Jump to content

Båt med vp b20, hva bør jeg se etter..?


dosern

Recommended Posts

Først : Er den saltvannskjølt ??

 

Er ingen ekspert, men har hatt slik motor noen år, så ett par tips kan jeg gi basert på egne erfaringer :

 

Først :  Prøvekjør over tid og ved belastning, og sjekk temperatur. Spesielt dersom gammel sjøvannskjølt kan det være lurt. (Dette hadde dog aldri jeg problemer med).

 

Min lakk alltid litt olje, enten det var her eller der. Sjekk motor rom og motor for olje søl.

 

Jeg hadde problemer med grodd forgasser. Dette merker du ved prøvekjøring, at det ikke fusker ved pådrag etc.

 

Det går en oljedamps slange fra blokk og inn på forgasser. Løsne denne fra forgasser, og sjekk om det kommer mye damp når motoren sviver. Mye damp der er ikke bra. Husker ikke helt HVA dette indikerte som var slitt (Veivhus/ventiler/ eller hva), men NOE var det, så sjekk det.

 

Ellers er min erfaring at dette er en motor som er VELDIG lett å finne BILLIGE deler til, og som er enkel og oversiktelig. Jeg hadde en del trøbbel med min i starten, men de siste to årene var det fryd og gammen.

 

Regn med minst 20-30 liter i timen i drivstoff. :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Støtter det som tidlgier er foreslått med å ta av slangen for oljedamp. Kommer det mye damp ut er det dårlig tetning i sylinderne. D.v.s. enten er stempelringene brent fast eller de er slitt, eller sylindrene er slitt skjevt. Kompresjonstest vil avdekke det samme og eventuelt om det er stor forksjelll mellom sylinderne.

 

Denne motoren er vel sjøvannskjølt, så en sjekk på motoroljen at det ikke er vann i er vel greit.

 

Du kan jo også spørre om det er lenge siden det ble skiftet eksosmanifoil. En ny koster noen tusen og de må skiftes med jevne mellomrom (hver 5.  til 7.år - avhengig av bruk er vel ikke utypisk). OM det er lenge siden sists, kan dette være grunn til å presse ned prisen.

 

Ellers bør jo startmotor slå greit inn.

 

Vedr. drev type så hadde Eurofirtid tildigere skisse av de forskjellige typene liggen på sin hjemmeside. På en B20 står det antagelig 270, 250  eller eldre drev. Spør om det er lenge siden det har vært inne til sjekk.

Link to post

På en B20 (130Hk) jeg hadde satt det et VP280 drev. Drevet var merket med et stort skillt øverst foran på "stammen". Det samme har jeg sett på 270 drevene også.

Ble anbefalt å kjøre motoren på blyholdig bensin.

 

På  min motor var kjølekanalene tette (gikk greit å løse opp med systemrens), eksosmanifoilen og dynamoen ble byttet. Oljekjøer var så tett og dårlig at den ble byttet også.

 

Eurofritid har en meget bra bok på denne motoren med beskrivelse av forskjellige drev. Boken er på "Nynorsk" med bilder i s/h.

 

Bortsett fra noe fastrustede skruer og bolter som var vannskelige var motoren enkel å skru på, så det meste klarte jeg å gjøre selv.

Link to post

Hei

Har fått tak i instruksjonsbok for B20 m/ div drev fra Majali.

Vet han har lagt opp en internettside og det var en link der til instruksjonsbok for nettopp denne motoren.

Ellers kan jeg bare støtte opp om det som er nevnt tidligere:

Sjekk:

- eksos gjennom slange fra motorblokk til forgasser / forgassere. Kjøpte en motor m / defekte tetninger og olje/eksosdamp stod ut med kraftig trykk ved 1500 omdreininger.

- om oljen er grå, tyder på vann i oljen. Veldig lett å se i oljepåfyllingslokket om det er gråkremet olje der (selvfølgelig også på peilepinnen) Pakninger og tetninger er lette å skifte men toppen bør planslipes.

- hvis sjøvannskjølt så kan det være tette kanaler i oljekjøleren eller enda verre at det også kan irre hull i disse. Ny kjøler koster ca. 4000,-

- motortemperatur ikke overstiger 60 grader(sjøvannskjølt).

- turtallet er stort sett sperret på ca 4300 omdreininger. Dette ligger i rotoren i fordeleren.

- motoren bruker en del bensin. Min båt på ca 2 tonn halvplaner bruker ca 17 liter i timen ved 2500 omdrininger

- hør etter bankelyder i motoren. Ventiler er veldig eknle å justere.

- eksosmanifoil kan gå tett og resulatet er gjennomslag av kjølevann inn i eksos og du mister kjølevann til motoren som igjen gir høyere varme på temp giver. Tror at det kan sveises innvendig her for dette er grovt jern...

Verkstedsbok til motoren kan du kjøpe fra Biltema, pass bare på at det er den som går for Volvo 140 serien. Har lett på uhyggelig mange sider på internett selv etter verkstedsbok til motoren men uten hell (merkelig nok).

Volvo B20 er også en utrolig takknemlig motor å skru på selv.

Har nettoppp vært gjennom en operasjon av min egen og jeg er vel ikke av den mest motorkyndige typen. Kan uansett konstatere at sjøvannet ikke har hatt noen nevneverdig skade innvendig i min motor. Dette er bekreftet av verksted som driver overhaling på alle slags gamle motorer. Min er trykktestet og sjekket over i alle kriker og kroker....

 

Vit at B20 ble laget helt frem til midten av 70 tallet men det finnes mange som leverer deler til denne motoren i dag også. Priser på deler vil du aldri bli skremt av her.

Det fines som meg bekjent to typer B20 i dag, den ene har en forgasser og er en 115 hk motor mens det også finnes en med to forgassere på 130 hk. Motoren er mye brukt i båt men med egen kam for marint bruk pga varme og påkjenninger

Hvis du kompresjonstester motoren er resultater på trykk over 10 kg pr sylinder godt akseptable på motoren. Alt under kan tyde på slitasje i både ventilspill og stempelringer.

Hva slags båt sitter denne motoren i?

Link to post

Støtter det som tidlgier er foreslått med å ta av slangen for oljedamp. Kommer det mye damp ut er det dårlig tetning i sylinderne. D.v.s. enten er stempelringene brent fast eller de er slitt, eller sylindrene er slitt skjevt......................

"Mye damp" tolkes sikkert veldig forskjellig.  Hva legger du i "mye" ?

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

"Mye damp" tolkes sikkert veldig forskjellig.  Hva legger du i "mye" ?

 

evenR4u

Jeg fant to måter å definere mye på i denne sammenheng.

 

1) At du når motoren går på tomgang får betydelig forkjell i gangen om du leder oljedampen til innsuget kontra tar den over bord. I mitt tilfelle begynte motoren å gå særdeles ujevnt på tomgang med oljedamp og kunne ikke gå i lengre tid med tomgang under 1200 rpm (som er minst 300 rpm for høyt).

 

2) At du etter kort tids gang kan se oljedråper om du blåser oljedampen på en flate/papir e.l. Eller forøvrig som i mitt tilfelle, du ser olje dråper henge  på utsiden av båten der du leder oljedampen ut...

Link to post

Støtter meg til definisjonen av Frode_B:

Mye pr definisjon er når dampen kommer tydelig opp og du kjenner at det "blåser" skikkelig ut av slangen. Lukten var også betydelig med blanding av både olje og eksos. Du kan også se fargen på dampen.

Jeg fikk også dette symptomet ut fra påfyllingshullet for olje i toppdekselet. Dette er også et sikkert tegn på at ventilspillet ikke er i orden / utett. Har du brukt blyfri bensin så skrekk og gru for ventilseter og tetninger....

Jeg bruker i dag den dyreste bensinen og hvis jeg må fylle blyfri så er det mulig å få kjøpt tilsetning for smøring til ventilene.

Min motor som er tett og i orden vil du føle en antydning av damp som kommer ut fra slangen men den er ikke synlig på farge.

Link to post

Hei !

 

Mye fornuftig om B-20 i denne tråden. Jeg har selv en 115 hk variant med en forgasser og gear for montering på propellaksel. Min båt veier ca 4 tonn. Jeg kjører med litt stor propell og klarer da ikke å oppnå maks turtall, men har til gjengjeld behaglig turtall og lydnivå på marsjfart som passer min båt. 2400 omdr gir ca 7 knop. Forbruk ca 8 liter pr time. Min er sjøvannskjølt og etter mer enn 30 år er det fortsatt mye gods igjen. Eksosmanifold, lagere og pakninger er byttet og jeg har tatt en sjau med systemrens for å rense kjølesystemet. Det "tetteste" stedet viste seg å værre oljekjøleren hvos det satt mye sjøgress etc. Nå har jeg montert sjøvannsfilter - det bør man gjøre.

Videre så bør man sjekke om motoren har den originale B-20 marine blokka. Mange har skiftet blokk (pga rust og temperatur probl) til en blokk fra en bil motor. Forskjellen på bil og marine B-20 er kamaksling, ventiler og frostplugger. Sjekk at de riktige tingene er på plass dersom det er byttet til "bil-blokk".

 

Norpart på Lørenskog er min favoritt leverandør av deler til denne motoren. Vær "kritisk" til hva du bruker av deler fra Biltema. De har mye som kan brukes, til svært gode priser, men vurder hvor kritisk den enkelte del derfra er før du benytter den i båtmotoren din.  

 

Jeg kjøper gjerne båt med B-20 igjen dersom det skulle være aktuelt.

 

Lykke til!

 

Mvh Lars

Link to post

Min favoritt på B-20 verksteder/deleforhandler var Iglebekk motor i Kr.sand.

 

Litt travel, med derav sen reaksjon av og til, men billig, flink, og hjelpsom.

 

Tlf 38097830.

 

Hadde ikke heller bekymret meg mye for å skaffe meg B20 motor igjen, dersom jeg først skulle ha Bensin, men etter overgangen i Juni til Diesel, har jeg snart kjørt for 300,- som tilsvarte en liten badetur med gammel skuta m/B-20'en.  :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

" Forskjellen på bil og marine B-20 er kamaksling, ventiler og frostplugger. Sjekk at de riktige tingene er på plass dersom det er byttet til "bil-blokk"."

 

.... i tilegg til:

Modifisert kjølerør i toppen (viktig pga varmgang i sylinder nr.4 )

kamakseldrev i stål istedenfor bakelitt (viktig pga belastning av vannpumpe)

større bunnpanne (på noen modeller, BB modeller)

 

+ perferiutstyr til marine som registerdeksel, fordeler uten sentrifugalregulator , dynamo, osv.....

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...