Jump to content

Nødvendig verktøy/deler i båt?

Bjarne R

Recommended Posts

Hei.

Syns jeg har for mye vertkøy/deler i båten som ligger i poser,skuffer/skap osv, og dra med meg unødvenidige kilo ekstra uten grunn. :headbang:

Har dere noen tips på hva som er nødvendig verktøy,deler osv i båten. Jeg har selfølgelig impeller,viftereim,filter,slangerklemer osv.

Finnes det noe praktisk/oversiktelig for å oppevare skruer,kabelsko,sikringer osv? Og det samme gjelder verktøysett som tåler å ligge i båten året rundt?

Hilsen festus

Om jeg trenger et verktøy ombord, tar jeg det ikke på land etterpå. Kjøper heller nytt å ha hjemme. Spray verktøyet med crc slik at det ikke ruster, og setter seg fast.

Slik har det blitt;

En egen plass under benken til reserve filter, reimer, impeller etc.

En stor verktøylasse med elektrisk, lyspærer, sikringer, syrefaste skruer, crc, pakningspasta, etc etc.

En middels verktøykasse med verktøy.

Det finnes neppe noen god fasit på et spørsmål av den typen. Det avhenger totalt av båten og folkene som er ombord - på alle mulige måter :giggle:

I min forrige båt hadde jeg et godt utvalg av alminnelig håndverktøy, supplert med slagnøkler i dimensjoner opp til 65mm, noen slegger, en hydraulisk jekk, diverse avtrekkere, noen vinkelslipere og boremaskiner - og ellers noe forfallende som bare hadde havnet ombord ved en tilfeldighet.

I den båten jeg har nå er behovet mindre for de helt store dimensjonene etter som der står "en grønnmalt etterligning" istedenfor en ordentlig skipsdiesel. Men utvalget av verktøy er totalt sett minst like stort. I tillegg har jeg selvfølgelig noen dusin filtre, noen hundre liter smøreolje, hylseolje og andre forbruksartikler :wink:

Men som sagt; det er nok veldig individuelt og en del av de plastikkbåtene som ellers er typiske her på baatplassen.no hadde neppe kommet opp i plan med halvparten av det verktøyet som finnes ombord hos meg :wink:

Hver til sitt bruk - og ha en strålende båtsommer :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har hatt bruk for verktøy på tur. Men bare til andre som ikkje har skikkeig vedlikehold.

Eg har eit 3/8 pipesett,skiftenøkkel,fire tenger,skrujern, slangeklemmejern, Filter,impeller,litt dieselslange,nitrilgummi til pakninger,div o-ringer,pakning på tube,gjengepasta,rustløser,tape i alle farger,sikringer i alle varianter,fugemasse og håndpumpe,vulkaniseringstape,olje og kjølevæske, viftereim,sortimantsskrin med slangeklemmer og skruer,prøvelampe,kontaktlim, servicesett til toalettet,litt kabel,bits-sett,12V drill som er bygd om til batteriklemmer,greas til hylsa...

Og nå har eg rydda ut masse anna.... Blir mykje dill ja....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har omtrent det samme som deg, Sæbø. Pluss litt til...

Bruker ikke noe særlig verktøy når vi er på tur, men det er greit å ha det liggende "i tilfelle". Dessuten er det greit å ha verktøy på plass i båten om jeg skal ned og jobbe litt, det blir færre bomturer da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har mye av det som er nevnt over, og jeg kommer heller til og handle litt nytt verktøy for bruk hjemme.

Det meste er i bruk i båten nå alikevel.

Slanger er smart og ha liggende, har en meter med kjølevannslange til motoren.

Ingen slanger til motor er lengre enn en meter, så da har jeg slange i tillfelle noe skulle hende.

Har også øks ombord, pluss en hel del andre ting når jeg tenker meg om... :tongue:

Nå vet ikke jeg hva som trengs for dere som kjører store diesel maskiner, men ellers ser det ut som det er få av dere som har med seg lommelykt :tongue:

Et minstekrav til hva man burde ha i en båt som skal brukes,er vell fast eller skiftnøkler samt skruvjærn til å kunne komme til det som er mest nødvendig.

Folk som ikke har peil på motorer burde i det minste ha ekstra plugger, pluggnøkkel(hvis bensiner) og reimer til å kunne berge seg ut av en kjedelig situasjon?

Driver selv å vurderer hva jeg skal ha i båten ettersom jeg endelig har fått meg båt(prosejkt) som er av den dimensjon at verktøy må være med. Det som er klart skal være med er:

Div fastnøkkler samt pipesett og skiftnøkkel. Noen forskjellige skruvjærn i lengder og størelser. Tenger av nødvendige typer. Tape må man ha bestandig. Noen gode lykter

Av ekstrautstyr og reservedeler skal jeg ha sikringer, reimer, slanger og slangeklemmer, skrver/bolter/skiver/muttrer i forskjellige størelser.

Kniv/øks samt en del ekstra tau må man jo ha i en båt?`

Stort sett enig med den over som sa verktøy var like viktig som annet sikkerhetsutstyr.

Tror jeg har alt som heter verktøy i båten.. Noe har jeg både 2 og 3 dobbelt av.. Har sikkert mye unødvendigt og, men liker og være på den sikre siden :flag: Ellers har jeg strips, teip, slangeklemmer i alle størelser, pakninger, O-Ringer, Sikringer, lanterne pærer, 5-56, motor/gear olje, grease, battaripolfett, lås olje, start gass, el. koblinger, kabelsko, filter, reim, glødeplugg, kniv og øks :flag: Tror jeg skal være sikker.. Har sikker ikke sakt alt jeg har ombord, men det meste jeg kommer på i allefall :sailing:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...