Krimart Startet 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2010 (redigert) Lurte litt på å slå to fluer i en smekk og seile ned til Roskildefestivalen, neon som vet om egnede havner i nærheten man kommer inn til og får plass med seilbåt? Roskilde havn er vel egnet regner jeg med, men det blir sikkert fort fullt? Redigert 26.Mars.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 (redigert) sjekk her Havner nær Roskilde Roskilde gjestehavn og her: Herslev havn (like ved) og her: Veddelev havn (også like ved) Redigert 27.Mars.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 (redigert) Jeg har vært i Roskilde flere ganger med båten. Det er en fin tur, men vær obs på grunnforholdene inn Roskilde Fjord. Det er ekstremt grunt mange steder og du må holde deg pinlig nøye til leden innover. Jeg har selv trukket av både dansker, svensker og nordmenn som har sittet fast med kjølen på sandbankene der inne. På grunn av dette er også gamle sjøkart bannlyst, da leden og merkingen kan forandre seg noe fra år til år. Jeg har oppdatert kartbrikken med siste utgave hvert år jeg har vært her, da oppdatert kart og plotter plasserer deg ganske riktig i forhold til alle de "usynlige" sandbankene. Roskilde har gjestehavn, men det er ikke overflod av plasser. De små danske havnene har ikke så mange gjesteplasser, men de har et "lånesystem" som gjør at du kan benytte ledige privat-plasser. Eieren henger opp et grønt skilt som indikerer at plassen er ledig neste døgn. Da kan du legge deg til og du betaler en hundrings i havneavgift til vakten i havna. En flott "vinn-vinn"-ordning som vi nordmenn gjerne kunne lære litt av. En fin liten havn ca halveis inne i Roskilde Fjord er ved den lille koselige byen Jyllinge. Her finner du deg et grønt skilt i privathavnen og overnatter. Spis gjerne en bedre middag på Søfryd Hotel om kvelden, med panoramautsikt over fjorden i solnedgangen. Er det trangt i Roskilde, er det også et tips å bo i havnen i Jyllinge. Det går busser tur/ retur Roskilde (ca 30 minutter?) hele tiden, men det er kanskje nedtur å være på festival og være bundet til busstidene? En fin tur nedover er å gå ned svenskekysten, og til Gøteborgskjærgården. Derfra går du ut til Trubaduren fyr og videre over til Læsø. Fra Læsø tar du veien sydover til Anholt, og derfra til Skjælland og inn Roskilde Fjord ved innseilingen ved Hundested. Allerede her møter du grunnene, så følg merkingen nøye. Trenger du diesel (kanskje tryggest å gå for motor på de smaleste partiene i fjorden?), er det dieselautomat og vann i indre havn i Hundested. God tur ;) Redigert 27.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Takk for svært fyldig tips! Ante meg at det er grunt ja. Går det greit med en båt som stikker 2,50? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Det går helt fint så lenge du følger midt i leia inn Roskilde Fjord. Utfordringen er at det ikke alltid er så lett å se hvor leia går, tidligere har det vært noe utydelig merking i "svingen" forbi Fredriksværk. Men det kan godt være at det er bedre nå. Jeg var der sist for 2 år siden. Lenger inn i fjorden hvor det smalner inn og etter broen ved Fredrikssund, (her må du vente på bruåpning) er leia rimelig god merket videre, men det er en merkelig følelse å seile innover og se sandbankene 2-3 meter på hver side av båten i de smaleste områdene. Velger du å følge tipset og bruke havnen i Jyllinge, så legg spesielt merke til innseilingen til småbåthavnen. Du må skrå inn leia til babord et stykke før Jyllinge og gå på innsiden av Lilleø (se øya og leden i sjøkartet). Den er godt merket, så det er ingen fare å gå her, men det er altså denne innseilingen du må bruke. Prøv for all del ikke å gå rett fra hovedleden og vinkelrett over til Jyllinge med seilbåt, selv om det med litt god vilje kan se ut som en lei også denne veien. Denne leden brukes av ålefiskerne med småbåter i området, men er ikke egnet for større båter. Når du seiler innover, vil du se at det ligger mest seilbåter innover i småbåthavnene. Det er derfor en trøst å vite at disse jo går inn og ut hele tiden i dette grunne farvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 (redigert) Må bare tilføye det overhodet ikke er noe risikosport å gå inn Roskilde Fjord, bare man er klar over de grunne områdene man har rundt seg. Med oppdaterte kart, godt sjømannskap og god tid (det er fartsbegrensing i hele fjorden pga dyre- og fuglelivet), er det en flott tur som godt kan nytes med en Gammel Dansk. Det går også yrkestrafikk i leden inn og ut av fjorden, så den seilbare bredden (og dybden) er tilpasset også noe større båter. Redigert 27.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Det går helt fint så lenge du følger midt i leia inn Roskilde Fjord.Utfordringen er at det ikke alltid er så lett å se hvor leia går, tidligere har det vært noe utydelig merking i "svingen" forbi Fredriksværk. Men det kan godt være at det er bedre nå. Jeg var der sist for 2 år siden. Afmærkningen ved Frederiksværk er sikkert ikke ændret. Den er logisk nok, hvis man skal ind til Frederiksværk. Det er kun når man vil videre sydpå i fjorden at logikken svigter. Se vedhæftede kortudsnit. En af mine venner prøvede at gå direkte mod sydøst efter den grønne afmærkning ved Espensgrund i en Nauticat 33. Det kan man ikke! I øvrigt tror jeg ikke at der er mange som sejler til Roskildefestival, da der er langt at gå mellem havn og festivalplads. Ellers kan Roskilde Havn kun anbefales. Hyggelig havnefoged og masser at se på i nærheden. Michael Redigert 28.Mars.2010 av motorbåd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 I øvrigt tror jeg ikke at der er mange som sejler til Roskildefestival, da der er langt at gå mellem havn og festivalplads. 3,6 km/45 min i h.h.t google maps. En grei spasertur selv med et par innabords. Det går shuttelebusser fra jernbanestasjonen som er ca 15 min fra havna. Ellers burde det vel dessuten være mulig med taxi? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Motorbåd: Se de blå pilene som jeg har merket leden V/ SV/S rundt Espensgrund på kartet under. Er det mange som bruker denne eller er det leden inn til Fredriksværk som brukes mest? Jeg har selv fulgt denne trange passasjen S for Espengrund noen ganger, men her er det mildt sagt blindeleken dersom man ikke er spesielt godt kjent (se rød markering). Her er det lett å få joggepuls bak roret dersom du ikke er 110% sikker på egen posisjon i forhold til grunnene og omgivelsene rundt. Har også hatt gleden av å trekke av to andre båter i dette området som hadde gått på samtidig. Eneste merking er den grønne staken SV for Espensgrund, noe som kan forlede båtførerne til å tro at leia er merket også på sydsiden dersom man ikke har studert kartet godt på forhånd. Redigert 28.Mars.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 3,6 km/45 min i h.h.t google maps. Foldecykel? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Mens kartet er framme, legger jeg også til innseilingen til småbåthavnen i Jyllinge: Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Tilde Jeg har kun sejlet denne rute 1 gang for 2 år siden. Dengang valgte jeg ruten syd om Espensgrund fra, da jeg ikke var kendt på stedet og derfor ville være 100% afhængig af GPS/ PC plotter. Den rute jeg har angivet på mit kortudsnit, følte jeg var mere enkel at følge. Michael Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.