Vått......veeeldig vått........ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 red: vetus, er det de av plast? lurte på slik i inlegget over De er av plast, ja. Har en slik i båten min nå. I forrige båten satt en slik gummigreie som Maritim selger. Synes egentlig det blir hipp som happ med de pottene der. I Family'n jeg hadde, lå eksospotten under den store køya i akterkabinen. Kjørte utløpet ut sånn ca midt under den køya, hvis jeg ikke husker helt feil. Skjøtet så på en liten slangestump på utsiden under badeplattformen for å få eksosen litt vekk fra hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 hjalp det på lyd eller eksoslukt, å skjøte på ein slange ute? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 Mest lukt. Hadde Ford-motor, og de er ikke luktfrie, som kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2010 kjenner godt til det ja...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Isolasjonen i motorrommet....blir det ødelagt egenskaper av vann? eller tørker det opp og blir oki igjenn? er jo bra varme der nedi på sommerdagen Blei endel vasking i motorrom i fjor grunnet diesellekkasje. Men støy var problem før det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Det er ikke så bra å få vann i isolasjonen for det tar fryktelig lang tid før den er tørr igjen. Er det diesel i tillegg, vil det sikkert ligge noe igjen. Veske leder lyd mye bedre enn luft og da mister isolasjonen en del av sin egenskap. Hvis du har plass til en solid motorkasse, vil det gi en god dempeeffekt. Husk luft til motoren og at du lager lydfeller i luftkanalene. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Må si at jeg også var plaget av støy i Summer`n våres. Gikk i gang med å rive ut alt av gammel isolasjon i motorrommet for så å legge opp nye plater. Nå kan jeg ikke se av dine innlegg om du har skiftet ut isolasjonen men det som er veldig viktig hvis du gjør dette er at alle skjøter ligger tett sammen mot hverandre og brukt gjerne "sølvtape" over skjøtene i tillegg. Jeg har da brukt en kombinasjon av porolon plater samt den andre typen med blysjikt. Resultatet mitt synes jeg ble godt hvertfall. Tror at den gamle isolasjonen hadde mistet noe av effekten da også "sølvpapiret" utenpå porolon platene var stort sett borte. Disse skal vel både stoppe fukt, lyd (ressonans) samt at det skal være enkelt å holde rent i motorrommet. Videre på mitt prosjekt så sparte jeg ikke på hvilke steder jeg isolerte på. Mange fine hulrom i skroget fra motorrommet og bakover i dette skroget... Har igjen en bitteliten jobb med å skifte ut isolasjonen i lukene over motorrommet før jeg (mest sannsynlig) blir helt fornøyd. Du er hjertelig velkommen til å komme til meg (Os kommune) for en inspeksjon av hvordan jeg løste / reduserte lydproblemene. Les også i Båtmagasinet (novemberutgaven -09) hvor mye støy jeg har i båten på forskjellige turtall. Eneste jeg har igjen nå er vibrasjonsstøy som jeg er 97,3% sikker på kommer fra propellen. Burde ha gjort noe her men... Lydpotta mi er også plassert bb side under dobbeltkøye bak. Har da brukt en ganske tykk porolonplate mellom skroget og lydpotta. Veldig god effekt her også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Vil nok vurdere re-isolering av motor-rom på sikt. Det e jo blitt ein del hull i isoleringa på sikt. Slanger til beredere og defroster osv. Hull til slike slanger er nøyaktig tatt, og isolasjonen klemmer rundt slangene. Er det andre måter å gjere slik på kanskje? Nå har eg funnet ei syrefast eksospotte som skal testes ut. Så blir evt neste trinn å legge luker under lukene over motor......eh..altså to lag. Lydfelle på luftkanalene.... hvordan ? Det går sånne grå slanger med stålspiral i. 3stk. To med vifte som blåser inn. Har isolert rundt gearkassen bakover. Usikker på virkning på det...så då var det nok lite... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Lydfelle. Du lager en kasse med over halve til ca tre kvart skillevegger slik at luften må gå i sikksakk. Alt isoleres innvendig. Åpning for slange ut og inn. Sett på lokket på toppen til slutt, skrues på. Luften kommer gjennom, men lyd kolliderer med veggene når den må skifte retning. Dermed blir lyden bra dempet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.