Jump to content

Service på yamaha 9.9 4t, hva må gjøres?

withsmann

Recommended Posts

Om dere klarer det kommer litt an på kunnskapen dere har :smiley: Men de fleste med litt verktøy, litt erfaring og litt forsiktighet klarer dette helt greit. Jeg vil tro at det står hva du skal gjøre i brukerhåndboka til motoren også.

Et par tips:

Biltema har billiage bukker til påhengere. En slik forenkler jobben.

Ei murerbøtte el er kjekt - Biltema

Kjøp klokker for ferskvannsspyling - Biltema. DA kobler du hageslangen på motoren.

Jeg tar service på påhengeren før jeg setter den bort for vinteren, her er det jeg gjør

1. kjører motoren varm og kjører motoren i ferskvann. Ble overrasket over hvor mye gørre som kom ut i høst. Gjorde dere dette i høst trengs det ikke å gjøres nå.

2. tømmer gearoljen ut - det er to skruer på undervannshuset. Begge løsnes. Sett bøtte under motoren

3. Fyll på ny gearolje. Denne presses inn i nederste hullet - når olje tyter ut av øverste hullet, sett i øverste skruven. Sett så inn nederste skruen. Yamahas tuber på 1/2 liter er akkurat det som skal på huset - men jeg søler litt, så jeg har kjøpt meg Biltemas pumpe for gear olje skrift. Koster ca 50 kroner

3. Bytt motorolje på motoren - suger ut gjennom påfyllingshullet (Biltema har pumper også :smiley:). Jeg måler hvor mye som har kommet ut - sammenligner dette med hvor mye som skal på slik at jeg vet jeg har fått ut alt. Oljen skal være varm - da er det lettere å få med seg alt.

4. fyller på rett kvanta olje på motoren - ref instruksjonsboka. Sjekk at du har riktig oljekvalitet.

5. Bytter tennplugger. Regner med at du har 2 stk.

6. smører opp smørenipler der det finnes. Ofte er det på motorstammen rundt styringa

7. Bruker universalpray på alt som ser ut som om det kan røre seg eller ser elektrisk ut.

8. Tar av propellen - sjekker at den er skadefri. Renser aksling og setter inn med nytt fett.

Det var vel det hele. Tar 1-1,5 time. Verkstedet mitt skal ha 1000-1500 kroner for den jobben. Jeg synes det er vel sparte penger å fikse det selv.

Lykke til!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Under Bittelitens pkt. 3 så ville jeg også byttet oljefilteret. I stedet for å suge ut oljen så tapper jeg denne siden det finnes tappehull til formålet på mine to 4-taktere.

Pass også på at murerbøtte eller lignende, er dyp nok slik at motoren suger vann og la hageslangen sørge for tilførsel av nytt vann til erstatning for vannet som tømmes ut av bøtta mens motoren går.

Jeg husker jeg kviet meg veldig for denne jobben første gang, men det er ikke vanskelig, selv ikke for en teknisk kløne som meg selv!

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en -10 mod Yamaha 9,9 4t og den har heller ikke filter....

Idag ble det en tur på båtikken og biltema kjøpte gearolje, universalolje og en pummpe til å få inn den nye gearoljen. Jeg spurte selgeren om det var filter i motoren men da sa han at det ikke var slikt no. :yesnod:

Hvorfor, og til hvem, selger da Yamaha oljefiltere til denne motoren siden de har dette i sin liste over utstyr? :confused:

Hadde også problem med å få opp den ene skruen til tapping/fylling av girolje for noen år siden og da kjøpte jeg en slagtrekker på Biltema. Det funket å bruke denne, men sikkert greit å være litt varsom.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorfor, og til hvem, selger da Yamaha oljefiltere til denne motoren siden de har dette i sin liste over utstyr? :confused:

Jeg har en såkalt F9.9F og i den PDF'en så er vel C-utgaven siste type med filter. Ser og at F8C som er utgangspunktet for F9.9F modellen heller ikke har filter. Lurer litt på om det kan være en sil inne i motoren som skal sjekkes "på verksted"....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...