Sebaldus Startet 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2010 Ny trykkspyler skal kjøpes inn. Der jeg har båten på land er det dårlig med ferskvann om dagen. Har derfor utrustet meg med en 1000l tank på tilhenger som jeg skal ha med meg vann i. Vil da være sikker på at trykkspyleren jeg kjøper kan hente vann fra denne. Er kran i bunnen av tanken så blir noe trykk på det men ikke nok til at min gamle Karcher sviver i gang. Ønsker meg primært en spyler med slangetrommel. Forstår det sånn at alle Karcher i dag er selvsugende, men disse blir veldig dyre med trommel. Nilfisk-Alto har noen som ser ok ut til rundt 3000. På hjemmesiden virker det som om disse er selvsugende da det selges egen sugeslange med filter som ekstrautstyr. Dog er jeg skeptisk da betjeningen i to butikke mente dette ikke ville gå.... Noen som har gode tips og event forslag til sjapper i Kristiansand med litt utvalg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Er ikke alle trykkspylere selvsugende da? Trodde det jeg. Jeg hadde for en del år siden problemer med liten vannmengde inn til huset, og de spylerene jeg brukte hadde i alle fall ingen problemer med å suge hageslangen flat... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Trudde det eg og.... dog ikkje alle har kapasitet til å løfte ut av en brønn feks. Men med fat slik du skriver... Rart ikkje den du har fikser det. menmen Har ikkje biltema noko? 30 dager retur der vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomeriks Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Det som er viktig må være at den klarer å tilføre spyleren nok vann (8-10liter pr min). Vannet må selv renne inn i spyleren, hvis ikke får du trøbbel. Fra ett 1000 liters fat, er jeg helt sikker på at det ikke blir noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Du kan evt sette en liten impellerpumpe på drillen, hvis du har problem med å suge. Impellerpumpe fås kjøpt for en billig penge på bl.a biltema Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Takk for tips så langt. Er lysten på en spyler av en viss kvalitet denne gangen. Noen som har erfaring med disse modellene fra Nilfisk-Alto som selges ganske mange steder? Tenker vel særlig på en sak med 140 bar og slangetrommel til ca 3000. Veldig få sjapper som har Karcher lokalt her og finner lite priser på nett. Virker dog som jeg må opp i 5-6000 for å få en med slangetrommel. I så fall er det for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg har den spyleren fra Nilfisk-Alto på 140 bar med slangetrommel. Den fungerer utrolig bra, eneste er slangetrommelen som det er litt vel mye friksjon på, slik at den er tung å sveive inn. Men som spyler fungerer den helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Er noen år siden , men dette er hva jeg husker: Har du en vasker med flow bryter som stopper vaskeren når du slutter å bruke vann går det ikke. Da får du aldri startet den igjen. Flow bryter er montert uttv på manifoilen ut i fra pumpa og kjenner på bevegelsen i vannet. Har du derimot vasker med normal start og stopp, arm som kommer ut i fra omløpsventilen og trykker på en elektrisk bryter vil det gå bra. Dem fleste merkene har dette systemet. Lett måte å se forskjellen: Når du slipper opp håndtaket på spylelansen vil sistnevnte system føre til at det står fullt trykk i slangen men du ikke bruker vann , mens først nevnte gjør så spylerslangen blir trykkløs. Bruk 1000 liters tanken din, grov slange som mulig og ta hevert over kanten og plugg slangen i vaskeren.. dette går som dritt. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Jeg har den spyleren fra Nilfisk-Alto på 140 bar med slangetrommel. Den fungerer utrolig bra, eneste er slangetrommelen som det er litt vel mye friksjon på, slik at den er tung å sveive inn. Men som spyler fungerer den helt utmerket. Jeg har samme vaskeren og det er irriterende tungt å rulle inn slangen. Jeg ville ha kjøpt KEW's tilsvarende modell med slangerullen åpen på toppen av vaskeren. Den har egen tank for såpe. Tror det er enklere å rulle slangen inn på den. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arnearmoa Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg tror det er den samme Nilfisk-Alto 140 bar jeg har, med trommelen innenfor håndtåket på toppen. Jeg syns det største problemet er at den tipper hvis jeg prøver å dra ut mer slange. Det trenger ikke å være bare friksjonen sin skyld. Slangen er nokså stiv, og spyleren har liten grunnflate ifht. hvor høyt trommelen sitter. Jeg savner også svivel på slangen ved innløpet til pistolen. Den spyler bra, men jeg tror neppe den er særlig selvsugende. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg har samme vaskeren og det er irriterende tungt å rulle inn slangen. Jeg ville ha kjøpt KEW's tilsvarende modell med slangerullen åpen på toppen av vaskeren. Den har egen tank for såpe. Tror det er enklere å rulle slangen inn på den. På min sitter slangerullen på toppen, åpent. Trodde først det var at jeg hadde satt det sammen feil, men det var det ikke. Litt skuffet, da jeg håpet å dra den inn og ut på rullen når jeg jobbet med den. Men: Det er en kjempefordel å rulle inn slangen når man er ferdig med å bruke den i forhold til at slangen henger og slenger.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 På min sitter slangerullen på toppen, åpent. Trodde først det var at jeg hadde satt det sammen feil, men det var det ikke. Litt skuffet, da jeg håpet å dra den inn og ut på rullen når jeg jobbet med den. Men: Det er en kjempefordel å rulle inn slangen når man er ferdig med å bruke den i forhold til at slangen henger og slenger.. Jeg trodde du hadde min type, men på min sitter slangerullen i bunn med "lukket" løsning. Bortsett fra å få inn slangen er den meget effektiv, og det setter jeg stor pris på. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sebaldus Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Da er Nilfisk Alto 130 bar kjøpt inn og testet. Fungerer fint med kobling til tank og ser bra ut ellers også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Noen som har erfaring med disse modellene fra Nilfisk-Alto som selges ganske mange steder? Jeg har en sånn Alto sak. Husker ikke modellbetegnelse. Den fungerer fint, men har en særegenhet som har irritert meg en del: Hver gang jeg skal bruke den, står pumpa fast! Den pleier alltid å løsne ved hjelp av noen slag eller dunk i maskinen, men dette tyder vel på at det er brukt deler i pumpen som korroderer? Jeg har hatt den i 6-7 år nå, så det ser ikke ut til at det er så veldig alvorlig siden jeg alltifd får den i gang til slutt. Men noe rart er det inni der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.