Jump to content

Hvordan er virkemåten til Maddox antikorrosjonssystem


Pathfinder

Recommended Posts

Jeg leser i siste utgave av Båtmagasinet om et system som kalles Maddox. Prinsippielt forstår jeg hensikten med systemet, men det står lite om selve måten dette systemet virker på. I tillegg til å jorde alle komponenter parralelt til et felles jordingspunkt reffereres det også til en "Madoxx sensor" og en monitor som skal overvåke balansen i anlegget. Det jeg ikke forstår er hva som skjer dersom systemet oppdager en ubalanse. Finnes det et aktivt komponent som gjør noe med denne ubalansen eller er det bare en indikator om at noe er galt. Videre står det om et komponent som kalles "Elektrolyseblokkerer type: MPS" Er dette et "vanlig" galvanisk skille for å skille landjord fra båtens eget jordpotensiale?

 

Videre står det refferert til en "Zinc/anode meter" Er dette et millivolt instrument som måler spenningsforskjell mellom vannet utenfor båten og båtens komponenter.

 

:confused:

Hadde vært kjekt med en forklaring siden dette er noe som berører alle med båt.

Link to post

Maddox Anode Meter måler spenningsforskjell mellom vann og komponenter den er koblet til. Man kan koble den til bondingsystem eller med valgbryter til forskjellige komponenter om bord.

Hvis man velger den veien at binde sammen alle komponenter om bord bør man først måle spenningen i dem. De kan man gjøre med den meteren.

Den meteren forteller status på tingene men den reparerer ikke noe. Selv har jeg hatt den i min båt i over 3 år og er blitt bortskjemt.

Link to post

He he. Skjønner det. Jeg var interessert i å forstå virkemåten. Hva gjør man når man ser at ting ikke er optimalt? Siden det ikke inngår noen aktive komponenter i dette systemet. Det er det jeg ikke helt forstår. Hvis jeg skjønner deg rett, får man en indikasjon på spenningsforskjell mellom omliggende vann og komponentene i båten. Men hva da. Tilføres det ikke spenning til madoxx anoden for å kompensere for dette?

 

Hvis det er slik at man kun ser en nål som går fra grønnt til rødt og ikke får gjort noe kunne man jo like gjerne kjøpt en metronom. :giggle:

Link to post

Han Ole-Petter uttaler seg om dette system når hann finner den tråden. Mens kan jeg forklare litt. Var om bord i en båt i dag med Maddox Anode Meter og Maddox anode jeg har installert. Anode byttet jeg etter halvt års bruk på grunn av feil i anlegg om bord. Med bruk av meter kan man lokalisere feilen med å slå ut og inn komponenter og lese på display hvilken millivolt vi prater om. Feilen ble oppdaget 2 måneder etter installasjon. Dette med grøn og rød pile er video som ble lagd til enkel visning hvordan system funker men monitor har digital display.

 

Den båten jeg driver med disse dagene er ny motorbåt fra Asia litt under 50fot. Fint håndverksfolk der nede som gjør ekselent arbeid for øyet, men de er et problem når den som lager tegninger har begrenset kunnskap om virkning på komponenter og den som kobler opp veit ikke hvorfor disse duppedingsene skal om bord. Men der er alt dyreste og fineste utstyr om bord og ikke noe annet å gjøre en begynne på total installasjon på ny med komplett ny grunn i sterk og svakstrøms anlegg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...