Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

finnmarken skrev 13 minutes ago:

DA fikk jeg bytta impelleren i går (6LY2M-STE). Det tok sin tid. Det hadde overhode ikke vært vanskelig dersom den hadde ligget greit til, men denne ligger jo slik til at jeg ikke kan se den uten speil. Det var greit å få den ut med utdragerverktøyet, men det var verre å få den inn igjen. Jeg brukte først glyserin, men det var vanskelig. Til slutt var det frem med Zalo-flaska. Det gjorde susen. Så var det å få på lokket igjen. Det var også trøblete fordi det var så vanskelig å se. Lokket er jo festet med 6 skruer, men man må treffe riktig hull på første skruen for at man skal treffe alle seks.

Men dette var første gang på denne motoren. Det vil jo gå lettere neste gang. Hvor mange år kan man kjøre med slik impeller?

Det er flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. På 4LHA skal den skiftes på 1000 timer eller inspiseres hvert fjerde år. Men når man alt har den oppe etter fire år, så er det like godt å bare skifte den. 

Kjellg

Kjellg

finnmarken skrev 13 minutes ago:

DA fikk jeg bytta impelleren i går (6LY2M-STE). Det tok sin tid. Det hadde overhode ikke vært vanskelig dersom den hadde ligget greit til, men denne ligger jo slik til at jeg ikke kan se den uten speil. Det var greit å få den ut med utdragerverktøyet, men det var verre å få den inn igjen. Jeg brukte først glyserin, men det var vanskelig. Til slutt var det frem med Zalo-flaska. Det gjorde susen. Så var det å få på lokket igjen. Det var også trøblete fordi det var så vanskelig å se. Lokket er jo festet med 6 skruer, men man må treffe riktig hull på første skruen for at man skal treffe alle seks.

Men dette var første gang på denne motoren. Det vil jo gå lettere neste gang. Hvor mange år kan man kjøre med slik impeller?

Det er flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. På 4LHA skal den skiftes på 1000 timer eller inspiseres hvert fjerde år

Kjellg

Kjellg

finnmarken skrev 9 minutes ago:

Det er flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. 

Kjellg

Kjellg

finnmarken skrev 7 minutes ago:

Flere av yanmar motorene som har kronglete plassering av vannpumpe/impeller. På min motor, 4LHA er det mye raskere å ta ut hele vannpumpa og skifte den på benken. Er bare 2 slangeklemmer og 4 muttere/bolter. Er gjort på 1 time om det da ikke er første gang. 

• Create New...