Windy37GM Startet 28.Mars.2010 Del på Facebook Startet 28.Mars.2010 (redigert) Heisann Jeg skal bytte fra kjetting til tau på båten vår. Jeg har nå kjetting med en 12,5 Kg brucekopi, som har funket greit. Hvor tung dregg bør jeg kjøpe når jeg går over til tau? Jeg ønsker i utgangspunktet en brucekopi pga erfaringer fra tidligere båter hvor det har vært uovertruffent mhp feste. Båten er 34 fysiske fot (10,2 meter) og veier 5800Kg mvh bavaria32sport Redigert 28.Mars.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 12,5 kg holder fortsatt greit det! Men hvorfor bytter du? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lett match Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Jeg ville beholdt ankeret på 12,5 kg, men benyttet en dømann på 4- 8 kg. Har en 35 fots seilbåt på 6.500 kg og hadde 15 kg brucekopi samt 8 kg paraplydregg som dømann. Det er vel viktigere at ankeret får feste enn at det veier 5 kg ekstra, (vekten av dømannen) og det er det jeg mener at dømannen hjelper til med. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 12,5 kg holder fortsatt greit det! Men hvorfor bytter du? Kjettingvinsjen må kjøre kjettingen ut, dvs ikke frittfall. har også hatt frittfallsvinsj, og synes det bråker noe ille. Derfor tau (som jeg også har hatt) som er fritt fall, stille og fint. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Jeg ville beholdt ankeret på 12,5 kg, men benyttet en dømann på 4- 8 kg. Daumann er litt krøkkete å få montert :-) Mulig jeg går for 20KG og dobbbeltsjekke blytauet.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lett match Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Daumann er litt krøkkete å få montert :-) Jeg brukte en karabinkrok som var bundet til Daumannen med et 20 m langt tau. Etter at ankeret var sluppet ( ca 3 ggr. dybden) satte jeg karabinkroken på anker tauet og slapp ut ca 1/2 lengden av ankertauet. Bakket så ankeret "på plass" 10 m dypt - 30 meter anker tau - 15 m tau til daumann. Når jeg skulle dra trakk jeg først opp daumannen tok den av ankertauet og tok så opp ankeret. Men dette var før jeg satte inn en elektrisk ankervinsj, har nå kjetting og 15 kg bruce kopi. Agrer ikke på dette valget. Men det er først og fremst i forbindelse med overnatting at man ønsker å vite at man ligger trygt. Poenget med kjettingen er å få litt fjæring samt ha riktigere vinkel fra ankeret til båten. Uten daumann eller kjetting (les vekt på ankerlinen) har ankeret lettere for å dra seg ut av bunnen. (mener jeg) Litt mer om dette her: http://www.seakin.com/gilana/sy_for_sale/anchors.htm Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Fatter ikke at du vil bytte dette (selv om det er et fritt land og du kan gjøre som du vil...) Lyden av kjetting som går ut/inn er jo lyden av sommer! Plager ikke meg iallefall og vi har 50m kjetting på vår Baltic. Fordel med kjetting er jo fantastisk god dankvirkning og så er det vedlikeholdsfritt! Lykke til uansett! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Min daumann er nok bare 3-4 kg, men det holder faktisk fint til å holde båten ut fra svaberget når jeg ligger med baugen inn til land! Veldig praktisk, med litt slakk på ankelinen lar båten seg trekke helt inn til landmen ligger ellers 30-40 cm fra på grunn av daumannen. Selv med en såpass liten daumann holder båten (3,6 tonn) seg greit klar av land selv om det skulle komme litt hekkbølger. Jeg har forresten ikke winch, og har derfor valgt en 7,5kg Brucekopi til min båt. Men det har holdt fint til nå, sitter som støpt hver gang! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 (redigert) Feio tråd. Redigert 30.Mars.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Windy37GM Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 (redigert) Fatter ikke at du vil bytte dette (selv om det er et fritt land og du kan gjøre som du vil...)Lyden av kjetting som går ut/inn er jo lyden av sommer! Plager ikke meg iallefall og vi har 50m kjetting på vår Baltic. Fordel med kjetting er jo fantastisk god dankvirkning og så er det vedlikeholdsfritt! Lykke til uansett! Er ikke god i hue, rett og slett :-) Har jeg fått noe på hjernen, så må det gjennomføres.. Gammel krigsskade elns. Lykke til uansett! Takk ! :-) mvh Bavaria32sport Dreggeksentriker, dog mulighet for at jeg begynner å bruke daumann! Redigert 30.Mars.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Åsabu Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Har god erfaring med 10 kg bruce kopi(biltema) og en gammel gravemaskin tann som daumann. den veier vell ca 5-8 kg. Båt ca 2500 kg. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 På 5800 kg tror jeg at jeg ville økt til 15 kg eller 20 kg anker. Ikke fordi det er nødvendig etter tabellene, men fordi jeg ville sovet bedre. På den forrige båten (4000 kg) hadde jeg 15 kg akter. Hadde aldri problemer med det selvom det iflg tabellen var litt i overkant På nåværende båt (9-10 000 kg) byttet jeg ut 15 kg akter med en 20 kg i fjor. Sover bedre av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.