Jump to content

Eberspächer D4L ryker voldsomt og starter sjeldent

free

Recommended Posts

Har problemer med varmeren , Når jeg starter den setter vifta i gang og glødepluggen varmer, etter en liten stund starter dieselpumpen og en gang i blandt starter brenneren å varme men oftest velter det ut hvit røyk å til slutt kommer det dryppende ubrent drivstoff ut av eksosrøret.

Jeg har demontert det meste for å prøve å se åpenbare feil, å ønsker med denne tråden å finne ut hvordan dette apparatet fungerer og hvordan en utfører vedlikehold og rengjøring av brennkammer.

25032010665.jpg

bildet viser ikke i nærheten av den røyken som oser ut vanligvis.

26032010672.jpg

viften virker, den har 4 ledninger å sakke noe ned når varmeren skal startes.

26032010674.jpg

Tråden i pluggen gløder jevnt og fint, prøvde den uten diesel tilkoblet, burde kansje sett på dysefunksjon og

om den har en slik egenskap?

26032010676.jpg

jeg antar at dette er en overophetningstermostat på bildet over?

26032010671.jpg

Kansje dette er en flammevakt eller en eller annnen form for tempsensor?

26032010679.jpg

denne dingsen er frakoblet, lurer på hvordan den kan funksjonsprøves og om det greit å droppe den eller

om den må på plass igjen.

26032010681.jpg

slik ser den ut inni.

26032010684.jpg

så er det brennkammeret som jeg lurer på hvordan jeg skal få skikkelig rent, ser at det er endel våt sot i hullet der glødepluggen står, ellers ser den ikke så værst ut fra utsiden.

Noen som har litt greie på disse tingene?

Har lest om Hitlerblåsa til Haaby å alle andre tråder jeg klarte å finne på ebertema uten å greie å finne noen konkrete svar.

Har snakket med fagmann som sa jeg skulle kaste hele driten i søpla, den er ikke verdt kostnadene, det er en voldsom uttaleslse å ta over telefonen når en ikke har sett apparatet etter mitt syn så det gjør jeg ikke, å jeg har en liten oppdatering.

I mangel på svar her satte jeg i gang med rengjøring av brennkammeret etter beste evne, det ble en sk. turbo, håndhåldt propanflaske med brennetut som vanligvis brukes til lodding og slikt som jeg satte på full guffe å brant ut all gammel drit som lå i "tennkammeret". Rett innenfor glødepluggen ligger en tynn metallplate bit som jeg antar overtar funksjonen til glødepluggen ettersom den blir varm, denne platen var kokset så den fikk en grundig rengjøring, kammeret innenfor så ikke så verst ut men jeg peisa på med propan inn der å en stund å fikk ristet ut litt sot der og. så monterte jeg apparatet sammen igjen å prøvestartet.

Den tente ikke på første forsøk så da tenke jeg på trikset til en venn som har skoda diesel, han må gløde 3- 4 ganger for at purka skal tenne så jeg forsøkte det med stor suksess. Glødepluggen går på et rele som gir spenning til pumpa etter 16 sekunder med gløding (tror jeg), jeg lot denne glødesyklusen repetere seg noen ganger før jeg tillot pumpa å gå, så tente den sakte men sikkert og turtallet på vifta øker noe etter at dieselen har brennt en liten stund. Har hatt varmeren i gang en times tid uten feil så da har jeg forhåpentlig fått brent ut resten av dritten som har blitt liggende etter et utall mislykkede forsøk.

Da antar jeg at jeg er noe nærmere en konklusjon på hva problemet er. enten er glødepluggen ikke i orden, eller så får den ikke nok spenning, jeg heller litt mot sistnevnte , noe som åpner for flere mulige feilkilder å flere spørsmål.

26032010693.jpg

Er dette riktig rele til denne varmeren?

Hvilken spenning skal jeg kunne måle over glødepluggen?

Er dysen en type "tåkedyse" som bør kontrolleres?

Noen andre spørsmål:

Er det noen som har koblingsskjema? denne varmeren har tilsynelatende kun funksjonene vifte på (ventilasjon) varme på (4300 W) . termostaten jeg har i båten fra den forrige varmeren har i tillegg halv effekt mulighet, er det noen mulighet til å få dette til på denne?

Den forrige varmeren kjørte jeg kun på lampeolje, kan jeg gjøre det med denne og eller er det forskjeller på det?

Hvor kan jeg få tak i deler til denne, eksempelvis en ny glødeplugg?

Kan jo håpe at Haaby dukker opp i løpet av helgen, har funnet en manual på nettet her for D4L universal som viser at denne varmeren har to trinn. el anlegget på min brenner er klippet både her og der så jeg antar at den har hatt to trinn på et tidspunkt, noen som vet om disse har blitt levert uten to trinn? hva kan være grunn til at denne funksjonen eventuelt er klippet?

her er deleliste til brenneren.

Hei!

Varmeren din ligner veldig på den som vi har i båten, men siden båten ligger ca 50km unna så jeg får ikke sjekket nærmere før eventuelt senere i påsken. Vår varmer har to effekttrinn pluss "kaldluft". Effektforskjellen for de to varmetrinnene ligger i hvor mye diesel som pumpes frem til brenneren. På trinn "1" går ("klikker") matepumpa med ca halve frekvensen av hva den gjør på trinn "2". Jeg starter forøvrig alltid varmeren i stilling "2". Vifta går tilsynelatende med samme hastighet uansett om varmeren går med halv eller full effekt.

Tatt etter hukommelsen kan det godt stemme at det tar ca 16 sek fra varmeren (dvs. glødingen) slås på til matepumpa starter og varmeren skal tenne ordentlig - altså at dette styres av det relèet du viser bilde av.

Jeg tror også at du burde sjekke nærmere mht. hvilken spenning du får frem til varmeren og glødepluggen, altså om du har for dårlig dimensjonert kabling eller dårlige koblinger underveis et sted.

Dette firmaet burde kunne skaffe deler og gi råd. Det samme gjelder Termomarin .

Ikke kast den! Dette finner du ut av!

:smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Jeg har nå lagt opp et startrele til pluss på glødepluggen slik at jeg er sikker på at denne får skikkelig spenning, riktignok en ny feilkilde om releet skulle gå dukken men nå funker brenneren som bare det :flag:

28032010704.jpg

På bildet er den bare provisorisk oppkoblet så dette vil jeg legge litt mer arbeid i før jeg monterer den i båten, samt at jeg vurderer et rele på minus også, den har startet og stoppet en 14- 15 ganger nå på termostaten så dette ser fint ut.

Da gjenstår bare å forske litt på hvordan jeg skal få den til å gå på halv effekt, men jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er viktig nok til å kødde med det.

Jammen godt jeg ikke hørte på proffene å kastet denne varmeren, nå skal jeg sette meg i en fluktstol i garasjen å nyte varmen å le.

Redigert av free (see edit history)

Siden du har fått den i gang, så er det jo greit.... men for å nevnte det så tror jeg den gule klumpen som var frakoblet er viften for luft til forbrenningskammeret...

Men, ikke helt sikker. Har samme varmeren i vår båt, og den varmer MYE på full effekt. Nevner for moro skyld når vi fikk båten, så synes vi den varmet så mye på første trinn at vi ikke "våget" å sette den på andre trinn.

Det som etterhvert viste seg var at den var koblet litt rart, og første trinn var full effekt (4,3kW) og trinn 2 var halv effekt :-) Nå trives vi veldig godt på trinn 2.

Kontrollvenderen er koblet på akkurat samme måten på vår varmer, Fusebox. Jeg innbiller meg at varmeren bør startes og kjøres varm på full effekt, før effekten reduseres (men vet imidlertid ikke helt hvor jeg har den teorien fra...?). I så fall kan det jo være naturlig at 1. trinn på velgeren innebærer full effekt?

Varmeren vår er koblet til en termostat (vanlig "innendørs hustermostat"). Når termostaten kobler ut, så slås varmeren av. Når så termostaten finner ut at det må litt varme til igjen, så startes varmeren helt på nytt, dvs. en ny strøm- og tidkrevende prosedyre med gløding før varmeren tenner igjen. Jeg lurer nå litt på om det ikke burde la seg gjøre å koble om termostatstyringen, slik at den istedenfor å slå av/på varmeren, bare vekser mellom full og halv effekt. Jeg har ikke studert kretsskjemaet til varmeren, men det burde være mulig å mekke til noe her - eventuelt vha. et relè i kretsen mot den eksisterende venderen til varmeren?

:rolleyes:

Er det noen som har erfaring med å redusere viftehastigheten, når varmeren står på halv effekt ? Den blåser friskt, og det høres, når den er på.

Skulle tro at det villa la seg gjøre å sette ned hastigheten til 3/4 (eller kanskje 1/2) uten at slangene tar skade når varmeren går for halv maskin ?

Noen som har forsøkt dette ?

Den blåser/suger såpass godt at jeg har vurdert å bruke den som sentralstøvsuger, men foreløbig latt det være :lol:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Jammen godt jeg ikke hørte på proffene å kastet denne varmeren, nå skal jeg sette meg i en fluktstol i garasjen å nyte varmen å le.

En del av disse varmerne har en variabel motstand koblet i serie med glødepluggen som gjør at glødespiralen får riktig spenning med og uten ladning på batteriet. (glødespiralen kan være tilpasset en lavere spenning enn batterispenning).

Det kan derfor være at du må le deg ferdig før du setter varmeren inn igjen i båten, for med den måten du nå har gjort det så kan det hende at glødespiralen brenner av når spenningen på batteriet blir høyere. Det positive med dette er at varmeren også slutter å ryke.

Jeg tilhører ikke den gruppen fagfolk som mener varmeren din er dårlig, men en som mener disse varmerne blir utrolig gode hvis man monterer en elektronisk regulator til glødespiralen i stedet for den gamle seriereguleringen.

Jeg synes du bør sjekke om det finnes en slik regulator på din modell, for jeg har i alle fall modifisert en del slike. (Uten å være helt sikker på om disse var like den modellen du har).

På det skjemaet som jeg har for D4L-varmeren, så er det tegnet inn motstand. Det står ikke angitt noen verdi på den, men i følge skjemasymbolet er det kun en "vanlig" motstand - altså ingen variabel. I kommentarene til skjemaet står det beskrevet at denne motstanden kun skal kobles inn ved 24 volts drift - altså for å "koke" bort den overskytende effekten, slik at den 12volts glødepluggen også kan "overleve" ved bruk i et 24 volts anlegg.

Jeg ble litt nysgjerrig på den "variable motstanden" du nevner, Ole Petter, hvordan er den konstruert?

Det er en vanlig motstandstråd spunnet rundt en keramikkaksling.

Så er det en glider med elektrisk kobling som ligger mot denne viklingen, og så skruer man på en skrue slik at denne fyttes opp eller ned langs motstandstråden. (Spenningen endres). Når de svikter kan dette skyldes dårlig kontakt, og da skrur man bare på skruen frem og tilbake noen ganger for å slipe kontaktflatene litt rene.

Så er det et varmedeksel rundt enheten, for motstanden brenner jo av energien og blir derfor varm.

En slik sak vil jo bli påvirket av driftsspenningen som varierer alt etter om batteriene er halvfulle, toppladet eller under ladning. Å bruke en seriemotstand for å få spenningen ned fra 24 til 12 volt er meningsløs i dag, for vi ønsker jo ikke å bruke en regulering som bruker like mye effekt som glødespiralen.

Derfor elektronisk regulering som holder spenningen til glødespiralen stabil okke som. En switchmode sak er mye bedre så sant den switcher på en frekvens om ikke lager radiostøy.

Jeg har vel printkort til et par hundre regulatorer liggende, så hvis du tar alle sammen så kan jeg godt produsere dem for deg. (Høy prisklasse).

Inngangsspenning fra 7,5 volt til 32 volt, utgangsspenning justerbar fra 0 til 28 volt. 250 watt og kan ikke overbelastes. Utviklet i et svakt øyeblikk og før jeg fant ut at ingen ting skulle koste noe i fritidsbåtbransjen. Ga bort de siste jeg hadde produsert ferdig til noen Båtplassen medlemmer for et par tre år siden.

De har aldri hatt en bedre lysdimmer eller viftestyring sier de. :cheers: Men så fikk de dem jo også gratis fritt levert. :giggle:

Takk for utredningen, Ole Petter!

Slik jeg tolker manualen (som jo også "free" linket til i et innlegg lenger frem her), så er denne motstanden kun montert i tilfelle 24V drift, men det kan jo absolutt være et punkt å sjekke nærmere dersom varmeren begynner å få tungt for å starte opp.

Når det gjelder tilbudet ditt om spenningsregulator, så tror jeg at jeg takker høflig nei i denne omgang. :smiley:

• 5 år senere...

Låner tråden din da den er bra.

Har også en D4L  røkfri og rene byggvarmeren.

Men må få " fingeren"  for å staret, samme om den får batteri strøm eller 30A strømforsyning.

Kjører den på full rull.

Har funnet ut at vifta bare har en hastighet,  forskjellen på full og halv effekt er at dieselpumpa girer ned.

bilde

Er der noen som kan forklare hva misjonen til luftsolenoiden er, min er brent og står i åpen stilling. 

http://butlertechnik.com/download/Ab/Eberspacher_D4L_B4L_Workshop_manual.pdf 

Har støvsugd nettet finner omtrent alt av deler,  men selvfølgelig ingen luftsolenoid er det ikke typisk.

Har spurt Eber no og en spesialist, men ingen kan si hva  luftsolenoid gjør, bare at fins ikke deler kjøp ny. 

D4L er spesiell ikke har den gitter ( annet en i glødepluggen ) og eneste med  luftsolenoid,  har en teori på hvorfor.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det du kaller luftsolenoiden er en magnetventil som reduserer forbrenningsluftmengden ved start og når den går på halv effekt. Dagens D8LC har en tilsvarende ventil som gjør det samme, men der får også viftemotor redusert spenning samtidig. Ventilen på D8LC er noe større enn D4L så jeg vet ikke om denne kunne fungere her. Luftmagnetventil D8LC

12V koster kr 1480,- eks mva slik at det virker noe kostbart å kjøpe en slik for å prøve når det kanskje ikke fungerer.

Forsøk å finne en brukt på f. eks. Finn. Gamle D7L hadde også tilsvarende og det er vel mere sannsynlig at noen har "skrotet" en slik. (mye brukt i eldre engelske båter)

Takker for svar og tips.

Reduserer eller stenger magnetventilen helt ved oppstart og ved redusert effekt?

Når jeg demonterte varmeren fant jeg et ca.10mm hull fra viftehuset inntil brennkammeret, så jeg  tenkte at med ekstra luft fra 

luftinntaket så blir det for mye luft og og bare tull og mye røk.

Og det stemte, så ved oppstart stikker jeg fingeren i luftinntaket til magnetventilen og da tenner den med en gang.

Så de som hadde  problem med oppstarten hadde sikkert defekt magnetventil også tenker jeg.

Eberspacher D4L B4L Workshop manual - Butlertechnik

Luftmagnetventilen reduserer forbrenningsluftmengde ved oppstart og halv effekt. Er det full luftmengde ved oppstart, kjøler dette ned glødeplugg slik at når brennstoff treffer denne, fordamper det bare uten å ta "fyr" og du får masse gråhvit røyk og ingen flamme. Ved halv effekt, redusert brennstoffmengde, vil full luftmengde skape for "mager" blanding og flamme vil mest sannsynlig "blåse" ut. På nyere varmere er dette ivaretatt ved endring av turtallet på viftemotor.

Så luftmagnetventilen bare reduserer luftmengden ved oppstart og halv effekt. 

Synd at luftmagnetventilen ikke stenger helt oppstart og halv effekt.

​Så da må jeg borer et hull i en kork, og teste meg fram til rett åpning, kan jo ikke stå med fingeren i røret på halv effekt, det er greit ved oppstart.

For stort hull i blir det problemer med oppstarten og for lite hull burde det bli sot og litt røk på halv effekt.

Mener å ha  knekt koden tok og  demonterte luftventilen, den har som normalt to stillinger åpen og stengt,...   men det er to 

hull på 5,9 mm i ventil plata som gir litt luft ved oppstart og på 1/2 effekt da luftventilen er stengt.

Boret to 6mm hull i korken, fungerte som bare det, har kjørt den 7 timer i, fikk en brå stopp da strømmen ble vekk..

kjørte vifta 30 sek putta i korken og startet, den tente   og   det røk noen minutter før den fikk brent seg ren.

Kjørte fra notatene ca. 90 grader på full effekt og ca 55 grader på 1/2 effekt,  med 1 m  90mm slange.

Skal bore et store hull i korken og lime på en plate med to 5,9 mm hull så det blir helt likt.

Så får en kjøre manuell oppstart  siden en ikke finner en luftmagnetventil på nett. 

Med denne strømforsyningen  er det morro 12V 30A 360W  

http://www.ebay.com/...9-GXDZBSF6vumuA

Hvis jeg kopler på en lyspære på ledningen til luftmagnetventilen,   vil en da  se når en skal putte inn og ta ut korken,, stemmer det????

Eberkorken  virker som den skal ved oppstart og på 1/2 effekt. 

bilde

Koplet på en pære på ledningen  til Luftventilen den lyser ved oppstart, men slokker ikke, lyser hele tiden på full fart. 

Når jeg svitsjer over på 1/2 fart da  først slukker pæra, så her må det være noe galt.

Eberspacher D4L B4L Workshop manual - Butlertechnik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...