Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Ok Nei, jeg vet ikke, Men jeg spurte kapteinen om ett kartprogram, så sa han jeg kunne få det vi har ombord Men vist ikke dette er lovligt, og i det heletatt ikke kan brukes, er det bare for meg og slette det, og få det ut av verden Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gunga Din Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Men noen som vet om noen helt enkle kartprogram til en billig penge??? http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Elektroni...l-Bergen-NV-N02 Digitale kart + enkelt nav.program = 980 kr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
McEwan Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Ok Nei, jeg vet ikke, Men jeg spurte kapteinen om ett kartprogram, så sa han jeg kunne få det vi har ombord Men vist ikke dette er lovligt, og i det heletatt ikke kan brukes, er det bare for meg og slette det, og få det ut av verden Når jeg kjøpte MaxSea fikk jeg beskjed om at det fulgte med to lisenser eller nøkler. Dette var for å kunne bruke programmet på en maskin i båten og en hjemme. Jeg syntes dette var litt rart, all den tid jeg da kunne få med meg en kompis til å betale halvparten siden jeg har en bærbar jeg tar med meg. Trenger jo ikke to nøkler da. Fikk til svar at det ikke var det som var meningen, men at det ikke var noe som var til hinder for dette. Vet ikke om det er slik enda, men du kunne jo spurt om å få den ene lisensen da? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Se her jah.. Kansje det er dette Kapteinen har ment då.. Han snakket om 2 nøkkler, jeg trodde han mente at JEG trengte 2 nøkkler, men då mente han sikker at jeg skulle få ene nøkkelen.. Jeg fikk en lang kode/nøkkel, og han sa, her er 1 av 2 nøkkler, så det var sikkert det han mente Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
JanS/EIR Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Hei Sjømann 22! Den GPS'n fra Clas Ohlson er meget bra, har gått rundt mer enn halve Norge med en sånn. Festet den utvendig på styrehustaket, satelittsignalene kan ha trøbbel med noen typer tak---- Lykke til! mvh JanS/EIR Redigert 29.Mars.2010 av JanS/EIR (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Keiko123 Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Har brukt open CPN. Er kommet i ny versjon nå. Det er gratis og helt lovlig å bruke. Har kjørt det med cm93 kartene på den bærbare når vi er i fiske og det er veldig stabilt og enkelt i bruk. Du må jo kjøpe kartene da. støtter grib filer og ais. Kjørte det med en gps med usb kjøpt på clas olson. http://sourceforge.net/projects/opencpn/ Kart over usa kan vist lastes ned gratis og lovlig herfra http://www.nauticalcharts.noaa.gov/mcd/enc/index.htm Masse info om cpn her http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hei Sjømann 22!Den GPS'n fra Clas Ohlson er meget bra, har gått rundt mer enn halve Norge med en sånn. Festet den utvendig på styrehustaket, satelittsignalene kan ha trøbbel med noen typer tak---- Lykke til! mvh JanS/EIR Hvor lang er ledningen på denne Gps'n??? Jeg har kunn 1 antenne, og den er ikke i bruk. Den er til radioen, men jeg hører ikke på radio, bare på Cd-Spiller.. Men jeg kommer med tiden til og kjøpe en WHF.. Hvordan bli signalene då? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hei Sjømann 22!Den GPS'n fra Clas Ohlson er meget bra, har gått rundt mer enn halve Norge med en sånn. Festet den utvendig på styrehustaket, satelittsignalene kan ha trøbbel med noen typer tak---- Lykke til! mvh JanS/EIR Hvor lang er ledningen på denne Gps'n??? Jeg har kunn 1 antenne, og den er ikke i bruk. Den er til radioen, men jeg hører ikke på radio, bare på Cd-Spiller.. Men jeg kommer med tiden til og kjøpe en WHF.. Hvordan bli signalene då? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 1 knapp meter. funker fint inne i båten. Skjønner ikkje ka du spør om mht den antennegreia og ka radioantenna har med vhf'n å gjer Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Er det versjon 10 eller 12 du har? Versjon 10 går ikke på Vista, kun XP. borghans Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 hmm eg har v10.xx og den går på vista og 7 Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Hm, jeg mener å ha prøvd v 10... på Vista Home, fant da ut at jeg måtte opp på ver 12....., men så manglet jeg CM93 ed 3, så da ga jeg opp dette og brukte XP. Mon tro hva jeg gjorde feil? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 1 knapp meter. funker fint inne i båten. Skjønner ikkje ka du spør om mht den antennegreia og ka radioantenna har med vhf'n å gjer Jeg bare lurte på om whf antennen forstyrrer gps antennen Men må jeg ha denne fra Clas Ohlson på utsiden av båten ? eller får den signaler selvom den er inne? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
borghans Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Har hatt den liggende inne på "dasjbordet", den får signal gjennom rutene. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Hvor lang er ledningen på denne Gps'n??? Jeg har kunn 1 antenne, og den er ikke i bruk. Den er til radioen, men jeg hører ikke på radio, bare på Cd-Spiller.. Men jeg kommer med tiden til og kjøpe en WHF.. Hvordan bli signalene då? Om du trenger litt lang ledning, så er kanskje blåtann GPS enhet noe å satse på. Men da krever PC`n også blåtann mottaker, innebygd eller dongel. Kjøpte selv en Qstarz 818X MTK2 Litt dyrere en den fra Chlas Ohlson. Men da får en noe av det bedre som er med 5Hz. Og en kan lett ta den med til bilen å bruke den opp mot GPS program på telefonen. Eller andre ting som f.eks. Racechrono.com, for de som tar bilen med litt på bane innimellom. Trenger en kun en i båten koster en ok blåtann GPS på 1hz på Ebay sikkert mindre en den fra C.O. Redigert 30.Mars.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Har sendt deg en IM Takk skal du ha Takk for svar alle sammen Jeg har ruter i lugar rett vedsiden av kartbordet, og har selvfølgelig vindu i cocpit der pc'en skal stå mens båten føres Redigert 30.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.