Bjarne R Startet 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2010 Hei. Syns jeg har for mye vertkøy/deler i båten som ligger i poser,skuffer/skap osv, og dra med meg unødvenidige kilo ekstra uten grunn. Har dere noen tips på hva som er nødvendig verktøy,deler osv i båten. Jeg har selfølgelig impeller,viftereim,filter,slangerklemer osv. Finnes det noe praktisk/oversiktelig for å oppevare skruer,kabelsko,sikringer osv? Og det samme gjelder verktøysett som tåler å ligge i båten året rundt? Hilsen festus Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Om jeg trenger et verktøy ombord, tar jeg det ikke på land etterpå. Kjøper heller nytt å ha hjemme. Spray verktøyet med crc slik at det ikke ruster, og setter seg fast. Slik har det blitt; En egen plass under benken til reserve filter, reimer, impeller etc. En stor verktøylasse med elektrisk, lyspærer, sikringer, syrefaste skruer, crc, pakningspasta, etc etc. En middels verktøykasse med verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 En slik sortimentboks fra f.eks Clas Ohlson er glimrende til oppbevaring av smådeler; sikringer, skruer, pærer, kabelsko, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Om jeg trenger et verktøy ombord, tar jeg det ikke på land etterpå. enig letteste måten er å sortere det man tror man trenger så kompletterer man ettervert med metoden over Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
logget av Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Nå får jeg sikkert litt pepper, men folk som ikke kan bruke verktøy har jo også båt. De som kan bruke verktøy burde vel kanskje brukt verktøyet før sesongen og lagt det i garasjen etterpå. Øs ut av dere, men jeg har aldri hatt med meg verktøy på tur og har, -kryss fingrene, -aldri hatt bruk for det. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Mekkingen er jo halve gleden med å ha båt. Man mekker og gleder seg til det blir ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Hva en dagen du står med sjegget i postkassen? Hvor er det en skiftnøkkel?Jo,den ligger i garasjen! Allle har jo noe verktøy i båten! Men alle har altid en Haugesundspakning ombord! Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Men alle har altid en Haugesundspakning ombord! Ein ka for no Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 I utenriksfart kalte maskinistene en hermitikkboks opphengt i tau under en lekk flens for Haugesundspakning Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 har heller ikke hatt stort behov for verktøyet når vi har båten i bruk - i så måte at vi har sluppet å skru for og komme hjem etc men alltids litt småting man pusler med (frivillige saker) å ikke ha med værktøy er galskap med tanke på ting som kan skje - for meg er verktøy ombord like viktig som all annen sikkerhets dubeditter Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
jensemann2 Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 har alltid komplett skrallesett, fastnøkkelsett, rørtang, leatherman og multimeter. Det kommer man langt med:) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Verktøy må man ha ombord. Jeg har med "alt", dvs ikke søyleborremaskin og dreiebenk Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Poseidon Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det finnes neppe noen god fasit på et spørsmål av den typen. Det avhenger totalt av båten og folkene som er ombord - på alle mulige måter I min forrige båt hadde jeg et godt utvalg av alminnelig håndverktøy, supplert med slagnøkler i dimensjoner opp til 65mm, noen slegger, en hydraulisk jekk, diverse avtrekkere, noen vinkelslipere og boremaskiner - og ellers noe forfallende som bare hadde havnet ombord ved en tilfeldighet. I den båten jeg har nå er behovet mindre for de helt store dimensjonene etter som der står "en grønnmalt etterligning" istedenfor en ordentlig skipsdiesel. Men utvalget av verktøy er totalt sett minst like stort. I tillegg har jeg selvfølgelig noen dusin filtre, noen hundre liter smøreolje, hylseolje og andre forbruksartikler Men som sagt; det er nok veldig individuelt og en del av de plastikkbåtene som ellers er typiske her på baatplassen.no hadde neppe kommet opp i plan med halvparten av det verktøyet som finnes ombord hos meg Hver til sitt bruk - og ha en strålende båtsommer Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 ....dvs ikke søyleborremaskin og dreiebenk Det har ikke jeg heller, men begge deler står faktisk på listen over aktuelle anskaffelser Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Har hatt bruk for verktøy på tur. Men bare til andre som ikkje har skikkeig vedlikehold. Eg har eit 3/8 pipesett,skiftenøkkel,fire tenger,skrujern, slangeklemmejern, Filter,impeller,litt dieselslange,nitrilgummi til pakninger,div o-ringer,pakning på tube,gjengepasta,rustløser,tape i alle farger,sikringer i alle varianter,fugemasse og håndpumpe,vulkaniseringstape,olje og kjølevæske, viftereim,sortimantsskrin med slangeklemmer og skruer,prøvelampe,kontaktlim, servicesett til toalettet,litt kabel,bits-sett,12V drill som er bygd om til batteriklemmer,greas til hylsa... Og nå har eg rydda ut masse anna.... Blir mykje dill ja.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg har omtrent det samme som deg, Sæbø. Pluss litt til... Bruker ikke noe særlig verktøy når vi er på tur, men det er greit å ha det liggende "i tilfelle". Dessuten er det greit å ha verktøy på plass i båten om jeg skal ned og jobbe litt, det blir færre bomturer da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Har mye av det som er nevnt over, og jeg kommer heller til og handle litt nytt verktøy for bruk hjemme. Det meste er i bruk i båten nå alikevel. Slanger er smart og ha liggende, har en meter med kjølevannslange til motoren. Ingen slanger til motor er lengre enn en meter, så da har jeg slange i tillfelle noe skulle hende. Har også øks ombord, pluss en hel del andre ting når jeg tenker meg om... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Alle slanger er nye hos meg, så reserveslanger er til andre (håper eg) Når øks nevnes, så kom eg på eg har tursag med, og olje til styring/flaps. Lurer på å få ombord drillpumpe og eit par meter slange til den, det trur eg jaggu kunne vert kjekt å ha og ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det meste av slanger er nytt hos meg også, men en meter slange ekstra kan være kjekt og ha, den tar ikke noe plass i forhold til resten av sakene som er kjekt og ha Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Nå vet ikke jeg hva som trengs for dere som kjører store diesel maskiner, men ellers ser det ut som det er få av dere som har med seg lommelykt Et minstekrav til hva man burde ha i en båt som skal brukes,er vell fast eller skiftnøkler samt skruvjærn til å kunne komme til det som er mest nødvendig. Folk som ikke har peil på motorer burde i det minste ha ekstra plugger, pluggnøkkel(hvis bensiner) og reimer til å kunne berge seg ut av en kjedelig situasjon? Driver selv å vurderer hva jeg skal ha i båten ettersom jeg endelig har fått meg båt(prosejkt) som er av den dimensjon at verktøy må være med. Det som er klart skal være med er: Div fastnøkkler samt pipesett og skiftnøkkel. Noen forskjellige skruvjærn i lengder og størelser. Tenger av nødvendige typer. Tape må man ha bestandig. Noen gode lykter Av ekstrautstyr og reservedeler skal jeg ha sikringer, reimer, slanger og slangeklemmer, skrver/bolter/skiver/muttrer i forskjellige størelser. Kniv/øks samt en del ekstra tau må man jo ha i en båt?` Stort sett enig med den over som sa verktøy var like viktig som annet sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tror jeg har alt som heter verktøy i båten.. Noe har jeg både 2 og 3 dobbelt av.. Har sikkert mye unødvendigt og, men liker og være på den sikre siden Ellers har jeg strips, teip, slangeklemmer i alle størelser, pakninger, O-Ringer, Sikringer, lanterne pærer, 5-56, motor/gear olje, grease, battaripolfett, lås olje, start gass, el. koblinger, kabelsko, filter, reim, glødeplugg, kniv og øks Tror jeg skal være sikker.. Har sikker ikke sakt alt jeg har ombord, men det meste jeg kommer på i allefall Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bjarne R Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) -aldri hatt bruk for det. Det er godt gjort og aldri måtte ha bruk for verktøy om bord. Hvilken båt har du? rorbåt festus Redigert 29.Mars.2010 av festus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hei. Takk for gode råd om verktøy og div deler i båt. God påske festus Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 God Påske Jah Han har nok gummi båt med slite sterke årer Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.