Jump to content

Hanse 320 Smartline vs Bavaria 32

Mosk

Recommended Posts

Hvilken liker du selv best? Hvorfor er Hanse'n til salgs etter kun 1 år? Begge verftene produserer gode båter, men det har vært litt problemer med å få garanti på feil hos Hanse pga. en konkurs hos den norske importøren. Den nye Bavaria 32 måtte jeg se i virkeligheten for å like, men da skiftet jeg helt mening, og syntes det var en fin båt. Hvilke løsninger passer best for deg, har du sett begge i virkeligheten? Det er gjerne slik at en selv vet best, spesielt når det gjelder hva man liker.

Den forrige importøren gikk ikke konkurs. Nelson Marine er fortsatt Hanse forhandler, men importen ble overtatt av Fjordboats som er heleid av Hanse. De ønsket å ha kontroll på importen selv.

Denne Hanse 320 smartline er den eneste jeg finner i Norge. Dette er importørens demobåt. Kanskje ikke så rart at men ønsker å selge den. Denne ligger i utlandet ser det ut som,(annonsenn er fra september i fjor).

Det er litt forskjel på Hanse 320 og Hanse 320 smartline. Tror smartline produseres uten isolert skrog, og har en del mere utstyr enn en std. 320. Derfor blir prisen noe lavere en standardmodell.

Personlig så liker jeg 320 best, men stanger i taket på begge så jeg må nok ha noe større.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Nelson Marine er da vitterlig konkurs!! Dette har jeg brev på fra Asker og Bærum tingrett...

Fjord Boats, som er eid av Hanse, er nå den nye forhandleren.

Jeg har en 320 og bor i Stavanger. Ta kontakt på IM, så skal vi ordne med visning...

Edit:

Det er riktig at Fjord Boats overtok "agenturet" for Hanse/Moody lenge før Nelson Marine gikk konkurs, og at Fjord Boats utførte reparasjoner/garantiutbedringer på båter solgt av Nelson Marine også i 2009 - før de faktisk var slått konkurs.

Mye tyder derfor på at dette har vært en mer eller mindre styrt avvikling fra verftets side...

Jeg legger imidlertid ikke skjul på at jeg synes det er flott at denne type useriøse aktører blir ryddet av banen... :yesnod:

Bakdelen er imidlertid støy og problemer rundt merkenavnet Hanse, samt et par utfordringer for oss som allerede har kjøpt båt fra Nelson Marine.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Er det ekstrautstyr som koster tillegg?

Var det ikke slik at man på smartline måtte ta båtene slik de var uten mulighet for endringer?

Har du kjøpt vanlig 320 eller 320 smartline?

Denne nedfellbare badeplattformen var noen av det valgbare ekstrautstyret som kostet penger når jeg kjøpte i 2008 - før "Smartline" kom på markedet.

Derfor kjenner dessverre heller ikke så godt til disse "Smartline"; men det jeg har fått med meg er vel at disse er "forhåndsspesifiserte" - og må kjøpes slik de står og er.

Det er nok for å få en enklere og mer strømlinjeformet produksjon - for å kunne forsvare den relativt lave prisen?

Videre er det også gjort en rekke forenklinger som bl.a. fjerning av skrogvinduer, annen type innredning, ikke lengre sandwich laminat i skroget, ikke lengre Simrad elektronikk etc - såvidt jeg har forstått.

Dessuten har vel Hanse gått over til Seldén rigg, og ikke Sparcraft som på mitt eksemplar? (Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?)

Dessuten har vel Hanse gått over til Seldén rigg, og ikke Sparcraft som på mitt eksemplar? (Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?)

Har forstått det slik at 320 og 350 fortsatt leveres med Sparcarft rigg...

Med badeplattformem blir hekken lukket?

Hva koster det ekstra?

Hekken blir helt lukket, ulempen er at det blir litt liten plass bak rattet, men der står en da ikke så ofte når en seiler og for motor går det stort sett i autopilot. Den var ikke billig syns jeg, mener det ble 8000 NOK... Men veldig grei å ha for oss med barn, uten barn ville jeg droppet det. En av de tingene som går ann å sette på etter hvis du savner det... Her er to bilder fra 350en... (likt som på 320en). Som du ser på det ene så er dette en rimeligere løsning som den engelske importøren bruker, ikke så dumt faktisk... Du får tett hekk, men har fortsatt danseplass bak rattet, ingen sitteplass og heller ikke mulig å ligge strekk ut bak, men det er sjelden jeg hverken sitter der eller ligger strekk ut bak der...

20091225_092117_badeplattform_1.jpg

20091223_231938_pc230296.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...