Jump to content

VP RB-gir


GeirKS

Recommended Posts

Hei, konen er helt sikkert ikke slitt.  Når jeg tok opp mitt gear i vinter, viste det seg at det ikke var slitasje å måle etter ca 30 år!!! Og dette var hvistnok mer regel enn unntak :wink:

 

Det som treger og justeres, står i den dokumentasjonen du fikk. I mitt tillefelle var det og ta vekke t shims som lå bak akselflens og flytte posisjon på medbringen (den som faktisk flytter konen frem og tilbake..

 

Dette gearet er bare helt fantastisk med unntak omn at man må ha en god og kraftig overføringswire eller stag, siden det har en lei tendens til å klemme seg litt fast etter en tid med litt belastning.

Men gearet er jo direkte vannavkjølt og har mulighet til å geare med litt turtall på motoren (og det er jo høyt værdsatt med en plattgatter uten styring akterover...) samtidig som det er helt lydløst og tar utrolig liten plass.

 

Men pass på oljeskift  (mineralolje)  hvert år, så har du et megetr godt gear.

 

 

erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Har også VP m/ RB gir.

I den senere tid har jeg hatt problemer med å få gearet til å stå i posisjon. Leverte det inn til en tusenkunstner men han fant ikke problemet. Han anntydet at lamellene som sitter rundt konen kunne ha eset seg litt ut.....?????

Har ellers skiftet to kulelagere i giret. Det ene så ut som et glidelager med kaftig slitasje alle veier. Kjenner du til tilsvarende Majali? Dette lageret satt på den første akslingen som festes mot konen når du splitter giret bakfra og inn.

Kan også bekrefte at dette gearet er tungt drevet når det skal settes i fri. Synes det girer best når moren og båten kommer ned under 3 knop....?

Link to post

Hei igjen ja.

 

At det slipper når det står i gear har jeg ikke opplevd. men det vil slippe hvis det ikke er nok vandring på akselen. hvis propellen tar i mot hylsa veg gearing forover, vil det ikke bli overført nok krefter til konen inne i gearet. Det er jo kun denne aksiale kraften som hilder konene i posisjon. Når du sier at det rullelageret var mye slitt, så tyder det på at denne kassen har enten gått tom for olje og/eller hatt endel vann i oljen. så da kan jo selfølgelig konene være slitt eller ødelagt. Slitasjen kan måles ved hjelp av beskrivelse i den manualen som nå ligger i arkivet. ?

 

Men denne kassen er meget kresen på oljekvalitet og ike minst nivå!

Jeg bruker 10/40 mineraloje fra Penzoil og det ser ut til å funke bra.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...