GeirKS Startet 10.August.2004 Link til dette innlegget Startet 10.August.2004 Halloen, er det noen som har en servicemanual til VP RB-gir? Giret er ikke helt seg selv om dagen, spaken for girskift vandrer plutselig mye lengre når kassa settes i forover. Foreløpig så fungerer giret... Tips mottas gjerne. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Lars_B Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hei ! Jeg har reparasjonsmanual, splittegning og deleliste i elektronisk format. Har du en mail adresse, så skal jeg gjerne sende dem til deg. Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Adresse avsendt! GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hei ! Jeg har reparasjonsmanual, splittegning og deleliste i elektronisk format. Har du en mail adresse, så skal jeg gjerne sende dem til deg. Mvh Lars Ok at vi legger den i arkivet? Isåfall kan du maile den til ingar@baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Lars_B Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hei ! Mail er sendt ! Ja, for min del er det helt greit at disse legges i arkivet. Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Der var det mye tegninger og greier... Takk skal du ha. Kan noen bekrefte at manøverhendelen til giret får lengre vandring når konen er slitt...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Hei, konen er helt sikkert ikke slitt. Når jeg tok opp mitt gear i vinter, viste det seg at det ikke var slitasje å måle etter ca 30 år!!! Og dette var hvistnok mer regel enn unntak Det som treger og justeres, står i den dokumentasjonen du fikk. I mitt tillefelle var det og ta vekke t shims som lå bak akselflens og flytte posisjon på medbringen (den som faktisk flytter konen frem og tilbake.. Dette gearet er bare helt fantastisk med unntak omn at man må ha en god og kraftig overføringswire eller stag, siden det har en lei tendens til å klemme seg litt fast etter en tid med litt belastning. Men gearet er jo direkte vannavkjølt og har mulighet til å geare med litt turtall på motoren (og det er jo høyt værdsatt med en plattgatter uten styring akterover...) samtidig som det er helt lydløst og tar utrolig liten plass. Men pass på oljeskift (mineralolje) hvert år, så har du et megetr godt gear. erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Ingar Svart 10.August.2004 Link til dette innlegget Svart 10.August.2004 Ser at RB gearet har en helt annen konstruksjon en MS (som er kjent for kon-problemer). I et MS gear er det selve konen som "gearer", men i RB ser konen ut til å ha en clutch-funksjon i stedet, felles for begge retninger. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 11.August.2004 Link til dette innlegget Svart 11.August.2004 Har også VP m/ RB gir. I den senere tid har jeg hatt problemer med å få gearet til å stå i posisjon. Leverte det inn til en tusenkunstner men han fant ikke problemet. Han anntydet at lamellene som sitter rundt konen kunne ha eset seg litt ut.....????? Har ellers skiftet to kulelagere i giret. Det ene så ut som et glidelager med kaftig slitasje alle veier. Kjenner du til tilsvarende Majali? Dette lageret satt på den første akslingen som festes mot konen når du splitter giret bakfra og inn. Kan også bekrefte at dette gearet er tungt drevet når det skal settes i fri. Synes det girer best når moren og båten kommer ned under 3 knop....? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Hei igjen ja. At det slipper når det står i gear har jeg ikke opplevd. men det vil slippe hvis det ikke er nok vandring på akselen. hvis propellen tar i mot hylsa veg gearing forover, vil det ikke bli overført nok krefter til konen inne i gearet. Det er jo kun denne aksiale kraften som hilder konene i posisjon. Når du sier at det rullelageret var mye slitt, så tyder det på at denne kassen har enten gått tom for olje og/eller hatt endel vann i oljen. så da kan jo selfølgelig konene være slitt eller ødelagt. Slitasjen kan måles ved hjelp av beskrivelse i den manualen som nå ligger i arkivet. ? Men denne kassen er meget kresen på oljekvalitet og ike minst nivå! Jeg bruker 10/40 mineraloje fra Penzoil og det ser ut til å funke bra. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.