Jump to content

nok en tråd om plottervalg...8-12" og bredbåndsradar


Framtia

Recommended Posts

Det er vel to ting som betyr noe, det ene hvor ofte GPSen henter ny posisjon, og det andre hvor rask elektronikken tegner kartet. Jeg ble mildt sagt imponert over den nye E-serien i dag når det gjelder tegning av kart. Man kan bare peke og flytte kartet, og zoome sømløst (raskt). Problemet med at kartet ikke ble tegnet med detaljer hvis målestokken, slik det var før, var over 6NM var også borte.

 

Men det beste hadde vært hvis noen som har prøvd den under seilas kunne komme med innspill her.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg har begynt å leke med tanken på bredbåndsradar ettersom jeg ligger an til å få litt ledig plass i forkant av styrehuset.

 

I den anledning har jeg søkt litt på nettet, bl.a her på baatplassen.no for å finne brukererfaringer. Da fant jeg bl.a. en tråd med dette innlegget som det kunne være greit å få utdypet:

 

Hvorfor bredbåndsradar ?

 

- Strømforbruket er det samme. ( Det er skjermer som bruker strøm og ikke antenner )

Kan du utdype litt nærmere og underbygge med noen tall hva du mener?

- Strålingsfare er bare bullshit

En ganske frisk påstand, som spriker betydelige i forhold til den alminnelige oppfatning, men jeg regner med at du har kilder som du kan vise til?

- Nærfelts detaljer er testet av panbo.com , og Furuno vant !!

Klinger som en interessant test. Har du en referanse?
- Furuno er overlegen alt annet i funksjonalitet !

Det vil vel være en rimelig subjektiv oppfatning....

- Racon beacons vil ikke aktiveres av en bredbåndsradar

Nei, dessverre.

 

Jeg er selvfølgelig også meget interessert i andre brukererfaringer med bredbåndradar!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert endel radarer og kartplottere fra både raymarine, lowrance, northstar og Garmin. Når ting skal byttes ut i min neste båt, blir det nok helt sikkert garmin med mindre det skjer noe voldsomt hos konkuretene før jeg rekker å kjøpe ny båt. Jeg synes kargjengivelsene her, og radarbiten var veldig bra, og kan ikke si at jeg har blitt så imponert over raymarine heller. Nå er det 4 måneder siden sist jeg gjorde en slik installasjon og utviklingen går kjapt. Jeg har ikke montert noe fra Furuno heller, så dette skal jeg ikke uttale meg noe om, men northstar har jeg i hvertfall slått helt fra meg etter å ha montet en drøss M84 i endel båter i fjor sommer! Mulig det har skjedd noen forbedringer siden da, men på daværende tidspunkt var det i hvertfall enkelt å utelukke for bruk i egen båt, dessuten husker jeg at vi hadde forholdsvis mye reklamasjoner på northstar når jeg jobbet hos en båtimportør. Når det er sagt så er det nok veldig subjektivt hva folk mener om de forskjellige plotterne. Jeg synes forøvrig også at "fornorskingen" av enkelske begrep er irriterende på flere av de nye plotterne, men det kan jeg leve med. La f.eks. merke til at på den siste lowranceplotteren jeg monterte i høst heter det bl.a. FOG istedetfor SOG, COG ble velt kalt for KOG og greier :giggle: og på radarfronten var det også mange morsomme forkortelser jeg aldri har hørt om før(der var det ikke akkurat noe CPA for å så det sånn). Husker ikke hvilken radar dette var, men synes disse norske forkortelsene var ganske teite :giggle: Kjøp så stor skjerm du har plass og råd til er i hvertfall et godt råd uansett hva du velger. Sist jeg undersøkte litt på radarfronten ble jeg forøvrig informert om at raymarine sin "digitale" radar også var et begrep med modifikasjoner. Antenne er riktignok digital, men signalene blir forandret til analoge allerede før de ble sendt ut av kakeboksen og inn i displayene. Grunnen til dette var visst at skjermene til raymarine ikke var kompatible med digitale radarsignaler. Jeg vet ikke om dette er endret nå, men det var i hvertfall det jeg ble fortalt i sommer når jeg skulle gjøre en installasjon i en båt. Jeg la også merke til at radarkabelen fra de nye HD-antennene var helt identisk med de gamle analoge kablene, mens på den siste garmin-radaren jeg installerte var det mye tynnere kabel hele veien....

 

For min del synes jeg ikke det er noe selvfølge å velge raymarine lengre. Ihvertfall ikke uten å kikke litt på hva konkurentene kan tilby også. Før ble raymarine sett på som markedsleder og "state of the art" og greier, men etter å ha vært konkurstruet, hatt problemer med underleverandørerer osv, så lenge som de har vært, så er jeg ikke så sikker lengre på om jeg vil ha slikt utstyr uten å se hva konkurentene har å tilby. For fritidsbåtbruk synes jeg garmin virker som mye mer interessantn å enn tidligere... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon. Her er litt lesestoff ! :seeya:

 

 

http://www.panbo.com/archives/2009/07/br24_vs_furuno_4_uhd_take_two_yike.html

http://www.panbo.com/archives/2009/07/18_radome_testing_part_1.html

http://www.panbo.com/archives/2009/08/18_radome_testing_part_2.html

http://www.panbo.com/archives/2009/08/18_radomes_3_weirdness_edition.html

http://www.panbo.com/archives/2009/08/18_radomes_4_the_wet_edition.html

http://www.panbo.com/archives/2009/09/18_radomes_5_the_3nm_no-one-best-of_edition.html

http://www.panbo.com/archives/2009/10/18_radomes_6_marpa_true_wakes_edition.html

 

 

 

As with many advanced radar features, Furuno is a step or two ahead, able to display True Echo Trails even when your radar or radar overlay displays are set to Head Up and Relative Motion. Both are illustrated below. Note how The Graves (a ledge that looks like a row of tombstones!) and its Gong show no trail, which they shouldn't, but how the speedboat just crossing my stern shows a long trail. Furuno gives the user almost infinite control over these trails -- time length, graduated or solid color, which color, etc.

 

Furuno_MARPA___True_Motion_Echoes2_cPanbo.JPG

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sist jeg undersøkte litt på radarfronten ble jeg forøvrig informert om at raymarine sin "digitale" radar også var et begrep med modifikasjoner. Antenne er riktignok digital, men signalene blir forandret til analoge allerede før de ble sendt ut av kakeboksen og inn i displayene. Grunnen til dette var visst at skjermene til raymarine ikke var kompatible med digitale radarsignaler. Jeg vet ikke om dette er endret nå, men det var i hvertfall det jeg ble fortalt i sommer når jeg skulle gjøre en installasjon i en båt. Jeg la også merke til at radarkabelen fra de nye HD-antennene var helt identisk med de gamle analoge kablene, mens på den siste garmin-radaren jeg installerte var det mye tynnere kabel hele veien....

 

For min del synes jeg ikke det er noe selvfølge å velge raymarine lengre. Ihvertfall ikke uten å kikke litt på hva konkurentene kan tilby også. Før ble raymarine sett på som markedsleder og "state of the art" og greier, men etter å ha vært konkurstruet, hatt problemer med underleverandørerer osv, så lenge som de har vært, så er jeg ikke så sikker lengre på om jeg vil ha slikt utstyr uten å se hva konkurentene har å tilby. For fritidsbåtbruk synes jeg garmin virker som mye mer interessantn å enn tidligere... :giggle:

¨

Har en mistanke om at du trenger en radar for å navigere rundt i marinelektronikkmarkedet også :eek:

 

Hva du skriver om Raymarine digitalradarer er bare vås. Digital, HD Digitalradarene til Raymarine har selvsagt digital kommunikasjon til mulktifunksjonskjermene, og har alltid hatt det. Det er 100MBit Ethernet som brukes, det som kalles SeaTalk HS på Raymarinespråket. Det er bare gamle C Serien (Og A serien da selvsagt som ikke støtter radar) som ikke har SeaTalk HS. Jeg byttet fra analog til HD digital kakeboksradar til min E80 Classic. Og ja, jeg måtte selvsagt bytte til ny digital radarkabel da jeg byttet antenne.

 

Raymarine har i dag stort sett bare en underlevereandør, Flextronix. Alt utstyr unntatt A serien produseres i dag ved Flextronix sin Zala fabrikk i Ungarn. Det var litt kvalitetsproblemer i overgangsfasen for noen år siden da produksjonen ble flyttet fra Plymouth til Zala, men er i dag mye bedre enn da de produserte selv.

 

Siden du er veldig pro Garmin er det jo interesant å høre om du kjenner til at Garmin sine såkalte HD radarer så absolutt ikke er sammenlignbare med det konkurentene kaller HD og UHD. Garmin HD tilsvarer det som Raymarine kalkler Digital, det er helkt vanlige analoge radarer hvor signalet digitaleser helt til slutt og overføres via Ethernet til skjermen. Det som konkurenten kaller HD er radarer hvor signalene digitaliseres mye tidligere i signalkjheden og mye av signalbehandliungen dermed blir utført på digitale signaler, noe som muliggjør ny funksjonalitet og forbedret ytelse. Garmin er nå i ferd med å introdusere xHD åpne radarer for å tette teknologigapet sammenlignet med Furuno og Raymarine, antar Garmin vil komme med xHD domer etterhvert også.

Link to post
Share on other sites

Den nye NSO serien fra Simrad kan kanskje fungere bra som basis for en bredbåndsradar fra samme produsent - da har du jo også muligheten til å selv velge hvilke skjermer du vil vise kartplotter/radar/ekkolodd bildet på...

 

Simrad har også 3-part software utviklere mulighet for å benytte seg av bredbåndsradar på Deres software. F.eks. Expedition som brukes av de ivrigste regattaseilerne...

 

Som kursaktør kan det kanskje være at Pronav er med på å subsidiere utstyret; da dette automatisk bør bli god reklame for produktene Deres... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert endel radarer og kartplottere fra både raymarine, lowrance, northstar og Garmin. Når ting skal byttes ut i min neste båt, blir det nok helt sikkert garmin med mindre det skjer noe voldsomt hos konkuretene før jeg rekker å kjøpe ny båt.

 

Gamle Northstar produkter kan ikke måle seg med dagens nyeste "MFDer" fra Navico. Hadde selv en Simrad NX40 som er bygget på samme lest, og det var så dårlig at det gikk i retur etter mye krangling...

 

Selv har jeg en nå en Simrad NSE 8 som jeg er mektig imponert av, men jeg har foreløpig ikke fått prøvd denne med bredbåndsradar.

LED Skjermen er fantastisk, såvel i dagslys som nattemørke og regnvær. Beskjedent strømforbruk. Brukergrensesnittet er særdeles bra, og denne kjører en skikkelig Linux basert software i bunn; har aldri opplevd problemer av noe slag foreløpig. Videre har man mulighet for å oppgradere firmware på alle Simrad instrumenter vha plotteren, samt styring av autopilot direkte på skjermen.

 

Videre utvikler Simrad seg i riktig retning, hvor man i større og større grad har mulighet for å styre 3-part utstyr. Idag har NSE/NSO støtte for motordata vha NMEA2k, BEP Czone samt alle standard NMEA2k setninger kan konfigureres fritt for visning på skjerm. F.eks. Visning av barometer ved bruk av Airmar's værstasjon...

 

Det eneste jeg kan sette fingen på er:

- Mangler mulighet for GRIB (Men det har B&G sin utgave, så her er det kun snakk om software.)

- AIS objekter vises som en "trekant"; her er Furuno bedre som viser faktisk størrelse på objektene.

- Dårlig innfestning av frontpanel. Dette har en tendens til å løsne når man tar av dekselet.

- Mangler mulighet for DSC meldinger på plotter.

- Dårlig utvalg av software for ruteplanlegging. Her er Raymarine et hakk foran alle andre, såvidt jeg kan forstå.

Link to post
Share on other sites

Simrad NSE er en high-end Lowrance så det burde ikke være en bombe at det er god støtte for N2k inkl motordata. Lowrance er jo de som har vært pioneren når det gjelder dette. Simrad NSE deler softwareplattform med og er utviklet av samme team som Lowrance HDS.

 

Hadde NSE hatt et lignende HybridTouch system som R%aymarine E-Wide hadde det etter min mening ikke vært noe tvil om hva som hadde vært det klart beste systemet på markedet.

 

Støtter StructureScan gjør den også og nå kommer neste generasjons Brebåndsekkolodd BSM-2. Tror ikke mange vil hevde at Furuno er best på ekkolodd etter at denne kommer på markedet.

 

BSM-2

 

Ligger bilder som viser loddet på 10 000 fots dyp der.

Link to post
Share on other sites

Hadde NSE hatt et lignende HybridTouch system som R%aymarine E-Wide hadde det etter min mening ikke vært noe tvil om hva som hadde vært det klart beste systemet på markedet.

 

Touchskjerm er nok kjekkere for de som har plotteren innendørs; utendørs på en seilbåt ser jeg for meg at dette ikke funker særlig bra f.eks. med salt og vann på skjermen kombinert med hansker/votter.

 

Men ærlig talt; skulle jeg hatt en "innendørs" plotter tror jeg nesten iPad hadde vært tingen....

"Billig" er den jo også, sammenlignet med Simrad's drømmepriser. Utviklingen går jo såppass fort også; og jeg vil tro at det finnes flere oppgraderingsmuligheter på et "nettbrett" enn en "embedded" plotter fra en av de store produsentene.

 

Men med BREDBÅNDSRADAR - som er topic - blir man kanskje fort låst til en av de store.

Link to post
Share on other sites

Navico har et gratis softwareutviklingskit for å kunne utvikle applikasjoner som bruker bredbåndsradaren så jeg tror vi kan vente mange PC applikasjoner som støtter denne etter hvert.

 

Mine båter er små (21 og 22') så jeg foretrekker konvensjonell betjening framfor touch, men HytbridTouch representer det beste fra begge verdener. Når en ikke har plass til mer enn en 8,4" skerm blir ren touchbetejning knotete når en får en del sjø i mindre båter.

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med Navnet 3D, er at systemet kan betjenes med PC mus, og det er DVI-D skjermutgang.

Det betyr at du kan ha en slaveskjerm ( vanlig PC monitor ) f.eks 10 meter fra plotteren som betjenes nøyaktig likt som en PC. ( Trådløs mus f.eks )

Jeg benytter dette , siden jeg har 2 styreposisjoner. :thumbsup:

 

Fordel nr 2 med navnet systemet, er at selve radarantenna har NMEA2000 inngang, slik at du kan koble dupeditter inn dit, uten å strekke opp ennå flere kabler fra antenne til plotter.

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med Navnet 3D, .....

 

Selv har jeg (dessverre) Furno Navnet 2 ombord. Selv om erfaringene med "gammeldags" Furuno var gode, så er erfaringene med dette nyere systemet så dårlige at det absolutt ikke frister å dra ombord noe mer som ligner på denslags. Nok om det . . . .

 

Men jeg er som sagt litt fascinert av de spesielle egenskapene som tillegges bredbåndsradaren og når det nå ligger an til at jeg får en ledig halvmeter med plass i forkant av styrehuset kunne det være interessant å forsøke noe helt nytt.

 

På min leting etter brukererfaringer fant jeg forresten Steve's Test Blog. som gir en del lesverdige kommentarer.

 

Jeg fortsette å kikke, og tar gjerne imot andres erfaringer som en hjelp til å orientere meg i materien. :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sånn av ren nysgjerrighet: hvorfor er du så fokusert på at en kartplotter skal ha VGA eller video inn/utganger? Hva skal du bruke den til?

 

VGA er for øvrig en over 20 år gammel standard som antaglig vil være død i løpet av få år.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...