withsmann Startet 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2010 Hei jeg er ganske ny med egen båt. Spørsmålet mitt er om jeg og min far klarer å inspektere å olje motoren selv (yamaha9,9 4t), evt må vi vite hva som trengs å skiftes, undersøkes og oljes på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 jeg vet det er mange med kunnskap om dette, å det hadde vært veldig kjekt med svar kansje kan jeg sjøsette i påsken Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Om dere klarer det kommer litt an på kunnskapen dere har Men de fleste med litt verktøy, litt erfaring og litt forsiktighet klarer dette helt greit. Jeg vil tro at det står hva du skal gjøre i brukerhåndboka til motoren også. Et par tips: Biltema har billiage bukker til påhengere. En slik forenkler jobben. Ei murerbøtte el er kjekt - Biltema Kjøp klokker for ferskvannsspyling - Biltema. DA kobler du hageslangen på motoren. Jeg tar service på påhengeren før jeg setter den bort for vinteren, her er det jeg gjør 1. kjører motoren varm og kjører motoren i ferskvann. Ble overrasket over hvor mye gørre som kom ut i høst. Gjorde dere dette i høst trengs det ikke å gjøres nå. 2. tømmer gearoljen ut - det er to skruer på undervannshuset. Begge løsnes. Sett bøtte under motoren 3. Fyll på ny gearolje. Denne presses inn i nederste hullet - når olje tyter ut av øverste hullet, sett i øverste skruven. Sett så inn nederste skruen. Yamahas tuber på 1/2 liter er akkurat det som skal på huset - men jeg søler litt, så jeg har kjøpt meg Biltemas pumpe for gear olje skrift. Koster ca 50 kroner 3. Bytt motorolje på motoren - suger ut gjennom påfyllingshullet (Biltema har pumper også ). Jeg måler hvor mye som har kommet ut - sammenligner dette med hvor mye som skal på slik at jeg vet jeg har fått ut alt. Oljen skal være varm - da er det lettere å få med seg alt. 4. fyller på rett kvanta olje på motoren - ref instruksjonsboka. Sjekk at du har riktig oljekvalitet. 5. Bytter tennplugger. Regner med at du har 2 stk. 6. smører opp smørenipler der det finnes. Ofte er det på motorstammen rundt styringa 7. Bruker universalpray på alt som ser ut som om det kan røre seg eller ser elektrisk ut. 8. Tar av propellen - sjekker at den er skadefri. Renser aksling og setter inn med nytt fett. Det var vel det hele. Tar 1-1,5 time. Verkstedet mitt skal ha 1000-1500 kroner for den jobben. Jeg synes det er vel sparte penger å fikse det selv. Lykke til! Redigert 28.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Under Bittelitens pkt. 3 så ville jeg også byttet oljefilteret. I stedet for å suge ut oljen så tapper jeg denne siden det finnes tappehull til formålet på mine to 4-taktere. Pass også på at murerbøtte eller lignende, er dyp nok slik at motoren suger vann og la hageslangen sørge for tilførsel av nytt vann til erstatning for vannet som tømmes ut av bøtta mens motoren går. Jeg husker jeg kviet meg veldig for denne jobben første gang, men det er ikke vanskelig, selv ikke for en teknisk kløne som meg selv! Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
withsmann Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 tusen takk for svar jeg har kjørt motoren i ferskvann før vinteren og tatt på frostvæske Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Enig med Mouce. Også bør du rense bensinfilteret eller bytte det. Hvor har du på frostvæaske på motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 28.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 jeg fant en liten hageslanestump å festet den til en sånn klokke, startet motoren å brukte en trakt for å få frostvæsken inn i slangen. stoppet motoren når jeg så det kom frostvæske ut av motoren igjen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 OK - det trengs normalt ikke for alt kjølevannet renner ut så lenge motoren står. Men det skader nok ikke det er nok viktigere å skifte gearolje på høsten - for er det vann i den kan du få skader på gear huset om vannet i oljen fryser Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 (redigert) Under Bittelitens pkt. 3 så ville jeg også byttet oljefilteret. Mener at det ikke er filter på Yam 9.9,så her er det viktig å skifte oljen. Eller er det kanskje forskjell på de forskjellige årsmodellene noen uten,noen med filter? Redigert 28.Mars.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Kjenner ikke Yamaha fire-takter, men litt overraskende om det ikke er et filter på de? Det er i allefall det på mine to Suzukier. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
eirikrab Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Jeg har en -10 mod Yamaha 9,9 4t og den har heller ikke filter.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 I følge Yamahas hjemmesider har de det, sågar med både delenummer og pris! http://www.yamaha-motor.no/Images/yamaha_m...tcm35-21859.pdf Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
withsmann Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Idag ble det en tur på båtikken og biltema kjøpte gearolje, universalolje og en pummpe til å få inn den nye gearoljen. Jeg spurte selgeren om det var filter i motoren men da sa han at det ikke var slikt no. Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Da var jeg igang men kom på et problem.. den nederste skruen på motoren for å ta ut giroljen sitter dønn stille!! kom med et tips hvordan løse denne Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg har en -10 mod Yamaha 9,9 4t og den har heller ikke filter.... Idag ble det en tur på båtikken og biltema kjøpte gearolje, universalolje og en pummpe til å få inn den nye gearoljen. Jeg spurte selgeren om det var filter i motoren men da sa han at det ikke var slikt no. Hvorfor, og til hvem, selger da Yamaha oljefiltere til denne motoren siden de har dette i sin liste over utstyr? Hadde også problem med å få opp den ene skruen til tapping/fylling av girolje for noen år siden og da kjøpte jeg en slagtrekker på Biltema. Det funket å bruke denne, men sikkert greit å være litt varsom. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
withsmann Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) kom inn igjen nå. Startet motoren å den gikk som en klokke:) mouche: Hvorfor, og til hvem til båtberge Redigert 30.Mars.2010 av withsmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 I de fleste manualer som følger motoren, står det periodisk ettersyn. Kor ofte og kva som skal sjekkes og smøres/justeres. En firetaktsmotor har ventiler. Er det hydrauliske løftere? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eirikrab Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Hvorfor, og til hvem, selger da Yamaha oljefiltere til denne motoren siden de har dette i sin liste over utstyr? Jeg har en såkalt F9.9F og i den PDF'en så er vel C-utgaven siste type med filter. Ser og at F8C som er utgangspunktet for F9.9F modellen heller ikke har filter. Lurer litt på om det kan være en sil inne i motoren som skal sjekkes "på verksted".... Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 jeg har F9,9sport Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.