Jump to content

Sprekk ved kjølen på Oksø 32, hvordan reparere?

jensemann2

Recommended Posts

Da jeg byttet skiver på kjølboltene på min Oksø gjorde jeg følgende:

Boret 2-3 små(3-4mm) hull ovenfra gjennom mutteren, det første hullet lengst mulig inn mot gjengene men uten å skade disse. Deretter dundrer du en meisel inn ovenifra, det får den nå svekkede mutteren til å åpne seg ørlite grann. Deretter er det en smal sak å løsne mutteren. Tar du en og en bolt så kan du gjøre dette med båten på vannet. Ville byttet ut firkantskivene med rustfrie. Slike tykke skiver finnes nok ikke i handelen og må skjæres ut av en plate.

Men er det noe lurt å kombinere rustfritt og vanlig `?

Du bør vel bytte ut alle de boltene der, og til rustfritt, for de har vel sittet der siden båten var ny?

Også bør det lages større skiver.

Plastskaden MÅ også gjøres skikkelig. Slipe helt ned og bygge opp igjen med laminat, og gjerne også forsterke så det blir bedre enn det var. Du kan jo bare tenke litt på om dette skulle gå opp når du er utpå :eek:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg har hørt at de boltene varer i en mannsalder.. Så hvis de ser ok ut og skaden ikke er alvorlig kommer jeg til å la de være, ellers må hele kjølen ned.. Hvordan fester man forresten boltene i kjølen?

En annen ting jeg lurer på: Har takstmenn/fagfolk en slags bærbar røntgen apparat eller noe så de kan se inn i laminatet hvor alvorlig sprekken er?

Jeg har hørt at de boltene varer i en mannsalder..

Å jasså gitt, da blir ikke vi gamle iallefall. Slike bolter, og spesielt da de som ikke er rustfrie, må byttes før eller siden. Dine som ser gode og rustne ut er nok klar for denne jobben nå, man skal jo ikke sitte med nervene i helspenn når man er utpå.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...